خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

میزگرد تاثیرات قطع رابطه کشورهای عربی بر تجارت‎خارجی ایران برگزار شد


میزگرد مجازی

میزگرد مجازی بررسی تاثیرات قطع رابطه برخی کشورهای عربی بر تجارت خارجی ایران با حضور کارشناسان و صاحب‎نظران، با تحلیل ابعاد مختلف این اتفاق و تاثیر آن بر تجارت خارجی کشور در گروه تلگرامی رونق کسب و کار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری موج پرس؛ میزگردی مجازی تحت عنوان “بررسی تاثیرات قطع رابطه برخی کشورهای عربی بر تجارت خارجی ایران” به همت اعضای محترم گروه رونق کسب و کار، برگزار شد.
در ابتدای این میزگرد محمدهادی نهاوندیان، مدرس و مشاور برجسته کارآفرینی و توسعه کسب و کار، گزارشی را تحت عنوان “مروری بر اتفاقات رخ داده و بررسی کشور عربستان”، ارائه کرد:
محمدهادی نهاوندیان
موسسه واسطه نفتی فیلیپ فیوچرز اعلام کرد: با توجه به افزایش تنشهای ژئوپلتیک بین ایران و عربستان، قیمتها در بازار در اولین روز معاملات سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.
به رغم جهش قیمت نفت در معاملات امروز، قیمت‌ها همچنان نسبت به اواسط سال ۲۰۱۴ دو سوم کمتر هستند چرا که تولید‌کنندگان از جمله سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک)، روسیه و آمریکا روزانه بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون بشکه بالاتر از تقاضای جهانی تولید دارند.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰٫۵ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶۶ دلار رسید و تا اواسط روز ۱۰۶۴ دلار معامله شد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۰٫۷ درصد افزایش، به ۱۰۶۸ دلار رسید. شمش طلا با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد در بازار بورس طلای شانگهای ۰٫۴ درصد افزایش یافت و به ۲۲۳٫۸۵ یوان در هر گرم (۱۰۶۸ دلار در هر اونس) رسید. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰٫۴ درصد افزایش، به ۱۳٫۸۷۲۸ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱٫۲ درصد کاهش، ۸۸۱ دلار معامله شد در حالیکه هر اونس پالادیم با ۱٫۹ درصد کاهش، ۵۴۹ دلار بود.

در ادامه افشین نامورپور، فعال تشکل گرایی اقتصادی، این سوال را مطرح کرد که؛

افشین نامورپور
به نظر شما و سایر دوستان، این قطع ارتباط آیا به اقتصاد ایران و روابطش لطمه ای خواهد زد؟
کشور عربستان چه فعالیتهایی در این چند سال انجام داده است؟
از لحاظ مالی در چه مرحله ایست؟

مسعود جمالی، مدیر جوان نمونه و صادرکننده برتر کشور و رئیس کمیته مزیت های سرمایه گزاری استان اصفهان و عضو کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل، نیز آمارهایی از تجارت ایران و کشورهای عربی ارایه نمود:

مسعود جمالی
آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۸ ماهه ابتدای سال در مبادلات تجاری با کشورهای هم پیمان عربستان

واردات ایران از جیبوتی ۰/۰۲۲ میلیون دلار و صادرات ایران به جیبوتی ۱۳/۰۵ میلیون دلار
واردات ایران از سودان ۰/۱۸۱ میلیون دلار و صادرات ایران به سودان ۳۷/۶ میلیون دلا

واردات ایران از عربستان ۴۰/۲ میلیون دلار و صاردات ایران به عربستان ۱۳۲/۲ میلیون دلار

واردات ایران از بحرین ۶۶/۴ میلیون دلار و صاردات ایران به بحرین ۶/۳ میلیون دلار
واردات ایران از کویت ۲۲/۳ میلیون دلار و صادرات ایران به کویت ۱۶۰/۵ میلیون دلار
واردات ایران از امارات ۶/۷ میلیارد دلار و صادرات ایران به امارات ۳/۴ میلیارد دلار

نهاوندیان گفت:
کشور عربستان از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ توانست هشتصد میلیارد دلار ذخیره ارزی داشته باشد با رشد ۷۵% درآمد هر خانوار عربستانی و ۱۵۰۰۰۰۰ شغل ایجاد کرده. اما ۲۵% جمعیت زیر ۲۵ سال دارد و باید برای ۱۵ سال آینده ۶ میلیون شغل ایجاد کند؛ مبلغی معادل ۴ تریلیون دلار سرمایه گذاری.
با توجه به ناامنی و سیاست های اشتباه خارجی، فراهم کردن این مبلغ کاری بعید به نظر می رسد. مضاف بر این که با توجه به مخارج و هزینه جنگ در یمن و کمک به سایر کشورها در جهت برهم زدن امنیت منطقه این مبلغ ذخیره ارزی کمتر هم شده است.

ضمنا حجم تجارت بین ایران و عربستان به شرح نمودارهای زیر میباشد:
کلیه اعداد داخل جدول و نمودارها به میلیون دلار هستند و داده ها از تارنمای اتاق بازرگانی تهران بدست آمده است.

نمودار نمودار نمودار

جمالی گفت:
در این شرایط، کاهش قیمت نفت بیش از همه گریبان خود عربستان را گرفت.

نهاوندیان:
با توجه به آمار داده شده توسط آقای جمالی و آمار اتاق بازرگانی تهران و میزان صادرات و واردات، “ایران” کشور ضرر کننده نیست.

جمالی:
آمارها نشان می دهد که بیش از دو درصد از صادرات غیرنفتی ایران وابسته به کشورهای عربی غیر از امارات است.
از آنجایی که صادرات به این کشورها عمدتا کالاهای صرفا غیرنفتی بوده و کالاهای کشاورزی و صنعتی است.بنابراین اگر میزان صادرات میعانات گازی و مشتقات نفتی را از کل صادرات کشور کم کنیم سهمی بالاتر از عدد ۲ درصد صادرات غیرنفتی ایران را دارا می باشند.

نهاوندیان:
اما نکته ی جالب این که با توجه به اعلام دولت عربستان مبنی بر منع فعالیت اقتصادی در ایران توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌های عربستانی، هلدینگ صافولا که مالکیت یکی از شرکت‌های بورس اوراق بهادار را در دست دارد اعلام کرد به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد و در نتیجه خللی در عملیات شرکت ایرانی ایجاد نخواهد شد.

جمالی: البته ضرر و زیان که داریم ولی میزان زیان انها خیلی بیشتر است. در دنیای تجارت امروز این اعداد قابل ملاحظه می باشند مخصوصا اینکه اصولا محصولات صادر شده به این کشورها به لحاظ کیفیت و استانداردها مشکلات صادرات بیشتری برای جایگزینی با کشورهای دیگر و توسعه یافته تر دارد.

خسرو شاهوردی، مدیر امور بازرسی و پایش ریسک صندوق ضمانت سپرده ها (بانک مرکزی)، عضو شورای مرکزی و خزانه دار سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران و رییس سابق اداره کل اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی، گفت:
از نظر ابعاد صادرات، تنها کشور عربی که اهمیت دارد امارات است.
بنظرم بیشتر باید به این مسئله توجه کنیم.

نهاوندیان افزود:
ابراهیم جمیلی، دبیر کل شورای مشترک ایران و عربستان، درباره وضعیت روابط اقتصادی ایران و عربستان گفت: وضعیت روابط اقتصادی ایران و عربستان بیشتر به مسائل سیاسی برمی‌گردد. متأسفانه سیاست‌های عربستان در زمینه نفتی هم به ضرر خود این کشور، هم به ضرر اوپک و هم به ضرر ایران است. در حال حاضر هم که عربستان با کسری بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری مواجه است.
مردم عربستان مخصوصا مردم منطقه شرقیه آنها شامل مناطق ظهران، دمام و خُبر که عموما شیعه‌نشین هستند، به کالاهای ایرانی علاقه بسیار زیادی دارند. در زمینه گردشگری ما تابستان‌ها شاهد این هستیم که از منطقه دمام پروازهای مستقیم برای مشهد وجود دارد. اینها شرایط بسیار خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند، اما متأسفانه بر اثر سیاست‌های غلط عربستان همه اینها آسیب دیده است.

جمالی در تایید صحبت های شاهوردی اضافه کرد:
دقیقا، روابط تجاری با امارات به نسبت سایر کشورهای هم پیمان عربستان از اهمیت خاص خود برخوردار است. امارات در چارچوب صادرات مجدد دریایی و هم به عنوان یکی از مبادی اصلی کالاهای وارداتی به ایران است و اختلال در روابط اقتصادی روند صادرات و واردات کشور را با محدودیت ها و افزایش هزینه ها برای استفاده از بنادر جایگزین مانند کشور عمان مواجه خواهد کرد هر چند زیان امارات برای از دست دادن درآمدهای حاصل از این مبادلات بیشتر از ایران خواهد شد.
نهاوندیان در اشاره به بحث شاهوردی و جمالی:
کشور امارات جزو بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است و سطح روابط دو کشور در سال‌های اخیر بیشتر نیز شده است؛ به عبارت دیگر ایران در این سال ها همواره از کشور امارات به عنوان بندرگاهی برای ورود کالاهای سایر کشورها به خود استفاده می کرده و بسیاری از کالاها از طریق امارات به ایران صادرات مجدد می شدند.
همین باعث شده بود در سال گذشته امارات به بزرگترین صادرکننده به ایران تبدیل شود که بر اساس آمار گمرک در سال گذشته ۳۷۷۴ قلم کالا به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار از امارات به ایران وارد شده است.
اما در مقابل، ایران نیز توانسته صادرات خوبی به این کشور داشته باشد و امارات نیز به یکی از مقاصد مهم صادراتی تولیدکنندگان ایرانی تبدیل شده است. در سال گذشته میزان صادرات به این کشور ۱۰۰۷ قلم کالا به ارزش بیش از چهار میلیارد دلار بوده است.
شاید این موضوع یکی از دلایلی باشد که امارات روابط خود را با ایران به طور کامل قطع نکرده است؛ به عبارت دیگر این کشور هم خواسته از نظر سیاسی دل عربستان را به دست بیاورد و هم روابط تجاری خود را ایران ادامه دهد.
واضح است که در صورت قطع ارتباط دو کشور، ایران مشکلات بسیار زیادی از بابت واردات پیدا خواهد کرد، اما این امر را نیز نباید نادیده گرفت که قطعا امارات نیز علاقمند نیست تجارت ۳۰ میلیارد دلاری خود با ایران را از دست بدهد، به ویژه که این کشور یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران ایرانی است و سالانه درآمد زیادی از این طریق نیز به دست می آورد.

جمالی:
خوشبختانه امارات اعلامی برای کاهش سطح روابط اقتصادی نداشته و صرفا در سطح روابط سیاسی اقدام نموده. مخصوصا زیانی که ممکن است در صورت تنش ایرلاین های اماراتی به سبب از دست دادن مسیر هوایی ایران متضرر شوند.

شاهوردی افزود:
به نظرم امارات با توجه به سوابق، از عقلانیت بیشتری بر خوردار باشد و منافع بلند مدتش را فدای اقدامات کوتاه مدت سیاسی نکند وکاهش سطح ارتباط هم ناشی از این موضوع است.

جمالی در تایید سخنان شاهوردی:
إمارات اقتصاد خود را به تجارت و توریست گره زده و به این سادگی آن را فدای سیاست نخواهد کرد و طبق فرمایش شما منافع بلند مدتش را فدا نخواهد کرد.

شاهوردی تاکید کرد:
اما ما باید یک برنامه ریزی عاجل داشته باشیم؛ چنانچه احتمال قطع رابطه از طرف امارات باشد، جایگزینی داشته باشیم هر چند که خیلی مشکل است اما غیر ممکن نیست.

در ادامه علی صادقی، عضو برجسته انجمن جانبازان کارآفرین کشور، گزارش داد:

علاءالدین میرمحمدصادقی (نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران و رئیس شورای بازرگانی ایران و عربستان):

علاءالدین میرمحمدصادقی
با ادامه تنش‌های میان ایران و کشورهای عربی، می‌توان افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه را جایگزین عربستان در مبادلات اقتصادی کرد.
مبادلات ایران با عربستان به‌طور مستقیم در سال‌های اخیر محدود بوده است؛ آن هم به دلیل کارشکنی‌هایی که عربستان می‌کرد و تبعیضاتی که نسبت به کالاهای ایرانی قائل بود. در مجموع از این جهت خیلی مشکلی نخواهیم داشت و حتی قبل هم کالاهای صادراتی ما از طریق دوبی یا کشورهای دیگر به عربستان می‌رفت.
ما از این جهت خیلی مشکلی نخواهیم داشت. عربستان از قطع روابط اقتصادی با ایران زیان بیشتری می‌بیند، چون میزان صادرات آنها به ایران بیشتر بود؛ ایران می‌تواند در روابط تجاری خود، کشورهایی چون عراق و افغانستان را جایگزین کند.
نهاوندیان ادامه داد:
امارات در ضمن منتظر اجرا شدن توافق است که بیشتر بتواند از پتانسیل های موجود استفاده کند و از این قافله عقب نمانده، بتواند سهمی داشته باشد.

جمالی:
با توجه به این حجم تجارت، جناب نهاوندیان، و وجود کشورهای جایگزین البته ضعیف تر مثل عمان به نظر شما ممکن است کاهش سطح روابط اقتصادی انجام بدهد؟

نهاوندیان:
امارات با توجه به مشاوران انگلیسی و زیرساخت های اقتصادی منبعث از عدم فعالیت بنادر ایران، به قابلیت های ایران در زمینه های مالی اشراف کامل دارد و ‌بعید است منافع خود را به خاطر سیاست های اشتباه به خطر بیندازد. گو اینکه همین الان هم‌در جنگ یمن متضرر شده است.هم در بعد اقتصادی و هم بعد سیاسی

جمالی:
پس اگر امارات را از این کشورها جدا کنیم به صورت مستقیم تأثیر زیادی این قطع ارتباط به حجم تجارت خارجی کشور وارد نخواهد کرد؛ ولی تجارت امروز روی همین ١ درصد ها می چرخد.

سارا یوسفی فر، عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران، عضو کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران و استاد مشاور دانشگاه علوم و تحقیقات:
افغانستان از ایران و عربستان سعودی خواست مشکلاتشان را از طریق مذاکره حل کنند. پس از گذشت پنج روز و عمیق‌شدن تنش میان تهران و ریاض، دولت افغانستان، روز پنجشنبه ۱۷ دی در خبرنامه‌ای از دو کشور خواسته است تا مشکلات ایجاد شده را از طریق مذاکره حل کنند. در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد را مغایر با کنوانسیون ها و میثاق امور دیپلماتیک بین‌المللی برشمرده شده است.

جمالی:
و همچنین ممکن است با توجه به نفوذ عربستان در سایر کشورهای از لحاظ مذهبی باعث شکل گیری مشکلاتی برای مصرف کالاهای ایرانی ایجاد نمایند و این تلاش مضاعف برای آمادگی مقابله با چنین شیطنتهایی را می طلبد.

نهاوندیان:
بحرین تنها کشوری است که سود می‌کند. چرا که در روابط میان این دو کشور، تراز تجاری ایران به شدت منفی است.
صادرات ۲۲۲ قلم کالا در سال گذشته به بحرین تنها ۱۰ میلیون دلار برای ایران درآمدزایی داشته و این در حالی است که بحرین با ارسال تنها ۱۹ قلم کالا به ایران درآمدی ۳۲۸ میلیون دلاری را نصیب خود کرده است.
البته دلیل اصلی این تفاوت واردات ۲۸۰ میلیون دلاری سنگ آهن بهم فشرده شده از بحرین به ایران است که با توجه به افزایش عرضه و کاهش تقاضای سنگ آهن در بازار جهانی و کاهش قیمت جهانی این ماده، ایران به راحتی می تواند آن را از کشور دیگری تهیه کند و دچار مشکلی هم نشود.
البته روغن های سبک به جز بنزین و سیستم صوتی خودرو نیز از دیگر کالاهای مهمی است که از بحرین به ایران وارد می شود.

جمالی:
خانم یوسفی فر، کار دوستان اشتباه بوده و طبیعی است که این اقدام توسط سایر کشورها محکوم شود. خلاف اصول و کنوانسیونها عمل کرده ایم.

نهاوندیان:
متاسفانه شاهد نتایج این تندرویها بوده ایم که اصل کار را زیر سوال برده اند.

یوسفی فر:
قطعا همین طور است. از نظر مقامات عالی رتبه کشوری هم محکوم شده. البته امیدواریم عاملان آن هرچه سریعتر شناسایی شوند و به سزای اعمال ناشایستشان برسند.

نهاوندیان پرسید:
آیا کشور جیبوتی برای ایران دردسر ساز خواهد شد؟

صادقی:
جیبوتی در حدی نیست که برای ایران درد سر درست کند.

سیده فاطمه مقیمی، بانوی کارآفرین برتر جهان اسلام، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و رئیس کانون زنان بازرگان ایران:

سیده فاطمه مقیمی
دردسرش حداقل هزینه مازاد برای طی طریق رسیدن کشتیها به کشورهای واقع در قاره آفریقاست.اما فراموش نکنیم که از محل عبور کشتیها مبالغ قابل توجهی وجوه را دریافت می نمودند که این دریافتی ها حذف می شود. این امر یک بازی باخت باخت است.

جمالی:
حجم مبادلات مبلغ بالایی نیست و از لحاظ موقعیت مکانی هم.
نهاوندیان:
در پیامکها آمده بود که برای تنگه ی باب المندب مشکل ساز خواهد شد و مقایسه ای شده بود با تنگه ی هرمز.
مالکیت هر کشور و مرز آبی ۳۵ کیلومتر است و عرض تنگه ی هرمز قابل مقایسه با باب المندب نیست. در ثانی برای عبور از این تنگه میزان شارژیست که کشتی ها می پردازند.
بحثی که قابل تامل است میزان تاثیرگذاری این اخبار است روی مراودات اقتصادی.
این اخبار چقدر روی سرمایه گذاران و اقتصاد اثر کرده است؟

جمالی:
البته با پیوستن سومالی هم به عربستان احتمال نا امن شدن این منطقه و از سرگیری دزدی دریایی هدایت شده در این منطقه ممکن است افزایش یابد و نیاز دوباره به اسکورت کشتی های ایرانی توسط شناورهای ارتش. همانگونه که همه آگاهی داریم امنیت مهم ترین نیاز سرمایه گذاری است. مشکلی که کمتر در این چند روز در مورد ان صحبت شده نا امن جلوه دادن ایران برای سرمایه گذاران خارجی پس از حمله به سفارت عربستان است. در صورتیکه نیروهای امنیتی و نظامی ایران فضای درون مرزهای کشور را امن تر حتی از اروپا نگه داشته اند این اتفاق فضای ضد تبلیغی و ایران هراسی برای این امر به دست دشمنان داد. و زیان ناشی از ان به مراتب مهم تر از قطع ارتباط با چند کشور عربی است.

نهاوندیان:
۲خبر جالب در دنیای ارتباطات پخش شد:
۱. ورود ۱۲۰ نفر هیات دانمارکی در روز قطع ارتباط
۲. متن نشریه ی آلمانی بیلد در رابطه با صادرات عربستان.
فکر میکنم اروپا و سایر کشورهایی که اقتصاد برایشان مهم تر از سیاسی کاری است، این حقه ها برایشان قدیمی شده باشد.

مقیمی:
کاملا موافقم.

جمالی خطاب به یوسفی فر:
این دقیقا منفعت بزرگ اقتصادی عربستان بود که خبر حمله به سفارت انها در تهران به جای خبر إعدام مخالفان روی خبرگزاریها رفت. یادمان بأشد بیشتر خبرگزاریها در لابی صهیونیستی هست.

صادقی:
سرکار خانم یوسفی فر در زمان جنگ ۲۴کشور با ما در حال جنگ بود، هیچ کس یک گزارشی نداد که ایران با ۲۴ کشور جنگیده؛ حالا شما چه انتظاری دارید؟

جمالی:
غربی ها، ثبات و اقتصاد تشنه سرمایه گذاری ایران را به عربستان ترجیح می دهند.

سید محمد حسین ملک جعفریان، کارشناس ارشد اعتبارات و مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری:
بنده هم با نظر دوستان موافقم. این حقه ها و سیاستها دیگه کهنه و قدیمی شده اند و در شرایط کنونی اقتصاد، بسیار مهمتر از سیاست برای کشورهای اروپایی است.

یوسفی فر:
واقعا جای تاسف که حتی یک کشور فکر نکرده شاید این موضوع عمدی و از قبل نقشه ریزی شده باشد برای قطع روابط دیپلماتیک ایران با یک سری کشور و دقیقا در زمانی که تحریم ها برداشته میشود.

نهاوندیان:
اگر در نظر بگیریم که هر زائر ایرانی حدود هزار دلار برای حج هزینه می‌کند، با احتساب اینکه سالانه حدود ٩٠ هزار نفر برای حج تمتع و چندصد هزار نفر برای عمره می‌روند، مبلغ زیاد و قابل‌توجهی به‌دست می‌آید.

ملک جعفریان:
دقیقا با نظرات حضرتعالی موافقم حالا بگذریم از هزینه هایی بسیار که صرف خرید کالاهای بی کیفیت تحت عنوان سوغاتی می شود.

نهاوندیان:
هیچ کس منکر این سفر زیارتی نیست. ان شاءالله قسمت همه بشود. اهمیت این پیام میزان ضرر عربستان است.
جمالی:
ولی به هر حال این اشتباه رخ داده و باید به فکر از بین بردن تهدیدات ان برای تجارت خارجی باشیم و بازارهای جایگزین مانند کشورهای CIS می توانند جایگزین مناسبی باشند. البته با توجه به اشتباهاتی که در تجارت با انها مرتکب شده ایم، سهم ترکیه در این بازارها به شدت افزایش یافته و برای باز پس گرفتن سهم بازار ایران، برنامه جامع و تلاش دولت و بخش خصوصی را می طلبد.

یوسفی فر:
متاسفانه سیاست ها تاثیر و نقش بسیار زیادی در اقتصاد دارد. تا یه کمی اوضاع خوب میخواد بشه باز یه موضوع جدیدی درست می‎کنند.

جمالی:
برنامه های توسعه صادرات به عراق و افغانستان و سایر کشورهای افریقایی که تحت نفوذ عربستان نیستند نیز به راحتی حجم تجارت از دست رفته با این کشورها را جبران می نماید.

یوسفی فر:
اقتصاد و توسعه پایدار نیاز به ثبات شرایط داره و البته امنیت فکری و سیاسی و …

نهاوندیان:
بنا به شنیده ها، حداکثر تا ۲هفته ی بعد توافق اجرایی خواهد شد و بر این اساس بحث تجاری ایران کاملا متفاوت خواهد شد.
نهاوندیان ادامه داد:
بر اساس شنیده ها از گزارش موسسه مکنزی که تا ۲ هفته دیگر منتشر می شود: ایران تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱ تریلیون دلار G.D.P خلق می کند. یعنی ۳ برابر اثر کشور سنگاپور بر اقتصاد دنیا و ایران حدود ۳ تریلیون دلار پتانسیل سرمایه گذاری دارد. طبیعتا این موضوع بر امنیت اقتصاد منطقه و جایگاه ایران تاثیر گذار خواهد بود.

جمالی:
البته محصولات و خدمات ایرانی از لحاظ کیفیت و استاندارد فکر نمی کنم اماده ورود به بازار کشورهای توسعه یافته باشد و همچنان باید به دنبال صادرات در کشورهای کمتر توسعه یافته باشیم.

نهاوندیان:
طبیعتا صنعت ایران برای ورود به عرصه جهانی ناگزیر و ناگریز به بالابرد کیفیت خواهد بود. باید برای بزرگ شدن اقدامات بزرگان را انجام داد. کشورهای کوچک و‌کمتر توسعه یافته بازارب خواهد بود برای محصولات کم کیفیت. دقیقا سیاست محصولات چینی.

جمالی:
کیفیت، صداقت، یادگیری اصول و فنون و قوانین بین المللی به راحتی و بدون کمک دولت قابل دسترس و اجراست.
تجربه ثابت کرده مشکلات در کالاهای صادراتی بیش از آن که به برند شرکت سازنده آسیب وارد کند، برند ملی کشور سازنده را خدشه دار می کند. متاسفانه یکی از ضعفهای بزرگ شرکت های ایرانی نداشتن برند های معتبر جهانی و یا منطقه ای است. ضعفی که باعث می شود محصولاتی مانند زعفران و پسته و… که مزیت نسبی صادراتی داریم را به خاطر نداشتن برند مطرح بصورت فله به کشورهای دیگر صادرکرده و سود سرشاری را به جیب آنان سرازیر می کنیم. یا حتی در برخی محصولات ضعف در بسته بندی باعث از دست دادن بازار می شود.

کامبیز میرکریمی
، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و مدیر بازرگانی شرکت پلی پروپیلن جم و عضو هیات مدیره شرکت FBS وابسته به گروه ایران خودرو در ترکیه، گزارش داد:

اخیرا یک سایت آمریکایی مقاله خیلی جالبی نوشت. اون با اسناد معتبر مثل این متن خبری در مدح بن لادن و مجاهدین روزنامه ایندیپندنت چاپ سال ۱۹۹۰ سعی داشت ثابت کنه که رادیکالیسم ثمره حمایت غرب از گروه های تندرو در خاورمیانه بوده. نویسنده مقاله اعتقاد داره گروه های تندرو در همه اقوام و ادیان هستند ولی مشکل خاورمیانه اینه که افراطیون در طول دهه های اخیر مورد حمایت غرب بودن چراکه معمولا جریان های روشنفکری و دموکراتیک در این منطقه گرایش های سوسیالیستی داشته اند و غرب تندروی های اسلامی رو به حکومت های سوسیال که در تضاد با منافع اقتصادی غرب قرار دارند همیشه ترجیح داده است.

 

جمالی:
الزام دوباره به دریافت گواهی انطباق برای کالاهای صادراتی ایران به عراق که خارج از مسایل سیاسی، رقم خورد. مربوط به مشکل کیفیت سیب قرمز صادراتی به این کشور بود.
دولت و سازمانهای دولتی مقصرند؟ تخم مرغ ترکیه از خاک کشورمان ترانزیت و به همسایگان شمالی مرزهای خراسان ارسال می شود، حمایت های دولت ترکیه از صادرات را نادیده نمی گیریم ولی چه شد که دیگر تخم مرغ ایرانی در آنجا خریداری ندارد. قصه هندوانه، کشمش، مبل و هزاران مورد مشابه که هر ساله انها را می شنویم. صادرکنندگانی که دانسته یا ندانسته، خواسته یا ناخواسته همانند فردی که صلاحیت رانندگی ندارد و با سرعت زیاد در اتوبان رانندگی می کند و باعث بوجود آمدن خسارات جبران ناپذیری به خود و دیگران می شود.
از دست دادن بازار کشورهای منطقه CIS نتیجه همین گونه رفتارها از برخی دلالان و صادرکنندگان بود و مزیت نسبی جغرافیایی برای صادرات کالا و خدمات ایرانی به این کشورها را از دست دادیم. جنگ رقابت بی فرجام قیمتی در افغانستان نیز نشات گرفته از همین گونه مشکلات است. باید واقعیت گرا باشیم اوضاع شرکتهای ایرانی برای صادرات خوب نیست.

نهاوندیان:
سرمایه همان طور که بسیار ترسوست، فراموشکار هم هست. در دنیای تجارت برندهای خوش نام طبیعتا سود سرشار خود را دارند. اما مشکلات و‌اتفاقات زیادی برای هر کدام افتاده که الان کسی یادش نمی آید. نمونه دزدی مایکروسافت از اپل یا دعوای اپل با سامسونگ یا وکس وگن آلمانی یا ترمز تویوتا و…

لاله افتخاری نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس فراکسیون حمایت از نخبگان، مخترعین و اقتصاد دانش بنیان و رئیس فراکسیون قرآن و عترت:

لاله افتخاری
به نظر بنده قطع رابطه ی بعضی کشورها چندان مهم نیست؛ چون همه آنها هم که باهم جمع بشن لم یکن شیءامذکورا هستند و انسان را به یاد مورچه ای می اندازند که وقتی تو پوسته گردویی که اون تو بود آب افتاد گفت عالم را آب برد. اما جای تاسف است که چرا در این دنیابی که مسلمانان و اسلام این همه دشمن دارند، بعضی کشورهای اسلامی آب به آسیاب دشمن می ریزند؟ درحالی که در قرآن لاتتخذوا عدوی وعدوکم اولیاء را می خوانند.

جمالی خطاب به نهاوندیان: بنده هم ۱۰۰ درصد با فرمایش حضرتعالی موافقم ولی نیاز به برنامه ریزی دقیق و منسجم در همه مولفه های موثر در این امر است. وحدت دولت و بخش خصوصی و نهادهای قانون گذار برای حمایت از تولید و صادرات داریم.

علی شفایی، رئیس هیات مدیره صندوق کرامت خبرنگاران و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه جهان اقتصاد:
آنچه مسلم قطع ارتباط با برخی کشورها با طور مستقیم تاثیری در اقتصاد ایران نخواهد داشت؛ اما تبعات آن می تواند بسیار منفی باشد. در شرایطی که بسیاری علاقمند به انزوای سیاسی اقتصادی ایران هستند، این اتفاق به معنی فراهم کردن بستر برای تحقق اهداف این گروه ها است.

متاسفانه ساختار سیاسی اقتصای کشور به گونه ای است که کوچکترین اتفاق سیاسی بزرگترین آثار منفی را در حوزه اقتصاد به دنبال دارد. در حالی که می توان از کشوری چون امارات آموخت که به رغم بیشترین تنش سیاسی با ایران بر سر جزایر سه گانه اما اقتصاد را منها کرده و از سالها انزوای ایران بیشترین سود در جذب سرمایه های ایرانیان و صادرات مجدد به کشورمان را به دست آورده است.

بهروز نعمتی نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، عضو هیئت رئیسه کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی، نماینده قوه مقننه در کمیته ماده ۷۶(اتاق بازرگانی ایران) و نایب رئیس فراکسیون رهروان ولایت، بیان داشت:
هرگونه اتفاق در منطقه، اثرات بسیار زیادی بر روی مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… خواهد گذاشت و نباید به مسایل بصورت یکجانبه نگاه کرد.

بهروز نعمتی
نامورپور:
کاملا درست میفرمایید جناب نعمتی. با توجه به همین نکته ضرورت دارد به طور کاملا هوشمندانه و نه منفعلانه، به بازمهندسی دیپلماسی اقتصادی بپردازیم.

نعمتی افزود:
با توجه به اتفاقات هفته اخیر، باید توجه کرد برغم اینکه ممکنه تراز تجاری ما با عربستان خیلی چشمگیر نباشد، ولی فضای ایجاد شده در مجامع بین المللی اثرات خود را بر روی روابط تجاری واقتصادی ما با سایر طرفین تجاری ما خواهد گذاشت و نمونه های بارز آن در بازار سرمایه و طرف های تجاری ما گذاشته و به نظرم باید خیلی تلاش بشود که به حالت اولیه برگردیم.

جمالی:
متاسفانه ضربه بزرگی به وجه بین المللی ایران خورد.

شاهوردی:
با توجه به برخی اقدامات منفی حزب جموریخواه امریکا، برخورد های هرچه هوشمندانه تر ضروری است.

میرکریمی:
خوشبختانه این یکی دو روز سایت های نشریات معروف غرب مثل نیویورک تایمز، هافتیگتون پست، vox، آسوشیتدپرس، AFP … مقالات خیلی جالب توجهی بر علیه عربستان نوشته بودند. خوشبختانه موضوع حمله به سفارت عربستان دیگه مطرح نیست. بلکه همه تحلیل ها روی تصمیمات غلط حاکمان جدید عربستان متمرکز شده. بعضی از مقالات ترس رو عامل این اقدامات عنوان می کنند و بعضی ها به این نکته که عربستان دیگه چیزی برای از دست دادن نداره. این تحلیل ها موقعیت ایران رو در منطقه به مراتب با ثبات تر و توانایی ایران رو برای برهم زدن ثبات در عربستان به مراتب بیشتر عنوان می کنند.

نامورپور در پایان ضمن تشکر از حضور صاحبنظران در این میزگرد، خاطرنشان کرد:
البته همواره بدخواهان ما تلاش داشته و دارند تا از کاه، کوهی بسازند و اوضاع مملکت ما را مشوش و غیرقابل اعتماد جلوه دهند؛ لذا بر ماست تا با هوشمندی هرچه تمام تر، این ترفندها را خنثی و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.
ظرفیت های اقتصادی و سیاسی ما آنقدر چشمگیر و استراتژیک هست که بتوانیم با بسیاری از کشورها مناسبات برد-برد پایدار تعریف کنیم. ان شاءالله با هوشمندی و حسن تدبیر به این مهم دست خواهیم یافت.

مردی که رئیس جمهور نشد

 

گفتگو ی وارش  با علی اصغر خواجوی:

مردی که رئیس جمهور نشد

سکینه نوری تیرتاشی: همزمان با روزهای ثبت نام انتخابات اسفند ماه که در حال انجام  است  خبرنگار وارش به سراغ مردی رفت  که   دلش می خواست رئیس جمهور شود . خبرنگار  این روزنامه  در گلوگاه به سراغ علی اصغر خواجوی یکی از فرهنگیاناین شهرستان  رفت  اما آقای خواجوی  انجام گفتگو را منوط به همراهی 50 خبرنگار داخلی و خارجی دانست  و برای گفتگو با وارش موافقت نکرد.چند روزی گذشت و مجددا  تماسی را با وی برقرار شد بدین مضمون  که هماهنگ کردن مصاحبه با همراهی  50 خبرنگار داخلی و خارجی از توان خبرنگار خارج است و تنها خود او می تواند گفتگویی را  با وی  انجام دهد و اینگونه بود که علی اصغر خواجوی همان مرد55 ساله ای  که رویای رئیس جمهور شدن در سر داشت با انجام گفتگو موافقت کرد.


amirkhanlo-asghar-reesjomhor


بیشتر با شما آشنا شویم

دکتر علی اصغر خواجوی هستم . به عنوان  یک فرهنگی 28  سال است که در آموزش و پرورش گلوگاه مشغول به کارم .

آقای خواجوی شما دکتر هستید؟

فوق دیپلم امور پرورشی هستم و چون جانباز هستم  مدرک معادل میگیرم. از  بنیاد بین المللی ایران شناسی دکترای افتخاری دارم.

شنیدیم شما برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودید صحت دارد؟برایمان بیشتر بگویید.

بله صحت دارد در سال 84 همان سالی که بیش از 814نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند من هم ساعت نه و نیم 19اردیبهشت همان سال به  وزارت کشور رفتم و دربین   بیش از صد عکاس،فیلمبردار و گزارشگر خارجی نام نویسی کردم و  بعد از نام نویسی  به  خبرنگاران حاضر گفتم   که می خواهم مصاحبه ای  با آنان داشته باشم.مصاحبه خود را  در همان  جایگاهی که ساعتی قبل رئیس دولت اصلاحات در آن به سخنرانی پرداخته بود انجام دادم  و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتم  و مورد تشویق قرار گرفتم.

نام نویسی کردید آیا  مدارک لازم را به همراه برده بودید؟

بله

چه مدارکی برای ثبت نام ارائه کردید؟

مدارک کامل را دادم

چه مدارکی؟

هر آنچه که برای ثبت نام ریاست جمهوری لازم  بود  و آنها هم از من تشکر کردند.

تایید صلاحیت  نشدید.

 بله.جزو 804 نفری بودم که رد صلاحیت شدند  هیچ اشکالی ندارد آنجا شخصیت های طراز  اول و رجال ثبت نام کردند و شورای نگهبان ده نفر را تایید صلاحیت کرد.

آیا باز هم نام نویسی کردید؟

بله. 15 سال پیش برای انتخابات مجلس به  میدان آمدم.

بیشتر توصیح دهید .

تمام مدارکم را برای ثبت نام تحویل فرمانداری دادم اما با من نامهربانانه برخورد شد و من به نشانه اعتراض یکساعت جلوی ساختمان فرمانداری نشستم .

کارتان نتیجه داد؟از شما ثبت نام کردند؟

نه

شنیدم در گلوگاه به شما می گویند اصغر رئیس جمهور ،نظرتان در این مورد چیست؟

صورتش سرخ شدو لبخندی روی لبانش شکل گرفت  و ادامه داد :نام نویسی من برای انتخابات ریاست جمهوری زبان به زبان چرخید .حالا کل ایران به من می گویند اصغر رئیس جمهور .

 ناراحت نمی شوید؟

نه افتخار می کنم که مردم  مرا  دوست دارند .در تمام نشست ها و ملاقات هایی که بین من و مردم انجام می شود همه می گویند  دکتر این بار هم رای من با شماست .

گفته بودید جانباز هستید ؟چند درصد؟

ولش کن یک درصدی هست آن درصدی را که می بایست بدهند ندادند. اعصاب و روان پی اس سی دی هستم . از ناحیه گوش ها  جانبازهستم .در ضمن شیمیایی هم  هستم .

اگر رای می آوردید و روزی رئیس جمهور می شدید چه برنامه هایی داشتید؟

90 درصد کرسی ها  و مسند امور و مسئولیت ها را به خانم ها می دادم .

در زمینه اشتغال چه برنامه ای داشتید؟

سرزمین من مهد اشتغال است وقتی ما مازندران و گلستان و گیلان را در نظر می گیریم زمینه و پتانسیل های ایجاد اشتغال آنقدر زیاد است که  حتی تهران آن فرصت ها را ندارد.

اما متاسفانه استان ما واستانهای دیگر فقط به  مسیر ترانزیت و تردد توریسم و مسافر  تبدیل شدند اگر ما به  همین نقاط قوت  اهمیت می دادیم  در آمد توریسم از نفت هم بالاتر می رفت.

این برنامه ها مربوط به شمال کشور است برای نقاط دیگر برنامه ای نداشتید؟

یکی از اشکالات ما گماردن  مسئولین غیر استانی و غیربومی در استانهای مختلف است که قومیتهای متفاوتی دارند من از به کار گیری مسئولین غیر بومی و غیر استانی در استانها و شهرستانها شدید ا گله دارم و شاکی هستم . این بزرگترین بی احترامی و بی اعتنایی به مردم یک  استان و شهرستان است که فرماندار و مسئولین شهرش از جای دیگری باشند.

و اما حرف آخر:

برای شما از درگاه الهی آرزوی سلامت و توفیق دارم  وخاطراتی دارم که فقط با خبرنگاران خارجی در میان می گذارم .

پلک زدم و دفترم را بستم .در جهانی زندگی می کنیم  که شاید بتوان امکانات زندگی خوب را از  آدم ها  گرفت اما نمی توان رویاهای کسی را سلاخی کرد  و احساسش را به بند کشید.رویای هر  فردی متعلق به اوست و کسی نمی تواند آن را از خاطره هایش بدزدد. حتی اگر کسی پیدا شود که در رویاهایش می خواهد رئیس جمهور باشد.