خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

سرمایه گذاری ارزی و ریالی بزرگ ترین کارخانه طلای خاورمیانه 170 میلیارد تومان است


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:


تهران - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاری ارزی و ریالی کارخانه طلای زرشوران (زره شوران)را 170میلیارد تومان و ظرفیت آن را بعنوان بزرگ ترین کارخانه طلای خاورمیانه سه تن اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، مهدی کرباسیان روز شنبه پس از مراسم افتتاح در نشست خبری به خبرنگاران، اظهار داشت: سهم سرمایه گذاری ارزی این پروژه 17.5 میلیون یورو بود که صرف تامین ماشین آلات مورد نیاز شد و در واقع بیش از 70 درصد این مجتمع معدنی و صنعتی از توانمندی داخلی بهره گیری شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان آنکه با اجرای طرح توسعه در این مجتمع قرار است ظرفیت آن به 6 تن طلا برسد، افزود: بر اساس پیش بینی های اولیه ذخیره معدنی این مجتمع 55 تن بود که با بررسی های جدید سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور این رقم به 110 تن افزایش یافته است.

کرباسیان گفت: در حال حاضر میزان تولید طلا کشور سالانه بیش از 2 تن است که با فعالیت این مجتمع، ظرفیت تولید طلای کشور به بیش از 5 تن افزایش یافته است.

وی از سرمایه گذاری 7 میلیارد تومانی برای اجرای طرح های زیست محیطی در این مجتمع خبر داد و افزود: در حال حاضر این مجتمع هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد و مطابق استانداردهای مربوطه فعالیت خود را دنبال می کند.

وی تولید یک هزار و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه را بعنوان مواد معدنی همراه این مجتمع ذکر کرد.

به گفته کرباسیان، اکتشافات اولیه معدن طلای زرشوران توسط مهندسان کانادایی، انگلیسی و آفریقای جنوبی در قالب شرکت پیمانکاری انجام شده که طی 4 سال فعالیت حدود 4 هزار متر اکتشاف کرده بودند.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: پیش بینی اجرای طرح توسعه در قالب 10 هزار متر حفاری جدید در دستور کار این مجتمع قرار دارد که با اجرای آن دستیابی به ذخایر بیشتر مورد انتظار است.

مجتمع معدنی صنعتی طلای زرشوران پیش از ظهر امروز (شنبه) با حضور اسحاق جهانگیری ، معاون اول رییس جمهور افتتاح شد.

نجف دریابندری به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد


در بهبود حال عمومی مترجم «پیرمرد و دریا»

تهران - ایرنا - نجف دریابندری مترجم شناخته کشور که در دو روز گذشته به دلیل عارضه مغزی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ایرانمهر بستری شده بود با بهبود شرایط جسمی به بخش عمومی منتقل شد.

علی دهباشی نویسنده و از دوستان نزدیک این مترجم پیشکسوت در گفت و گو با خبرنگار کتاب وادبیات ایرنا با تایید این خبر گفت: در ساعات اولیه صبح امروز (شنبه 24 آبان ماه) با بهبودی شرایط جسمی ناشی از عارضه مغزی استاد نجف دریابندری، وی با نظر پزشکان متخصص از بخش مراقبت های ویژه به بخش عمومی منتقل شد.


مدیرمسئول مجله بخارا با تایید رضایت پزشکان از حال عمومی این مترجم و چهره ادبی شناخته شده کشور خاطرنشان کرد: طبق صحبت های به عمل آمده با کادر پزشکی در روزهای آینده استاد دریابندری را برای طی کردن مراحل نقاهت بیماری به منزل شخصی وی منتقل خواهیم کرد تا ادامه مراحل درمان را پشت سر بگذارد.

نجف دریابندری پنج شنبه شب براثر عارضه سکته مغزی، روانه بیمارستان ایرانمهر شد و در بخش مراقبت های ویژه آن بستری و تحت نظر قرار گرفت.

این دومین باری است که دریابندری دچار سکته مغزی می شود.

این مترجم متولد اول شهریورماه سال 1308 در آبادان است و «پیرمرد و دریا» به قلم ارنست همینگوی، «بیگانه ای در دهکده» و «هاکلبری فین» اثر مارک تواین، «پیامبر و دیوانه» نوشته جبران خلیل جبران و «رگتایم» و «بیلی باتگیت» از آثار دکتروف از معروفترین ترجمه های وی به شمار می آیند.

حضور دوستداران هنر در بیمارستان بهمن



شمار زیادی از دوستداران هنر به ویژه موسیقی پاپ از لحظه انتشار خبر درگذشت مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ در مقابل بیمارستان بهمن تهران حضور یافتند.
*3*


عکس: فرج صمدی

 
 

هزاران طرفدار پاشایی گردهم آمدند


تهران - ایرنا - هزاران نفر از طرفداران مرحوم 'مرتضی پاشایی' خواننده و آهنگ ساز جوان کشورمان جمعه شب با برگزاری تجمعاتی در شهرهای مختلف کشور، یاد و خاطره وی را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، تجمع کنندگان که اکثرا از قشر جوان بودند، آهنگ های این خواننده پاپ کشورمان را بطور دسته جمعی زمزمه و با روشن کردن شمع به یاد وی سوگواری می کردند.


*تجمع جوانان همدانی در سوگ مرتضی پاشایی

تعداد زیادی از هنرمندان و جوانان شهر همدان امشب در سوگ درگذشت مرتضی پاشایی خواننده پاپ کشورمان که در خانواده ای همدانی متولد شده بود، در آرامگاه بوعلی سینای این شهر تجمع کردند.

در این تجمع که با حضور طرفداران مرحوم مرتضی پاشایی در آرامگاه بوعلی سینا و تالار فرهنگی هنری فجر همدان برگزار شد، حاضران با در دست داشتن شمع، در سوگ وی ترانه هایش را زمزمه کردند.

در تجمع هنرمندان همدانی، شماری زیادی از آنان در سوگ مرتضی می گریستند و برخی نیز خاطرات حضور مرحوم پاشایی در کنسرت موسیقی در شهر همدان را مرور می کردند.

برخی از حاضرین در این مراسم نیز پوسترهایی با تصاویر مرحوم مرتضی پاشایی و عناوین آلبوم ها و ترانه هایش در دست داشتند.

تجمع پرشمار هنرمندان و دوستداران مرحوم مرتضی پاشایی در آرامگاه بوعلی سینا باعث ترافیک سنگین خودروهای عبوری در آن منطقه از شهر شده بود.

مرتضی پاشایی خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان پس از مدت ها مبارزه با بیماری سرطان صبح روز جمعه 23 آبان ماه در بیمارستان بهمن تهران درگذشت.

ترانه 'نگران منی' این خواننده پاپ در برنامه ماه عسل در ماه مبارک رمضان سال جاری با استقبال انبوه مردم مواجه شد.

*آبادان در سوگ خواننده مردمی

جمعی از مردم هنردوست آبادان جمعه شب با تجمع در پارک و خیابان شهید منتظری(شاپور) این شهر در سوگ مرتضی پاشایی خواننده مردمی گریستند.

به گزارش ایرنا بیش از 300 نفر از مردم آبادان بویژه جوانان و هنردوستان این شهر در تجمعی خودجوش آهنگ های مرحوم پاشایی از جمله 'نگران منی' (ماه عسل) را زمزمه کردند و برای شادی روح این هنرمند مردمی فاتحه خواندند.

این تجمع که از ساعت 21 تا 22 ادامه داشت، باعث ترافیک شدید در خیابان منتظری شد و نیروهای انتظامی برای نظم دادن به این خیابان در محل حاضر شدند.

'مرتضی پاشایی' متولد سال 1363 بود و از چندی پیش به دلیل بیماری سرطان معده در بیمارستان بستری شده بود و صبح امروز در سن 30 سالگی درگذشت.

وی دانشجوی رشته گرافیک بود و از کودکی به موسیقی علاقه داشت و این هنر را از 14 سالگی با نواختن گیتار آغاز کرد.

آلبوم های 'گل بیتا'، 'یکی هست' و 'اسمش عشقه' تاکنون از او انتشار یافته است.

* تجمع دوستداران پاشایی در بلوار چمران شیراز

ساعاتی پس از اعلام خبر درگذشت مرتضی پاشایی، خواننده پاپ کشورمان تعداد زیادی از علاقمندان و طرفداران وی در بلوار چمران شیراز تجمع کردند.

این تجمع که از طریق یک فراخوان عمومی از طریق شبکه های اجتماعی ترتیب داده شد بود موجب کندی تردد خودروها در این مسیر شد که تا ساعتی ادامه داشت.

بنابر این گزارش مردم با پخش اهنگ های این خواننده، همخوانی دسته جمعی و ذکر صلوات ارادت خود را به این خواننده نشان دادند.

برخی از رانندگان شیرازی نیز با بستن روبان مشکی و نصب عکس هایی از این خواننده بر روی خودروهای خود با خانواده زنده یاد مرتضی پاشایی ابراز همدردی کردند.

*تجمع جوانان مشهدی در خیابان هاشمیه

در شهر مشهد شماری زیادی از طرفداران 'مرتضی پاشایی' جمعه شب در خیابان هاشمیه گردهم آمدند و برای ساعاتی به عزاداری و خواندن ترانه های وی پرداختند.

به گزارش ایرنا، در این گردهمایی طرفداران مرتضی پاشایی خواننده و موسیقیدان پاپ ایرانی که چند هزار نفر حضور داشتند و اکثر آنان را جوانان تشکیل می دادند، با در دست داشتن شمع و خواندن ترانه هایش یاد و خاطره این هنرمند را گرامی داشتند.

آهنگ 'یکی هست' از ترانه های معروف مرتضی پاشایی بارها در این مراسم از سوی طرفداران این خواننده همخوانی شد.

ماموران نیروی انتظامی نیز در محل برگزاری این تجمع حضور داشتند و برخی گزارش ها به نقل از شاهدان عینی حکایت از این دارد که درگیری های پراکنده ای میان تعدادی از جوانان حاضر در خیابان هاشمیه با ماموران پلیس روی داد و چند نفر نیز دستگیر شدند.

*تجمع هواداران مرتضی پاشایی در قم

همزمان با درگذشت مرتضی پاشایی از خوانندگان پاپ کشورمان، صدها نفر از حامیان وی جمعه شب در بوستان علوی قم تجمع کرده و به صورت گروهی فریاد 'مرتضی، مرتضی' سردادند.

به گزارش ایرنا، این افراد که به گفته یکی از آنان از طریق فراخوان در شبکه های اجتماعی فیس بوک و تلفن همراه دور هم جمع شده بودند، ابتدا با حدود 100خودرو با پخش آهنگ های مرتضی پاشایی مسیر شهرک پردیسان تا بوستان علوی قم را پیموده و سپس در این مکان با توزیع خرما و چای یاد آن خواننده جوان را گرامی داشتند.

تعدادی از این جوانان تصاویری از مرتضی پاشایی را در دست داشتند و زیر این تصاویر جمله' یکی بود که دیگه نیست' نوشته شده بود.

در پایان این تجمع برخی از جوانان اقدام به کف زدن و هورا کشیدن کردند.

همچنین ترافیک سنگینی در مسیرهای منتهی به بوستان علوی قم حاکم شده بود و نیروهای پلیس برای کنترل خودروها حضور داشتند.

*تجمع در کرمانشاه به مناسبت درگذشت مرتضی پاشایی

جمعی از مردم کرمانشاه نیز جمعه شب به مناسبت درگذشت مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ کشورمان در منطقه 22 بهمن این شهر تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تجمع کنندگان که حدود 500 نفر بودند در بوستان کودک منطقه 22 در حالی که شمع هایی در دست داشتند برخی آهنگ های مرتضی پاشایی را با هم زمزمه می کردند.

ماموران نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی برای نظم بخشیدن به این تجمع که موجب کندی رفت و آمد خودروها و ایجاد ترافیک سنگین در بلوار نوبهار کرمانشاه شده بود، حضور یافتند.

*گرامیداشت یاد مرتضی پاشایی در قزوین

هواداران قزوینی 'مرتضی پاشایی' خواننده جوان پاپ کشور که روز جمعه بدلیل بیماری سرطان درگذشت، گردهم جمع شدند و با روشن کردن شمع و خواندن ترانه های وی یاد این هنرمند موسیقی کشورمان را گرامی داشتند.

به گزارش ایرنا، این تجمع به دعوت دوستداران این هنرمندان و از طریق شبکه های اجتماعی صورت گرفته بود.

تجمع کنندگان که تعداد آنان حدودا 300 نفر بود، با حضور در قسمتی از زمین ورزشی شقایق قزوین اقدام به روشن کردن شمع و همخوانی برخی ترانه های وی کردند.

جمعی از ماموران پلیس ساعتی پس از گردهمایی هواداران این هنرمند با لحنی آرام از آنان می خواستند تا متفرق شوند و محل را ترک کنند.

این تجمع موجب کندی عبور و مرور خودروها در بلوار آیت الله مدرس (بلوار شمالی) قزوین که زمین ورزشی شقایق در کنار آن قرار گرفته است، شده بود.

*تجمع هواداران پاشایی در پارک دولت اهواز

تعدادی از هواداران مرتضی پاشایی خواننده محبوب ایرانی جمعه شب در پارک دولت شهر اهواز شهرستان تجمع کردند.

این افراد که اغلب شمع روشن کرده و تصاویر پاشایی را در دست داشتند در سوگ این خواننده ایرانی اشک ریختند و برای گرامی داشت یاد و خاطره وی ترانه های او را زمزمه می کردند.

تجمع این افراد که حدود دو ساعت طول کشید در پارک دولت اهواز و در ساحل غربی رودخانه کارون انجام شد که به دلیل تجمع زیاد افراد باعث ترافیک سنگین و بی نظمی در تردد خودروهای این مسیر شد.

ماموران انتظامی هم که برای کنترل نظم و امنیت در کنار تجمع کنندگان قرار گرفته بودند هیچگونه دخالتی نکردند و تنها به برقراری نظم و انضباط اجتماعی و ترافیکی مبادرت کردند.

این تجمع در ساعت جدود 22 و 30 دقیقه پایان یافت.

*هواداران مرتضی پاشایی در میدان قائم زنجان

شماری از هواداران مرتضی پاشایی، خواننده پاپ ایرانی جمعه شب در یکی از میادین شهر زنجان تجمع کردند.

تجمع کنندگان در میدان قایم زنجان، با خواندن گروهی آهنگ هایی از آثار پاشایی یاد این خواننده را گرامی داشتند.

نیروی انتظامی استان زنجان دقایقی پس از آغاز این تجمع که اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان در آن را دختران و پسران جوان تشکیل می دادند، تمامی مسیرهای منتهی به محل تجمع را مسدود کرد.

شماری از تجمع کنندگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از نبود ویژه برنامه ای برای اعلام درگذشت و گرامیداشت یاد این خواننده ابراز نارضایتی می کردند.

این افراد نحوه اطلاع از برگزاری تجمع در میدان قائم را فراخوان اعلام شده از طریق شبکه های اجتماعی در فضای مجازی اعلام کردند.

این تجمع که از حدود ساعت 20و 30 دقیقه آغاز شده بود و با حضور پررنگ پلیس رصد می شد، کم کم با متفرق شدن دسته دسته افراد حاضر که شمار آنان به حدود 250نفر می رسید، حدود ساعت 22 پایان یافت و این در حالی است که تا ساعاتی پس از پایان این تجمع حضور پررنگ ماموران نیروی انتظامی در خیابانهای منتهی به میدان قایم کاملا مشهود بود.

*دوستداران مرتضی پاشایی در یزد به سوگ نشستند

جمعی از دوستداران مرتضی پاشایی در سوگ این خواننده پاپ از ساعت 20 جمعه شب در میدان فرهنگ (نعل اسبی) یزد تجمع کردند.

گزارش ایرنا حاکی است، این عده که شمارشان به حدود 500 نفر می رسید در فضایی آرام با روشن کردن شمع یاد و خاطره این خواننده کشورمان را گرامی داشتند.

سرهنگ 'محمدحسن باقری'معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان یزد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران نیروی انتظامی با حضور در محل و برقراری نظم و امنیت این تجمع را مدیریت کردند و به آرامی و بدون هیچ گونه برخوردی تجمع کنندگان به کار خود پایان دادند.

بر اساس این گزارش تجمع کنندگان با هدایت نیروی انتظامی ساعت 22 و 45 دقیقه میدان را ترک کردند و تردد وسایط نفلیه به حالت عادی در آمد.

*تجمع جوانان سمنانی در بزرگداشت مرتضی پاشایی

جوانان و دوستداران مرحوم 'مرتضی پاشایی' خواننده پاپ ایران جمعه شب یاد و خاطره این هنرمند جوان را در بلوار قائم سمنان گرامی داشتند.

به گزارش ایرنا، این جوانان از ساعت 20 امشب در پی دعوت هایی که در فضای مجازی انجام شده بود، به بلوار قائم سمنان آمدند و با روشن کردن شمع و خواندن اشعار و آهنگ های وی، یاد و خاطره این هنرمند جوان را که مدتها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد، گرامی داشتند.

با برگزاری این تجمع که حدود دو هزار و 500 نفر از جوانان سمنانی در آن حضور داشتند، ترافیک سنگینی در بلوار قائم حدفاصل میدانهای سعدی تا کوثر به وجود آمد و نیروی انتظامی با حضور در صحنه این ترافیک را کنترل کرد.

مرحوم پاشایی دوم خرداد امسال کنسرتی را با حضور گسترده جوانان سمنانی در سالن ورزشی غدیر سمنان برگزار کرده بود.

همچنین در پی فراخوان های انجام شده در شبکه های اجتماعی، تجمع مشابهی در شهر اصفهان و برخی دیگر از شهرهای کشور برگزار شد.

پرواز بی قفس پاسداشت مرتضی پاشایی


پرواز بی قفس

پاسداشت مرتضی پاشایی


سکینه نوری تیرتاشی


 چرخش  نور و صدا توی سالن کنسرت و کلماتی که پشت هم ردیف می شد و  صدای آوازی که نه در جسم بلکه در روح هم نفوذ می کرد و آنچه که غذای روح آدمی بود شنیده می شد  و چه زود این صدا رو به خاموشی رفت .

این روزها دیگر مرگ جوان آنقدر ها  هم غیر عادی نیست و مرگ واژه ای ملموس تر شده اگر چه هنرمند بعد از مرگش متولد می شود اما فقدان دردی نیست که به راحتی قابل پذیرش باشد هر چند زمان تو را مجبور به مشق آن کند.

حالا دیگر این اتفاقها صحنه سازی نیست و صدای  به اوج رسیده خاموش شد و واژه ای که مدام توی همه مرورگرها سرچ می شود تنها یک اسم و فامیل است و چقدر کوتاه به پایان رسید اگر چه زمان پایان زندگی هر کس قبل از تولد او نوشته شده  اما این جای خالی  را به این راحتی نمی توان باور کرد.

شاید وقتی تنها برای عده ای محبوب باشی آنقدر ها دلت برا ی خودت نمی سوزد اما وقتی هزاران هزار نفر  صدای تو را برای  لحظات قشنگ زندگیشان تجربه کرده باشند آنقدر ها هم پذیرش نبودن خودت راحت نیست وآن وقت بود که تو همه زندگی را مچاله می کردی و با تمام وجود در آهنگ کلماتت گم می شدی.

این بار پرواز توی قفس و بی نفس شدن برای تو  به واقعیت پیوست واین روزها حال تو بی شک بدتراز همه آنهایی است که به یاد تو ترانه هایت را روی لبهایشان پلک می زنند.

حالا دیگر اینجا ایستگاه آخر است هنرمند به قطار گفته ایم در زمان بایستد اینجا پیاده شو ...

 

خبرنگار زن مستقل این فقدان را به جامعه هنری تسلیت می گوید