خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

عقیل قلندری دیگر یک کارگر ساده نیست


گفتگوی سریالی وارش از مردمان ساده  دیار سبز رنگ شمالی :

عقیل قلندری دیگر یک کارگر ساده نیست


سکینه نوری تیرتاشی

غروب یکی از روزهای سرد پاییز بود  مسیر انتهایی خیابان امام بهشهر را با عجله طی می کردم  که نور زردی از دور توی  چشم خورد. سرم را برگرداندم  و به سمت نور خیره شدم درختان سرو بلندی را دیدم که  با زیبایی خیره کننده شان ،ایستاده هوای  سرد پاییزی را  نفس می کشیدند . بالای سر در ورودی  پارک بنری زرد رنگ توجهم را  جلب کرد که روی آن نوشته شده بود :  «جناب آقای عقیل قلندری از همکاری صمیمانه شما به عنوان نگهبان پارک بوستان کمال تشکر و قدردانی را می نماییم ،از طرف ورزشکاران پارک بوستان»

عقیل قلندری  را شاید خیلی ها  تا آن لحظه نمی شناختند  و حتی او را ندیده بودند اما  ورزشکاران و مراجعان پارک بوستان سرو بهشهر او را از تمام  کارگران پارکهای سطح  شهر  متمایز کرده اند و در خاطره کاری او برگ زرینی را  نقش زده اند. که به پاس گفتگوی سریالی روزنامه وارش از مردمان ساده  دیار سبز رنگ شمالی  او دیگر یک کارگر ساده نخواهد بود  بلکه  کارگر خوب و وظیفه شناسی است که   نام او در صفحات خاطره انگیز زمان نقش می بندد .

به سمت در ورودی پارک حرکت کردم و با نگاه به دنبال مردی که  از او تشکر شده بود می گشتم باجه نگهبانی بسته بود و جمعیت زیادی توی پارک مشغول ورزش و گفتگو بودند  در میان آن همه شلوغی مردی را با لباس سبز رنگ در قسمت انتهایی پارک دیدم که مشغول بیل زدن بود جلو رفتم و صدایش زدم   برگشت و با دست عرق روی  پیشانی اش  را پاک کرد و این نقطه آغاز آشنایی  ما  با این مرد وظیفه شناس بود.



ghalandariii

از خودتان برا یمان بگویید :

عقیل قلندری  ام 45 سال دارم و  متاهلم  صاحب دو تا بچه بیست و هجده ساله هستم  دخترم   در حال خواندن رشته تجربی است و پسرم  در  رشته نقشه برداری دانشگاه امام محمد باقر ساری پذیرفته شد و بهمن ماه به دانشگاه می رود .اصالتا بهشهری هستم و در این شهر زندگی می کنم.

عنوان کامل شغل خود را بگویید و اینکه چند سال سابقه کار دارید؟

 هفت سال است  که نگهبانی ، نظافت و باغبانی پارک بوستان  سرو بهشهر بر عهده من است اما 25 سال سابقه کار دارم .

مرد سبز پوش بیل به دست که برای  انجام گفتگو بیل  خود را در کنار یکی از درختان سرو تکیه داده بود در پاسخ به سوالم گفت: من کارگر شرکتی شهرداری بهشهر هستم.ساعت  کاری ام از هفت صبح تا ساعت دو بعد ازظهر است وبعد از آن هم هرچه بمانیم اضافه کاری محسوب می شود.

تحصیلاتتان چقدر است و آیا از شغل خود راضی هستید؟

برای شغلم باید دیپلم داشته باشم برای همین در حال گرفتن دیپلم هستم و تا یکسال آینده مدرکم را هم می گیرم و خیالم راحت می شود .از شغلم راضی ام از اینکه صبح ها سر کار می روم و حقوقی دارم و از همه مهمتر  بیمه هستم و عیدی هم می گیرم خیلی راضی ام.  یک کارگر سر چهار راه می آید  اما  هوا بارانی است و کاری پیدا نمی کند و حقوقی ندارد اما من حقوق سر ماه دارم و شکر خدا راضی ام .

از محل کارتان برای ما بگویید.

محل کارم همینطور که می بینید پارک بوستان سرو است که هر صبح یکی از شلوغترین پارکهای بهشهر است به طوری که نزدیک به صد نفر در صبح از ساعت شش و نیم تا نه و نیم صبح برای ورزش صبحگاهی به این پارک مراجعه می کنند و در طول روز و شب هم مراجعان زیادی دارد .در این پارک از همه قشر می آیند از دکتر و مهندس گرفته تا خانم هایی که به تعداد زیاد برای ورزش به این پارک مراجعه می کنند.

از ماجرای بنر تشکری که بنام شما در ورودی پارک نصب شده برایمان بگویید.

بله یک روز صبح که مثل همیشه  سر کار   آمدم آن  بنر تشکر را دیدم خیلی خوشحال شدم .آن را ورزشکاران پارک شب نصب کرده بودند تا من صبح  وقتی به محل کارم می آیم  ببینم. بعد از آن حضوری پیشم آمدند و از من تشکر و قدر دانی کردند که پارک همیشه تمیز و مرتب است و از کارم راضی  هستند . همراه با بنر  نامه ای هم نوشتند و برای تشکر از من به شهرداری بهشهر دادند که این کارشان  هم خیلی خوشحالم کرد.

آیا نصب این بنر و تشکر از شما تاثیری روی کارتان گذاشته است؟

بعد از نصب بنر رییسم آمد و آن رادید و بسیار خوشحال شد از اینکه نیرویی دارد که ورزشکاران و مردم از او راضی هستند من هم خوشحال شدم . با این کار حس کردم که  مرا قبول دارند گاهی می شود که یک نگهبان یک روز در یک پارک کار می کند و از او راضی نیستند اما من الان هفت سال است که در این بوستان مشغول به کار هستم و خدا را شکر  ورزشکاران و رییسم از من راضی اند و این برای من خیلی مهم است.

آیا خانواده تان برای دیدن بنر آمدند؟

نه خانواده ام  هنوز بنر تبریکی که برایم زده اند را ندیده اند اما از قول من شنیده اند که ورزشکاران این پارک از من تقدیر کردند و آنها هم  از اینکه  ورزشکاران  و مراجعان این پارک و رئیسم و شهرداری  از من راضی هستند  خوشحالند.

آرزوی شما در زندگی چه بود؟و وضعیت زندگیتان چطور است؟

آروزیم این بود که یک کار درستی داشته باشم که سر ماه حقوقی بگیرم که خدا رو شکر آن را دارم . ماشین ندارم خانه پدری ام را که کلنگی است  تازه گرفتم و همینکه یک لقمه حلال  به خانه می برم از همانش راضی هستم.

بهترین خاطره کاریتان را برایمان تعریف کنید.

بهترین خاطره من این است که تمام ورزشکارانی که به پارک می آیند به من احترام می گذارند  و برایم شخصیت قائل می شوند  و بدترین خاطره ام هم این است که اگر دعوا شود باید مراقب باشم که  از دعوا توی پارک جلوگیری کنم.

آخرین حرفی که دوست دارید در روزنامه به نامتان چاپ شود؟

تنها صحبتی که در آخر می خواهم بگویم که در روزنامه تان چاپ شود این است که  همه انسانها در زندگی شان موفق باشند یکی شان خانواده  خودم هیچ مریضی و مشکلی نداشته باشند.

پس از پرسیدن آخرین سوال از او خدا حافظی کردم و  سروهای بلند و  ایستاده را همانجا که  برگهایشان را در آغوش گرفته بودند و منتظر زمستان بودند  تنها گذاشتم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:

بخش عمومی و دولتی کشش لازم برای جذب نیروی کار را ندارد

تهران-ایرنا- معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری گفت : امروز فرصت اشتغال دولتی و سنتی برای مرد و زن بسیار محدود است و بخش عمومی و دولتی دیگر کشش لازم برای جذب نیروی کار را ندارد و ناگزیر باید فرصتهای جدیدی فراهم ساخت .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شهیندخت مولاوردی در میزگرد مجازی پیرامون 'رونق کسب و کار' که با حضور حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور و تنی چند از اعضای اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و کشاورزی ایران ، همراه با متخصصان حوزه تشکل ها و کسب و کار برگزار شد،افزود: استفاده بهینه از ظرفیت و فرصت شبکه های مجازی برای کارآفرینی فناورانه دختران و زنان اهمیت دارد.

وی عدم موفقیت در اجرای طرح دورکاری طی هشت سال عملکرد دولت های نهم و دهم را یادآور شد و گفت: ایراد اساسی دورکاری در این بود که بدون زیرساختهای لازم و شتابزده به اجرا در آمد و خیلی زود یکی از راهکارهای ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان شاغل را که در دنیا تجربه شده ، بی ثمر ماند.
مولاوردی معتقد است: تخصص، نوآوری،مهارت و خلاقیت حرف اول را در بحث اشتغال می زند نه زور بازو و قدرت جسمانی ،بنابراین نابرابری های جنسیتی تعدیل می یابد و کوتاهترین و سریعترین راه ممکن برای اشتغال دختران فارغ التحصیل دانشگاهی فراهم می شود.
وی افزود: دولت برنامه خاصی در این حوزه در نظر دارد و غیر از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی بخش زیربنایی، سازمان دولتی دیگری به این موضوع وارد نشده و مقدمات این حرکت با امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم شده و در پیش نویس سند سیاستی اجرایی اشتغال پایدار زنان هم به این موضوع توجه ویژه ای شده که در نوبت رسیدگی ،شورای اشتغال قرار دارد.

**امنیت کلمه جامع و دربرگیرنده است

برپایه این گزارش ، حسین سبحانی نیا نیز در این میز گرد فضای مجازی با تاکید بر اینکه امنیت کلمه جامع و دربرگیرنده ای است، گفت: امنیت فقط شامل حوزه اجتماعی و فرهنگی و روانی و دیگر حوزه ها نمی شود و با پیشرفت روز افزون بستر فناوری های مجازی و گسترش نرم افزار های پیام رسان و شبکه های مجازی حوزه امنیت فضای مجازی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.
وی خواستار برخورد قانونی مقتضی با محتوای مجرمانه و مخرب در فضای مجازی شد و افزود: لازم است تولید محتوا که دارای ارزشی فاخر باشد ،در دستور کار قرار گیرد.
به گفته نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، توجه به روند رو به رشد استفاده از رایانه و اینترنت و طبیعتا وقوع تخلفات و جرائم در این حوزه ، موجب شد تا مجلس شورای اسلامی موضوع را با فوریت در دستور کار قرار دهد و در نهایت منجر به تصویب قانون جرائم رایانه ای در سال 1388 شد.
وی اهمیت تولید محتوای ارزشی در فضای مجازی را خاطرنشان ساخت و گفت : مسئولان مربوطه و دلسوزان حوزه فرهنگ این موضوع را در دستور کار قراردهند.
سبحانی نیا یادآور شد : مقام معظم رهبری طی سخنرانی مهمی در سال 80 به نابسامانی وضعیت اینترنت و فضای مجازی اشاراتی داشتند ،که این تذکرات منجر به تاسیس شاخه تخصصی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا ناجا) شد.

**فضای مجازی بسرعت در حال گسترش است

همچنین در این میز گرد اینترنتی کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت : امروز فضاهای مجازی تاثیرات متنوعی در اقتصاد دارد که طیف گسترده ای از اطلاع رسانی و بازاریابی تا انواع معاملات را شامل می شود.
وی افزود: رویکرد مزبور با سرعت زیاد در حال گسترش بوده و در آینده نزدیک خدمات متنوع و مختلفی از طریق همین کانالها را مشاهده خواهیم کرد.
کاشفی یادآور شد: استفاده از امکانات فضای مجازی در حوزه اقتصاد نه تنها موجب گسترش و فراگیری فنون کسب و کار خواهد شد ،بلکه یکی از مصادیق تولید محصولات مفید است.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران اظهار داشت:بطور اصولی اتاقهای بازرگانی در سطح کشور از کارآفرینان شکل گرفته، اتاق ایران نیز به عنوان ستاد هماهنگی سعی در اجرایی سازی برنامه ها در جهت تربیت و ارتقا هر چه بیشتر توانمندی های کارآفرینان کشور است.


**تجارت الکترونیک یکی از راهکارهای توسعه اشتغال

سیده فاطمه مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یکی از شرکت کنندگان در این میز گرد مجازی گفت: استفاده از دورکاری جوانان از جمله تحارت الکترونیک یکی از راهکارهایی است که می توان در بحران های موحود در اقتصاد جهانی ، مورد استفاده بهینه قرار گیرد.
وی یادآور شد: می توان با استعدادیابی و همچنین آموزش های لازمه در این فضا، امکان رشد جوانان و همچنین ایجاد کسب و کارهای نوین را فراهم کرد.
به گفته مقیمی ، آموزش می تواند نقشه کار صحیحی باشد و در این مسیر می توان با استعداد یابی و همچنین آموزش های لازم در این فضا امکان رشدجوانان و همچنین ایجاد کسب و کارهای نوین را فراهم کرد و در کنار آن بخش کار آفرینی را از اشتغال زایی جدا ساخت .

**ارائه آمارهای شبکه های مجازی

برپایه این گزارش ،محمدهادی نهاوندیان مشاور توسعه کسب و کار با اشاره به آمار شبکه های مجازی بر نقش آنها در بازاریابی و علاقه افراد به بازدید از آنها و در نهایت به رونق کسب و کار گفت: شبکه های مجازی ، ساختاری اجتماعی است که از گروه هایی فردی یا سازمانی ، تشکیل شده و توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی نظیر ایده ها و تبادلات مالی، دوست ها، خویشاوندی، لینک های وب به هم متصل می شوند.
وی اظهار داشت: تحلیل شبکه های مجازی ، روابط اجتماعی را با اصطلاحات رأس و یال می نگرد، رأس ها بازیگران فردی درون شبکه ها محسوب می شوند و یال ها روابط میان این بازیگران هستند.
نهاوندیان افزود: ساده ترین شکل یک شبکهٔ اجتماعی نگاشتی از تمام یال های مربوط، میان رأس های مورد مطالعه است، شبکهٔ اجتماعی همچنین می تواند برای تشخیص موقعیت اجتماعی هر یک از بازیگران مورد استفاده قرار گیرد و این مفاهیم اغلب در یک نمودار شبکهٔ اجتماعی نشان داده می شوند که درآن، نقطه ها رأس و خط ها نشانگر یال ها هستند.
وی تاکید کرد: شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین کانال های ارتباطی میان کسب و کارها با مشتریان و مخاطبان شان به حساب می آیند.
نهاوندیان گفت : اطلاع از روند تغییرات و پیشرفت شبکه های اجتماعی و کسب اطلاع از آمار و اطلاعات این رسانه ها به کسب و کار ها کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی درست تری برای بازاریابی صورت گیرد.
به گفته وی ، ۸۶ درصد شرکت ها از شبکه اجتماعی به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می کنند و بیش از ۴۲ درصد کاربران به صورت مرتب مشخصات خود را به روز می کنند.
براساس این گزارش ، میلاد ماهان راد مخترع برگزیده جهان در این میز گرد اظهار داشت : دولت باید درک صحیح و هم منطقی برای اجرای برنامه اش در فضای مجازی داشته باشد و از این فضا برای برنامه ریزی منسجم در بحث سرمایه گزاری بهره گیری نماید.
وی گفت : حمایت موثر مسئولان از نخبگان حقیقی ، بستر سازی برای استعدادیابی نخبگان واقعی کشور و تلاش در جهت شایسته سالاری در نظام مدیریتی کشور ، از انتظارات منطقی جامعه نخبگان کشور از مسئولان است.

**پیشنهاد برای توسعه شبکه های مجازی

همچنین افشین نامورپور که مدیریت گروه رونق کسب و کار را بر عهده دارد، گفت: ایجاد باشگاه مجازی کارافرینان شبکه های اجتماعی می تواند شروع تشکیل یک انجمن باشد.
به گفته وی ، ایجاد سایت تحلیلی خبری همراه با حمایتهای ویژه وزارتخانه های متبوع اعم از وزارتخانه های تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات وفناوری اطلاعات و همچنین نظر به حضور بانوان بصورت پررنگ در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ، اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی، به عنوان مهمترین کانون های هم افزایی ، ظرفیت های بخش خصوصی، نقش راهبردی ، در این عرصه می توانند ایفا کنند.

وی توصیه کرد: یک ستاد یا سازمانی مردم نهاد با پشتیبانی و حمایت مسولان حاضر در فضای مجازی تشکیل شود و با تدوین و برنامه ریزی جهت جذب متخصصین حوزه آی تی در کنار صاحبان ایده و نوآوران عرصه مجازی و نسبت به کشف استعدادهای بی نظیر اقدام نماید.


تزریق گاز به پالایشگاه نفت خلیج فارس


بندرعباس – ایرنا – مدیر منطقه شش عملیات انتقال گاز کشور گفت : با هدف گازرسانی به صنایع غرب شهرستان بندرعباس، تزریق گاز به مرحله نخست خط لوله 30 اینچ غرب بندرعباس و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس انجام شد.

به گزارش ایرنا به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی منطقه شش عملیات انتقال گاز کشور کرم گودرزی دوشنبه افزود: خط لوله 30 اینچ غرب بندرعباس ازخط لوله هفتم سراسری و منشعب شده ، که وظیفه انتقال گاز از خط هفتم سراسری به صنایع عمده و استراتژیک غرب استان هرمزگان را به عهده دارد.

وی با اشاره به راه اندازی مرحله اول خط لوله مذکور برای تأمین انرژی صنایع غرب بندرعباس، اظهار داشت: درآینده با تکمیل این خط لوله، صنایع غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی از این انرژی پاک برخوردار می شود که این امر باعث افزایش ضریب پایداری انتقال گاز و تأمین انرژی صنایع غرب بندرعباس می گردد.
مدیرمنطقه شش عملیات انتقال گازاظهارداشت : این پروژه از سال 93 با رعایت دقیق نکات و استاندانداردهای خطوط لوله انتقال گاز و با هدف به کمترین میزان رساندن نواقص آغاز ودرمدت دو سال انجام شد.
گودرزی افزود: پس ازهماهنگی با دیسپچینگ ملی گاز، تزریق گاز به خط لوله 30 اینچ غرب بندرعباس برای راه اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس 18 آبان ماه امسال نیز گفته بود: با راه اندازی و بهره برداری ازمرحله نخست این پالایشگاه واقع درغرب شهر بندرعباس تا پایان امسال بنزین مورد نیاز کشور در داخل تامین و نیازی به واردات این فرآورده نخواهد بود.
احمد ادیب درگفت وگو با خبرنگارایرنا ،میزان واردات بنزین راهم اکنون روزانه بین پنج تا12میلیون لیتر عنوان و اظهارکرد: این میزان به اندازه ظرفیت مرحله نخست این طرح است.
وی، با اشاره به پیشرفت 91درصدی طرح تولید زودهنگام مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزود: با رسیدن تجهیزات خریداری شده ازخارج، طبق پیش بینی های بعمل آمده این فاز تا قبل از پایان امسال وارد مدار تولید می شود.
این مقام مسئول با اشاره به حمایت های همه جانبه وزیر نفت در خصوص راه اندازی مرحله نخست این طرح با هدف جلوگیری ازواردات بنزین ابراز داشت: با برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده بخش هایی ازمرحله نخست این پالایشگاه شامل واحدهای تولید نفتا، گازوییل ، نفت سفید و سوخت جت در قالب طرح زودهنگام اواخرآذرماه امسال به طور کامل وارد مرحله تولید می شود.
ادیب، با اشاره به موافقت صندوق توسعه ملی با وام 650 میلیون یورویی مورد درخواست این شرکت دردوسال گذشته گفت: بمنظورتسریع و بهبود کار، مهرماه امسال 184 میلیون یورو آن از سوی بانک عامل برای پرداخت به لیدرکنسرسیوم و پیمانکاران پروژه (شرکت فرا دست انرژی فلات) ابلاغ شد.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس بااشاره به نقش سازنده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) دراحداث این پالایشگاه خاطرنشان ساخت:این قرارگاه درراستای عمل به تعهدات تابستان امسال (مرداد و شهریور) مبلغ دوهزار میلیارد ریال ازمحل منابع مالی خود به این پروژه تزریق کرد که در کاهش فشار بحران مالی طرح بسیار موثر بود.
ادیب، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با لیدرکنسرسیوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس( شرکت فرادست انرژی فلات) در زمینه پیشگیری از بروز تأخیر در پرداخت حقوق ومزایای کارگران و کارکنان گفت: از این پس حقوق همه شاغلان در این پروژه حداکثربا یک ماه تاخیر پرداخت می شود.
مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اشاره به تغییرایجاد شده درترکیب سهامداران این طرح ملی گفت:هم اکنون شرکت نفت وگاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) 49 درصد، شرکت سرمایه گذاری صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت 33 درصد وشرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز18 درصد ازسهام این پالایشگاه را دراختیار دارند که تا پیش از تزریق منابع مالی جدید ازصندوق توسعه ملی، تامین اعتبارات ریالی مورد نیازعملیات اجرایی پارسال ازمحل افزایش سرمایه سهامداران صورت گرفته است .
ادیب، با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی یک دهه ازعمر خود فرازو نشیب های زیادی را طی کرده افزود: عامل اصلی این تأخیرها غلبه نگاه سیاسی بر مسائل اجرایی در ادواری از توسعه طرح بوده که خوشبختانه در دولت تدبیر وامید، مسیر اولیه اجرای طرح هموار و عملیات با سرعت و کیفیت مطلوب به پیش می رود.
مجری این طرح اضافه کرد: هم اکنون برای ساخت این پالایشگاه از بهترین متخصصان نفت و گاز کشور بهره گیری شده و بازرسان بین المللی نیز همواره به طور مستمربرخریدها و نحوه ساخت آن نظارت دارند.
وی ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی کامل مرحله نخست این پالایشگاه و تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفایی در تولید این محصول راهبردی تا پایان امسال محقق می شود .
ادیب ادامه داد: براساس برنامه های ارائه شده به وزارت نفت، پس از راه اندازی مرحله نخست این طرح، فازهای دوم و سوم این پالایشگاه نیز زودتر از زمان اعلام شده در فاصله چهار ماهه در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزاربشکه در روز شامل ( سه مرحله هریک به ظرفیت 120هزار بشکه میعانات گازی) واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در25کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.
خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق خط لوله ای به طول بیش از385 کیلومتر(که بطور کامل انجام شده) ازمنطقه گازی پارس جنوبی در عسلویه تأمین می شود که با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشکلات موجود در زمینه تولید و ذخیره سازی میعانات گازی در پارس جنوبی نیز برطرف می شود.
آب مورد نیازپالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت 200هزار مترمکعب در ساعت با دارا بودن هشت تلمبه خانه بعنوان بزرگ ترین پروژه آبگیر کشور(یک و نیم برابر آب شرب شهر تهران) با کار گذاشتن لوله هایی به قطر بیش از دو متر از فاصله پنج و نیم کیلومتری وارد و به مصرف بخش های آتش نشانی، آشامیدنی، خنک سازی تجهیزات پالایشگاهی، تولید بخار می رسد و مابقی آن نیز به دریا باز می گردد.
با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان 95) و 14 میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه می شود.
تولید روزانه چهارمیلیون لیتر گازمایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی خواهد بود.
ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی این پالایشگاه حدود 11 میلیون بشکه عنوان و اعلام شده با بهره برداری کامل از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا و در زمره صادرکنندگان این فرآورده ها قرارمی گیرد.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس بعنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی کشور در زمینی به مساحت 700 هکتار و در سه ردیف 120 هزار بشکه ای در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است.
با بهره برداری از این پالایشگاه در20 کیلومتری غرب بندرعباس این شهرستان به مهم ترین شهر پالایشگاهی درجهان تبدیل می شود زیرا هم اکنون اضافه بردو پالایشگاه 320هزار بشکه بندرعباس و 360هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ایجاد پالایشگاه 200 هزار بشکه ای هرمز نیزدرمجاورت این دو(اواخر دولت هشتم) موافقت شده است.
درهیچ کجای جهان شهری وجود ندارد که سه پالایشگاه بزرگ درکنار هم در حال فعالیت باشند و به همین لحاظ بندرعباس با سه پالایشگاه احداث شده و در دست احداث در مجموع باظرفیت 850 هزار بشکه در روز درحال تبدیل شدن به مرکز پالایشگاهی کشور و حتی جهان است.

نیکی کریمی: شرایط کارگردانی در ایران برای زن و مرد یکسان است


تهران- ایرنا- کارگردان و بازیگر سینما گفت: شرایط کارگردانی در ایران برای زن و مرد یکسان است اما زنان باید دو برابر مردان تلاش کنند.

نیکی کریمی شامگاه یکشنبه در حاشیه مراسم آغازین نمایش فیلم سینمایی شیفت شب در پردیس چارسو به خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: کارگردانی زنان ایرانی از 60 سال پیش آغاز شده و حاصل تلاش متهورانه افرادی همچون شهلا ریاحی هم اکنون به بار نشسته است.
وی که آیین آغاز نمایش فیلم خود را به تجلیل از شهلا ریاحی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون اختصاص داده بود، گفت: کارگردانی فیلم در 60 سال پیش و توسط یک زن، تابو شکنی و کاری بسیار سخت و ارزشمند بوده که ترجیح دادم نمایش نخستین فیلمی که به عنوان کارگردان در آن حضور داشتم با حضور و تجلیل از شهلا ریاحی آغاز شود.
کریمی در پاسخ به سوالی در خصوص تجلیل از شهلا ریاحی نیز افزود: وی هنرمند بزرگی است و مدتی است خود خواسته از عرصه هنر کناره گیری کرده و من به دنبال فرصتی بودم که بتوانم از این استاد بزرگ تجلیل کنم.
کارگردان فیلم شیفت شب گفت: هنرمندان پیشکسوت سرمایه های کشورند و نقش مهمی در حفظ و نشر فرهنگ این سرزمین دارند وظیفه ماست تا در زمان حیات آن ها از آنان تجلیل کنیم و قدردان زحمات آنان باشیم.
کریمی افزود: برخی می پندارند ایرانی ها بزرگان خود را در زمان حیاتشان تجلیل نمی کنند، ما این کار را انجام دادیم تا هم قدردان زحمات استاد خود باشیم و سنت حسنه احترام در زمان حیات را جایگزین مراسم تجلیل با یاد بزرگان کنیم.
وی آینده فعالیت زنان در عرصه های مختلف سینما در ایران خوب و رو به رشد دانست و افزود: قبل از ورود زنان به عرصه های جهانی باید زمینه فعالیت آنان در داخل کشور مهیا شود که این اتفاق رخ داده است و افق روشنی پیش روی ماست.
قدرت زمان وفادوست معروف به شهلا ریاحی (زاده ۱۳۰۵ خورشیدی در تهران) همسر اسماعیل ریاحی کارگردان سینما است.
او سینمای حرفه ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم «خواب های طلایی» به کارگردانی معزالدیوان فکری تجربه کرد. ریاحی سال ۱۳۳۵ فیلم «مرجان» را کارگردانی کرد و به این ترتیب نام اولین زن کارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد.
مراسم تجلیل از شهلا ریاحی شب گذشته در پردیس چارسو با حضور هنرمندان و علاقه مندان به هنر هفتم برگزار شد.

شناسایی نوعی بیماری عفونی با تلفن همراه

توبرکولوسیس (TB) نام نوعی عفونت است که معمولا روی ریه ها اثر منفی می گذارد؛ با این حال احتمال حمله به دیگر اندام های بدن نیز توسط این عفونت وجود دارد.

محققان موفق به ساخت نانوزیست حسگری شدند که با قرارگرفتن در تلفن همراه می توان از آن برای شناسایی نوعی بیماری عفونی در مراحل اولیه استفاده کرد.

توبرکولوسیس (TB) نام نوعی عفونت است که معمولا روی ریه ها اثر منفی می گذارد؛ با این حال احتمال حمله به دیگر اندام های بدن نیز توسط این عفونت وجود دارد.

پیش بینی ها حاکی از این است که یک سوم جمعیت جهان حداقل یک بار به این مشکل دچار شده اند و هر سال یک درصد از این جمعیت دوباره به این بیماری مبتلا می شوند و این درحالی است که بیش از 80 درصد بیماری های عفونی در کشورهای عقب مانده یا درحال توسعه اتفاق می افتد.

برای شناسایی عفونت توبرکولوسیس لازم است آزمایش کشت باکتری انجام شود که نتیجه آن بین یک تا دو هفته طول می کشد، همچنین لازم است با استفاده از میکروسکوپ فلورسانس محیط کشت مورد بررسی قرار گیرد؛ از این رو نبود روشی سریع، دقیق و ارزان برای این آزمون موجب شده تا تشخیص این عفونت به عنوان یکی از مشکلات اصلی در مسیر درمان آن باشد.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کلمسون آمریکا موفق به ارایه نانوزیست حسگری برای شناسایی این بیماری شده که قادر است با استفاده از تلفن همراه این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کند.

این زیست حسگر ارزان قیمت با استفاده از لایه نازکی از جنس نقره و فولرین و قرار دادن آن روی سطح سلولز انعطاف پذیر ساخته می شود، در این حسگر از فلورسانس ایزوتروپیک و باکتری رنگ شده که با زیرلایه سلولز حاوی پوشش نقره جفت شده، استفاده می شود.

نشر نور از رنگ مورد استفاده در این نانوزیست حسگر نشأت می گیرد که قابل تصویربرداری با تلفن همراه است؛ شدت نشر نور ثبت شده با دوربین تلفن همراه حاوی اطلاعاتی درباره دانسیته باکتری ها است و از این اطلاعات می توان برای تعیین مرحله بیماری استفاده کرد.

نتایج این طرح پژوهشی نشان می دهد، زمانی که پلاسمون سطحی از نقطه نظر نوری با فولرین جفت می شود، موجب افزایش کارایی سیستم شده و می توان با این روش باکتری های منفرد را شناسایی کرد.

از این سیستم می توان برای شناسایی مجرم در صحنه جرم نیز استفاده کرد به طوری که با سیالات باقی مانده در صحنه جرم بررسی ماهیت مجرم امکان پذیر است.

نتایج این طرح پژوهشی در قالب مقاله ای در نشریه Physical Chemistry Chemical Physics منتشر شده است.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو