خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

نگرانی مردم بروجرد از وقوع زلزله های مکرر 12 ساعت گذشته


بروجرد - ایرنا - وقوع زلزله های مکرر از نخستین ساعات بامداد امروز پنجشنبه ،تاکنون موجب نگرانی مردم شهرستان بروجرد شده است.

به گزارش ایرنا 9 زمین لرزه در 12 ساعت گذشته به ترتیب با 1.4 ، 2 ، 1.7 ، 2.2 ، 1.7 ، 2.7 ، 3.4 ، 3.5 و 2.8 ریشتر در بروجرد و اطراف آن به وقوع پیوسته که موجب نگرانی مردم این شهرستان شده است.

طبق اطلاعیه فرمانداری ویژه بروجرد، تمام دستگاه های اجرایی و اعضای ستاد بحران این شهرستان آمادگی کامل نیروهای خود را به منظور مقابله با حوادث احتمالی اعلام و امکانات را آماده سازی کرده اند.
این اطلاعیه می افزاید: اعضای ستاد بحران شهرستان بروجرد تا اطلاع ثانوی و رفع کامل هشدارها باید در حوزه مدیریتی و فعالیتی خود حضور داشته باشند.
بیشتر نگرانی مردم بروجرد از وقوع زلزله های مکرر امروز ناشی از آن است که 10 سال قبل در 11 فروردین سال 1385 زلزله ای به قدرت 6.1 ریشتر این شهرستان را تکان داد، زلزله ای که با پیش لرزه های کوچک آغاز و در نهایت به زلزله ای بزرگ ختم شد.
این زمین ‌لرزه در آن تاریخ در ساعت چهار و 47 دقیقه صبح در روستای درب آستانه در 30 کیلومتری بروجرد در گسل دشت سیلاخور رخ داد.
قبل از این زمین لرزه 2 پیش لرزه 4.6 و 5.1 ریشتری در ساعت های 19 و 47 دقیقه و 23 و 6 دقیقه در تاریخ 10 فروردین 1385 باعث شد که بیشتر مردم بروجرد آن شب را خارج از خانه سپری کنند که این موضوع نقش مهمی در کاهش تلفات جانی زلزله 6.1 ریشتری بامداد 11 فروردین این سال داشت.
این زمین لرزه در نهایت 63 کشته و یک هزارو 418 مجروح برجای گذاشت و به 330 روستا در گستره دشت سیلاخور بروجرد آسیب رساند.
این زلزله که در عمق هفت کیلومتری زمین به وقوع پیوست با 150 پس لرزه در روزهای 11 تا 13 فروردین منجر به تخریب بسیاری از خانه ‌های قدیمی بافت مرکزی بروجرد شد و در مجموع بیش از پنج هزار و 550 میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت.
وضعیت بافت های فرسوده مناطق روستایی و شدت زلزله که در عمده شهرستان های استان لرستان احساس می شد ، خسارت و آسیب های بسیاری را پیش بینی می کرد، اما نکته مثبت در کاهش تعداد کشته ‌ها، پیش‌ لرزه های ضعیف تر شب قبل بود که باعث شد مردم در بیرون از خانه ‌ها باشند.
زمین لرزه سال 1385 موجب تخریب 39 اثر تاریخی بروجرد شد که بیشتر آنها در محدوده بافت تاریخی و قدیمی قرار داشتند.
از سوی دیگر این زلزله با وجود خسارت ها و تلفات جانی و مالی ، دستاوردهایی مثبتی نیز برای مردم به همراه داشت ،زیرا هم اینک آمارها حکایت از مقاوم سازی واحد های مسکونی در منطقه زلزله خیز دشت سیلاخور دارد.
در پی زلزله سال 1385 انقلاب خوبی در زمینه مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله زده صورت گرفت و بافت قدیمی در روستاها به بافت جدید و مقاوم تغییر یافت و بعد از اعطای تسهیلات بانکی برای بازسازی مناطق زلزله زده از طرف دولت به مردم بروجرد و روستاهای خسارت دیده ،افزون بر 40 هزار منزل به واحدهای مقاوم و جدید تبدیل شد به طوریکه به اذعان کارشناسان نگرانی از آسیب های زلزله های بعدی را کاهش داده است.
از سوی دیگر لرستان از استان های زلزله خیز کشور محسوب می شود به طوریکه براساس برخی آمارهای غیررسمی این استان در طول 100 سال اخیر با بیش از 80 زلزله با بزرگی بیش از 4.5 ریشتر مواجه بوده است و بزرگترین آن با بزرگی 7.4 ریشتر در بخش سیلاخور بروجرد در سال ۱۹۰۹ میلادی به وقوع پیوسته است که در نوع خود یکی از مهیب ترین و پر خسارت ترین زلزله های ایران محسوب می شود.
وقوع زمین لرزه‌ های مخرب در سیمره، سیروان، دشت سیلاخور و بروجرد در ادوار مختلف تاریخی بهترین گواه لرزه خیزی لرستان است.
طبق نظر کارشناسان، خطرناکترین نقاط هنگام زلزله بیرون ساختمان در راهروها، کوچه ها و کنار دیوارها است و بیشترین جراحت ها و سوانح ناشی از زلزله در نتیجه فرو ریختن دیوارها، پرت شدن خرده شیشه و افتادن اجسام می باشد.
بهترین راه محافظت حین زلزله قرار گرفتن در زیر مبلمان، میز یا نیمکت است.
گزارش از آمنه صارمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد