دبیر اجرایی نخستین همایش بینالمللی علوم زمین، دریا و آبهای بینالملل بر ضرورت توجه مسوولان به حوزه استخراج منابع معدنی از حوزه دریایی کشور تاکید کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، لک در سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بینالمللی تخصصی علوم زمین که با مشارکت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در محل تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد برگزاری این همایش را یک اتفاق بسیار بزرگ برای شناساندن هرچه بهتر توانمندیهای آبهای سواحل مکران در ابعاد بینالمللی دانست.
دبیر اجرایی نخستین همایش بینالمللی علوم زمین، دریا و آبهای بینالملل محورهای این همایش را شامل اقیانوسشناسی و آبهای بینالملل و جنوبگان با موضوع فیزیک و شیمی دریا، زیستشناسی دریا، محیط زیست و آلودگی دریا، دریاچهها و تالابها، جنوبگان و اهمیت آن و ژئوفیزیک دریا برشمرد.
وی تصریح کرد: 70 درصد کره زمین را آب احاطه کرده که از این مقدار 60 درصد این آبها به صورت بینالمللی و مشاع در اختیار تمامی کشورهایی که قابلیت دسترسی به آبهای آزاد بینالمللی را دارند قرار دارد که سهم ایران با دارا بودن سواحل بکر و عظیم مکران از استخراج منابع معدنی این دریا زیر صفر است.
لک یادآور شد: تمامی کشورهای مدرن و صاحب علم با اختصاص هزینههای بسیار زیاد در اعماق آبهای آزاد در ابعاد گسترده در حال اکتشاف و استخراج منابع غنی معدنی هستند و در این بین در کشور ما هنوز مسوولان کمترین دغدغهای برای ورود برنامهریزی شده به حوزه استخراج منابع معدنی از دریاها ندارند.
وی با اشاره به اینکه طبق قوانین دریایی، اگر کشوری منابع معدنی را در آبهای آزاد بینالمللی کشف کند حق اکتشاف و بهرهبرداری از آن منابع را دارا خواهد بود، افزود: هم اکنون کشور هند با استخراج منیزیم از دریا توانسته دستاوردهای عظیمی را برای خود به ارمغان آورد.
دبیر اجرایی نخستین همایش بینالمللی علوم زمین، دریا و آبهای بینالملل گفت: برای ما ورود به این حوزه مهم استخراج و استراتژیکی دریا در حال حاضر به رویا و آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده و امیدواریم دغدغه این حوزه مهم برای ریاست جمهوری و سایر مسوولان بیشتر از گذشته ایجاد شود.
لک معتقد است: در حال حاضر آمریکا و چندین کشور در آبهای آزاد حوزه خلیج فارس در حال استخراج و اکتشاف هستند و این روند به حدی جدی و برنامهریزی شده است که در آینده نزدیک بسیاری از منابع غنی دریایی را در حوزه اختیارات خود قرار میدهند.
نماینده رییسجمهور در شورای نظارت بر صداوسیما از رویکرد صداو سیما نسبت به نامه اخیر خود به ریاست این سازمان انتقاد کرد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نماینده رییسجمهور در شورای نظارت بر صداوسیما با انتشار یادداشتی در صفحه فیس بوک خود ضمن انتقاد از رویکرد صداو سیما نسبت به بیتوجهی به نامه اخیر خود به ریاست این سازمان با استناد به قانون اساسنامه صدا و سیما لزوم فراهم شدن شرایطی برای احقاق حق افراد حقیقی و حقوقی که در برنامههای صدا و سیما حقی از آنها تضییع شده یا نسبتی به آنها داده شده را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد آیا تا به حال یک بار سراغ دارید که به این مصوبه عمل شده باشد؟
در یادداشت کوتاه حسامالدین آشنا آمده است: در جلسه1388/11/23 مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح الحاق یک ماده و پنج تبصره به قانون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود ،مطرح و پس از بحث و بررسیهای مبسوط در مورد پیشنهاد کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک ماده و دو تبصره به شرح ذیل به قانون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ماده (30) افزوده شد و شماره ماده (30) به ماده (31) اصلاح میشود.
ماده30 – چنانچه در برنامههای پخش شده سازمان (اعم از خبری، گزارشی، تولیدی در قالبهای مختلف بیانی – تصویری و نمایشی) از شبکههای محلی، سراسری و بینالمللی و یا در اطلاعیههای صادره از سوی آن سازمان، مطالبی مشتمل بر توهین، افترا یا خلاف واقع نسبت به هر شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف گردد مراحل ذیل برای احقاق حق طی خواهد شد.
- مدعی میتواند اعتراض خود را کتبا به سازمان صداوسیما منعکس نماید. سازمان صداوسیما در صورت قبول اعتراض ظرف 24 ساعت پاسخ را به صورت عادلانه و حداقل دو برابر زمان اصل مطلب که از پنج دقیقه کمتر نباشد در همان برنامه و ساعت و در همان شبکه به صورت رایگان پخش نماید.
- چنانچه سازمان صداوسیما از اجرای مصوبه شورای نظارت خودداری نماید و یا شاکی نسبت به نظر شورای نظرات معترض باشد بنا بر شکایت شاکی، شعبه خاصی که به این منظور تشکیل میشود، نسبت به موضوع خارج از نوبت (حداکثر یک هفته) رسیدگی و حکم مقتضی را بر اساس این قانون صادر خواهد نمود، صداوسیما مکلف است نظر دادگاه را ظرف 24 ساعت اجرا کند و در صورت عدم اجرای حکم، متخلف به مجازات مستنکف از اجرای حکم دادگاه محکوم خواهد شد. شورای نظارت موظف است برای تحقق وظایف مندرج در این قانون سازوکار لازم را فراهم سازد.
تبصره 1- اگر سازمان علاوه بر پخش پاسخ مذکور، مطالب یا توضیحات مجددی را که متضمن توهین، افتراء یا تحریف باشد، پخش نماید، ذینفع حق پاسخگویی مجدد دارد. پخش قسمتی از پاسخ یا افزودن مطالبی به آن در حکم عدم پخش است.
تبصره 2- مصوبه مذکور مانع از پیگیری مستقیم شاکی نسبت به سایر جمات کیفیت از طریق دادگاه نخواهد بود.
آیا تا به حال یک بار سراغ دارید که به این مصوبه عمل شده باشد یا بر اساس آن صدا و سیما اصلاحیه ای را پخش کرده باشد؟
حسام الدین آشنا هفته گذشته در نامهای به ضرغامی صراحتا عنوان کرده بود که محمود سریع القلم که صدا و سیما با انتصاب وی به سمت مشاور رییس جمهور از نوع پوشش او در اجلاس داووس انتقاد کرده بود از سوی رییس جمهور به چنین سمتی منصوب نشده است.
به دنبال تقویت اقوام هستیم نه تخریب
استاندار چهارمحال و بختیاری از مردم استان بخاطر حفظ آرامش خود در بحث اعتراض به سریال سرزمین کهن تقدیر و تشکر کرد.
قاسم سلیمانی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب،افزود : روزی که من به عنوان استاندار استان چهارمحال و بختیاری معرفی شدم، در حضور وزیر کشور، استقبال زیادی از من شد و آقای وزیر از چنین استقبالی متعجب شده بودند. اولین جمله من بعد از انتصاب نیز این بود که من استاندار استان چهارمحال و بختیاری هستم و یک بختیاریام و به این موضوع افتخار میکنم.
وی با بیان اینکه "نظر ما نسبت به اقوام در استان، وحدت در عین کثرت است"، اظهار کرد: اقوام ضمن حفظ ارزشهای فرهنگی خود به این موضوع توجه کنند که ما رشد و توسعه همهجانبه استان و توازن منطقهای را میخواهیم و باید به هر منطقه متناسب با جمعیت، وسعت و امکاناتش رسیدگی کنیم یعنی هم توزیع اعتبار کنم و هم زیرساختها و نیازهای منطقه را مورد توجه قرار دهیم؛ ضمن اینکه از پتانسیلها و مدیریتهایشان نیز استفاده کنیم.
سلیمانی در ادامه به بیان ویژگیهای استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ وجود اقوام پرداخت و گفت: در چند شهرستان به طور کلی یا بختیاریها هستند یا اینکه لهجه بختیاری دارند؛ ضمن اینکه در دو شهرستان مثل شهرکرد و بروجرد جمعیت قابل توجهی از بختیاریها ساکن هستند، بنابراین پوششی در منطقه وجود دارد که طی آن میتوان گفت خاستگاه جمعیت بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است.
استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه "بعد از آمدنم به استان، در استان همدلی بوجود آمد و این در حالی بود که قبل از آن تنشهایی بین بختیاری و غیربختیاری یا لر و غیر لر وجود داشت"، خاطرنشان کرد: هماکنون شرایط اینطور نیست و این تنشها وجود ندارد.
وی در ادامه این گفتوگو درباره اتفاقاتی که با توجه به پخش قسمتی از سریال سرزمین کهن افتاد، اظهار کرد: من احساس میکنم درباره این موضوع یا سهلانگاری یا نادانی عمیقی بر دستاندرکاران این مجموعه حاکم شده بود و بویژه مشاور تاریخی این سریال اصلاً تاریخ را نخوانده بود؛ چراکه بختیاریها نقش بزرگی در طول تاریخ از جمله فتح قندهار و تصرف تهران داشتند.
سلیمانی اضافه کرد: بختیاریها اولین گروه مسلحی بودند که تهران را تصرف و حکومت وقت را به خواسته مشروطیت تسلیم کردند؛ ضمن اینکه در دوران دفاع مقدس تیپ پرافتخار و دلاور قمر بنیهاشم که خط شکن جبهه بود و شهدای بسیاری را به نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرد، از بختیاریها تشکیل شده بود و غیرت، شهامت، دلاوری و وطندوستی بختیاریها بر کسی پوشیده نیست.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: بر این اساس دوستانی که در مشاورت تاریخی سریال بودند اشتباه بزرگی کردند که یا این اشتباه سهوی و از روی نادانی بود یا مقصودی پشت قضیه وجود داشته و بنابراین من همینجا از مسئولان محترم نظام تقاضا دارم که این موضوع را مورد بررسی حقوقی و قضایی قرار دهند تا دیگر با چنین مسایلی برخورد نکنیم.
وی با بیان اینکه "چهارمحال و بختیاری، خاستگاه بختیاریهاست و چهارمحالیها نیز خود را بختیاری میدانند و نسبت به این موضوع همدردی و همراهی دارند"، گفت: مردم استان در این قضیه و در ارتباط با توهینی که به آنها شد، آرامش خود را حفظ و سعی کردند از طرق منطقی مطالبات خود را پیگیری کنند.
سلیمانی در ادامه اظهار کرد: خود من بختیاری هستم و ارتباط بسیار نزدیکی با بزرگان و فعالان و افراد شاخص قوم دارم و در این راستا با دهها نفر تلفنی و حضوری صحبت کردم و به آنها گفتم که من از شما مردم بیشتر ناراحتم و این موضوع را از طریق قانون پیگیری میکنم.
وی با بیان اینکه "اعضای شورای تأمین ما تلاش فرهنگی جانانهای درباره این موضوع داشتند و مسأله را به بُعد امنیتی نبردند"، افزود: اداره اطلاعات و نیروی انتظامی و سایر اعضای شورای تأمین نیز به توصیه من، جهتگیری فرهنگی داشتند و چنین رویکردی بر آرامش منطقه تأثیر گذاشت و در واقع ما با درایت مدیرانمان توانستیم، این بحران را به شکل منطقی جهتدهی کنیم و به طرف تقاضای مدنی سوق دهیم و بخاطر همین هم در شورای امنیت ملی و هم در هیأت دولت از این رویکرد تشکر شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه، برخورد با تفرقهافکنان میان قومیتها را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: در این سریال یک دروغ مشخص به ایل و قبیله و تباری منتسب کردند که اگر این موضوع ریشهیابی نشود، مشکلات عظیمی ایجاد میکند؛ کما اینکه در برخی استانها هنوز مشکلاتی ادامه دارد و تمام نشده است؛ بنابراین به نظر من بزرگان کشور، دولت و حکومت ما باید تدبیری بیندیشند.
سلیمانی ادامه داد: اگرچه در این باره مدیریت لازم اتخاذ شد، ولی به هر ترتیب چنین مسألهای 10 تا 15 روز وقت ما و اغلب مدیرانمان را گرفت. من از سویی به مدیرانمان میگفتم که برخورد قهری و بگیر و ببند در این باره وجود نداشته باشد و از سوی دیگر به مردم میگفتم اگر شما به خیابانها بیایید به اعتبار من لطمه وارد میشود؛ بنابراین بگذارید من از راههای قانونی مسأله را پیش ببرم.
وی با بیان اینکه "در این بحث در سراسر مملکت وقت شورای امنیت کشور و دیگر نهادها گرفته شد، ضمن اینکه این موضوع تبعات منفی شدیدی به بار داشته است"، تاکید کرد: ما به دنبال وحدت اقوام هستیم. همانطور که آقای دکتر روحانی نیز نسبت به این موضوع هم اشاره کردند، ما به دنبال تقویت اقوام هستیم و به دنبال تخریب نیستیم.
استاندار چهارمحال و بختیاری بار دیگر این موضوع را عنوان کرد که "من باز هم تاکید میکنم که این موضوع باید ریشهیابی شود و بویژه مشاور تاریخی سریال که به نظر من یا انسان نادان یا مغرضی است، باید محاکمه شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد شاید همهچیز مشخص شود".
سلیمانی در پایان این گفتوگو، تقدیر و تشکر رسمی و ویژه خود را از مردم استان چهارمحال و بختیاری بویژه بختیاریها عنوان کرد و گفت: مردم استان آرامش خود را حفظ و از طریق روشهای مدنی خواستههای خود را پیگیری کردند و خدا را شکر که این پیگیریها در حال به نتیجه رسیدن است.
وزیر بهداشت: چرا مردم را به جامعه پزشکی بدبین میکنید؟
وزیر بهداشت از طراحی برنامه تحول نظام ارائه خدمات در حوزه سلامت خبر داد و گفت: در صورت تصویب دولت و اختصاص منابع کافی، چهره سلامت تا شش ماه در کشور تغییر میکند.
به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی و در جمع خبرنگاران از تدوین طرحی جهت تحول نظام ارائه خدمات در حوزه سلامت خبر داد و گفت: این طرح برای چهار سال آینده است. در صورتی که منابع مربوطه از درآمد حاصل از هدفمندی یارانهها به حوزه سلامت اختصاص یابد، این برنامه عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: در قالب این برنامه تحول نظام ارائه خدمات حوزه سلامت، 14 برنامه طراحی شده که باید انجام شود. عدم لزوم هدایت بیمار به خارج از بیمارستان جهت تهیه دارو یا تجهیزات پزشکی، تشویق زایمان طبیعی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، تامین پزشک عمومی برای مناطق دورافتاده، واقعی شدن تعرفههای درمانی و ... از جمله این 14 برنامه است.
هاشمی ادامه داد: در صورت تصویب تمام این برنامهها از سوی دولت و اختصاص منابع کافی، تا شش ماه آینده چهره سلامت در کشور تغییر خواهد کرد.
وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تعیین تکلیف 3000 میلیارد تومان ناشی از اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت، گفت: امیدواریم در هزینهکرد این منابع، نهایت دقت صورت گیرد. در نهایت تمام منابع باید به سمتی هدایت شوند که مشکلات مردم برطرف شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با برخی مباحث که عنوان میشود پزشکان از درآمدهای 30 میلیون تومانی و بالاتر برخوردارند، گفت: متاسفانه برخی رسانهها تصور میکنند که جز چند کارشناس که در مورد مسائل حوزه سلامت صحبت میکنند، هیچ کارشناس، پزشک، مدیر یا رئیس دانشگاه دیگری برای اظهارنظر در مورد مسائل حوزه سلامت وجود ندارد.
وزیر بهداشت در این باره افزود: 175 انجمن علمی در کشور وجود دارد اما همچنان مشاهده میشود که خوراکی که برای مردم از رسانههای عمومی تهیه میشود، محدود شده به برخی افراد که البته حرفهای جدیدی هم نمیزنند و همان حرفهای گذشته را مدام تکرار میکنند. باید این فضا ایجاد شود که دیگران هم بتوانند صحبت کنند.
هاشمی ادامه داد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته در 47 رشته تخصصی و فوق تخصصی، درآمد پزشکان کمتر از چهار میلیون تومان بوده، چرا مردم را نسبت به جامعه پزشکی بدبین میکنید؟ این چنین صحبتهایی غیر از افزایش شکافهای اجتماعی، ثمر دیگری ندارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نشست انجمن اقتصاد ورزش ایران و مسئولان برگزاری کنفرانس بینالمللی برند در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. در ابتدای این نشست، افشین نامورپور مشاور و مدیر امور اتاق های بازرگانی و تشکل ها و رئیس شورای راهبری رسانه ای کنفرانس بین المللی برند با اشاره به اینکه ورزش کشور از ظرفیتها و پتانسیلهای بالایی برخوردار است، اظهار کرد: ورزش در دنیا با توجه به هیجانات، شور و نشاط و علاقهمندی و وفاداری که بین هواداران آن وجود دارد، در دنیا موفق بوده است و به عنوان برندی تجاری توانسته همواره، صنایع مختلف را به دنبال خود بکشد.
وی ادامه داد: این حوزه میتواند تولیدات مختلف را نه تنها در همان کشور بلکه در کشورهای دیگر هم به دنبال داشته باشد؛ به عنوان مثال بسیاری از برندهای مطرح و مشهور دنیا هماکنون در کشور ما از جایگاهی ویژه برخوردارند.
او با اشاره به اینکه باید در کنفرانس برند، پنلی تخصصی برای انجمن اقتصاد ورزش ایران دیده شود، اظهار کرد: دو برند برجسته استقلال و پرسپولیس بیش از 75 میلیون هوادار در کشور و کشورهای همسایه دارند که این ظرفیت خوبی است و علاوه بر آن تولیدکنندگان محصولات ورزشی بسیاری داریم که با برندسازی میتوانیم در بازار داخلی به فروش بیشتر برسیم و زمینههای صادرات را فراهم کنیم.
نامورپور افزود: معرفی برندهای ایرانی علاوه بر تمام مزیتهایی که در بخش فروش و صادرات به ارمغان میآورد موجب صرفهجویی ارزی میشود و در واقع گامی به سمت خلق حماسه اقتصادی است.
*برندهای اجتماعی با ارزشتر از صنعتی هستند*
محمدرضا گرامی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرا سیستم پاسارگاد در این نشست تصریح کرد: کار ما تجارت برند است. مدل تجارت برند هیوندای کّرپریشن را از 7 سال پیش استفاده کردیم و مدل توسعه برند را در یک شرکت سوئدی گذراندیم. استانداردهای علائم تجاری و برند به طور عمیق و کامل در قوانین خود داریم اما علاوه بر آن رویه های تجاری و استاندارد سازی را از این شرکت ها الگو برداری اولیه کردیم. برندهای اجتماعی قدرت بیشتری نسبت به برندهای صنعتی و تجاری دارند که در این میان نام و لوگوهای ورزشی ارزش بالایی دارند.
وی افزود: بر مبنای مدل علمی خود هدف ما توسعه پایدار باشگاههای ورزشی است برمبنای اقتصاد خود اتکا. از نگاه ما هم دفاع از تولید ملی با استفاده از این برندها است.
*حالتی خاص از یک بازیکن برند است*
شایان درخشان فارغ التحصیل مدیریت تجارت ورزشی هم تاکید کرد: اقتصاد ورزشی و تبلیغات در ورزش یک پله بعد از زیر ساخت های ورزش است یعنی در ابتدا باید زیر ساخت ها را آغاز کرد. ما هم در شرکت خصوصی خود بحث ساماندهی افراد دخیل در ورزش را آغاز کردیم. یکی از مشکلات در این بحث رسانه است. برای رساندن صدای بخش های اقتصادی در ورزش ضعیف عمل کردیم. چراکه توجه رسانه ها همه به فوتبال است و بیش از 90 درصد مطالب مربوط به فوتبال هم حاشیه ها بوده است.
وی افزود: برند در ورزش تنها یک تیم نیست بلکه می تواند لیگ یا بازیکن و یا یک حالت از بازیکن باشد. مانند سه گام مایکل جردن که تبدیل به برند ایربال شد. ما در ورزش خودمان چهره هایی چون حسین رضازاده یا بهداد سلیمی را داشته و داریم که می توانستیم آنها را تبدیل به برند کنیم اما تمام تمرکز ما بر روی فوتبال است. در واقع این ظلم رسانه ها به ورزش است که بغیر از فوتبال به سایر حوزه ها ورود نکردند.
درخشان خاطرنشان کرد: مشکل دیگر عدم حمایت قانونی است. بعنوان نمونه باشگاه های ما نمی توانند فروش پیراهن خود را انجام دهد و لباس تیم ها در منیریه فروخته می شود و سودی به خود باشگاه هم نمی رسد. مشکل دیگر هم عدم اجرای قانون است.
*عمر کمیسیون برند از کنفرانس برند کمتر است*
شریفی دبیر کنفرانس بین المللی برند با اشاره به اینکه اولین گروهی بودیم که بحث برند را آکادمیک و درست مطرح کردیم، اظهار کرد: اول از هر چیز هم دولت وارد شد و دلیل انجام چنین کاری را از ما پرسید که ما در مواجهه با آن گفتیم اگر راه را اشتباه میرویم بگویید تا اصلاح یا واگذار کنیم اما بعد که به شیوه فعالیت ما پی بردند، حمایت هم کردند.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت، وزارتخانههای صنایع و علوم هم حمایتهایی را از ما در این مسیر داشتهاند. سوءاستفادههای بسیاری هم در کنار جا افتاده جایگاه برند از عنوان آن صورت گرفته که به عنوان مثال یکی از آنها معرفی 200 برند برتر اقتصادی است که اصلا مشخص نیست ملاک و شاخصها چیست زیرا اگر 2 برند برتر هم در اقتصاد وجود داشته باشد، همان دو قادر به بالا کشاندن اقتصاد کشور هستند.
او با بیان اینکه این دست مباحث بیشتر شوخی به نظر میرسد، درباره رویکردهای کنفرانس برند گفت: در 5-6 دوره اول کنفرانس، فرهنگ سازی برند مد نظرمان بود که به نسبت با مانورهایی که حول آن داده شد جا افتاد اما همچنان نگاههای غلط، نادرست و سوء استفادهگرانه نسبت به برند وجود دارد.
دبیر کنفرانس برند با تأکید بر اینکه برند بیش از اینکه مبحث پیچیدهای باشد، دارای ریزه کاریهای بسیاری است، ابراز کرد: برند در حوزههای مختلف تخصصهای متفاوتی میطلبد اما تمامی آنها برای جهانی شدن نیازمند جا انداختن این مفهوم در داخل کشور هستند.
وی ادامه داد: گاهی پیش آمده که به منظور ثبت اشتباه یک علامت (نشان تجاری)، یک محصول شکست خورده است لذا از این جهت است که گفتم کار سادهای به نظر میرسد اما در عمل اینطور نیست.
او همچنین با بیان مثالی به اهمیت جایگاه برندینگ پرداخت و تصریح کرد: چند شرکت تولید کننده شامپو با سرمایهگذاری چندین میلیاردی راهی افغانستان شدند وقتی مردم آنجا دیدند که این نام تجاری ثبت نشده، اقدام به ثبت ان کردند و محصولی را با آن نام روانه بازار کردند و تولید کننده ما کاری نتوانست انجام دهد.
شریفی همچنین یادآور شد: همانطور که شکست در برندینگ کار سادهای است، پیشرفت نیز به همان اندازه ساده خواهد بود به شرطی که روال و اصول برندینگ حفظ شود.
دبیر کنفرانس برند با اشاره به اینکه عمر کمیسیون برند از کنفرانس برند کمتر است، گفت: بعد از برگزاری کنفرانس بینالمللی ما بود که دولت به خود آمد و کمیسیون برند را تشکیل داد که سر جمع عمر این کمیسیون به 6 سال میرسد در حالیکه کنفرانس قدمتی 9 ساله دارد.
او افزود: جایگاه کنفرانس به حدی بود که اکنون برخی جزوات و کتاب مقالات ما در قالب کورس و دوره در دانشگاهها کشور آموزش داده میشود.
وی همچنین اشارهای به برخی دیدگاههای بیرونی به نسبت فعالیتهای کنفرانس داشت و ابراز کرد: ممکن است برخی گمان کنند که شاید ما عقلمان کم باشد که به جای دولت در این زمینه ورود کردهایم اما مهم این است که ما (بخش خصوصی) در این زمینه قوی ورود کرده و توانسته دغدغهها را تا حدی رفع کند هرچند ممکن است کمبودهایی در کار داشتیم اما در کل سرمان بلند است.
او خاطر نشان کرد: کار ما همچون روال تأسیس خبرگزاری بینالمللی تسنیم است که پیش از آغاز به کار، مطالعات بسیاری داشته و از همین رو منشأ حرکات خوب و مؤثری در چند سال آینده خواهد بود.
شریفی بار دیگر بر جایگاه برندینگ تأکید کرد و در ادامه با اشاره به اینکه فرش و زعفران ما را چینیها و افغانیها به نام خود ثبت کردند، گفت: تا چهار سال آینده نمیتوانیم به ثبت آنها دست بزنیم و این نشان از اشتباه بزرگ ما در این حوزه بوده که جایگاه ایران را تضعیف کرده و نباید بگذاریم این اتفاق در ورزش هم تکرار شود.
دبیر کنفرانس برندینگ بیان کرد: یکی از ارکان اقتصاد ورزش، برندینگ است و در واقع نحوه برندسازی را مشخص میکند.
او اضافه کرد: حرکات یک ورزشکار همانند سه گام مایکل جردن قابلیت برندسازی دارد و از این رو باید کمیته برندسازی ورزشی هر چه سریعتر شکل گیرد و از افراد و صاحب نظران بخواهیم که در آن مشارکت داشته باشند زیرا کنفرانس در حال عبور از فرهنگسازی و ورود به مسائل استراتژیک و اجرایی است.
*سونی و سامسونگ از قِبل ورزش برند شدند*
خانم صنعتکار مسئول کارگروه گردشگری ورزشی انجمن اقتصاد ورزش ایران هم یادآور شد: قدم اول ما ایجاد کمیته اخلاق در ورزش بود که انجام دادیم. همچنین باید ظرفیت های برند خود را بشناسیم یعنی در این بحث باید ورزش ها را بشناسیم. شرکت هایی چون سونی یا سامسونگ روی دوش ورزش برند شدند اکنون باید این کار را در ورزش انجام داد تا با دعوت از برندهای اقتصادی یک برند ملی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: دبی با یک صحرا برند شد اما کشور ما صحرا، کوه ها، غارها و امکانات توریستی بی شماری دارد. همچنین مناطق بسیار خوبی برای اسکی و غواصی در ایران داریم که از این طریق می توانیم جذب توریست داشته باشیم.
*ورزش در دنیا صنعت شده است*
مهرداد گوران از فعالان قدیمی انجمن یوگا با اشاره به اینکه نام تجاری به کالا و خدمات هویت میبخشد، اظهار کرد: نام تجاری زمانی مؤثر واقع میشود که بتواند توجه و اطمینان مخاطب را به خود جلب کند و لوگو به صورت مکمل و مؤثر در این زمینه نقش ایفا میکند.
وی افزود: در هر حال و با توجه به اینکه مشتریان خواهان رفع نیازشان هستند، باید کاری انجام دهیم که توجه مشتری جلب شود.
او خاطر نشان کرد: بعد از جلب توجه، سر میل آوردن و وادار به تصمیمسازی کردن اوست که به عنوان پاسخی به تولیدکننده مطرخ میشود.
گوران گفت: امروزه ورزش و توریسم در دنیا، صنعت تلقی میشوند و باید برای برندسازی آنها تلاشهای بسیاری صورت گیرد.
*رفتگر خوب یک برند است*
اسدپور عضو اناق بازرگانی هم سخنران بعدی بود که برند را یک اسم و صفت دانست و اظهار کرد: برند اصولا چیزی است که عنوان "خوب" را یدک میکشد و تنها در کالا مستتر نیست و در خدمات و آدمها نیز میتوان برندسازی کرد.
وی افزود: به عنوان مثال میتوانیم یک رفتگر یا پزشک خوب را برند کنیم.
او همچنین درباره چالش حوزه برندینگ نیز گفت: اصولا صنعتگر خوب بسیاری داریم اما داوران و گزینشگران خوب برای تشخیص برند کم داریم. به عبارتی صلاحیت کسانیکه برندهای برتر را معرفی میکنند، مشخص نیست.
*ابتدا اسکی باید برند شود و بعد فوتبال*
محمد هادی نهاوندیان فعال در زمینه برندسازی هم در مورد موضوع این نشست خبری اظهار داشت: در بحث برندینگ مخاطب شناسی بسیار مهم است. در ورزش طبیعی است که مخاطب اسکی، شنا، فوتبال و چوگان یا سایر ورزش ها با یکدیگر متفاوت هستند. بعنوان نمونه وقتی یک برند ساعت مختص چوگان محصولی را ارائه کرده سبب می شود تا این برند ویژه آن رشته ساخته شود. ما چه ارزش افزوده ای به این صاحبان برند دادیم که به آن علاقه مند شوند.
وی ادامه داد: برندسازی را باید از خودمان و هوشمند راه اندازی کنیم یعنی باید بعنوان نمونه جشنی برای تولد علی کریمی جایگزین آن وضعیتی شود که در خداحافظی مهدوی کیا از فوتبال پیش آمد. ضمن اینکه در ابتدا باید رشته هایی چون اسکی را برند کنیم و بعد سراغ رشته هایی چون فوتبال برویم.
هشتمین کنفرانس بین المللی برند روزهای 11 و 12 اسفندماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می گردد.