خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

مصاحبه اختصاصی وارش با رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه:


نگاه به حوزه فرهنگ در شهرستانها  عادلانه تر شده است

سکینه نوری تیرتاشی:اولین روزهای گرم و شرجی شهریور ماه  بود که مهمان شهرستان گلوگاه  از شرقی ترین شهر های مازندارن شدیم تا به بهانه برگزاری کنسرت  پاپ در این شهر  گفتگویی را با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  گلوگاه داشته باشیم.آفتاب سوزان شهریور ماه  توی چشم می زد که به مجتمع فرهنگی و هنری فجر در بافت جدید شهری گلوگاه رسیدیم .

بابایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه که سابقه فعالیت از وزارتخانه تا ریاست اداره فرهنگ  این شهر  را دارد می گوید:« گلوگاه شهری است که باید برای پیشرفت آن در حوزه فرهنگ کار کرد باور بفرمایید از زمان فعالیتم د راداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه سعی کردم از تمام تجربه کاری خود  در این حوزه برای پیشرفت فرهنگی و ارتقاء سطح  فرهنگ این شهر استفاده کنم و آموزشها و تجربیات خود را  بدون کوچکترین تنگ نظری در اختیار  کارکنان و فعالان این بخش قرار دهم بدنبال انجام کارهایی  هستم که بعد از رفتن من هم  در این شهر ماندگار بماند».

این گفته صادقانه بابایی  بود که باب مصاحبه  را در حوزه فرهنگ شهرستان گلوگاه با روزنامه وارش  باز کرد.

*تاکنون در گلوگاه کنسرت پاپ اجرا نشد شما اولین مدیر فرهنگی هستید که  این کار را بعد از لغو کنسرهای پی در پی در شرق مازندران انجام دادید  .در خصوص برپایی موفقیت آمیز کنسرت چه اقداماتی انجام دادید؟

سخت گیری هایی در خصوص برپایی کنسرت ها صورت گرفته اما در شهرستان گلوگاه کنسرتی برگزار نشده بود تا لغو گردد تا اینکه با مجوزی که از سوی وزارت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه   صادر شد توانستیم   فضای بسیار خوبی را برای  برپایی  کنسرت پاپ  پویا بیاتی  در محل سالن فجر این اداره  تدارک ببینیم  و این کار را  برای احترام به سلایق مردم انجام دادیم.

 *یک شهرستان  20سال بدون سینما ؟

 بله ؛ گلوگاه  حدود 20 سال از داشتن سینما محروم است . سینمایی که بتواند فیلم های روز را اکران کند  تا شهروندان گلوگاهی بیایند و در فضایی سالم  فیلم خوب را با تکنولوژی خوب تماشا کنند .از زمان مسئولیتم برای ایجاد زیر ساختهای اوقات فراغت در شهرستان تلاش زیادی کردم . سعی دارم با پیدا کردن  سرمایه گذار  و  با همکاری خانواده عسگری مالک سینما ی سابق گلوگاه  بتوانیم پردیس سینمایی در این شهر  احداث  کنیم  برنامه داریم تا با واگذاری مدیریت سالن فجر اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی  به بخش خصوصی  از این سالن برای اکران فیلم  بهره ببریم که  هنوز این امکان فراهم نشده است .

*معتقدید در  بخش زیر ساختهای فرهنگی گلوگاه با مشکلات زیادی مواجه است در این خصوص چه اقدامی صورت گرفته است؟

تنها مدیر شهرستانی هستم که در حوزه فرهنگ و هنر برنامه دارم و از زمان  پذیرفتن مسئولیت در گلوگاه  ودر طول 14 ماه دوران خدمتم 75 سرفصل را  در برنامه های خود مد نظر قرار دادم و با برنامه ریزی  اهداف بلند مدت ،کوتاه مدت  و میان مدت فعالیت های خود را آغاز کردم . در زمینه گسترش زیر ساختهای فرهنگی با پیگیری برای احداث  پردیس سینمایی، پیگیری برای انجام زیر ساختهای فرهنگی در منطقه گردشگری توسکا چشمه، پیگیری برای دریافت سند شهرک هفتاد هکتاری ، گسترش فضای فرهنگی ،سعی دارم سبد فرهنگی خانوارها را تغییر دهم  تا  برای رشد فکری و اندیشه فرزندانشان بتوانند هزینه کنند و  به آموزشهای هنری رجوع کنند  . اگر تحریم را نداشتیم قطعا در بحث نرم افزاری  و زیر ساختها نگاه ویژه ای به اصحاب فرهنگ و هنر می شد و پیشرفت خوبی در این زمینه داشتیم  .

*از موضوعات روز همزمان با هفته دولت دستاوردهای دولت تدبیرو امید  در حوزه های مختلف است ارزیابی شما از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه فرهنگ چگونه است؟

در دولت تدبیرو امید نگاه به حوزه فرهنگ در استانها و شهرستانها  عادلانه تر شده است برای این حرف استدلال دارم  در این سه سال گروههای هنری از شهرستانها به راحتی می توانند در جشنواره های خارجی شرکت  کنند.توزیع عادلانه   نگاه هنری و فرهنگی به شهرستانها را در تمام کشور داشتیم  شاید تخصیص اعتبارات بواسطه  مشکلاتی که وجود داشت کم بود   اما همچنان شهرستانها سهمی را از اعتبارات کشوری دارند نگاه عادلانه و کاربردی به شهرستانها شده است  و تاثیر گذاری اش در حوزه ساماندهی تشکل ها ، مراکز تحت پوشش و بیمه هنرمندان بوده است  هر چند در حوزه اعتبارات  تخصیص بسیار اندک بود ه و ما را در زمینه زیر ساختهای فرهنگی دچار چالش کرده و بدلیل کمبود اعتبارات عمرانی پروژه های ما پیشرفت فیزیکی و ریالی نداشتند  .

* و اما بعد  

 نگاه ویژه ای به هنر و هنرمند شده است و  هنرمندان زیادی از شرق مازندران  توانستند  هنر خود را در سطح ملی به نمایش بگذارند  و نگاه ویژه ای به سینما و بخش فیلم داشته اند و سبب شده که فیلم ها در سال های اخیر فروش خوبی داشته باشند .

*مختصری از فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در دوران مدیریت  خود را برایمان بگویید.

فعالیت های انجام شده که زیاد است اما به دلیل محدودیت زمان به اختصار به  مواردی از آن اشاره می کنم   25کانون فرهنگی و هنری مساجد  فعال در شهرستان داریم  که 18 میلیون تومان  اعتبار جاری و ده و نیم میلیون تومان اعتبار عمرانی به آنان اختصاص دادیم .در شهرستان 17 فعال فرهنگی و هنری داریم که بیمه هستند .افرادی را در حوزه خوشنویسی شناسایی کردیم و  برنامه داریم تاکلاسهای آموزشی را برای آنان راه اندازی کنیم  و شعبه  انجمن خوشنویسان ایران را در گلوگاه نیز راه اندازی کنیم . 4گروه فعال تئاتر داریم  سعی دارم برای گروه نمایش این شهرستان پروانه استقرار بگیرم تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند .3 گروه موسیقی فعال داریم  وتوانستم  شورای فرهنگ عمومی شهرستان را فعال کنم  و در 14 ماه خدمت خود 8 جلسه در این خصوص برگزار کردم  .  در بحث انجمن ها 4 انجمن  به نامهای موسیقی ،نمایش، ادبی و هنرهای تجسمی تاسیس کردیم  که این انجمن ها فعالیت خوبی دارند به شما بگویم زمانی که به گلوگاه آمدم با شهری مواجه بودم که کار زیادی در زمینه فرهنگ داشت من هم سعی کردم تمام تلاش خود را برای پیشرفت این شهر در حوزه فرهنگ و هنر انجام دهم .

حرف آخر

حالا که به کارخود نگاه می کنم  از کار خود راضی ام   و تنها نگرانی ام  فرزندانم هستند  آرزو می کنم  خانواده ام روزگار خوشی را همراه با سعادت و سلامت و امنیت داشته باشند و در تاریخ زندگیشان  مردم دار و فهیم باشند فارغ از اینکه چه پست و سمتی داشته باشند .

حرفهای بابایی که تمام شد درختان بلند کنار مجتمع فجر از پشت شیشه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلام می کردند و نوید روزهای بهتری را برای گلوگاه می دادند درختانی که د رعمر بیش از صد ساله خود شاید دورانی این چنین را تجربه نکرده بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد