خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

نعمت اللهی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه:


عملکرد یکساله اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه را تشریح کرد

بیستم بهمن ماه سال 93 بود که شهرستان گلوگاه شرقی ترین شهر مازندران  شاهد افتتاح دفتر نمایندگی اداره اوقاف و امور خیریه با حضور مدیر کل اوقاف مازندران و همراهی مسئولان شهرستانی بود حالا پس از یکسال بر آن شدیم تا به سراغ مدیر شاخص  این شهرستان و رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه برویم  و  با   او گفتگویی داشته باشیم . مهدی  نعمت اللهی که به نظم و دقت در اداره معروف است با روی باز پذیرای روزنامه وارش بود و گزارشی از فعالیت ها و خدمات این  اداره را برای خوانندگان ما ارائه کرد.

ضمن خسته نباشید به شما و همکارانتان که در این یکسال فعالیت مستمری را برای خدمت رسانی به این شهرستان داشته اند  برای خوانندگان ما  در خصوص وقف ، کارکردها و تاثیرات آن بگویید.

وقف سنت حسنه ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون در تاریخ ایران وجود داشته و دین مبین اسلام نیز آن را در مسیری روشن، منطقی و هدفدار، مترقی و دقیق مورد استفاده قرار داده و بر آن مهر تائید زده است.

وقف احسان ماندگار و حسنه جاریه ای  است که میتواند همه نیات خیر را تحت پوشش قرار دهد، دیوار تمام محدودیت ها را شکسته و میتواند محدود به زمان خاص، مکان خاص و قشر خاصی از جامعه نباشد. و چشمه همیشه جاری از ثواب و حسنه را در دنیا و آخرت نصیب واقف نماید.

همزمان با بهمن ماه امسال یکسال از فعالیت  شما در گلوگاه گذشته از فعالیت های این اداره برای ما بگویید.

اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه در بیستم بهمن 1393 و همزمان با سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی افتتاح شد. و بحمدلله و به توفیق الهی و مدد اهل بیت(ع) و همت همکاران و هیئت امناء محترم بقاع متبرکه و مسئولین شهرستانی و عموم مردم ولایی شهرستان گلوگاه اقدامات خوبی در زمینه های مختلف فرهنگی، قرآنی و در زمینه احیاء موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان گلوگاه در این یکساله انجام شده است.

 زمینه حقوقی: دفاع خوبی از موقوفاتی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون مجوز شرعی و قانونی مورد تعرض و یا تصرف قرار گرفته بودند شد که منجر به صدور احکام له موقوفات گردید . و پیگیری های مناسبی هم درخصوص مستندسازی مطالبات موقوفات از دستگاه های دولتی صورت پذیرفت.

 زمینه ثبتی: نیز با همکاری اداره ثبت از ابتدای سال تا کنون موفق به اخذ 27 جلد سند برای رقبات موقوفات شدیم که امیدواریم این تعداد تا پایان سال به 50 جلد سند افزایش یابد.

در زمینه اجارات و بهره وری نیز اقدامات خوبی انجام شده و از محل وصول مطالبات موقوفات مبلغ 50 میلیون تومان اجرای نیت شده است.

 زمینه عمرانی: اقدامات عمرانی خوبی در سطح بقاع متبرکه شاخص شهرستان صورت گرفته و خواهد گرفت.

حوزه فرهنگی و قرآنی :این حوزه  در واقع میوه و ثمره درخت اوقاف میباشد و حاصل تلاش همکاران اوقافی در این حوزه  به ظهور میرسد. فعالیتهای بسیار زیادی انجام شده که تنها به ذکر برنامه های شاخص  آن می پردازم:

سومین دوره مسابقات طرح تربیت حافظان قرآن کریم را در اسفند ماه  سال 93  و در مسجد ولیعصر(عج) برگزار کردیم که دوره چهارم آن نیز سیزدهم اسفند امسال در امامزاده اسحاق(ع) خورشیدکلا گلوگاه برگزار خواهد شد.

طرح آرامش بهاری را همزمان با آغاز سال جدید و در ایام نوروز در سطح بقاع متبرکه شهرستان برگزار کردیم که با استقبال خوبی از سوی زائرین و مسافرین نوروزی روبرو شد و امسال نیز در ایام نوروز به صورت ویژه تر این برنامه را اجرا خواهیم کرد.

در ایام فاطمیه طرح سوگواره یاس نبوی را اجرا کردیم که امسال هم این برنامه از سوم اسفند اجرا خواهد شدآ.

در ایام ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی و در ایام تابستان طرح نشاط معنوی را در سطح امامزادگان واجب التعظیم شهرستان گلوگاه اجرا کردیم.

در دهه ولایت طرح ولایت علوی و اکمال دین نبوی را اجرا کردیم و در ایام محرم و صفر طرح بصیرت عاشورایی.

در هفته وقف هم که از 27 صفر لغایت سوم ربیع الاول به منظور گرامیداشت یاد و نام واقفین خیراندیش و اکرام سنت حسنه وقف به این عنوان نام گذاری شده است طرح ها و برنامه های ویژه ای برگزار شد از جمله همایش یاوران وقف که در امامزاده احمد لمراسک و حضور مردم و مسئولین شهرستانی و با سخنرانی امام جمعه محترم شهرستان اجرا شد و در این همایش از هیئت امناء، خادمین، متولیان، مستاجرین، فعالان فرهنگی و قرآنی، اصحاب رسانه و روسای اداراتی که بیشترین همکاری را با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلوگاه داشته اند تقدیر بعمل آمد.

همچنین در همه مناسبهای دینی، مذهبی و انقلابی نیز برنامه های متنوعی در سطح بقاع متبرکه و مساجد شهرستان اجرا کردیم.

چندین همایش هم به صورت ویژه و ابتکاری برگزار شد. از جمله: همایش پیاده روی خانوادگی در روز جمهوری اسلامی، تجلیل از مربیان قرآنی در هفته معلم، همایش مهدویت در نیمه شعبان، جشنواره های قرآنی «میثاق با ولایت»، «رمضان» و «فجر» که بقعه متبرکه سیدمحمد هشتیکه و امامزاده اسحاق برگزار گردید.

همچنین سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم با استقبال بی نظیر فعالان قرآنی شهرستان گلوگاه رو برو شد. چندین محفل انس با قرآن کریم هم در شهرستان برگزار شد. و روز یکشنبه که مصادف است با میلاد حضرت زینب(س) نیز ویژه برنامه تجلیل از برندگان مسابقات قرآنی دهه فجر و تعدادی از مربیان و مدیران قرآنی شهرستان گلوگاه را که بیشترین همکاری را با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلوگاه در برنامه های قرآنی سال 94 این اداره داشته اند خواهیم داشت.

حرف آخر:

در پایان ضمن تقدیر از همه کسانی که در این یکساله با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلوگاه در زمینه های مختلف همکاری داشته اند. دست یاری را به سوی همه مسئولین و مردم فهیم این شهرستان دراز میکنیم و از همه بزرگواران جهت احیاء موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان و اجرای امینانه نیات واقفین و ترویج فرهنگی انقلابی، اسلامی و قرآنی تقاضای کمک و همراهی میکنیم.