خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

مصاحبه اختصاصی وارش با غسال(مرده شور)بهشت فاطمه (س):

مصاحبه اختصاصی وارش با غسال(مرده شور)بهشت فاطمه (س):


مردی که مسافران  ابدی را غسل می دهد


سکینه نوری تیرتاشی


صبح یک  روز کاری آخر شهریور ماه است آفتاب  رو گرفته  آخر تابستان چندان فروغی برای تابیدن ندارد. کمی دورتر از هیاهوی پر سرو صدای شهر زندگان در چند کیلومتری خارج از شهر ،سکوتی عمیق ساکن است .سکوتی که  صدای علفهای زیر پای من به راحتی روی صورتش خش می اندازد .اینجا بهشت فاطمه(س)  بهشهر، شهر بزرگ مسافران ابدی است .ماشین های  پر تعداد پارک شده  و شیون چند زن که  روی خاک در آن دور دستها افتاده اند سکوت عمیق این محوطه بزرگ را می شکند  .

در ورودی آرامستان ،دفتر کوچکی با شیشه های حصار شده با میله های فلزی قرار دارد .در می زنم و وارد می شوم .رامین میکائیلی  مسئول بهشت فاطمه (س) با رویی خوش  مرا دعوت به نشستن  می کند و می گوید کسی که می خواهید از او مصاحبه بگیرید مشغول انجام کار دفن است و به محض پایان یافتن کارش می آید.می نشینم و منتظر می شوم.

«این محوطه بزرگ 14 هکتار مساحت  دارد و حدود 20هزار قبر را در خود جای داده است» این را مسئول آرامستان می گوید که صدایش همراه با صدای تق تق پنکه سقفی بالای  سرم در گوش می پیچد. جمعیت سیاه پوشی که به سوی ماشین ها می آیند  از پایان  مراسم دفن عزیز از دست رفته  حکایت دارند . کسی که امروز زندگی ابدی خود را آغاز کرده است. تا بحال به چنین مکانی  برای مصاحبه نیامده ام از بین همه گفتگوهایی که انجام داده ام به این گفتگو حس دیگری دارم  مثل مرز باریکی بین بودن و نبودن ،درست مانند زمانی که چشم را می بندی  و نگرانی تاریکی پشت پلک را حس میکنی دقیقا شبیه این.چرخش افکار ذهنم به پایان نرسیده بود  که صدای باز شدن  در مرا به خود آورد .مرد جوانی  با چکمه وارد اتاق شد  .صادق ریاحی با 35سال سن همان مرد غسالی بود که مصاحبه ام را با او آغاز کردم.مرد غسالی که خیلی ها را برای شروع زندگی ابدی غسل می دهد.

ا زخودتا ن بگویید چه شد که غسال شدید؟


اصلیتم اهل یکی از روستاهای هزار جریب بهشهر است از بچگی دامداری داشتیم و سرم به چوپانی گرم بود دیپلم دارم  ازدواج کردم و پدر دو بچه نه و پنج ساله هستم.اینکه چه شد که به غسالی روی آوردم به این خاطر بود که پدر زنم  غسال بود  من هم بیکار بودم  او مرا به شهرداری معرفی کردو به اینجا آمدم و مشغول شدم.


از چه سالی؟


از سال 86تا حالا اینجا هستم


اولین بار که جنازه ای را غسل دادید  چه احساسی داشتید؟ نمی ترسیدید؟


چرا اوایل می ترسیدم اما بعد برایم عادی شد اوایل کار پدر زنم  می شست و غسل می داد و من نگاه می کردم و آب می ریختم  اما یک روز او نبود و من مجبور شدم شروع کنم و شستم .


قبل از غسالی هم چنین تجربه ای  این چنین در زندگی داشتید؟


قبل از آن نه ، اما در روستا  کندن قبر را دیده بودم  .


جزئیات کار خود را شرح دهید کارتان در اینجا  چگونه است؟


کندن قبر ،دفن کردن ،غسل دادن ،نظافت  و جارو کردن آرامستان  جزو وظایف من است.


از کارتان راضی هستید؟ حق و حقوقتان چگونه است؟


شکر خدا راضی ام . ما نیروهای شرکتی شهرداری بهشهر هستیم و طبق قانون کار حقوق می گیریم.


مراحل آغاز کارتان در غسالی  چگونه است؟


ابتدا لباس را قیچی میکنیم و بعد با صابون و لیف  می شوریم و با آب سدر سه بار غسل می دهیم و 3بار با آب کافور و 3بار هم با آب خالص  و بعد با حوله خشک می کنیم و می آییم بیرون  و کفن  می کنیم . توی تابوت می گذاریم و بعد هم دفن می کنیم .


ساعت کاریتان چطور؟


از 6صبح تا 7 غروب؛ اما هر وقت مرده ای برای شستن هم باشد می آییم.


خانواده و یا اطرافیان با شغل شما مشکلی ندارند؟


نه؛ خانواده ام و خودم راضی هستیم و مشکلی نداریم


ابزارکارتان چیست ؟ شستن و غسل یک مرده چقدر زمان می برد؟


شغلم چند بخش دارد  نظافت ، غسالی  ، کندن قبر و  کارهای دفن . در  کندن قبر بیل و کلنگ و در غسالی هم دستکش ، رپوش ، صابون ،لیف و چکمه . شاید هر مرده ای نیم ساعت تا چهل دقیقه .

تا بحال شده آشنا و یا یکی از نزدیکان را غسل داده باشید؟


بیشتر مرده ها را می شناسم. اقوام بسیار نزدیک نه. اما  از بچه های محلمان را شستم .


در حین کار اتفاق عجیبی برایتان افتاده؟ مثلا مرده ای  زنده شده باشد ؟ و یا نکته ای که عجیب به نظر بیاید؟


نه ندیدم .

از مرده هایی که بیشتر در ذهنتان مانده اند برایمان بگویید.


مرده های زیادی را شستم و تیمم دادم.اتفاق عجیبی را ندیدم که مثل خاطره در ذهنم بماند تا برایتان تعریف کنم اما خوب بچه ای بوده که یک قلو از  یک دو قلو بودند که غسل دادم و یا مرده ای هم بود که گندیده بود و دو هفته از مرگش می گذشت  و جنازه ای هم در دستگاه کاه خرد کنی افتاده بود و تمام اجزای بندش خرد شده بود .


غسل دادن چه کسی بیشتر ناراحتتان کرد؟


کودک ببینم  که برای غسل آورده اند ناراحت می شوم. یک روز  دو بچه و یک مادر را که توسط پدرشان کشته شده بودند آورده اند. من بچه ها  را شستم  و غسل دادم و خیلی ناراحت شدم .


تا بحال چند مرده را غسل داده اید ؟و یا تیمم کرده اید؟


 زیاد غسل دادم  و تیمم کردم. فکرکنم حدود هزار تا شده اند شاید هم بیشتر .گاهی اوقات پیش می آید که تا روزی 5 تا مرده هم شسته ام .


برخورد افرادی که مردهایشان را شسته اید و شما را در جامعه می بینند و به یاد می آورند چطور است؟


آنهایی که مرا  در جامعه و یا در بانک و یا اداره ای  می بینند و می شناسند که عزیزانشان را شسته ام سعی  می کنند که کار مرا راه بیاندازند و به من لطف می کنند .


آیا برایتان اتفاق افتاده که  اعضای خانواده متوفی از کارتان نارحت شوند و با شما برخورد مناسبی نداشته باشند ؟


خیلی کم، چون  ما کاملا به شغل خود آشنایی داریم و خانواده های عزادار را درک می کنیم اما بعضی اوقات پیش آمده، به طور مثال یک روز  کار دفن  که تمام شد به سفارش یکی از اعضای خانواده متوفی روی خاک را لگد می کردم تا خاک نشست کند اما پسر متوفی  وقتی صحنه را دید آمدو بامن درگیر شد .اما خوب بعد که برایش توضیح دادند عذر خواهی کرد .


تفاوت کار خودتان را بادیگر مشاغل در چه می بینید؟


کا رما خدمت به مردم است و انجام وظیفه می کنیم  اما تفاوتش با دیگر شغل ها این است که اگر قصوری در هر کاری انجام شود می توان از آن فردی که قصور در حقش انجام شده  عذ رخواهی کرد و رضایت گرفت اما کار  ما باید با دقت تمام انجام شود زیرا از مرده نمی توان عذر خواهی کردو رضایت گرفت  به همین خاطر نهایت دقت و رعایت حق را در کارم انجام می دهم .


مشکلات شغلتان چیست ؟


از شغلم راضی ام .اما مطمئنا داشتن امکانات بیشتر انجام وظیفه و خدمت به مردم را  بهتر می کند. غسالخانه بهشت فاطمه (س)خوب است .  از محل کارم راضی هستم اما مکانی که به عنوان استراحتگاه و برای رفع خستگی باشد نداریم  مجبوریم در کانکسی که اینجا قرار داده اند استراحت کنیم و لباسمان را عوض کنیم که این کار برایمان سخت است .


اگر غسال نمی شدید دوست داشتید چه کاره شوید؟حتی اگر برایتان فکری محال بود؟


اگر غسال نبودم چه کاره می شدم؟(با سکوتی عمیق و لبخندی بر لب)راستش اصلا به این موضوع فکر نکردم بچه که بودم به آینده آنقدر ها فکر نمی کردم.


واقعا؟


بله


حرف آخر:


تشکر از شما که به یاد شغل ما بودید و از ما احوالی پرسیدید .خواسته ای که دارم این است که  در پرداخت حق و حقوق و اضافه کاری ما  مسئولان لطف کنند و به فکر ما باشند و برای استراحتمان  جایی را تدارک ببینند که در زمان استراحت بتوانیم برای تجدید قوا  مکان مناسبی را داشته باشیم .الان اگر تشریف بیاورید می بینید که ما تنها  یک کانکس داریم که باید در آن استراحت کنیم و در تابستان و زمستان آنجا باشیم که این واقعا سخت است. امیدوارم مسئولان امر به این مسئله توجه کنند .


 

 

صدرا محقق دبیر اجتماعی روز نامه شرق بازداشت شد



صدرا محقق دبیر اجتماعی روز نامه شرق بازداشت شد

رسانه‌های ایران از بازداشت صدرا محقق، روزنامه‌نگار و دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق خبر داده‌اند. یکی از همکاران این روزنامه‌نگار در توییتر نوشت صدرا محقق صبح روز دوشنبه در منزل خود بازداشت شد.

خبرگزاری مهر، وابسته به “سازمان تبلیغات اسلامی” روز دوشنبه (۲۹ شهریور/ ۱۹ سپتامبر) نوشت: «یکی از عوامل ارتباطی میان رسانه‌های ضد انقلاب طی عملیات اطلاعاتی توسط یکی از نهادهای امنیتی دستگیر شد.»

این خبرگزاری در ادامه خبر خود به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت: «صبح روز جاری “ص- م” که اقدام به تهیه گزارشهایی از اوضاع داخلی کشور برای رسانه‌های ضدانقلاب می‌کرد، دستگیر شد.»

مسعود کاظمی یکی از گزارشگران روزنامه شرق نیز روز دوشنبه در توییتر نوشت: «صدرا محقق، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق صبح امروز در منزل خود بازداشت شد».

خبرگزاری مهر گزارش خود درباره بازداشت صدرا محقق را با یک طرح گرافیکی که در آن از عنوان “نفوذ” استفاده شده، منتشر کرده است.

واژه “نفوذ” یکی از تعابیر رایجی است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در بازداشت‌های سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران از آن استفاده می‌کنند. عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و پویا صفرزایی نیز از جمله روزنامه‌نگارانی بودند که زیر این عنوان اتهامی بازداشت شده‌اند.

هنوز از علت بازداشت و اتهام روزنامه‌نگار شرق خبری منتشر نشده است. صدرا محقق در مرداد سال ۱۳۹۱ نیز به همراه چندین خبرنگار برای مدت کوتاهی بازداشت شده بود.

دو روز پیش یاشار سلطانی، مدیر مسوول پایگاه خبری معمارنیوز نیز به دلیل انتشار گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره واگذاری غیرقانونی املاک در شهرداری تهران بازداشت و روانه زندان شد.

به گفته وکلای یاشار سلطانی، اتهام او صرفاً انتشار گزارشی است که از سوی عالی‌ترین نهاد نظارتی یعنی سازمان بازرسی کل کشور تهیه و تنظیم شده و هیچگاه صدور این گزارش تکذیب نشده است.

منبع دویچه ویله

محصولات ترا ریخته تهدید جدی برای سلامت مردم

نشست خبری رئیس کمیسون کشاورزی در شرق مازندران:

محصولات ترا ریخته تهدید جدی برای  سلامت مردم/ 600هزار هکتار ازجنگلهای شمال  مخروبه است


بهشهر-خبرنگار وارش


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  که در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران حوزه انتخابیه شرق مازندران و در محوطه تاریخی عباس آباد بهشهر سخن می گفت با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در کمیسیون کشاورزی  تصویب شد، اظهار داشت : این لایحه  که سه سال بلا تکلیف مانده بود در کمیسیون کشاورزی  مورد تصویب قرار گرفت وبرای مطرح شدن در صحن علنی به هیات رئیسه ارسال شد .

علی محمد شاعری به برنامه ششم توسعه اشاره کردو گفت:در کمیسیون کشاورزی 17 مورد از  این برنامه که مربوط به کمیسیون بود مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر آن هم بندهای الحاقی برای آن تصویب شد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی به بندی در برنامه ششم توسعه در خصوص محصولات تراریخته   اشاره کرد و بیان داشت:کمیسیون کشاورزی نظر کارشناسانه و علمی خود را در این خصوص مطرح کرد و د رکمیسیون مصوب شد که واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته در کشور ممنوع شود زیرا تولید ،رهاسازی و مصرف این محصولات آسیب جدی به کشور می زند.

وی ادامه داد:محصولات تراریخته دیمی وارد  کشور می شود  و مصرف این مواد در طولانی مدت  خطر بزرگی برای مردم است و سلامت آنان را تهدید می کند .

شاعری با ابراز تاسف از کاهش مساحت جنگل ها در کشور به اهمیت حفاظت از آن پرداخت و  تاکید کرد: 600هزار هکتار از جنگلهای شمال مخروبه است .

وی به طرح تنفس جنگل اشاره کردو بیان داشت: در طرح تنفس جنگل در صدد هستیم  بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال قطع شود  و به سمت  طرحهای اکوتوریسمی ،گردشگری و طبیعت گردی برویم.

نماینده مردم  شرق مازندران در مجلس دهم، با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی در صدد ایجاد دوره تنفس طولانی مدت برای جنگل های   شمال کشور است افزود: تنفس طولانی مدت  جنگل راه نجات جنگلهای شمال  است در شمال باید به تجدید حیات و فرآوری طبیعی جنگل توجه شود و با قرق کردن آن جنگل خودرا احیا کند.

شاعری به پدیده کوه خواری اشاره و عنوان کرد:کوه خواری زخمی بر بدن طبیعت است و من این موضوع را  به طور جدی پیگیری خواهم کرد .وی در خصوص مطالبات  گندمکاران گفت:40درصد مطالبات گندمکاران باقی مانده است  که به زودی تسویه خواهد شد تاکشاورزان بتوانندبرای سال زراعی جدید آماده شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس از واردات برنج انتقاد کردو گفت:در سالجاری حدود دو و نیم میلیون تن برنج داخلی از کشاورزان خریداری شده که این میزان برای مصرف داخلی کافی است.

شاعری کیفیت برنج تولیدات داخل را خوب ارزیابی کردو افزود:با تولیدات خوبی که در کشور داریم مردم می توانند از تولید با کیفیت داخلی استفاده کنند و تولید داخل پاسخگوی نیاز مردم است و ضرورتی برای واردات برنج وجود ندارد .

وی در خاتمه سخنانش خاطر نشان ساخت: در زمینه مسائل حوزه انتخابیه شرق مازندران  نقطه نظرات شفاف خود را در هفتم اسفند ماه سالجاری با صراحت بیان خواهم کرد.

آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات ابلاغ شد (+متن کامل)

مدیران مسئول رسانه ها موظفند کلیه کارکنان رسانه را بیمه کنند...
 معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات را ابلاغ کرد.
 
به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه‌های 20/4/1395، 17/5/1395و 3/6/1395 به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (47) قانون مطبوعات – مصوب 1364 – با اصلاحات بعدی، آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات را به شرح زیر تصویب کرد:
 
آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات
 
فصل اول- تعاریف و مشخصات
 
ماده 1 – منظور از مطبوعات و رسانه در این آیین­نامه، کلیه رسانه­ های چاپی (مطبوعات) و الکترونیکی شامل برخط (خبرگزاری و پایگاه­های خبری) و غیر برخط (انواع حامل­های داده) است.
 
ماده 2 – رسانه­ های چاپی (مطبوعات) و رسانه ­های الکترونیکی غیر برخط به لحاظ زمان انتشار منظم می­توانند با یکی از فواصل زمانی روزی یکبار (روزنامه)، هفته­ ای یکبار (هفته نامه)، ماهی یکبار (ماهنامه)، سه ماه یکبار (فصلنامه)، شش ماه یکبار و سالی یکبار (سالنامه) منتشر شوند.
 
تبصره 1 - انتشار فوق­العاده (چاپ دوم، سوم و ...)، ویژه ­نامه و هرگونه ضمیمه با همان نام رسانه و منطبق بر مشخصات مندرج در پروانه انتشار و با همان تاریخ و شماره مسلسل و رعایت سایر ضوابط قانون مطبوعات مجاز است.
 
تبصره 2 – ویژه­ نامه و ضمیمه باید به همراه رسانه توزیع شود و انتشار و توزیع جداگانه آن مجاز نیست.
 
تبصره 3 - توزیع هرگونه ضمیمه به همراه رسانه از قبیل فرآورده ­های چاپی، لوح فشرده، راهنمای تبلیغاتی و مانند اینها که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به غیر از مسئولان رسانه تهیه شده است، منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
تبصره 4 - چاپ و انتشار ویژه ­نامه ­های محلی توسط رسانه ­های مکتوب سراسری به طور جداگانه از رسانه اصلی ممنوع است و در صورتی که به همراه رسانه اصلی توزیع شود، حجم آگهی­های آن از (30) درصد صفحات ویژه ­نامه نباید بیشتر باشد.
 
 
 
ماده 3 – رسانه الکترونیکی به رسانه­ ای اطلاق می­شود که:
 
الف – با همان صورت، شرایط و ظواهر یک رسانه چاپی و طی فرآیند مرسوم روزنامه ­نگاری و تحریریه ­ای تولید و به طور منظم و با نام ثابت و تاریخ و شماره و ردیف معیّن در یک یا چند زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و نظایر اینها در محیط رقومی (دیجیتال) به صورت دوره­ای مندرج در ماده (1) این آیین­نامه منتشر ­شود.
 
ب – محتوای آن در محیط رقومی و طی فرآیند مرسوم روزنامه­ نگاری و تحریریه­ ای، تولید و به طور منظم و با نام ثابت در یک یا چند زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و نظایر اینها منتشر می­شود مانند خبرگزاری­ها، پایگاه­های خبری اینترنتی و رسانه ­های برخط. تولید و انتشار محتوا در این گونه رسانه­ ها به صورت لحظه­ ای و بدون توقف است. (بر خط)
 
پ- به عنوان سامانه، اخبار و اطلاعات را به صورت مستمر برای بیش از (500) گیرنده در (24) ساعت از طریق پیامک یا شبکه­ های پیام ­رسان و به صورت انبوه برای دارندگان تلفن همراه، رایانه و مانند آن ارسال کند.
 
تبصره - نسخه دیجیتال رسانه­ های چاپی دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات که مفاد آن عیناً همان مفاد رسانه چاپی است و همچنین اعمال موضوع بند (پ) این ماده توسط رسانه­ های چاپی، خبرگزاری­ها و نشریات الکترونیکی دارای مجوّز، مشروط به ذکر نام رسانه و بازنشر مطالبی که عیناً در این رسانه­ها درج شده است، مجاز است و نیاز به اخذ مجوز جداگانه ندارد.
 
ماده 4 – مؤسسه خبری مؤسسه­ ای است که با ایجاد دفاتر نمایندگی در سطح کشور و یا گسترش آن در دیگر کشورها با فراهم نمودن امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات فنّی مورد نیاز به طور منظم، مستمر و با نام ثابت در محیط رقومی (دیجیتال) و یا غیر آن اقدام به تولید، جمع­ آوری و انتشار محتوا می­کند.
 
ماده 5 - در هر شماره از رسانه­ های موضوع این آیین ­نامه باید نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول، نشانی دفتر، تلفن و کارپوشه ملی ایرانیان یا پست الکترونیکی ملی و نیز زمینه انتشار در صفحه معیّن و محلّی ثابت با عنوان «شناسنامه» یا «درباره ما» درج گردد.
 
تبصره 1 – رسانه­ های چاپی علاوه بر رعایت مفاد این مادّه، باید ترتیب و تاریخ انتشار، شماره مسلسل، تعداد صفحات، شماره هر صفحه، قیمت و نیز نام و نشانی چاپخانه ­ای را که رسانه در آن چاپ می­شود، در شناسنامه اعلام کنند.
 
تبصره 2 – رسانه­ های الکترونیکی برخط موظفند نام و نشانی مراکزی که خدمات میزبانی و پشتیبانی خود را از آنها دریافت می­کنند در "شناسنامه" یا  "درباره ما" اعلام کنند.
 
تبصره 3 - درج زمان دقیق انتشار در هرگونه مطلب نوشتاری، صدا و تصویر توسط رسانه­های موضوع بندهای (ب) و (پ) ماده (3) این آیین‌نامه به صورت مستمر و لحظه­ ای، الزامی است.
 
ماده 6- رسانه اجاره ­ای رسانه ­ای است که صاحب امتیاز آن با درخواست کتبی از هیأت نظارت بر مطبوعات و با تصویب آن هیئت و به موجب سند رسمی اختیارات و وظایف قانونی خود را به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار می­نماید. اجاره­ کننده رسانه تا زمانی که رسانه در اجاره اوست، دارای حقوق، اختیارات و مسئولیت­های صاحب امتیاز بوده و پاسخگوی تکالیف قانونی اوست.
 
تبصره- اجاره‌کننده باید شرایط مندرج در ماده (9) قانون مطبوعات را دارا باشد.
 
ماده 7 - در نامگذاری رسانه اعم از چاپی و الکترونیکی باید از کلماتی استفاده شود که با رسانه­ های موجود و یا با رسانه ­هایی که به طور موقت یا دائم تعطیل شده اند، اشتباه نشود و موجب تداعی نام آنها نگردد. همچنین نام رسانه نباید از کلمات نامأنوس باشد و یا ایجاد شبهه وابستگی به سازمانهای دولتی کند. مرجع تشخیص این امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
 
تبصره - اضافه کردن هر گونه کلمه یا عبارت به نام یا نشان (آرم) رسانه و یا عدم رعایت تناسب در اجزای آن که مطابق با مفاد مندرج در پروانه رسانه نیست، ممنوع می­باشد.
 
ماده 8 - ترجمه تمام یا قسمتی از مطالب اختصاصی رسانه­ های داخلی دارای پروانه و انتشار آن به صورت نشریه مستقل بدون اخذ موافقت آن رسانه ممنوع است.
 
ماده 9 - تکثیر رسانه­ های موجود از طریق چاپ افست یا عکسبرداری یا طرق مشابه بدون اجازه صاحب پروانه ممنوع است.
 
ماده 10 - مطالب رسانه باید مطابق و متناسب با زمینه ­های مندرج در پروانه انتشار باشد و رسانه مجاز به درج مطالب و محتوای خارج از زمینه­ های مذکور که بر خط مشی کلی رسانه تأثیر بگذارد، نمی­باشد.
 
ماده 11- به منظور بالا بردن سطح آگاهی­های مردم مناطق مختلف کشور، رسانه­ های محلی، استانی یا منطقه­ای موظفند ضمن رعایت ماده (2) قانون مطبوعات در زمینه مصوب، حداقل (50) درصد مطالب خود را مرتبط با گستره توزیع مندرج در پروانه انتشار خود درج نمایند.  
 
ماده 12- نقل مطالب از رسانه­ ها و احزاب و گروه­های منحرف و مخالف اسلام (داخلی و خارجی) به منظور بررسی، تحقیق، نقد و رد مطالب بلامانع است.
 
تبصره – صرف نقل آن قسمت از اخبار، مطالب یا تصاویر رسانه‌ها که موجب توقیف، لغو پروانه و یا پالایش (فیلتر) آنها گردیده است، ممنوع است.
 
ماده 13 - تغییر در مشخصات مندرج در پروانه رسانه بدون اطلاع و تصویب هیئت نظارت بر مطبوعات ممنوع است. تغییر در سایر موارد جز در امور مصرح در قانون و آنچه که در حوزه اختیارات و مسئولیت­های هیئت نظارت بر مطبوعات باشد، با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلامانع است.
 
‌تبصره - هیئت نظارت بر مطبوعات باید حداکثر ظرف سه ماه به تقاضای تغییر وضعیت رسیدگی و اعلام‌نظر کند.
 
فصل دوم - شرایط صدور پروانه انتشار رسانه
 
ماده 14 - متقاضیان پروانه انتشار رسانه باید درخواست خود را به همراه پرسشنامه­ای که حاوی مشخصات فردی، سوابق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و شغلی و تعهدات قانونی است، به انضمام مدارک زیر از طریق سامانه الکترونیکی ذی‌ربط، بارگذاری و شماره (کد) رهگیری دریافت کنند:
 
الف - عکس پرسنلی
 
ب - تصویر شناسنامه از تمام صفحات
 
پ - تصویر کارت ملّی
 
ت- تصویر آخرین مدرک تحصیلی که به تأیید مراکز ذی‌صلاح رسیده باشد.
 
ث - تصویر آگهی تأسیس شخص حقوقی در روزنامه رسمی (برای اشخاص حقوقی)
 
تبصره - تشخیص صلاحیت متقاضیان به عهده هیأت نظارت بر مطبوعات است.
 
ماده 15 - چنانچه متقاضی پروانه انتشار رسانه، شخص حقوقی باشد، تقاضای صدور پروانه همراه با معرفی فرد واجد شرایط به عنوان مدیر مسئول باید با معرفی کتبی بالاترین مقام شخص حقوقی باشد.
 
تبصره 1 - بالاترین مقام درخواست ­کننده پروانه باید واجد کلیه شرایط مندرج در ماده (9) قانون مطبوعات باشد.
 
تبصره 2 – ادامه فعالیت رسانه در صورت تغییر بالاترین مقام شخص حقوقی و هرگونه تغییر در زمینه فعالیت و محدوده جغرافیایی فعالیت شخص حقوقی باید با تصویب هیئت نظارت بر مطبوعات باشد.
 
تبصره 3- ادامه انتشار رسانه در صورت انحلال شخص حقوقی مجاز نیست.
 
ماده 16- احزاب، سازمان­ها و جمعیت­های سیاسی در صورتی می­توانند تقاضای صدور پروانه انتشار رسانه نمایند که اجازه فعالیت قانونی را از طرف وزارت کشور دارا بوده و مرجع صلاحیت­دار قضایی رأی به انحلال آنها نداده باشد.
 
ماده 17- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور پروانه انتشار رسانه سازمان­های غیردولتی غیر ایرانی در چارچوب مقررات مربوط به خارجیان مقیم ایران با کسب موافقت وزارت امورخارجه، استعلام از مراکز ذی­ربط و دریافت مدارک مورد نیاز بررسی و اقدام لازم را به عمل می­آورد.
 
‌ماده 18- ‌انتشار رسانه داخلی یک سازمان، مؤسسه و شرکت دولتی یا خصوصی منوط به کسب مجوز از ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رعایت ضوابط زیر است:
 
الف - درخواست انتشار رسانه و معرفی مدیر مسؤول پیشنهادی از سوی بالاترین مقام مسؤول آن مرکز باشد.
 
ب - مطالب و اخبار عمدتاً در ارتباط با اهداف و شرح وظایف مرکز درخواست‌کننده و فقط برای استفاده کارکنان ‌باشد.
 
پ - فاقد هر گونه آگهی بازرگانی و تبلیغاتی به جز آگهی­ های مرتبط با صاحب امتیاز باشد.
 
ت - رایگان باشد.
 
‌تبصره 1 - ‌به یک مرکز و واحدهای تابعه آن فقط اجازه انتشار یک نشریه داخلی داده می‌شود.
 
‌تبصره 2 - صدور مجوز انتشار نشریات داخلی سازمان­های دولتی با رعایت سایر قوانین مربوط خواهد بود.
 
ماده 19 - عدم رعایت ضوابط مندرج در ماده (2) قانون مطبوعات و این آیین­نامه از سوی رسانه داخلی دستگاه­های اجرایی و بخش خصوصی منجر به صدور تذکر کتبی و در صورت تکرار تخلف، موجب لغو مجوز خواهد شد.
 
ماده 20- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صاحب امتیاز، پروانه انتشار و برای مدیر مسئول، کارت مدیر مسئولی صادر می‌کند.
 
ماده 21- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می­تواند برای اجرای ماده (11) قانون مطبوعات، تحقیقات لازم را به عمل آورده و در اختیار هیئت نظارت بر مطبوعات قرار دهد. وزارتخانه­ ها و سازمان­های ذی­ربط موظفند همکاری لازم را به عمل آورند.
 
ماده 22- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در صورت درخواست متقاضی، ظرف (15) روز دلایل مخالفت هیئت نظارت بر مطبوعات با تقاضای انتشار رسانه را به طور کتبی به متقاضی
اعلام کند.  
 
ماده 23 - متقاضیانی که صلاحیت انتشار رسانه توسط آنان بر اساس بند (4) و یا تبصره (5) ماده (9) قانون مطبوعات، مورد تأیید هیئت نظارت بر مطبوعات قرار نگرفته است، نمی­توانند مجدداً درخواست انتشار رسانه کنند.
 
ماده 24 - تاریخ رسمی ثبت درخواست پروانه انتشار رسانه، زمانی است که مدارک مورد نیاز،از سوی درخواست­کننده ارایه شده باشد.
 
ماده 25 - در صورت فوت صاحب امتیاز، وراث قانونی واجد شرایط وی در درخواست صدور امتیاز رسانه مورث خود، حق تقدم دارند، مگر اینکه فاقد شرایط لازم باشند. چنانچه وراث در مهلت قانونی مذکور در ماده (16) قانون مطبوعات از درخواست انتقال امتیاز خودداری کنند و یا پس از صدور امتیاز اقدام به انتشار رسانه نکنند، پروانه انتشار لغو می­گردد.
 
فصل سوم - وظایف صاحبان امتیاز و مدیران مسئول رسانه­ ها
 
ماده 26 - رسانه ­ها موظفند محل فعالیت خود را برای انتشار و دسترسی عموم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند.
 
تبصره - صاحب امتیاز رسانه موظف است در صورت تغییر نشانی محل فعالیت رسانه، مراتب را به نحوی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر می­دارد، اطلاع رسانی کند.
 
ماده 27 - مکاتبات رسانه­ها با امضای صاحب امتیاز یا مدیر مسئول رسانه یا شخص دیگری که از پیش توسط مدیرمسئول به طور کتبی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده باشد، معتبر است. مکاتبات نماینده مدیر مسئول در مواردی که قانون مطبوعات و این آیین­نامه، آن را از وظایف صاحب امتیاز و یا مدیر مسئول شناخته است، فاقد اعتبار خواهد بود.
 
تبصره - در صورتی که صاحب امتیاز، شخص حقوقی باشد، مفاد این ماده، متوجه بالاترین مقام مسئول شخص حقوقی است.
 
ماده 28 - مدیران مسئول رسانه­ هایی که به صورت چاپی یا لوح فشرده منتشر می­شود موظفند بلافاصله پس از چاپ یا تکثیر هر شماره رسانه و همزمان با خروج هر شماره رسانه از چاپخانه یا مرکز تکثیر، دو نسخه را در تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در شهرستانها به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوط ارسال و به صورت الکترونیک، گواهی رسید دریافت کنند.
 
تبصره 1- مدیران چاپخانه­ ها یا مراکز تکثیر باید بلافاصله پس از چاپ هر شماره رسانه نسبت به بارگذاری نسخه الکترونیکی آن در تارنمایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می­کند،اقدام نمایند.
 
تبصره 2 - رعایت مفاد این ماده برای ناشران رسانه­های داخلی سازمان­ها و مؤسسات دولتی، عمومی و بخش خصوصی نیز الزامی است.
 
ماده 29- در صورت لغو پروانه انتشار رسانه توسط دادگاه یا هیئت نظارت بر مطبوعات،با اعلام کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صاحب امتیاز موظف است مدارک دریافتی از قبیل پروانه انتشار و کارت مدیر مسئولی را ظرف ده روز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسترد نماید. با سوء استفاده­کنندگان از این مدارک برابر قانون رفتار خواهد شد.
 
ماده 30- خبرگزاری­ها و نشریات الکترونیکی موظفند پاسخ­ها و توضیحات موضوع ماده (23) قانون مطبوعات را چنانچه در مهلت (30) روزه دریافت نموده باشند پس از وصول، حداکثر ظرف (24) ساعت منتشر نمایند. تبصره­های ماده (23) قانون یادشده برای خبرگزاری­ها و نشریات الکترونیکی نیز الزامی است.
 
ماده 31- مدیران مسئول رسانه ها موظفند کلیه کارکنان رسانه را بیمه کنند، در غیر این صورت علاوه بر مسئولیت در قبال تبعات قانونی، از تسهیلات و حمایت­های مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محروم خواهند شد.
 
فصل چهارم - سایر مقررات         
 
ماده 32- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بررسی و ارزیابی رسانه ­ها می­تواند از همکاری اشخاص و مراکز ذی­صلاح استفاده کند.
 
ماده 33- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه ماه قبل از پایان دوره مسئولیت نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیئت نظارت بر مطبوعات، ضمن درج آگهی در رسانه­های سراسری،
اعلام نامزدی مدیران مسئول رسانه­های دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات را دریافت نموده و پس از تأیید صلاحیت نامزدها توسط هیئت موضوع تبصره (4) ماده (10) قانون مطبوعات از کلیه مدیران مسئول برای برگزاری انتخابات دعوت می­کند. جلسه انتخاب نماینده مدیران مسئول با حضور اکثریت مطلق مدیران مسئول رسمیت می­یابد و اخذ رأی به صورت مخفی خواهد بود و نماینده انتخابی باید اکثریت مطلق آرای حاضران را به دست آورد.
 
تبصره 1- چنانچه در مرحله اول، نصاب اکثریت مطلق مدیران مسئول احراز نشود، جلسه بعد پس از دو هفته با هر تعداد از مدیران مسئول تشکیل می­شود و نماینده آنان با رأی اکثریت حاضران انتخاب می­گردد.
 
‌تبصره 2- ‌هر مدیر مسؤول حتی اگر مدیر مسؤول بیش از یک رسانه باشد، شخصاً در جلسه حضور می­یابد و دارای یک رأی خواهد بود.
 
تبصره 3- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف یک سال پس از لازم­الاجرا شدن این آیین­نامه، تمهیدات لازم برای الکترونیکی شدن انتخابات مدیران مسئول را فراهم آورد.
 
تبصره 4 - مدیران مسئولی که پروانه انتشار رسانه آنها به دلیل حکم قطعی دادگاه و یا ماده (16) قانون مطبوعات توسط هیئت نظارت بر مطبوعات لغو نشده باشد، و همچنین رسانه آنها مطابق ترتیب انتشار مندرج در پروانه صادره از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات به طور منظم منتشر شده باشد، می­توانند در انتخابات شرکت کنند.
 
ماده 34 - چنانچه هر یک از اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر مراجع رسمی در مورد موضوع تبصره (8) ماده (9) قانون مطبوعات ادّعایی داشته باشند، مدارک و مستندات خود را به اطلاع هیئت نظارت بر مطبوعات می­رسانند.
هیئت یادشده در صورت احراز تخلف، به صاحب امتیاز و مدیر مسئول اخطار می­دهد. در صورت عدم رفع تخلف، موضوع برای رسیدگی به دادگاه صالح دادگستری ارجاع می­شود.
 
تبصره - متخلف در صورت محکومیت تا پایان مدت محکومیت از فعالیت مطبوعاتی محروم خواهد بود.
 
ماده 35 - مصوبات شورای عالی امنیت ملّی و کمیته سیاست گذاری تبلیغات شورا برای رسانه ­ها الزامی است. این مصوبات با قید اسامی یا دسته­بندی رسانه ­های مورد نظر از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می­شود و صرفاً برای اسامی و دسته­های تعیین شده مسئولیت قانونی دارد.
 
ماده 36- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای تبصره ماده (2) و مواد (6) و (45) قانون مطبوعات موظف است بر عملکرد رسانه­ها نظارت دقیق داشته باشد و در صورت تخلف از قانون یادشده، مراتب را در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح کند.
 
ماده 37- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است در صورت صدور و ابلاغ رأی قطعی دادگاه و یا اعلام رأی هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف یا لغو پروانه یا پالایش (فیلتر) موقت هر یک از خبرگزاری­ها و رسانه­های الکترونیکی، نسبت به پالایش (فیلتر) نمودن آنها اقدام کند. رسانه­های چاپی در صورتی­که توقیف یا لغو پروانه شوند پایگاه­های خبری آنان نیز مسدود خواهد شد.
 
ماده 38- مراکز ارائه خدمات دیجیتال و میزبانی، مجاز به ثبت دامنه و میزبانی خبرگزاری­ها و رسانه­های الکترونیکی که فاقد مجوز فعالیت بوده و یا فعالیت آنها به موجب رأی دادگاه صالح یا رأی هیئت نظارت بر مطبوعات، مغایر با اصول مندرج در قانون مطبوعات و این آیین­نامه تشخیصداده شوند، نمی­باشند.   
 
ماده 39 - آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات موضوع تصویب­نامه شماره 111648/ت49
مورخ 5/2/1365و کلیه اصلاحات و الحاقات بعدی موضوع تصویب­نامه‌های شماره 46940/ت522
مورخ 5/7/1366، شماره 122023/ت17589هـ مورخ 22/10/1375، شماره 72790/ت20783هـ مورخ 18/11/1377، شماره 13336/ت22284هـ مورخ 4/5/1379، شماره 32187/ت23037هـ مورخ 6/7/1381، شماره 1715/ت30346هـ مورخ 22/1/1383، شماره63642/ت32085هـ مورخ1/11/1383 و شماره 11985/ت46956هـ مورخ 28/1/1391 لغو می­گردد.
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس­ جمهور این آیین نامه را در تاریخ 8/6/1395 برای اجرا به وزارتخانه های کشور و فرهنگ وارشاد اسلامی ابلاغ کرده است .

اعلام نام 8 فیلم ایرانی در رقابت نهایی برای معرفی به اسکار

هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، فهرستی کوتاه شامل هشت فیلم مورد بررسی در مراحل نهایی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا،هیات معرفی فیلم ایرانی در سال جاری طبق سنوات گذشته، با میزبانی بنیاد و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است.

پوران درخشنده (کارگردان) و محمد بزرگ نیا (کارگردان)، محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر)، سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و منتقد سینمایی)، امیر حسین علم الهدی (دبیرشورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه)، شهرام مکری (کارگردان)، تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری)، اکبر نبوی (تهیه کننده و منتقد سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند.

عناوین مورد بررسی در  فهرست اولیه برای انتخاب گزینه نهایی به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: «ابد و یک روز» (سعید روستایی)، «اژدها وارد می شود» (مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «ناهید» (آیدا پناهنده).


در ادامه روابط عمومی فارابی گزارش داد؛علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در نخستین جلسه این هیات ضمن خوشامدگویی از ادامه این تعامل مطلوب ابراز رضایت نمودند.

مدیر عامل بنیاد فارابی با تشریح روند معمول گفت: هماهنگی‌های اولیه با فرهنگستان جهت برخورداری از فرصت کافی برای تشکیل کمیته‌ای که اعضاء آن در تولید و بهره‌برداری از فیلم های اکران شده طی یک سال گذشته ذینفع به حساب نیایند و مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما صورت پذیرفت و پس از دریافت اسامی فیلمهای حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات نسبت به دعوت از اعضاء اقدام به عمل آمد و در نهایت این نشست برگزار شد.

تابش با اشاره به برگزاری موفق جلسات این هیات در بیش از دو دهه به میزبانی بنیاد افزود: با توجه به حساسیت های موجود در پیگیری این روند، بنیاد بار دیگر تمام تلاش خود را خواهد کرد که بررسی ها در نهایت دقت و سلامت به انجام رسد و از نماینده ای که از سوی سینمای ایران معرفی می گردد، به نحوی مطلوب حمایت شود.

مدیر عامل خانه سینما نیز ضمن اشاره به نتایج درخشان حضور سینمای ایران در این رویداد بزرگ جهانی، بر ضرورت دفاع از انتخاب این هیات برای حصول به مقاصد بزرگ ملی تاکید کرد و بررسی همه جانبه روند انتخاب و مقررات حاکم بر آن را برای تمهید راهکاری که بتواند فرصتی بیشتر در اختیار هیات مسئول قرار دهد، خواستار شد.

در ادامه اعضاء هیات با بازخوانی مقررات وارد بررسی‌های تخصصی شدند. مقررات فرهنگستان که در سال جاری در شکل بیان مفاد – به ویژه در زمینه نحوه انتخاب فهرست کوتاه و نامزدها – تغییراتی قابل توجه داشته است، احراز شرایط ذیل را برای فیلم های حاضر در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ضروری دانسته است:

•  تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ‌هایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی.

•  نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (۹ مهر ۱۳۹۴ تا ۹ مهر ۱۳۹۵) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما (بنا به مدارکی که می بایست به فرهنگستان تحویل شود، این نمایش متوالی می‌بایست در حداقل یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد).

•  برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما.

•  عدم پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی (به جز نمایش های غیر انتفاعی فرهنگی.

•  ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم.

•  عدم ضرورت نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده.

امیر اسفندیاری که بر اساس رای اعضاء کمیته در مقام سخنگو برگزیده شده است، گفت: هیات انتخاب پس از بازخوانی مقررات، با بررسی اولویت‌های فرهنگی و حرفه‌ای و همچنین عواملی که می‌تواند در معرفی نماینده شایسته به فرهنگستان نقشی شایان توجه را ایفاء کند، به مرور و بررسی ابتدایی ۸۲ عنوان فهرست دریافتی از سوی اداره کل سینمای حرفه ای – معاونت ارزشیابی و نظارت پرداخت.

وی افزود: این فهرست، کلیه عناوینی که در فاصله زمانی مورد نظر اکران شده‌اند و حتی فیلم هایی که در نوبت اکران قرار دارند را شامل می شود.

اسفندیاری ادامه داد: اعضاء هیات با ابراز رضایت از کثرت عناوینی که قابلیت مباحثه جدی دارند و در مجامع ملی و بین المللی، ظرفیت‌هایی غیر قابل انکار را بروز داده اند، در این مرحله، بررسی های تکمیلی جهت معرفی نماینده‌ای شایسته را با تعیین ۸ فیلم در فهرست کوتاه اولیه در دستور کار قرار داند.

بنیاد سینمایی فارابی و سخنگوی این هیات اخبار تکمیلی در خصوص معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی را متعاقبا اعلام خواهند نمود.
منبع: ایسنا