خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

نوزاد سه ماهه در رودخانه دز خفه شد

دزفول - ایرنا - مرگ نوزاد سه ماهه یک خانواده اهل قم در رودخانه دز سفر تفریحی آنان را به دزفول تلخ کرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول این حادثه روز شنبه از طریق کلانتری 14 دزفول به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی دزفول اطلاع داده شد.


مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول افزود:بنا به گفته والدین این نوزاد ، این حادثه شب گذشته هنگامیکه اهل خانواده در ساحل رودخانه دز در بوستان علی کله خواب بودند رخ داده و نوزاد آنان در آب خفه شده است.

وی افزود: بنا به گفته این خانواده غلطیدن نوزاد هنگام خواب باعث سقوط وی به رودخانه شده و اهل خانواده ساعاتی بعد از حادثه متوجه فقدان نوزاد سه ماهه خود شدند.

عبدالحسین معظم فر افزود: پس از اطلاع رسانی به پست امدادی هلال احمر مستقر در علی کله و نیروی انتظامی مراتب به سازمان آتش نشانی گزارش داده شد و در ساعت 6:53 دقیقه صبح شنبه جسد این نوزاد به کمک نیروهای هلال احمر و آتش نشانی کشف و از رودخانه به سردخانه منتقل شد.

وی هویت نوزاده سه ماهه را صالح - ش عنوان کرد و گفت:والدین این نوزاد برای تکمیل پرونده در کلانتری بسر می برند.

با غرق شدن این نوازد در رودخانه دز شمار غرق شدگان این رودخانه از ابتدای امسال تاکنون به پنج تن رسید.

طبق اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول پارسال 22 نفر در رودخانه دز غرق شدند.

کسی که می گوید در عمرش موسیقی گوش نکرده با اموات فرقی ندارد

 

 

بهشهر- خبرنگار وارش

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در اولین نشست صمیمی (تریبون آزاد) با اصحاب فرهنگ و هنر بهشهر که مراسم رسمی تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید این اداره هم بود حرفهای قشنگی زد که خواندن آن برای خوانندگان روزنامه وارش خالی از لطف نیست.

پس ازآنکه نمایندگان گروههای هنری به صورت جداگانه و در وقت های 5 دقیقه ای به بیان مشکلات و خواسته های خود پرداختند مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران به روی سن رفت و به سخنرانی و پاسخ به درخواستهای نمایندگان  گروههای فرهنگی و هنری پرداخت.

مشکل ما تعدد  دستگاههای فرهنگی است

احد جاودانی گفت:مشکل ما تعدد مراکز  فرهنگی است این دلسوزی است که عاقبتش این است که بعد از 36 سال می گوییم سالن تئاتر نداریم یک نگارخانه توی شهرمان نداریم  و هنرمندان می خواهند فعالیت کنند جاندارند. مشکل ساختاری ما تعدد مراکز فرهنگی است ما 27 دستگاه فرهنگی داریم همه هم دلسوزانه می خواهند کار فرهنگی کنند ولی نمی دانیم  کجای کار هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود:به نام حوزه فرهنگ بودجه ناچیزی در نظر می گیرند و این بودجه ناچیز را  بین 27 دستگاه تقسیم می کنند.

وی ادامه داد:زیر بنای توسعه هر کشوری توسعه فرهنگی است در هیچ کشوری این طور نیست که دستگاهی مجوز بدهد و دستگاه دیگر تمکین نکند اگر ارشاد به این نتیجه رسید که به یک گروه موسیقی مجوز بدهد  باید بپذیریم و اجرا شود.

جاودانی با بیان اینکه 50 درصد مردم  از ماهواره استفاده می کنند اظهار داشت: جهش فرهنگی و رسانه ای دارد مسیرش را طی می کند و هیچ کس نمی تواند تاثیر پذیری ما را در این زمینه انکار کند  این اثر پذیری را همه ما داریم اما باید تلاش و برنامه ریزی کنیم.جریان سازی را فراموش کردیم و کار ما تنها شده تبلیغات.

وی عنوان کرد:در حوزه فرهنگ باید به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتماد کنیم.زایش فکری در حوزه فرهنگ به گونه ای است که هر کسی از ظن خود یارش می شود.

هیچ هنرمندی را به حراست نمی فرستیم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  مازندران خطاب به هنرمندان که در سالن بصیرت  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر حضور داشتند  گفت:هیچ هنرمندی را به حراست نمی فرستیم و هیچ هنرمندی را سیاه و سفید نمی بینیم  و من این را از اداره کل شروع کردم.

جاودانی تاکید کرد:شما هنرمندان به ما کمک کنید با این مشکلات و بحث بودجه و تکثر سیاستهای فرهنگی مسئولیت از گردن ما برداشته نمی شود .هنرمندان خیلی اثر گذارند شاید تا حدی هوش سیاسی ندارند که در جامعه سیاست زده ما باید این هوش را داشته باشند.

وی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر آدم های بدی نیستند دلسوزی شان از من کم تر نیست بلکه بیشتر است و نگاه ما به همه هنرمندان سفید است چه آنانی که به دولت روحانی اعتقاد داشته باشند چه نداشته باشند .

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران  در خاتمه خاطر نشان ساخت:مشکل ما این است که مدیر فرهنگی تربیت نکردیم کار فرهنگ و هنر کار تخصصی است مدیر فرهنگی نمی تواند با کتاب، شعر، روزنامه و موسیقی بیگانه باشد کسی که می گوید در عمرش موسیقی گوش نکرده با اموات  فرقی ندارد.

گفتنی است در این مراسم فلاح به عنوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر معارفه شد

مذاکره ایران با ١٧٠ شرکت خارجی برای صادرات گاز

تهران - ایرنا - مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز از مذاکره با ١٧٠ شرکت خارجی برای صادرات گاز در سال ٩٣ خبرداد و گفت: سال گذشته نخستین سالی بود که تراز گاز در کشور مثبت شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت نفت، علیرضا کاملی با بیان این که ایران با ٣٤ تریلیون متر مکعب گاز، دارنده بزرگترین ذخایر گازی دنیا است به افزایش تولید روزانه بیش از ١٢٠ میلیون مترمکعبی گاز در سال گذشته اشاره کرد .


وی گفت: با توجه به سیاست وزارت نفت، افزایش تولید گاز در کشور قرار است ظرف سه سال آینده تداوم یابد به نحوی که در سال ٢٠١٩ تولید گاز به یک میلیارد مترمکعب در روز برسد؛ بدین ترتیب شرایطی فراهم می شود که بخشی از این افزایش تولید برای صادرات در نظر گرفته شود.

کاملی با اشاره به این که سیاست کلی و کلان صادرات گاز بدین صورت است که با افزایش تولید گاز، تفکیک و تخصیص آن به بخش های مختلف از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و با هماهنگی با وزیر نفت صورت می گیرد، تصریح کرد: سیاست صادرات گاز نیز از سوی وزیر نفت به شرکت ملی صادرات گاز تکلیف می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به این که اولویت نخست برای صادرات گاز کشورهای منطقه هستند، اظهار داشت: هم اکنون با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه تعامل نزدیکی وجود دارد و بزودی عراق نیز به این کشورها اضافه می شود؛ ضمن این که مذاکراتی با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس مثل امارات، کویت، بحرین و عمان صورت گرفته است و در حال بستر سازی برای صادرات گاز به این کشورها هستیم.

کاملی اظهار داشت: با توجه به روند فزاینده تولید گاز و همچنین طولانی بودن زمان مذاکرات قراردادهای گازی لازم است از هم اکنون این اقدام ها و مذاکرات انجام شود.

وی درباره صادرات گاز به اروپا با تاکید بر این که اولویت نخست در صادرات گاز، کشورهای است که از لحاظ جغرافیایی به ایران نزدیک هستند، تصریح کرد: ایران می تواند با ساخت حداکثر ٢٠٠ کیلومتر خط لوله، گاز را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کند و طبیعی است که این کشورها به دلیل هزینه و زمان کمتر و منافع بیشتر، اولویت نخست صادرات گاز هستند.

وی با بیان این که ورود به بازار گاز اروپا از طریق خط لوله در شرایط فعلی حداقل به چهار هزار کیلومتر خط لوله نیاز دارد که که نیازمند هزینه بالا و زمان بیشتری است، تصریح کرد: البته این بدان معنی نیست که به بازار اروپا چشم نداشته باشیم بلکه نگاه ما به این بازار بلند مدت است و امیدواریم از طریق ال ان جی به بازارهای اروپا دسترسی یابیم.

کاملی همچنین به بحث تبدیل گاز به برق نیز اشاره کرد و با بیان این که در این زمینه تاکنون چندین توافقنامه امضا شده است، اظهار امیدواری کرد که با احداث این نیروگاه ها و تبدیل گاز به برق و تامین برق کشورهای همجوار ، ارزش افزوده ناشی از تبدیل گاز به برق نصیب کشور شود.

کاملی افزود: همچنین در این زمینه مذاکراتی با شرکت های خارجی برای تبدیل گاز به برق انجام شده است.

یک گونه آبزی نادر در خراسان رضوی مشاهده شد


مشهد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده یک گونه نادر آبزی در شهرستان گناباد این استان خبر داد.

این اداره کل روز پنجشنبه به نقل از حمید صالحی گزارش داد: این گونه نادر آبزی توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایرانشهر در تعامل با اداره حفاظت محیط زیست گناباد مشاهده، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.


وی گفت: بنا بر نظر محققان این گونه آبزی یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی متعلق به دوران دایناسورها است و پیش از این در سالهای 1390 و 1391 در آذربایجان و سواحل چابهار نیز گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: بر اساس تحقیقات دکتر دانیال اژدری رییس مرکز تحقیقات شیلات چابهار، این آبزی یک گونه میگوی با قدمت زیستی 100 تا 200 میلیون سال است و به دلیل شباهت ظاهری به نوزاد قورباغه به 'بچه وزغی' معروف بوده و دارای ویژگیهای زیستی منحصر به فرد و قابل توجهی است.

وی ادامه داد: این گونه توانایی زیادی در رشد و تولید مثل دارد بطوری که در یک دوره زیست دو تا سه هفته ای به بلوغ و تولید مثل می رسد و می تواند تخمهایی با قابلیت مقاومت در برابر خشکسالی تا دوره 20 ساله را تولید کند که پس از بارندگی و آبگیری مجدد آبگیرها و برکه ها تبدیل به موجود زنده می شوند و همین چرخه زیستی را طی می کنند.

صالحی گفت: این آبزی یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی متعلق به دوره دایناسورها است و با روئیت میگوی بچه وزغی کشورمان می تواند در حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه آبزی با ارزش در دنیا نقش ویژه ای ایفا کند.

وی افزود: میگوی بچه وزغی یک تا پنج سانتی متر طول دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: سال 92 نیز در جریان تحقیقات میدانی در آبگیرها و برکه های ایجاد شده از آب باران و گزارشات مردمی این گونه برای نخستین بار در آبگیرهای دشت بیدخت و کاخک مشاهده شد اما مورد شناسایی به عنوان گونه کمیاب قرار نگرفت.

خراسان رضوی دارای 41 منطقه تحت حفاظت با مساحت دو و نیم میلیون هکتار است که 20 درصد وسعت استان را تشکیل می دهد.

این استان دارای حدود 80 گونه پستاندار، 287 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی می باشد.