خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر عنوان کرد:

درسال 1395 غدیر امید آن را دارد که دو طرح یک میلیون تنی اوره پتروشمی پردیس و پتروشیمی شیراز را در حوزه پتروشیمی ، طرح 800 هزارتنی آهن اسفنجی فولاد نیریز و طرح نیروگاه 500 مگاواتی بهبهان به بهره برداری برسد.
همانطور که در نشست خبری سال گذشته شرکت سرمایه گذاری غدیر عنوان شد، بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های بین المللی، شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران خارجی بسیاری برای مذاکره با این مجموعه اقدام کردند و مدیر عامل این شرکت در جمعی از خبرنگاران از برنامه ها و طرح های توسعه شرکت خبر داد.

در همین ارتباط برآن شدیم تا بعد از گذشت چند ماه نتیجه این طرح ها را از مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر، غلامرضا سلیمانی جویا شویم.

با توجه به اجرایی شدن برجام شرکت سرمایه گذاری غدیر با سرمایه گذاران خارجی مذاکراتی در جهت انجام همکاری انجام داده است، نتیجه این مذاکرات و تفاهم نامه هایی که به امضا رسیده به چه صورت می باشد؟ و اگر قراردادی منعقد شده نوع همکاری به چه شکل می باشد و در کدام حوزه فعالیت های "وغدیر" با همتایان خارجی انجام خواهد شد؟

از دو سال اخیر که چشم انداز ارتباطات بین المللی روشن به نظر می رسید، غدیر مذاکرات گسترده ای را با شرکت های خارجی آغاز نمود و در این مدت پیشرفت های قابل توجهی پیدا نموده است. در این زمینه مذاکرات غدیر در چارچوب استراتژی های توسعه ای "وغدیر" متمرکز بوده است که شامل حوزه های نفت وگاز وپتروشیمی، نیروگاه های مختلف شامل سیکل ترکیبی، خورشیدی و صنایع معدنی از جمله آلومینیوم، فولاد و مس می باشد.

شایان ذکر است که این مذاکرات با دو هدف تامین مالی بین المللی و انتقال فناوری های مناسب صورت پذیرفته است. در حوزه نفت وگاز و پتروشیمی مذاکرات گسترده ای با شرکت های معتبر ایتالیایی وآلمانی برای طرح الفین دوازدهم و پالایشگاه 120 هزار بشکه ای شیراز صورت پذیرفته است که حجم سرمایه گذاری برآوردی در این زمینه حدود 5 میلیارد دلار می باشد.

در حال حاضر در زمینه دو طرح مذکور، مذاکرات وارد مرحله اجرایی و تنظیم قرارداد BASIC DESIGHN گردیده و با توجه با آمادگی و موافقت نامه های انجام شده با بانک های معتبر اروپایی برای تامین مالی و نیز تضمین آن توسط بیمه های مهم دولتی ساچه ایتالیا و هرمس آلمان، این پروژه ها با بهر گیری از فناوری بالا در اقتصاد ایران وارد مرحله اجرایی شوند.

همچنین در حوزه نیروگاهی نیز مذاکرات با شرکت های ایتالیایی وارد احداث دو واحد نیروگاهی 900 مگاواتی به ارزش 560 میلیون دلار بسته شده که این امر نیز توسط نهادی مالی ایتالیایی تامین و تضمین خواهد گردید. از نکات قابل توجه در این طرح استفاده از نیروگاه های با راندمان 57 درصد است که در مقایسه با نیروگاه های موجود که کمتر از 40 درصد راندمان دارند ، از مزیت قابل توجهی برخوردارند.

در حوزه صنایع معدنی موضوع طرح آلومینیوم جنوب در منطقه لامرد با شرکت های چینی وارد فاز عملیاتی شده و در این زمینه اقدامات عملیاتی در حال اجرا شدن می باشد.

علاوه بر موارد فوق که در آستانه عملیاتی شدن می باشند، مذاکرات مناسبی با شرکت های خارجی کره ای در خصوص ساخت کشتی های ویژه حمل مواد خاصی همچون LPG صورت پذیرفته است.

 با توجه به اینکه شرکت سرمایه گذاری غدیر طرح های توسعه و برنامه های مختلفی برای سال جاری در دستور کار خود قرار داده، این طرح ها در چه مرحله ای است و چه زمانی به بهره برداری خواهند رسید؟

مزیت اصلی شرکت سرمایه گذاری غدیر در حوزه بازار اولیه بوده و در حال حاضر و با تجارب ارزنده ای که در حوزه اجرای پروژه های اقتصادی دارد، حدود 37 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده در زیر مجموعه خود در حال اجراست. ماهیت پروژه های اقتصادی زمان بر بودن آن تا رسیدن به مرحله سود آوری می باشد. در طی سه سال اخیر، غدیر با کمک سهامداران آن، رویکردی توسعه ای قابل توجهی در بازار اولیه داشته، بطوریکه پروژه های غدیر که تا سال 1398 به بهره برداری می رسند، در مقایسه با سه سال اخیر قابل توجه می باشد و انشالله سهامداران نتیجه سرمایه گذاری های خود را در آینده نزدیک دریافت نمایند.

درسال 1395 غدیر امید آن را دارد که دو طرح یک میلیون تنی اوره پتروشمی پردیس و پتروشیمی شیراز را در حوزه پتروشیمی ، طرح 800 هزارتنی آهن اسفنجی فولاد نیریز و طرح نیروگاه 500 مگاواتی بهبهان به بهره برداری برسد.


بورس نیوز: برنامه عرضه اولیه سهام شرکت های زیر مجموعه "وغدیر" در سال 95 در بازار بورس به چه مرحله ای رسیده است؟

شفافیت به عنوان یک ارزش در شرکت سرمایه گذاری غدیر مورد پذیرش همه ارکان آن از هیئت مدیره تا هلدینگ های و شرکت های زیر مجموعه آن قرار گرفته و یکی از راهکارهای تحقق آن حضور در بازار بورس، به عنوان یک بازار شفاف، بوده است.

در این زمینه غدیر اقدامات لازم را به جهت حضور هلدینگ های غیر بورسی آن انجام داده که در این زمینه هلدینگ سیمان نهایی گردیده است، همچنین اقدامات مربوط به دو شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و سرمایه گذاری اعتضاد غدیر نیز صورت پذیرفته است. اما مهمترین تنگنای ما در شرایط کنونی وضعیت نامناسب بازار سهام در سال 1394 و ابهامات موجود برای سال 1395 می باشد که با رفع این تنگناها ، غدیر برنامه های خود را با جدیت بیشتری دنبال خواهد نمود.

 صنعت پتروشیمی به عنوان گروهی که "وغدیر" در این حوزه فعالیت های زیادی دارد، درصد بالایی از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده، در سال های گذشته در نقش لیدر بازار بورس در حرکت صعودی حضور داشت، اما طی یکسال گذشته با گوشه گیری به بهانه ابهام در نرخ خوراک روندی نزولی و یا خنثی به خود گرفت و در چند ماه پایانی سال 94 که کلیت بازار روندی مثبت و صعودی داشت، با وجود رفع ابهام نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی، از افزایش قیمت ها در بورس عقب ماند. بر این اساس سوال مهمی که ذهن فعالان بازار سرمایه را به خود مشغول کرده آن است که، این بار شرکت های پتروشیمی برای آغاز روند صعودی بالاخره به دنبال چه بهانه ای هستند؟ و با وجود پتانسیل های مثبت، چه زمانی حرکت خود را آغاز خواهند کرد؟


این امر به خوبی آشکار است که اتفاقات رخداده در دو سال اخیر در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی، در زمره نا اطمینانی ها و ریسک های سیستماتیکی بوده که در اختیار فعالان این صنعت قرار نداشته است و البته تا زمانیکه این موضوع بطور کامل برطرف نگردد، سایه آن بر سر شرکت های فعال در این صنعت و البته بازار سهام وجود خواهد داشت.

صنعت پتروشیمی موتور محرک رشد اقتصادی بوده و داشتن چشم انداز مثبت آن بستگی به پروژه هایی است که در این صنعت ایجاد گردیده و در آینده به بازدهی خواهند رسید. با توجه به ابهامات مربوط به نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها ، قیمت گذاری برخی کالاهای پتروشیمی و مسائل ایجاد شده در خصوص پالایشگاه ها، هر گونه سرمایه گذاری در این بخش با نااطمینانی همراه بوده، ضمن آنکه این نا اطمینانی ها عملکرد جاری شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به اعتقاد اینجانب فعالان بازار بورس به آن تجربه دست یافته اند که دیگر تحت تاثیر فضای احساسی و اطلاعات نادرست قرار نگیرند و شرکت هایی همچون غدیر بر حفظ رابطه مبتنی بر اعتماد با سهامداران خود پایبند بوده و بر ارسال اطلاعات درست به بازار و جلوگیری از هرگونه ایجاد موج احساسی در بازار تاکید دارند و صیانت از بازار را بر افزایش قیمت های زود گذر ترجیح می دهند.

گزارش اقتصاد آنلاین از بازار طلا در اردیبهشت؛


سکه رکورد زد

طلا از ابتدای سال جاری با نوسانات بسیاری روبه رو شده و در ادامه این روند شاهد نوسان 35 هزار تومانی قیمت سکه بهار آزادی بودیم به طوری که قیمت آن به بالاترین سطح طی یک سال گذشته رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم که در اولین روزهای اردیبهشت ماه، یک میلیون و  27 هزار تومان بود، با فراز و فرودهای بسیاری روبه رو شد تا اینکه بالاترین قیمت خود را در این ماه در روز دوازدهم اردیبهشت تجربه کرد و با قیمتی معادل یک میلیون و 47 هزار تومان معامله شد که بالاترین قیمت طی یک سال گذشته بوده است.
از آن پس باز هم نوسانات ادامه داشت تا اینکه دومین ماه از سال جاری را با قیمت یک میلیون و 12 هزار تومان به پایان رساند.
نمودار زیر روند تغییرات سکه بهار آزادی طرح قدیم در اردیبهشت ماه را  نشان می دهد:


بالاترین قیمت سکه طرح جدید نیز در این ماه، یک میلیون و 47 هزار و 500 تومان بوده است.

نمودار زیر روند تغییرات سکه بهار آزادی طرح جدید در اردیبهشت ماه  را نشان می دهد:


هر گرم طلای 18 عیار نیز با قیمت 107 هزار تومان در دوازدهم اردیبهشت به بالاترین سطح خود رسید و این ماه را با قیمت 102 هزار و 900 تومان به پایان رساند.
نمودار زیر روند تغییرات قیمت هر گرم طلا در اردیبهشت ماه  را نشان می دهد:

بهترین لوازم جانبی الکترونیکی جهان مخصوص دوچرخه‌سواران + عکس


دوچرخه‌سواری به جز آنکه یک رشته ورزشی محسوب می‌شود، یک تفریح جذاب برای عموم کاربران است و اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که تمایل زیاد به دوچرخه سواری دارید، لوازم جانبی الکترونیکی ویژه ارایه شده است تا این ورزش را برای شما لذت‌بخش‌تر کند.

موبنا، میثم لطفی – گوشی هوشمند این روزها انواع قابلیت های مورد نیاز کاربران را در اختیار آنها می‌گذارد و بدیهی است که حین دوچرخه‌سواری هم می‌توان بسیاری از این قابلیت‌ها را مورد استفاده قرار داد.

سیستم‌های ارتباطی، نقشه‌های مسیریاب، سرویس پخش موسیقی و ... از جمله قابلیت‌های گوشی هوشمند محسوب می‌شوند که حین دوچرخه‌سواری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود لوازم جانبی فراوانی ارایه شده‌اند که می‌توانند امکانات گوشی هوشمند را برای دوچرخه‌سواران ارتقا دهند.

در اینجا لیست بهترین لوازم جانبی الکترونیکی برای دوچرخه‌سواران ارایه شده است که هر یک از آنها می‌توانند قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی را در اختیار این گروه از کاربران بگذارند.

گجت Graava – قیمت: ۲۵۰ دلار – این محصول یک دوربین دیجیتالی کاربردی است که به گوشی هوشمند شما امکان می‌دهد به صورت حرفه‌ای تصویربرداری کند. این دوربین ۸ مگاپیکسلی از حسگرهای مسیریاب، شتاب‌سنج، سیستم صوتی و ... در گوشی استفاده می‌کند و قادر است با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل فیلمبرداری کند.

1-Graava

گجت Bonx – قیمت: ۱۴۰ دلار – این محصول شبیه به یک هدفون کوچک ساخته شده است که به دوچرخه‌سوار امکان می‌دهد از طریق بلوتوث به صورت بی‌سیم به گوشی هوشمند متصل شوند و از دو طریق با دوستان خود ارتباط برقرار کنند. با این هدفون هوشمند می‌توان ارتباط صوتی و تصویری برقرار کرد.

2-Bonx

گجت NYNE Multimedia Inc Cruiser – قیمت: ۳۳ دلار – این یک اسپیکر بلوتوث است که حین دوچرخه‌سواری موسیقی دلخواه شما را با بهترین کیفیت پخش می‌کند. این گجت کوچک امکان برقراری تماس‌های صوتی را هم فراهم می‌آورد و برای آن میکروفون داخلی هم در نظر گرفته شده است.

3-NYNE Multimedia Inc Cruiser

گجت FlyKly Smart Wheel – قیمت: ۹۹۹ دلار – این سیستم هوشمند به چرخ‌های دوچرخه متصل می‌شود و از یک موتور الکتریکی، چند باتری و حسگرهای هوشمند تشکیل شده است. با این گجت می‌توانید دماسنج هوشمند، چراغ قوه، سیستم مسیریاب، سیستم حرکتی خودران و ... داشته باشید و به عبارت دیگر، دوچرخه معمولی را به دوچرخه برقی هوشمند تبدیل کنید.

4-FlyKly Smart Wheel

گجت Haizeاین محصول یک سیستم مسیریاب کوچک برای دوچرخه‌سوارانی است که مسیرهای شهری را انتخاب می‌کنند. به کمک این دستگاه دایره‌ای کوچک و اپلیکیشن مربوط به آن که روی گوشی هوشمند نصب می‌شود، به راحتی می‌توانید همه مسیرها را در کوتاه‌ترین زمان پیدا کنید.

5-Haize

انفجار در جایگاه سی ان جی در شوش خوزستان (عکس)

انفجار مخزن گاز یکدستگاه خودرو در جایگاه سی ان جی در شوش خوزستان خساراتی برجای گذاشت.

مسئول سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شوش عصر پنجشنبه به ایرنا گفت: این حادثه ساعت 17:25 دقیقه عصر امروز در محل جایگاه سی ان جی زمین شهری شمالی شوش رخ داد. 

حمیدرضا خوش اخلاق افزود:این انفجار خسارت جانی در پی نداشت اما به خودروی وانت پیکان و جایگاه سی ان جی خسارات سنگین وارد کرد. 

وی با بیان اینکه راننده وانت پیکان در این انفجار جراحت سطحی دیده اظهار کرد:در پی این حادثه ماموران آتش نشانی شوش به سرعت در محل انفجار حاضر شدند. 

خوش اخلاق افزود:برای ایمنی منطقه سیستم اصلی گاز جایگاه سی ان جی قطع شده است. 
به گفته مدیر عامل سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری شوش، علت این حادثه در دست بررسی است. 

به گزارش ایرنا صدای ناشی از این انفجار در مناطقی از شهر شوش به گوش رسید و موجب وحشت اهالی ساکن در مجاور این جایگاه سوختگیری شد. 

شوش در شمال خوزستان و در فاصله 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است. 

منبع: ایرنا

روسیه فروش تانک به ایران را تکذیب کرد


یک مقام ارشد نظامی روسیه اعلام کرده است این کشور قصد فروش تانک های خود به ایران را ندارد.

به گزارش مهر به نقل از ایتارتاس، یک مقام روز چهارشنبه اعلام کرده است دولت روسیه قصد فروش تانک نظامی به ایران را ندارد.

الکساندر فومین رئیس خدمات فدرال در همکاری های نظامی-تکنیکی روسیه می گوید به خاطر ممنوعیت های بین المللی به خاطر فروش ابزارهای نظامی چنین معامله ای انجام نخواهد شد.

بر اساس قوانین اعلام شده توسط شورای امنیت سازمان ملل فروش تانک، کشتی و موشک به کشورهای دیگر ممنوع است.

پیش از این شرکت سازنده تانک های جنگی روسیه در ماه فوریه گفته بود قصد دارد ساخت تانکهای تی90 خود را در داخل ایران بررسی کند.

شرکت اوراواگونزاود روسیه در بیانیه اعلام کرده بود که حاضر است تولید تانک های تی90 خود را در ایران آغاز کند.

فومین همچنین از ارسال اولین محموله نظامی از سامانه اس300 و موشک های زمین به هوا (سام) به ایران خبر داد.

وی جزئیاتی درباره تعداد سامانه های تحویل داده شده به ایران ارائه نکرد.
منبع: مهر