خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

چهل و دومین یارانه نقدی در راه است/ تولید بازهم بدون یارانه


با اعلام گزارش سه ماهه ابتدایی مشخص شد که دولت 10 هزار و 400 میلیارد تومان در این مدت یارانه نقدی پرداخت کرد اما درآمدی بیش از 6.4 هزار میلیارد تومان از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بدست نیاورده بود.بنابراین طبیعی است که در چنین وضعیتی رقمی برای تولید نمی ماند.

یارانه مردادماه نیز مانند ماههای دیگر در یکی دو روز آینده نه فقط به روال فاز دومی که قرار بود متفاوت باشد بلکه فاز اولی که همواره مورد انتقاد بود به حساب سرپرستان خانواری که خود را نیازمند دریافت یارانه اعلام و دولت نیز به این تقاضا اعتماد کرد واریز می شود.

به گزارش ایسنا، در حالی اکنون بیش از 3.5 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می گذرد که فاز اول اجرای این قانون در 38 مرحله و از آذر 1389 تا فروردین 1393 با توزیع بیش از 134 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی در بین خانوارها به پایان رسید.

در مرحله اول با وجود تاکید قانون مبنی بر توزیع 50 درصد منابع بین خانوارها، 30 درصد در تولید و 20 درصد برای هزینه های دولت، نحوه توزیع یارانه نقدی که اغلب صاحب نظران اقتصادی آن را مورد انتقاد قرار داده و رد کردند نه تنها مانع از اختصاص سهم تولید و دولت از منابع هدفمندی در این سالها شد بلکه کسری قابل توجه در تامین هزینه این پرداخت و استقراض از بانک مرکزی و خرج از بودجه دولت را نیز به همراه داشت.

این در حالی است که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که دولت دهم به گونه‌ای از اجرای آن شانه خالی کرد در شرایطی از سوی دولت یازدهم مورد توجه قرارگرفت که قرار بود روال قبلی تکرار نشده و یارانه نقدی به نیازمندان و نه به همه اختصاص یافته و مهمتر اینکه سهم تولید کنندگان حفظ شود به طوری که حتی رقمی حدود 10 هزار میلیارد تومان از درآمد ناشی از فازدوم در قانون بودجه سال جاری به تولید اختصاص یافت.

تولید بازهم بدون یارانه ماند

اما اکنون با وجود گذشت چهار ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بازهم یارانه نقدی با وجود ثبت نام مجدد متقاضیان به تعدادی نزدیک به 75 میلیون نفر که دسته کمی از یارانه بگیران مرحله اول ندارد تعلق می گیرد که البته این امر با وجود اینکه مقامات دولتی در برخی موارد اعلام می کنند که به اعلام نیاز یارانه بگیران اعتماد کرده اند اما به مانند گذشته سهم تولید را علنا حذف می کند.

نرسیدن سهمی از اصلاح قیمت حامل های انرژی به تولید در چند ماه گذشته از فاز دوم هدفمندی شاید نیازی به ارائه مستندات نداشته و کاملا واضح باشد. چراکه با اعلام گزارش سه ماهه ابتدایی مشخص شد که دولت 10 هزار و 400 میلیارد تومان در این مدت یارانه نقدی پرداخت کرد اما درآمدی بیش از 6.4 هزار میلیارد تومان از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بدست نیاورده بود.بنابراین طبیعی است که در چنین وضعیتی رقمی برای تولید نمی ماند.

همچنین درحالی تعداد یارانه بگیران فعلی در نزدیکی آمار قبلی است که در افزایش درآمد تغییر محسوسی وجود ندارد؛ براین اساس با توجه به اینکه دولت با وجود افزایش 500 تا 600 درصدی افزایش قیمت حامل ها در مرحله اول نتوانست به دلیل هزینه سنگین پرداخت یارانه نقدی سهمی به تولید اختصاص دهد اکنون با رشد حدود 70 تا 80 درصدی قیمتها و از سویی رشد هزینه در سالهای اخیر نباید توقعی برای ماندن رقمی به عنوان یارانه تولید وجود داشته باشد.

درعین حال تاکنون هیچ مقام دولتی از هزینه شدن منابع در قالب یارانه تولید نه از محل 10 هزار میلیارد تومان مصوب بودجه و نه از رقم کاهش یافته به 5400 میلیارد تومان سخن نگفته و تنها گاهی بر هدف دولت به اختصاص این یارانه تاکید شده است سهمی که هیچ یک از نمایندگان مجلس هنوز تخصیص حتی بخش اندکی از آن را تایید نکرده اند و در صورت روند ادامه روند فعلی پرداخت یارانه نقدی بعید به نظر می رسد که سال چهارم اجرای هدفمندی نیز سالی مثبت برای تولید باشد.

اما از سویی با توجه به اعلام نظرات متفاوت تیم اقتصادی دولت که گاهی از حذف یارانه بگیران ثروتمند، پایگاه های اطلاعاتی غنی و شناسایی پردرآمدها سخن می گویند و گاهی اعتماد به اعلام نیاز متقاضیان را مبنا قرار داده و می خواهند که اتخاذ تصمیم در این مورد به دولت سپرده شود و از سویی دیگر انتقاد و تذکر نمایندگان مجلس به دولت برای شناسایی دهک‌ها و برآورد سهم درآمدی که زمانی مطرح و زمانی دیگر فراموش می شود این گونه برآورد می شود که نه فقط در سه ماه قبل و ماه جاری یارانه نقدی به تمامی متقاضیان پرداخت شد و می شود بلکه حداقل در چند ماه آینده نیز این روال ادامه خواهد داشت و در بیست و دوم هرماه و شاید گاهی کمی دیرتر و یا زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

ارزانی درمان نقطه قوت هدفمندی

البته باید در کنارمغفول ماندن سهم تولید به عنوان نقطه ضعف همیشگی اجرای هدفمندی در ایران تاکنون باید این راه هم یادآور شد که مهمترین تفاوت فاز دوم نسبت به فاز اول به بهبود وضعیت بهداشت درمان باز می گردد به طوری که در سال جاری نسبت به سال گذشته هزینه های این بخش به طور قابل توجهی کاسته شده و اکنون با استفاده از منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل های انرژی هزینه درمان در روستاها و بخش های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به کمتر از پنج درصد و در شهرها به زیر 10 درصد رسیده است در عین حال که تعداد زیادی از مردم اکنون تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. به قول نوبخت -معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور- تنها بخشی که در یکسال گذشته ارازن شد بهداشت درمان است.

دلار بانکی در چند قدمی نرخ مصوب بودجه / فاصله تنها 36 ریال



تهران - ایرنا - با توجه به اینکه بانک مرکزی نرخ دلار بانکی را برای روز جاری 26,464 ریال تعیین کرده این نرخ تنها 36 ریال تا نرخ 25 هزار و 600 ریالی بودجه 93 فاصله دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بانک مرکزی با توجه به برنامه دولت در تک نرخی کردن ارز در شش ماهه دوم سال جاری از ابتدای سال اقدام به افزایش روزانه نرخ دلار برای محقق کردن این برنامه کرده است.

در پی تغییرات نرخ دلار بانکی در ماه های گذشته بالاخره امروز دوشنبه 20 مرداد ماه نرخ دلار 24 هزار و 464 ریال تعیین شد و برهمین اساس فاصله این نرخ با نرخ مصوب دلار در بودجه سال جاری که 25 هزار و 600 ریال بوده تقریبا برابر شده است.

به نظر می رسد بانک مرکزی برای تحقق برنامه هایش در آینده نرخ بانکی دلار را با نرخ مصوب آن در بودجه یکسان کند و بر همین اساس به یکی از اهداف خود دست یابد.

البته باید یادآور شد که در چندماه ابتدایی سال جاری نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی در رنج 2620 تومان در نوسان بود، اما در طول هفته های اخیر به 26 هزار و 300 ریال و امروز نیز به 26 هزار و 464 ریال وارد شد.

البته نرخ دلار در بازار آزاد امروز 31 هزار و 200 ریال تعیین شد که نرخ آن نسبت به روزهای گذشته که 31 هزار و 300 ریال بود حدود100 ریال کاهش یافته است.

پزشکی قانونی: آزمایش دی ان ای برای شناسایی هویت قربانیان سقوط هواپیما



مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: دیروز نمونه‌های دی ان ای از اجساد گرفته شد و منتظریم تا خانواده‌های آنها به پزشکی قانونی مراجعه و نمونه دی ان ای آنها نیز گرفته شود تا پس از تطبیق نمونه ها هویت قربانیان را مشخص کنیم.
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: انجام آزمایش دی ان ای و شناسایی هویت قربانیان سانحه هوایی 48 ساعت زمان می‌خواهد. 
 
دکتر بشیر نازپرور در گفتگو با مهر اظهار داشت: تا کنون 37 جسد به کهریزک انتقال یافته و هنوز اجساد 2 مسافر که در بیمارستان جان باخته بودند تحویل پزشکی قانونی نشده است. 
 
وی افزود: اجساد قربانیان دچار سوختگی شدید شده و از روی مشخصات ظاهری قابل شناسایی نیستند به همین خاطر برای شناسایی آنها باید آزمایش دی ان ای گرفته شود. 
 
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: دیروز نمونه‌های دی ان ای از اجساد گرفته شد و منتظریم تا خانواده‌های آنها به پزشکی قانونی مراجعه و نمونه دی ان ای آنها نیز گرفته شود تا پس از تطبیق نمونه ها هویت قربانیان را مشخص کنیم. 
 
نازپرور تاکید کرد: انجام آزمایش دی ان ای برای شناسایی هویت قربانیان نیاز به زمانی حدود 48 ساعت دارد و امیدواریم به زودی اجساد مسافران و خدمه پرواز شناسایی و تحویل خانواده هایشان شود.

سقوط مرگبار یک فروند هواپیمای مسافربری در نزدیکی فرودگاه مهرآباد

گزارش های تکمیلی ایرنا از یک حادثه هولناک :


تهران - ایرنا - یک فروند هواپیمای ایران 140 (آنتونوف 140) صبح یکشنبه ساعت 9 و 18 دقیقه، در محوطه درخت کاری شده یک منطقه غیرمسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران در تماس تلفنی خبرنگار اجتماعی ایرنا، ضمن تایید این خبر گفت: این هواپیما در بلوار شیشه مینا شهرک آزادی در جنوب فرودگاه مهرآباد سقوط کرده است.

«حسین درخشان» افزود: در پی سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران، 10 تیم امدادی از این جمعیت به محل حادثه سقوط این هواپیما اعزام شدند.

وی گفت: این تیم ها در قالب گروه های دو نفره در حال رهاسازی اجساد قربانیان از محل وقوع حادثه هستند. 

درخشان ادامه داد: چند نفر از مسافران این هواپیما در این حادثه در زیر لاشه هواپیما محبوس شده بودند که با تلاش امدادگران این افراد در حال خارج شدن است. 

وی تصریح کرد: از زمان اعلام خبر سقوط، این نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر شدند که در مجموع 48 مسافر این هواپیما دچار حادثه شدند. 

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در این حادثه 9 نفر مصدوم شدند که به بیمارستان های امام خمینی (ره) و پیامبران اعزام شدند که متاسفانه یک نفر از این افراد نیز فوت کردند. 

خبرنگار اقتصادی ایرنا نیز کسب اطلاع کرد، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت سپاهان که از سمت تهران به سمت طبس در حرکت بوده، در منطقه یادشده دچار سانحه شده است.

یک مقام آگاه در سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این هواپیما 48 سرنشین داشته و هنگام برخاستن از زمین دچار سانحه شده است.

خبرهای اولیه این سانحه حاکی از کشته شدن بیشتر سرنشینان این هواپیما دارد که حدود هفت نفر از آنها کودک بوده اند.

گفته می شود خاموش شدن موتور هواپیما عامل اصلی سقوط این هواپیما بوده است.



** برخی از مسافران این هواپیما جان سالم به در برده اند

سخنگوی سازمان آتش نشانی از کشته شدن حدود 37 نفر از مسافران این هواپیما خبر داد و گفت: اجساد قربانیان در حال انتقال به پزشکی قانونی است.



** مشخصات کشته شدگان هواپیما

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور دو نفر از کشته شدگان را خلبان و کمک خلبان، دو نفر را مهماندار، دو نفر کادر فنی و دو نفر دیگر را اعضای گارد امنیت این هواپیما عنوان کرد و افزود: 31 مسافر بزرگسال، 3 کودک زیر دو سال و سه نوجوان زیر 12 سال در بین کشته شدگان حضور داشته اند.

این هواپیما دارای شماره ثبت EP-GPA و متعلق به هواپیمایی سپاهان بوده است. 



** مشاهدات خبرنگار ایرنا از صحنه سقوط هواپیما

مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکیست، هواپیمای سانحه دیده در محوطه ای در انتهای فرودگاه مهرآباد در میان درختان سقوط کرده و کاملا متلاشی شده است.

از مجموعه هواپیمای سانحه دیده تنها دم آن سالم مانده است و اکنون نیروهای اتش نشانی و هلال احمر در حال امداد و پاکسازی صحنه سانحه و جمع آوری اجساد قربانیان هستند.



** انتقال 9 نفر از مسافر مصدوم سقوط هواپیما به بیمارستان امام(ره) و پیامبران

امدادگران اورژانس در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در شهرک آزادی تهران، شش نفر از مجروحان از طریق اورژانس هواپیمایی به بیمارستان پیامبران و سه نفر دیگر به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شده اند. 

دکتر امین صابری نیا با بیان آنکه شمار مجروحان و مصدومان سقوط هواپیما به 9 نفر رسیده است، گفت: بلافاصله پس از اعلام خبر سقوط هواپیمای مسافربری به مرکز اورژانس، اولین آمبولانس پس از چهار دقیقه به صحنه حادثه رسید.

وی افزود: حدود هشت مسافر مصدوم این هواپیما نیز برای درمان به بیمارستان های امام خمینی و پیامبران منتقل شده اند.

رییس اورژانس کشور افزود: در این عملیات سه نفر از مصدومان با هلیکوپتر امداد 115 به بیمارستان امام خمینی(ره) تهران منتقل شدند که این مجروحان شامل خانمی حدود 35 ساله و دو آقای بالای 30 سال است.

صابری نیا گفت: پنج مصدوم دیگر این حادثه نیز توسط آمبولانس های اورژانس به دیگر مراکز درمانی تهران منتقل شده اند.

وی خاطرنشان کرد: تمام افرادی که از طریق اورژانس به بیمارستان منتقل شده اند مسافران هواپیما بوده و شهروندان نبوده اند. 

وی افزود: این مجروحان تحت مراقبت بحرانی هستند و یک نفر از آنان هشیاری خود را به دست آورده است. 

وی درباره زنده ماندن یک نوزاد نیز گفت: اگر چنین باشد از طریق اورژانس منتقل نشده و این مورد به ما گزارش نشده است. 



** هواپیمای سقوط کرده متعلق به سپاه پاسداران نیست

مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه هواپیمایی که صبح یکشنبه در تهران سقوط کرده متعلق به سپاه است، را تکذیب کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه هواپیمای سقوط کرده در تهران متعلق به سپاه است را تکذیب کرد.



** به هواپیمای ایران 140 نباید اجازه پرواز داده می شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان هواپیمایی نباید به شرکت دارنده این هواپیما اجازه پرواز می داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «مهرداد لاهوتی» نماینده لنگرود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: پرواز آزمایشی اولین فروند از این هواپیما (ایران 140) در اصفهان سقوط کرده بود و اعضای کمیسیون هم در جریان دو بار بازدید از مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود را اعلام کرده بودند که نباید به این شرکت اجازه پرواز داده شود تا شاهد چنین حادثه تلخی باشیم. 

وی اضافه کرد: برای سازمان هواپیمایی کشوری که باید بروز چنین اتفاقی را پیش بینی می کردند، متاسفم. 



*** گروه کارشناسی در حال بررسی علت سقوط هواپیما است 

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به محض سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 در حوالی شهرک آزادی یک تیم کارشناسی از سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی علت حادثه به محل سقوط هواپیما اعزام شدند. 

حمید حبیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هم اکنون این گروه کارشناسی در محل سقوط هواپیما در حال بررسی علت سقوط هواپیمای شرکت هوایی سپاهان هستند. 



** جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده هنوز پیدا نشده است 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد یک سانحه بوده و هنوز جعبه سیاه آن پیدا نشده است. 

احمد مجیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پزشکی قانونی و شرکت هواپیمایی در حال بررسی وضعیت آماری کشته شدگان و مجروحان این سانحه هستند. 

وی خاطرنشان کرد: آمار رسمی و دقیق کشته شدگان و مصدومان پس از بررسی های لازم اعلام خواهد شد. 



**محدودیت ترافیکی اطراف فرودگاه مهراباد اعمال شد 

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اعمال محدودیت ترافیکی در اطراف فرودگاه مهرآباد و محل حادثه سقوط هواپیمای مسافربری خبر داد. 

ساعتی پیش یک هواپیمای مسافربری اطراف فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و بیش از 40 نفر سرنشین کشته شدند. 

سرهنگ حسن عابدی دراین باره به خبرنگار ایرنا افزود: محدودیت های ترافیکی تا زمان پاکسازی کامل دیوار فرو ریخته فرودگاه که براثر اصابت هواپیما آسیب دیده است، ادامه می یابد. 

وی اظهار داشت: هم اینک محدودیت ترافیکی در ضلع جنوبی خیابان شیشه مینا از خیابان مخصوص اعمال شده است. 

عابدی ادامه داد: علاوه براین در ضلع شمالی اتوبان تهران - کرج و خیابان ولیعصر(عج) محدودیت ترافیکی اعمال شده است. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر تردد از خیابان های جانبی فرودگاه مهرآباد جریان دارد. 

عابدی افزود: شهروندان می توانند برای ادامه مسیر خود از خیابان های جایگزین همچون مصطفی خمینی، ولی عصر و چوگان استفاده کنند.



** اعزام هفت ایستگاه آتش نشانی به محل سقوط هواپیما

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران از اعزام هفت ایستگاه آتش نشانی به محل وقوع حادثه سقوط هواپیما خبر داد. 

جلال ملکی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا از محل وقوع حادثه سقوط هواپیما، گفت: پس از وقوع حادثه و اعلام آن به سازمان آتش نشانی تهران هفت ایستگاه به محل اعزام و پس از آن مسوولان اورژانس و هلال احمر وارد عمل شدند. 

براساس گفته حاضران در محل سانحه، این هواپیما بعد از بلند شدن از زمین در ساعت حدود 9.18 با یکی دیواره های محوطه برخورد کرده و دم هواپیما کنده و در نتیجه به وسط خیابان پرت شده است. 



** آغاز معاینات اولیه برای شناسایی اجساد سقوط هواپیما 

مدیرکل پزشکی قانونی از استقرار یک تیم پزشکی کامل در محل وقوع حادثه خبر داد و گفت: معاینه اولیه شناسایی اجساد سانحه هواپیما در دست انجام است.

بشیر نازپرور درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: اکنون 4 تیم پزشکی در کهریزک در آماده باش کامل هستند تا به محض انتقال اجساد، شناسایی نهایی را انجام دهند. 

وی اظهار داشت: اجساد پس از دستور بازپرس سر صحنه و انجام کارهای مقدماتی برای شناسایی نهایی به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران واقع در کهریزک منتقل می شوند. 

نازپرور افزود: آمادگی کامل برای شناسایی سریع اجساد وجود دارد. 



** هواپیمای «ایران 140» متعلق به وزارت دفاع نیست 

روابط عمومی وزارت دفاع نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: هواپیمای سقوط کرده «ایر ان 140» متعلق به این وزارتخانه نبوده و کارکنان وزارت دفاع در این هواپیما حضور نداشتند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری ایران 140 متعلق به شرکت هوایی سپاهان ایر و اظهارنظرهای متعدد در خصوص مسافران این هواپیما، روابط عمومی وزارت اعلام می دارد، این هواپیما متعلق به وزارت دفاع نبوده و کارکنان وزارت دفاع در آن حضور نداشته اند. ضمنا مرجع پاسخگو در این خصوص اداره کل روابط عمومی وزارت دفاع می باشد. 



** تعیین مسئول بررسی سانحه از سوی معاون وزیر راه 

علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی حکمی محمد شهبازی را به سمت مسئول بررسی سانحه هوایی آنتونوف 140منصوب کرد. 



** جدیدترین آمار درباره مصدومان سانحه هواپیما 

حمید حبیبی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به دنبال سقوط هواپیمای مسافربری آنتونوف 140 شرکت هواپیمایی سپاهان ایر، 11 نفر از مصدومین این حادثه به بیمارستان منتقل شدند. 

این مقام مسئول اظهار داشت: این هواپیما حامل 40 مسافر و 8 خدمه پرواز بوده که 11 نفر از مصدومان سانحه به بیمارستان اعزام شده اند. 



** تنها معاون وزیر راه و شهرسازی موظف به ارائه اطلاعات در مورد حادثه سقوط هواپیمای 140 است 

دبیر شورای اطلاع رسانی استان تهران گفت: استاندار تهران به عنوان رییس شورای تامین و مدیریت بحران استان تهران مقرر کرد معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس شورای بحران این وزارتخانه موظف به اطلاع رسانی در خصوص حادثه سقوط هواپیما است. 

پیام برازجانی به خبرنگار ایرنا، افزود: سیدحسین هاشمی با حضور در محل سقوط هواپیما از نزدیک در جریان حادثه قرار گرفت. 

وی افزود: استاندار تهران در محل حادثه مقرر کرد به منظور یکپارچگی اطلاع رسانی و جلوگیری ازارائه اطلاعات نادرست به خبرنگاران احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهر سازی به عنوان مسوول اطلاع رسانی در خصوص حادثه باشند. 

برازجانی گفت: تاکنون 11 نفر از مجروحین این حادثه به بیمارستان ها منتقل شده اند و همچنان کار امداد رسانی ادامه دارد. 

وی تصریح کرد: استاندار تهران بر روند خدمت رسانی مطلوب به حادثه دیدگان و شهروندان تاکید کرده و خواستار ارائه خدمات تا آخرین لحظه شده است. 

دبیر شورای اطلاع رسانی تعداد کشته ها تا لحظه خبر را 37تن اعلام کرد. 



** آخرین آمار کشته شدگان حادثه سقوط هواپیما از زبان استاندار تهران 

استاندار تهران با اعلام آخرین آمار تعداد کشته شدگان و مجروحان حادثه سقوط هواپیما، گفت: 38 نفر از مسافران این هواپیما کشته شده اند و 10 تن نیز صدمه دیده اند. 

سیدحسین هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: همه عوامل امدادی و مسوولان ذیربط مشغول فعالیت و امداد رسانی به مجروحان هستند. 

وی ادامه داد: حال 7 تن از مجروحان وخیم می باشد و 3 تن دیگر وضعیت مساعدتری دارند. 

استاندار تهران ادعای مربوط به نظامی بودن این هواپیما را رد کرد و اظهار داشت: تمام مسافران هواپیما از افراد عادی بوده اند و حتی در بین آنها کودک نیز وجود داشته است.



** تسلیت وزیر راه به بازماندگان سانحه هواپیمای آنتونوف 140

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن عرض تسلیت به بازماندگان سانحه تاسف بار سقوط هواپیمای آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان، دستور داد کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به محل سانحه اعزام و به بررسی علت آن بپردازند. 

براساس این گزارش، اعضای این کمیسیون بلافاصله به محل وقوع سانحه اعزام شده و مشغول بررسی دقیق علت سانحه شده اند تا نتیجه بررسی ها هرچه زودتر به اطلاع عموم برسد.



** تسلیت رئیس هواپیمایی کشوری به خانواده سرنشینان و جامعه حمل و نقل هوایی 

علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همزمان با سقوط هواپیمای مسافربری سپاهان ایر با ارسال پیامی جان باختن تعدادی از سرنشینان هواپیمای آنتونوف 140 را به خانواده کشته شدگان و جامعه صنعت حمل و نقل هوایی کشور تسلیت گفت. 



** کشف جعبه سیاه هواپیمای آنتونوف 140

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای مسافربری آنتونوف 140 متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر خبر داد و گفت: جعبه سیاه این هواپیما بعد از پیدا شدن، از بین لاشه هواپیمای سانحه دیده خارج شده و کارشناسان هواپیمایی کشوری در حال بررسی دلایل سقوط این هواپیما هستند.



** تأیید مرگ 38 نفر در سقوط هواپیمای تهران - طبس 

سازمان پزشکی قانونی کشور مرگ 38 تن از مسافرین و کادر پرواز هواپیمای تهران - طبس را که صبح امروز در شمال فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد را تأیید کرد.

براساس این گزارش، تاکنون اجساد 37 کشته این حادثه که در منطقه سقوط هواپیما یافت شده در حال انتقال به پزشکی قانونی است، یکی از مصدومین حادثه نیز در بیمارستان جان باخته است. 

اجساد در حال انتقال به پزشکی قانونی شامل 22 مرد، 10 زن، دو پسر بچه، یک دختر نوجوان، یک دختر بچه و یک نوزاد دختر شیرخوار است. همچنین جسد مصدوم فوت شده در بیمارستان نیز متعلق به یک مرد است. (در مجموع 38 نفر) 

براساس اخبار منتشر شده هواپیمای مسافربری ایران 140 آنتونوف صبح امروز از تهران به مقصد طبس در حال پرواز بوده که لحظاتی پس از پرواز به دلیل جدا شدن یکی از بال ها دچار حادثه می شود و در منطقه تهرانسر سقوط می کند. 

بنابر این اخبار تعداد سرنشینان هواپیما 48 نفر بوده اما تاکنون جسد 37 تن در محل وقوع حادثه یافت شده که در حال انتقال به پزشکی قانونی است.



** بررسی سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 از سوی هیات ویژه سازمان بازرسی کل کشور 

در پی سقوط یک فروند هواپیمایی مسافربری ایران 140، رییس سازمان بازرسی کل کشور هیاتی ویژه را مامور پیگیری و بررسی دلایل سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 کرد.

ناصر سراج با دستوری فوری، هیأتی ویژه را مامور پیگیری این موضوع کرد.



** وضعیت دونفر از مسافران سقوط هواپیما مشخص نیست

رییس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی درباره آخرین وضعیت سرنوشت سرنشینان هواپیمای شرکت سپاهان گفت: دو نفر از مسافران این هواپیما هنوز ناپدید هستند و خبری از آنها در دست نیست. 

سردار تقی مهری اضافه کرد: از سرنوشت دو نفر از مسافران این هواپیما هنوز خبری در دست نیست و تلاش برای پیدا کردن آنها ادامه دارد.



** آشنایی با هواپیمای ایران 140 

هواپیمای ایران 140 شرکت هواپیمایی سپاهان متعلق به شرکت هواپیماسازی ایران واقع در شاهین شهر اصفهان است که ساخت این نوع هواپیما در دولت نهم تسریع داده شد.

هواپیمای ایران 140 هواپیمایی کوچک برای حمل 35 تا 100 نفر مسافر از یک منطقه به منطقه ای دیگر است.

هواپیمای مسافربری دارای سه گروه بهره بردار می باشد: 

1- خطوط هوایی که بلیط خود را با تخفیف ارائه می کنند یا هر روز از حومه به شهر و بلعکس سفر می کنند و همچنین هواپیماهای بزرگ امکان پرواز در آن مسیر ها را ندارند (Commuter Airlines). 

2- مراکز نظامی برای جابجایی پرسنل از یک منطقه به منطقه دیگر (Government Militaries). 

3- شرکت های بزرگ باربری برای استفاده در خطوط منطقه ای (Large Legacy Carriers).

در دهه 60 که هواپیماهای جت وارد بازار مسافربری شدند، پیش بینی می شد هواپیماهای پراپ به طور کامل از رده خارج شوند. ولی هواپیماهای بزرگ جت برای مسیرهای کمتر از 400 مایل (740 کیلومتر) اقتصادی نبودند، لذا خطوط هوایی در دهه 80 نسل جدید توربوپراپ ها را سفارش دادند (مثل هواپیمای Havilland Canada Dash 8) از طرفی در دهه 90 با پیشرفت موتورهای جت و کاهش مصرف سوخت آنها، هواپیماهای جت منطقه ای نیز وارد عرصه شدند. در حال حاضر بین این دو نوع هواپیما رقابت سختی به وجود آمده به طوری که ازحدود 5400 فروند هواپیمای منطقه ای در جهان بیش از نیمی از آن را هواپیماهای توربو پراپ به خود اختصاص داده اند. 

انتخاب هواپیمای توربوپراپ با ظرفیت حمل 6 تن بار و با توان جابجایی 60 مسافر و بار همراه برای مسیرهای در حد 700 kmو با زمان پرواز 1.5 ساعت در سال 1375 با حضور کارشناسان وزارتخانه های راه و ترابری ، صنایع و دفاع و نمایندگان خطوط هوایی کشور انجام پذیرفت.

به دنبال انتخاب نوع هواپیما از کلیه سازندگان این نوع هواپیما دعوت به مشارکت گردید. با توجه به مسائل اقتصادی و روابط بین المللی کشورمان هواپیمای آنتونف 140 از کشور اکراین انتخاب گردید. شرکت طراحی آنتونف بزرگترین طراح هواپیما در بلوک شرق می باشد .

در زمان عقد قرارداد (سال 1375) این هواپیما در مرحله تکمیل طراحی و تولید اولین نمونه های آزمایشی قرار داشت. 

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در شاهین شهر به عنوان محل تولید این هواپیما انتخاب گردید. میزان مشارکت ایران در ساخت این هواپیما، دریافت مدارک طراحی و تولید و امتیاز به مقدار صد در صد و اجرای عمق عملی ساخت در حدود 70 درصد می باشد. (صرفا به علت رعایت مسائل اقتصادی و صرفه و صلاح کشور ، هسا هر زمان اراده نماید می تواند صد در صد هواپیما را تولید نماید.) 

علیرغم انعقاد قرارداد در دسامبر سال 1995 به علت تاخیر در تکمیل مراحل طراحی و تست نمونه های اولیه و اخذ گواهینامه تایپ این هواپیما از طرف اکراین و عدم تامین اعتبارات کافی برای آماده نمودن تاسیسات و خرید تجهیزات مورد نیاز عملا اولین فروند هواپیمای تولیدی هسا در سال 1379 از خط تولید خارج گردید. 

در سالهای 1379 تا 1383 به علت کاهش شدید قیمت نفت و عدم پرداخت اعتبارات مورد نیاز هسا نتوانست اقلام وندور هواپیما (موتور، سیستمها و اویونیک) که بیش از 60 درصد قیمت هواپیما را تشکیل می دهد، تهیه نماید و در نتیجه تولید مستمر و قابل اعتماد برقرار نگردید و در نتیجه قراردادهای فروش قابل توجهی با مشتریان منعقد نگردید. همچنین به علت اینکه برای اولین بار تولید هواپیما مسافربری در ایران انجام می گرفت، هیچ کدام از ساختارهای قانونی و تجاری آن مانند نحوه بیمه کردن و نرخ بیمه، نحوه تامین اعتبارات بانکی و سود مشارکت، نحوه ثبت هواپیما و گرفتن تضمینهای لازم بانکی و دهها مسائل قانونی دیگر در ایران شکل نگرفته بود و هنوز نیز برطرف نشده است .

با روی کار آمدن دولت نهم عنایت بیشتری به این پروژه شد و بخشی از بدهی های پروژه بخشیده شد و اعتباراتی جهت خرید این هواپیما برای خطوط هوایی کشور تخصیص داده شد و پروژه بسیار فعال شد. در حال حاضر چهار فروند از این هواپیما تولید شده است.

منبع: سایت aerospacetalk.ir مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی