خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

گزارش وارش از شهر بدون سینما:


بوی خوش سینما  از راه می رسد؟

سکینه نوری تیرتاشی

شهرستان گلوگاه شرقی ترین شهرمازندران است .شهرستانی که جنگلهای بکر و مناظر چشم نواز آن دل هر تماشاگری را می رباید  و غروب زیبای ساحل آرام آن  صدای  ساز  پرندگان مهاجر را کوک می کند و گلیم و شمد سنتی اش  یادگاری برای سالهای از دست رفته است . اما مردم این شهرستان هنر دوست  با این  همه زیبایی؛ سالهاست که چشمانشان به پرده نقره ای سینما نیفتاده است .این شهرستان 40 هزار نفری دو صد هزار ساعت است که  از سینما دور مانده و از تنها سینمای شهر یک  زمین خالی و متروک کنار میدان اصلی برجاست  و دیگر هیچ . در یکی از روزهای سرد زمستانی برای شرکت در نشست روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به گلوگاه دعوت شدیم این نشست بهانه ای شد تا بار دیگر از شهر بدون سینمای مازندران یادی کنیم .

 

* سینمایی که نیست 

داود بابایی 47ساله است . قد نسبتا بلندی دارد با او که به صحبت می نشینی از تجربیات سالهای خدمتش در عرصه فرهنگ این کشور می گوید :«گلوگاهی نیستم اما سالها پیش  زمانی که بچه بودم به واسطه آن که خواهرم  در گلوگاه  معلم بود در این شهر زندگی کردم و روزها می شد که به سینما می رفتم و به تماشای فیلم می پرداختم .» این حالا تنها خاطره داود بابایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گلوگاه از سینمای سابق  این شهر است .

*گلوگاه بیش از بیست سال است که سینما ندارد؟

درست است

*این کمبود را چگونه جبران کردید؟نبود سینما را می گویم.

از زمانی که به  سمت ریاست  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه منصوب شدم یکی از دغدغه هایم  پیگیری وضعیت سینمای این شهر بود. برای انجام این کار نامه نگاری هایی را صورت دادیم و همزمان پیگیری های مستمری را برای جبران این کمبود بعمل آوردیم. سعی دارم با پیدا کردن سرمایه گذار و با همکاری خانواده عسگری مالک سینما ی سابق گلوگاه بتوانیم پردیس سینمایی در این شهر احداث کنیم برنامه داریم تا با واگذاری مدیریت سالن فجر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش خصوصی از این سالن برای اکران فیلم بهره ببریم که
هنوز این امکان فراهم نشده است .دقت بفرماییدزمانی که به دست آوردن مواد مخدر به قیمتی ارزانتر از بلیط سینما ها در جامعه وجود دارد و برنامه ریزی مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان  صورت نگرفته باشد رواج آسیب های اجتماعی و گرفتار شدن در دام  مواد مخدر بسیار آسان می شود پس وظیفه مسئولان فرهنگی سنگین تر می شود .

قبل از رسیدن به محل نشست در شهر گشتی  زدم تا مکان سینمای سابق گلوگاه را پیدا کنم زمینی خالی کنار میدان اصلی شهر آثار باقی مانده از سینمای سابق گلوگاه بود . از مردی که در کنار زمین باقی مانده سینما بساط پهن کرده بود پرسیدم.

*این زمین فروشی است؟

خریداری؟

*بله

آره  ؛گذاشتن برای فروش؛اما وارثی است

*قبلا چی بود؟

سینما

*الان سینما کجا رفته ؟

سینما؟دیگه نیست همین بود

مردی که حوصله جواب دادن به سوالهایم را  نداشت رو برگرداند و دختر دانش آموزی که از کنارم رد شد نگاهی به من انداخت سوالم را رو به او پرسیدم و گفتم.

*گلوگاه سینما نداره؟

دختر که صورت سفیدبیرون  مانده از مقنعه اش از سرمای زمستانی صورتی رنگ شده بود جواب داد:«الان نداره ؛ما اگر بخواهیم سینما بریم می رویم بهشهر ، اینجا سینما نداره »

 

کمی آنطرفتر محمود جانلو دبیر بازنشسته گلوگاهی اما بهتر برایم گفت:گلوگاه شهر بسیار هنر پروری هست اما  متاسفانه مکان تفریحی و یا هنری مناسبی ندارد که خانواده ها و جوانان از آن استفاده کنند .سینما  محل اتصال هنر و تماشاگر است واین  مکان مهم برای عرضه هنر در شهر ما وجود ندارد اگر سینما در این شهر باشد علاوه بر اثرات بسیار  مثبت فرهنگی  به کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی کمک می کند زیرا فیلم می تواند بهتر با مخاطب ارتباط برقرار کند .

 

همراه با باد سردی که روی صورتم موج می انداخت به نشست روسای ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران رفتم تا در آن جوابی برای سوالهای امروزم پیدا کنم. احد جاودانی از ساعات اولیه یک روز سرد زمستانی میهمان گلوگاه بود تا یاد  شهر بدون سینما دوباره روی زبانها بیافتد. اما این بار در مقابل مسئولانی که مرتبط با این موضوع بودند .

*احداث پردیس سینمایی  

محمدرضا تباکی فرماندار گلوگاه   به یکی از دغدغه های فرهنگی گلوگاه اشاره  کردو گفت : شهرستان  گلوگاه بیست  وسه سال است که از داشتن سینما محروم بوده  و هم اکنون از سینمای گلوگاه  تنها زمینی با کاربری هنری و  سینمایی باقی مانده است .زمین سینمای سابق گلوگاه از موقعیت مکانی خوبی برخوردار است و احداث پردیس سینمایی از جمله مواردی است که می تواند در مورد زمین سینمای سابق گلوگاه مورد توجه قرار گیرد.

ثانیه ها دور تا دور ساعت را می دویدند و چندین هزار ساعت بدون سینمای گلوگاه نیز همچنان سپری می شد تا اینکه جاودانی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران از بوی خوش سکانس های پیاپی خبر داد .

 

*بوی خوش سینما برای گلوگاه

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران  با شنیدن در خواست های مسئولان این شهرستان در خصوص نبود سینما در شهرستان گلوگاه گفت: در این رابطه موارد را پیگیری می کنیم  تا  فضای عدالت فرهنگی در استان بیشتر فراهم شود. اگر نتوانیم در گلوگاه سینما بسازیم شاید بتوانیم یکی از سالن های آمفی تئاتر موجود را  تجهیز کنیم تا  مردم این منطقه هم بتوانند استفاده لازم را ازحوزه هنر  ببرند.

آفتاب رو گرفته زمستانی به وسط آسمان رسیده تا برف جنگلهای گلوگاه را آب کند اما آیا قندیل بزرگ یخ بسته روی  تاریخ سینمای گلوگاه به زودی آب خواهد شد؟و بوی خوش  شکوفه های سینما از راه خواهد رسید؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد