خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

آنچه مازندران ندارد


آنچه مازندران ندارد

 

سکینه نوری

 

  روایت تکرارگونه داشته ها و نداشته های مازندران به قسمت و فصل خلاصه نمی شود و دامنه ای بی انتها دارد روایتی که ترازوی نداشته هایش همیشه بر داشته هایش سنگینی می کند اما در هیاهوی توهم خود مرکز بینی عده ای رنگ می بازد.

این روزها بودن و زندگی کردن در واقعیات موجود جامعه نکته ای  است که شاید توی ذهن خیلی ها رشد نمی کند.بعضی اوقات روند گذر زمان توی ذهن درگیر شده کند می گذرد و درحباب خود شیفتگی غرق می شود آن هم توی استانی که با دارا بودن فعالترین رسانه های استانی هنوز راه به جایی نبرده است.

مازندران  نه تنها از سرمایه های عظیم بی نصیب مانده است بلکه چند صباحی است که عده ای با تیره جلوه دادن فضای این استان آن را در معرض خطرهای مداوم طبیعی جلوه گر می کنند که همچون تیغی تیز لای گلوی ساکنان آن مانده است و این چنین آن مقدار گردشگر را نیز از استانی که در سر سبززدگی خود مانده است فراری می دهند.

بیان  آلودگی آب و یا ماهی های دریای خزر که در بسیاری از مواقع همچون فریاد  دایه دلسوزتر از مادر بگوش می رسد زمانی بیان می شود که حتی   در نظر نگرفته ایم  مازندران با دارا بودن درصد کم استفاده از دریا و منابع بزرگترین دریاچه جهان  چه سهم نا چیزی در آلوده کردن آبهای آن دارد و رشته آن از جای دیگری سر باز می کند. استانی  که هنوز اقدام خاصی برای بهره وری از چاههای نفت این دریا در مقایسه با همسایه های خارجی خود انجام نداده و در این راه سالهای زیادی را در استفاده از منابع این دریا از دست داده است و حتی امکانات گردشگری دریایی خاصی را هم تجربه نکرده است  و رتبه نخست خود را در صادرات خاویار با کیفیت  جهان  باخته است استانی که  روز به روز کوچکتر  می شودو آب می رود.

استانی که در جای جای آن منابع سود آوری نهفته است اما هنوز در حد استانی  با خدمات دهی صرف باقی مانده است و حتی مردمانش هم علاقه ای به نقش آفرینی برای داشتن محیط زیستی بدون آلاینده های انسانی را ندارند و در جهت داشتن محیطی سرسبز و زیبا زحمتی به خود نمی دهند .

با نگاهی کوتاه به روند پیشرفت همسایه های خارجی استانمان که مساحت آنان آنقدر ها هم زیاد نیست در می یابیم که تا چه حد از روند رو به رشد و استاندارد های تعیین شده مان عقب مانده ایم و توی هیاهوی های روزمره خود عقب گرد می زنیم و انگشت به دهان پیشرفت دیگران  و شهرک سازی های کنار دریایشان را به نظاره می نشینیم .از همسایه هایی که روزگاری در بسیاری از موارد به صادرات ما وابسته بودند و پاسپورت هایمان  در آن کشورها  ارزش زیادی داشت  اما حالا برای ورود به مرزهایشان روزها  منتظر می مانیم   تا اجازه ورود بگیریم و هر چند سال یکبار بنا به دلایلی  یخبندانی بی سابقه را در استانمان تجربه  می کنیم  و دچار خساراتی بی سابقه  می شویم تا  در طول زندگیمان مثال زدنی  شود و به حداقل هایمان شاکر باشیم.

آنچه که ما مازندرانیها هنوز آن  را به واسطه  زندگی در  آب و هوای معتدل و نورهای زیبا و مثال زدنی ، طبیعت و تپه های سر سبز و دریای  بی نظیر و وسعت دید بی منتهای خود  درک نکرده ایم آن است که باید به نداشته هایمان فکر کنیم آنچه که هنوز  از داشتن شان محروم هستیم و سالها آن را پشت گوش انداخته ایم  و حالا  باید آن را در پشت پلک های بسته و در رویاهای چرخ زده توی ذهنمان تجسم کنیم فارغ از اینکه با پایبند بودن به برنامه های تدوین شده برای استان که بسیاری از آنان از سالهای دور در قفسه های سازمان هایمان خاک می خورد به راحتی می توانیم با تکانی به خود به صورت دسته جمعی و آگاهانه  در چند سال آینده آنچه که آرزویش را داریم و در جاهای دیگر دنبالش می گردیم را  در همین استان خودمان تجربه کنیم .

استانی که به راحتی می تواند در سالهای آینده از استانهای پیشرفته  در حاشیه دریای خزر باشد  به گونه ای که بسیاری از همسایگان حاشیه ای این دریا او را سرلوحه خود قرار دهند اگر چه راه دراز است اما مازندران همیشه بیدار می ماند.

 

 

نامه ای درباره ی وضعیت شرکت دخانیات ایران

در نامه ای که با عنوان تعدادی از کارکنان شرکت دخانیات ایران از تهران، گیلان، آذربایجان غربی، مازندران و گلستان به ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشته شده، با اشاره به تغییر چندی پیش داماد وی که سکاندار این شرکت بوده، ابراز امیدواری کرده است: ایکاش احساسات و علایق شخصی خود را در کار و انجام وظایف خویش در نظر نگیریم.

در بخشی از این نامه که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته، در پی می آید: بی شک استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومتی بنیاد شده در قالب قانون، حق و عدالت ثمره ی مجاهدت ها جانفشانی‌های آحاد مردم با رهبری امام راحل و آبیاری شده با خون‌های شهدا بوده و در راستای هدف انبیاء و مرسلین تا امروز ادامه داشته چه، حکومتی که می‌بایست شایستگان بر مسندهای مختلف آن تکیه داده و مردم به عنوان ولی نعمت آنها از ایشان که برخواسته از خودشانند حمایت و پشتیبانی کنند. ما به عنوان کسانی که در روز عاشورا، که نه در تمام زمان‌ها و مکان‌ها لبیک یا حسین ع می‌گوییم باید بدانیم در روز پسین می‌بایست پاسخگوی تمام مسوولیت‌ها و اختیارات و امانات باشیم. نمی‌دانیم این نوشته‌ها از ترس نان است که هست اما هر چه که باشد ما براداران دینی شما به حکم وظیفه می‌خواهیم شما را امر به معروف و نهی از منکر کرده که به فرمایش معصوم ع تمام حسنات در مقابل جهاد چونان قطره‌ای و جهاد نیز در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر نیز قطره است. همچنان که مستحضرید داماد شما جناب آقای معصوم نجفیان در حدود دو سال پیش عهده‌دار سکان شرکت دخانیات ایران شدند. در آن روزها تولید شرکت دخانیات در حدود 21 میلیارد نخ و مجتمع‌های رشت با تمام ظرفیت و بخشی از مجتمع تهران به صورت شبانه روزی مشغول تولید بودند. به استحضار شما می‌رسانیم که امروز که ایشان برکنار شدند این آمار به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و شرکت حتی توان خرید مواد اولیه را نداشته و ناگزیر است برای پرداخت حقوق کارمندان و کارگران شرکت، املاک و زمین‌های خود را که در طول 75 سال گذشته به دست آورده بر خلاف قانون بفروشد. شوربختانه آنکه بازار را از دست داده و فروش ماهانه ی آن به چند میلیارد تومان رسیده است. شرکتی که روزی حقوق و مزایای آن از شرکت نفت هم بیشتر بوده است. 

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: همچنان که می‌دانید امروز بیش از هر زمان دیگر کشور محتاج مدیریت جهادی و تخصص و برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف است. دوران شعار زدگی، رفتارهای عوام فریبانه و ایجاد هماهنگی‌هایی از پیش تعیین شده همچون پخش شیرینی و نصب بنرهای تقدیر و تشکر و اسپند دود در هنگام حضور مسوولان در خطوط تولید در جهت مانور و القای محبوبیت در میان کارگران و پوشش آن در سایت شرکت بسر آمده است. کارگران به خوبی می‌فهمند که از ابتدای سال، تولید به حالت نیمه تعطیل درآمده چه پیامی دارد؟ آقای فتحی پور جناب نجفیان برای ما میراث خوبی باقی نگذاشتند، حاصل مدیریت ایشان برای ما جز اضطراب و تشویش چیز دیگری نبوده است؟ ما از آن جهت شما را خطاب قرار داده‌ایم که می‌دانیم شما حامی ایشان هستید! در ابتدای دهه ی هشتاد شمسی نیز شرکت دخانیات ایران روزهای بدی را سپری می‌کرد اما با یک انتخاب بجا نه تنها مشکلات حل شد که اکثر تعاونی‌های مسکن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام رسیده، آمار قاچاق بیش از 70 درصد کاهش یافته و تولید نیز به حداکثر توان شرکت دخانیات رسیده و امکانات و مزایای بسیاری نصیب کارکنان شده، طبیعتا درآمدهای دولت نیز افزایش پیدا کرده بود. این در حالی است که تعداد کارکنان شرکت دخانیات تقریبا دو برابر امروز بوده (این در حالی است که به علت عدم فروش مناسب و ناتوانی در تامین حقوق 14 میلیارد تومانی حدود 6000 کارگر زمزمه‌هایی مبنی بر لغو قرارداد کارکنان قراردادی به گوش می‌رسد) و ماشین‌های تولید قدیمی‌تر. جناب آقای رحمانی خلیلی انتخاب شایسته ی آن روز بوده‌اند، شما می‌توانید با مراجعه به یکی از مجتمعات تولیدی صحت و سقم گفته‌های ما را از همکاران ما بپرسید. 

نویسندگان افزوده اند: با مسجل شدن بازگشت آقای رحمانی خلیلی موجی از امید در دل ما زنده شد و قدیمی ترها روزهای خوش رونق و تولید را یادآور می‌شدند... باور بفرمایید ساعت به ساعت کارکنان شهرستان‌های مختلف با همکاران تهرانی تماس می‌گرفتند و با خوشحالی صحت و سقم ماجرا را می‌پرسیدند. اما افسوس! که می‌دانیم در جلسه ی چند روز پیش (نمایندگانی از تهران، بهشهر، ارومیه و گرگان...) وزیر مربوطه را تحت فشار قرار داده که بله آقای رحمانی خلیلی باید بروند و... دوباره روز از نو روزی از نو... ما شما را مقصر دانسته و دعاگوی شما هستیم. وا... بالله تالله قسم ما عضو هیچ گروه و جریانی نبوده و وابستگی به کسی هم نداریم، خیلی از ما حتی رحمانی خلیلی را هم ببینیم نمی‌شناسیم. ما جمعی کارگریم که نگران شرکت و آینده خویشیم.

در بخش پایانی این نامه آمده است: از عملکرد بد جناب نجفیان که بگذریم، می‌دانیم که سنگ اندازی‌های زیادی بر سر راه بازگشت رحمانی خلیلی انجام شد. نجفیان پس از درگیری‌های بسیار با دیگر اعضای هیات‌مدیره، ما را درگیر شرکتی کرده که گویی بر آن گرد ناامیدی پاشیده‌اند. حالا می‌شنویم که اضافه کاری ما که در اوایل دهه ی هشتاد 240 ساعت بود بعد از عید به 100 ساعت کاهش یافته و می‌دانید همکارانی که همین الان نیمی از حقوقشان را بابت قسط و اجاره ی خانه می‌دهند چنانچه به یک‌باره 20 درصد حقوقشان کاهش پیدا کند با چه مشکلاتی مواجهه خواهند شد؟ به نظر می‌رسد شما بیش از هر وقت دیگر می‌بایست به ماجرای برخورد امام علی علیه السلام در مواجهه با برادرشان بر سر طلب بیشتر از بیت المال توجه کنید چرا که هر کدام از ما باید به فکر آخرت خویش بوده و در جهت رضای خدا و خلق گام بر داریم که می‌شکند پشت سپاهی آهی گاهی. ایکاش احساسات و علایق شخصی خود را در کار و انجام وظایف خویش در نظر نگیریم. در پایان برای شما و تمام خدمتگزاران راستین نظام جمهوری اسلامی طلب عافیت و عاقبت بخیری را داریم. و از آقای جهانگیری هم خواهش می‌کنیم با انتخاب شایسته ی دیگری چشم‌انداز روشنی برای شرکت ترسیم کنند و در خطاب به آقای نعمت‌زاده می‌گوییم: میخانه اگر ساقی صاحب نظری داشتم میخواری و مستی ره و رسم دگری داشت. مگر نه اینکه جنابعالی برای آقای رحمانی خلیلی حکم انتصاب زدید؟ چرا از حکمتان دفاع نکردید؟ لطفا کمی محکم‌تر باشید.

سانسور نام "شجریان" از سخنان مجید انصاری توسط تلویزیون


کد خبر: ۲۲۱۹۳۵

 معاون پارلمانی رییس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی، مچ صدا و سیما را گرفت.

به گزارش عصرایران، در برنامه زنده «شب آفتابی» در شبکه تهران، حجت الاسلام مجید انصاری میهمان برنامه بود که درباره ارتباط دولت و مجلس به سئوالات مجری پاسخ داد.

با این حال در بخشی از برنامه مصاحبه ضبط شده با انصاری در دفتر کارش پخش شد که وی درباره مسائل مختلف از جمله موسیقی صحبت کرد .

او در پاسخ به سئوالی درباره خواننده های مورد علاقه اش گفت: به موسیقی علاقمندم و خصوصا موسیقی سنتی ایرانی را همواره گوش می کنم. انصاری از هنرمندانی همچون شهرام ناظری، حسام الدین سراج و مختاباد که آهنگشان را گوش می‌کند نام برد.

این در حالی است که وقتی مجددا گفتگوی زنده آغاز شد، انصاری با تعجب خطاب به مجری گفت: برایم عجیب است همکاران شما چطور نام استاد شجریان را از گفته های من حذف کردند؟ من آنجا گفتم بیشتر آهنگ های استاد شجریان را گوش می کنم. محمود احمدی مجری این برنامه هم در واکنش گفت: اشکال ندارد حالا دو بار اسم ایشان را آوردید.

تکذیب کلاهبرداری و فرار مدیران بانک اقتصاد نوین


کد خبر: ۲۲۱۹۰۵

 مدیرعامل اولین بانک خصوصی کشور با رد هرگونه شایعه‌ای مبنی بر کلاهبرداری و یا خروج مدیران این بانک نسبت به برقراری ثبات و امنیت سپرده مشتریان اطمینان داد.

حسن معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره شایعات منتشره در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: مشخص است که بانکی دارای ثبات و استقلال که در هیچ حاشیه‌ای حضور نداشته و مشکل نقدینگی ندارد و حتی یک روز هم حسابش نزد بانک مرکزی قرمز نیست را هدف قرار داده‌اند.

وی با اشاره به تعداد 5 میلیونی مشتریان بانک اقتصاد نوین گفت: این اتفاق آزمونی برای ما بود که نسبت به اعتماد مشتریان خود مطمئن شویم چرا که با انتشار این خبر مراجعات زیادی برای دریافت سپرده وجود نداشت.

معتمدی با تاکید بر این که هیچ خروج پولی از بانک اقتصاد نوین رخ نداده و شرایط عادی است، توضیح داد: برخی از مشتریان با اطلاع از این خبر مراجعه کرده و بعد از این که مدیران شعب اطلاعات کافی را در اختیار آنها قرار داده‌اند هیچ سپرده‌ای را بازپس نگرفته‌اند.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین با بیان این که بانک‌های معتبر و دارای مجوز هیچ گاه با چنین اخباری دچار بحران نمی‌شوند، یادآور شد: این در حالی است که وقتی شایعاتی در مورد موسسات و یا بانک‌های غیر مجاز منتشر می‌شود، راه‌ افتادن موج‌های اجتماعی تا حدودی عادی‌تر به نظر می‌رسد.

معتمدی همچنین به بیان برخی از آمار اصلی بانک اقتصاد نوین پرداخت و گفت: سرمایه پایه این بانک‌ها حدود 1800 میلیارد تومان، دارایی‌ها 32 هزار میلیارد تومان، تسهیلات 28 هزار میلیارد تومان، مجموعه سپرده‌ها 30 هزار میلیارد تومان و تعداد مشتریان بانک اقتصاد نوین 5 میلیون نفر هستند.