خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

نقش رسانه ها در توسعه استانی:


بختکی  به نام توسعه نیافتگی


سکینه نوری تیرتاشی


با پایان یافتن مراسم های بزرگداشت رسانه ها و تجلیل از عملکرد یک ساله آنان بر آن شدیم تا به نقش رسانه ها در توسعه استان بپردازیم و این روند تکراری را دوباره به چالش بکشیم.


هیچ گاه اولین فردی که از دود برای رساندن پیام استفاده کرد حتی فکرش را هم نمی کرد  روزی به عنوان اولین رساننده پیام در جهان شناخته شود و رساندن پیام و یا منظوری خاص  در آینده برای آگاهی از یک اتفاق یکی از مهمترین کارکردهای رسانه ها محسوب شود. بی شک رسانه ها  می توانند در توسعه صنعتی،اجتماعی و فرهنگی جوامع  نقش موثری ایفا کنند .


 اهمیت رسانه ها در ایجاد تغییر در جوامع  امری غیر قابل انکار است. این وسایل ارتباطی می توانند  جامعه را برای رسیدن به راهی روشن در جهت توسعه یاری رسانند و این امر را  بانگاهی تخصصی و کارشناسانه به علل عدم توسعه امتداد دهند .


رسانه ها در جوامع  توسعه یافته  نشانه ای از بلوغ بالای سیاسی و اجتماعی محسوب شده  و نحوه عملکرد و برخورد آنان رابطه مستقیم با نیازها و خواسته های عمومی  جامعه دارد.این وسایل ارتباطی  باید با پرداختن به شاخص های توسعه ای  مردم را برای داشتن زندگی بهتر تر غیب نمایند و با دیدی باز و منطقی  علل  عدم توسعه یافتگی را بررسی و برای افکار عمومی آشکار سازند.


 وسایل ارتباطی حتی می توانند در ساختارهای جوامع تغییراتی را ایجاد کرده و ساختارهای اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی را به تغییراتی اساسی دچار سازند . این ابزار اطلاع رسانی  رابطه مستقیمی با توده مردم و افکار عمومی دارند و در جهت دهی  این افکار نسبت به حاکمیت ها،نظام ها و دولت ها نقش پررنگی را ایفا می کنند.


هر چند گذر زمان و گذشتن جوامع از فصل های توسعه ای  و بلوغ فناوری  تغییرات اساسی  را در وسایل ارتباطی و جمعی ایجاد می کند اما تا کنون رسانه ها و ابزارهای ارتباطی نشان دادند با انعطاف و نفوذ پذیری  همراه با این تغییرات پیشرفت کرده و مخاطبان خود را نیز در زمان همراهی می کنند.

مازندران از تعداد زیادی رسانه های مکتوب و غیر مکتوب بهره مند است  و به دلیل گستردگی زیر ساخت های مخابراتی بالاترین آمار کاربران اینترنتی  را دارد ،  که از این حجم گسترده می توان  برای بالا بردن حرکت توسعه ای استفاده کرد.


رسانه های دارای مجوز در مازندران این استان را یکی از فعالترین نقاط کشور در حوزه رسانه بدل کرده اند  ، اما جای سوال اینجاست چرا این استان کماکان  از رشد و توسعه ای که شایسته آن است  محروم مانده و نقش رسانه ها در این عقب ماندگی و عدم تو سعه چیست؟


مازندران متاسفانه با دارا بودن امکانات بسیار خدادادی هنوز از روند توسعه جامانده به طوری  که نبود توسعه را می توان در ضعف مدیریت در رده های مختلف ،ملزم ندانستن در اجرای طرح ها و برنامه های توسعه ای، نداشتن نگاه سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی مشترک در زمینه توسعه یکسان و همه جانبه استانی ، نگاه بخشی گرایانه به  روند توسعه ،نداشتن  تعامل سازنده در زمینه رشد اقتصادی و بی توجهی به معیشت عمومی و رفاه اجتماعی  به خوبی ملاحظه کرد.


محروم بودن از امکانات گردشگری دریایی،نداشتن منطقه آزاد،استفاده نکردن از موهبت های خدادادی در زمینه صنعت گردشگری،مدیریت نکردن بهره مندی و سود آوری  از حجم بالای گردشگر از نکاتی است که در روند عدم توسعه یافتگی مازندران به چشم می آید.


علاوه بر این موارد آمار بالای بیکاری و آسیب های اجتماعی که در نتیجه عدم توسعه این استان رو به گسترش است نشان از نبود عزمی جدی برای برون رفت از بن بست ایستایی و رکود استانی است جزامی که به تدریج  شکل این استان را از قواره می اندازد .


با این اوصاف  وجود رسانه های نقاد و کارشناس  که نسبت به امور توسعه ای بی تفاوت نباشد به خوبی احساس می شود روشی که بسیاری باید آن را سر لوحه فعالیت های ارتباطی خود و انتقال مفاهیم توسعه ای قرار دهند و با دیدی باز به مسائل نگاه کرده  و با تحلیل و ارائه راهکار مناسب مدیران استانی را برای انجام بهتر امور یاری رسانند و تعارفات و ملاحظات را کنار گذاشته و بی پرده با مسئولان روبرو شوند و مطالبه گر خواسته های عمومی باشند عملکردی که بی شک می تواند با نتایج مثبت مازندران را از بختک توسعه نیافتگی نجات دهد.

 

 

سکینه نوری تیرتاشی منتخب جشنواره مطبوعات مازندران شد

سکینه نوری تیرتاشی منتخب جشنواره مطبوعات مازندران شد











بده بستان های سیاسی پای دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر را هم به میان آورد


 دانشگاهها بازوی اصلی نظام آموزشی و تولید علمی کشور هستند .در این بین دانشگاه آزاد اسلامی نیز توانسته در همه حوزه های علمی با پرورش دانش آموختگان زیادی در تولید علمی کشور تاثیر گذار باشد.اما متاسفانه بده بستان های سیاسی علاوه بر دنیای سیاست و مناسب اجرایی به دانشگاهها هم راه یافتند و دکتر اسداله مهر آرا دارای دکتری مدیریت از مدیران و روسای موفق دانشگاهی که دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر را به جایگاه خوب علمی و آموزشی رسانده بود در بین کشاکش های سیاسی از مدیریت این دانشگاه خدا حافظی خواهد کرد و ج

وارش نیوز: دانشگاهها بازوی اصلی نظام آموزشی و تولید علمی کشور  هستند .در این بین دانشگاه آزاد اسلامی نیز توانسته در همه حوزه های علمی  با پرورش دانش آموختگان زیادی در تولید علمی کشور  تاثیر گذار باشد.اما متاسفانه بده بستان های سیاسی علاوه بر دنیای سیاست و مناسب اجرایی به دانشگاهها هم راه یافتند و  دکتر اسداله مهر آرا دارای دکتری مدیریت  از  مدیران و روسای موفق دانشگاهی که دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر را به جایگاه خوب علمی و آموزشی رسانده بود در بین کشاکش های سیاسی از مدیریت این دانشگاه خدا حافظی خواهد کرد و جای خود را به شیردل دانشجوی دکتری باغبانی و عضو هیات علمی دانشگاه قائم شهر خواهد داد.

یکی ازروزهای گرم تابستانی بود که دکتر مهر آرا در نشست خبری با اصحاب رسانه شرق مازندران  به صحبت نشست و از ناگفته ها ی بسیار خود گفت.دکتر اسداله مهر آرا متولد سال 49است  تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع دکترای مدیریت با گرایش توسعه به پایان رسانده است  و دوسال است که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد  بهشهر را برعهده دارد دکتر مهر آرا در این نشست  اظهار داشت: پس از مدت ها تلاش و مسئولیت در تهران مدتی بود که به شمال ایران آمده بودم و بنا به لذتی که در عدم مسئولیت برای من و خانواده بعد از 20 سال کار اجرایی در مشاغل دولتی ، خصوصی ، اقتصادی، سیاسی و تجاری بوجود آمده بود قصد داشتم مسئولیتی را نپذیرم اما ناگهان با آمدن دولت تدبیرو امید و طرح های کار آفرینانه استاد فرهیخته جناب آقای میرزاده و فراز و نشیب های دانشگاه که در بعضی موارد با نگاه سیاسی افراد عجین می شد روح تلاش و مجاهدت را که در نهاد  من بود دوباره احیا کرد و من که چند سالی از مسئولیت بدور بودم ناگهان  دعوت به پذیرش مسئولیت شدم  و از ابتدا  علی رغم اینکه  تصمیم به پذیرش مسئولیت جدیدی نداشتم  تنها با توکل به اراده ذات لایزال  مسئولیت ریاست  دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر  را علی رغم  همه فراز و فرودهای این واحد دانشگاهی پذیرفتم.

دکترمهر آرا  در ادامه گفت:از سوابق اجرایی خود می توانم مدیریت بیمارستان مصطفی خمینی تهران،معاون اداری مالی دانشگاه شاهد،ریاست مجتمع آموزشی ایثار،مدیر عاملی دو شرکت وابسته به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران،عضو شواری آموزشی دانشگاه علوم و تحقیقات مازندران و مدیر گروه ارشد مالی علوم تحقیقات مازندران ،دارای سوابق راهنمایی بیش از 200پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا و تدریس در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد را به عنوان بخشی از تجربه علمی و مدیریتی خود نام ببرم.

وی در خصوص وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر در زمان پذیرفتن ریاست این واحد اظهار داشت:زمانی که مسئولیت این واحد دانشگاهی را بر عهده گرفتم این دانشگاه با زیان دهی مواجه بود و تنها 70درصد پیشرفت فیزیکی در ساختمان داشت و محوطه و فضای دانشگاه ساخته نشده بود و این واحد دانشگاهی  با مشکلات زیادی درگیر بود به گونه ای که در روز معارفه و آغاز به کار خود با تحصن عده ای از دانشجویان برای برخی مشکلات مواجه شدم و در اولین روز کاری با این دانشجویان دیدار کرده و مشکلات آنان را بررسی و در عرض 24ساعت آن را مرتفع کردم .

دکتر مهر آرا ادامه داد:ساختمان دانشگاه اگر چه هفتاد درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با تهدید در استفاده مواجه بود به طوری که با وضعیت بسیار نامناسبی مواجه بودیم .بنده  پس از ورود و قبول مسئولیت  با اعتقاد بر اینکه همه باید  کار کنند با مدیریت جهادی و استفاده از همکاری کارکنان و هیات علمی دانشگاه و حتی دانشجویان  با صرفه جویی اقتصادی توانستم هزینه ها را کاهش دهم وبا لطف خدا و تلاش همکاران مشکلاتی را که در بخش های اقتصادی،پژوهشی،آموزشی و مالی و ساختمان وجود داشت برطرف سازم و در بسیاری زمینه ها شاخص ها را بالا ببرم.

 

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر با بیان اینکه معتقدم باید برای دانشجویان خدمات بهتر  و با کیفیتی بالاتر را ارائه داد افزود:همزمان با محوطه سازی ،فضا سازی،پرداختن به موضوعات معیشتی کارکنان و هیات علمی ،ساخت سالن اجتماعات ،سالن های ورزشی و به کارگیری نیروی انسانی براساس رزومه ها و توانمندی ها از  اقداماتی بود که در دوره مدیریت خود انجام دادم و در حالیکه دانشگاه از وضعیت مالی خوبی برخوردار نبود با تکیه بر مدل بومی و خود ساخته و مبتنی بر دانش فنی  توانستیم در مقایسه با سالهای گذشته رشد خوبی را داشته باشیم .

وی به  نگاهی مقایسه ای از دوران مدیریت قبلی پرداخت و بیان داشت:درآبان ماه سال 93 زمان تحویل مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر آنچه را که تحویل گرفتم بسیار بدتر از آنچه بود که وصفش را شنیده بودم این دانشگاه در آن  زمان 2میلیاردو 700میلیون تومان بدهی داشت که 6میلیارد نیز بدهی به بانک ها بود  .

دکتر مهر آرا در ادامه افزود: در زمان تحویل مدیریت  دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر  تنها 31رشته کاردانی و کارشناسی را داشت که ما توانستیم در ابتدای ورود با رایزنی ها صورت گرفته 9رشته کارشناسی ارشد و تعداد زیادی از رشته های کارشناسی را ایجاد کرده و به 63رشته افزایش دهیم و با وجود کاهش میزان جمعیت کشور توانستیم در مهر سال 94 با افزایش جذب دانشجو به تعداد بیش از 650دانشجو رکود خوبی را در جذب دانشجو در طولتاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر به ثبت برسانیم که از این تعداد تنها 360نفر از آنان در مقطع کارشناسی ارشد بوده اند.

دکتر مهر آرا یاد آور شد:واحد دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر در حال حاضر به عنوان قطب علمی شرق مازندارن مطرح است و از نظر کیفیت آموزشی در مقام خوبی قرار دارد به طوری که 87درصد هیات علمی این واحد دارای مدرک دکترا بوده و یا در این مقطع در حال تحصیل هستند.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به برگزاری دوره های ارتقاء سطح آموزشی برای اساتید دانشگاه اشاره کردو گفت:افزایش کیفیت آموزشی و نظم آموزشی برای  ما حائز اهمیت است به طوری که از لحاظ امکانات آموزشی  هم اقدامات خوبی را انجام دادیم و این واحد را به 22 دستگاه ویدئو پروژکتور و دو سایت آموزشی  کامپیوتر مجهز کردیم.

وی به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری اشاره و عنوان کرد:توانستیم با پیاده کردن الگوی درونی و با استفاده از توانمندی های داخلی  و با حداقل هزینه ها  حداکثر بهره وری را داشته باشیم و حتی در این زمینه نشست هایی  را هم با عنوان اقتصاد مقاومتی راهکارها و عمل برگزار کردیم.

دکتر مهر آرا تصریح کرد:دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر از معدود دانشگاههایی است که در عرض دو سال از حالت زیان ده به سوددهی رسیده است به طوری که تنها به در آمد شهریه متکی نبوده و به فعالیت های اقتصادی دیگر هم دست زده است که نمونه آن ایجاد شرکت آزادیاران بهشهر در زمینه خدماتی ،صنعتی و کشاورزی و موسسه غیر انتفاعی دانش مشاوران در زمینه مشاوره ای با فعالیت در بخش پیشگیری ،توانبخشی و معلولین و کلینیک حقوقی در زمینه ارائه خدمات حقوقی ،افزایش مهارت قضات ،وکلا و کاهش مشکلات حقوقی  می باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر از دیگر فعالیت های جانبی این دانشگاه گفت و خبرداد:کشت و پرورش گیاهان و گلهای زینتی و صنایع بسته بندی از جمله برنامه های آتی این دانشگاه برای درآمد زایی و بهبود وضعیت کیفی و ایجاد اشتغال می باشد.

وی دانشگاه  را مبداء همه تحولات  دانست و اظهار داشت: تحول و تغییر از این نهاد فرهنگی،اجتماعی،علمی،آموزشی و پژوهشی آغاز و توسعه و بالندگی یک منطقه و کشور را به دنبال خواهد داشت.

دکتر مهر آرا خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با هدف پاسخگویی به مطالبات  فرهنگی ،علمی و پژوهشی مردم تاسیس شده و چند دهه فعالیت خود را پشت سر گذاشته است و با بیش از 400واحد دانشگاهی ،بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر در شرقی ترین شهرستان استان  مازندارن در شهر عالم پرور بهشهر در دهه دوم فعالیت خود گام های اساسی را برای توسعه شرق مازندارن در ابعاد فرهنگی ،علمی و پژوهشی برداشته است .

دکتر مهر آرا افزود: این دانشگاه  در حال حاضر  بزرگترین مرکز فرهنگی ،علمی ،آموزشی و پژوهشی شرق مازندران و قطب علمی  آن محسوب می شود.این دانشگاه با بیش از 70عضو هیات علمی و کارمند ،بیش از 2هزار دانشجو بالغ بر 160هزار مترمربع املاک و مزارع ، دارای بیش از 12کارگاه و آزمایشگاه تخصصی و فضای دلپذیر ،قطب علمی شرق استان مازندارن بوده و آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز از سراسر کشور درمقطع کاردانی،کارشناسی و کارشناسی ارشد نزدیک به 63رشته دانشگاهی می باشد.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر ادامه داد:امروز اگر واحد بهشهر توانسته قطب علمی و بزرگترین واحد آموزشی شرق استان  مازندران شود  تنها لطف الهی حمایت مسئولین کشوری و استانی به همراه  تلاش و همدلی و همزبانی همکاران بنده  بوده و من تمام تلاش خود را در دوران مدیریتی ام برای ارتقاء وضعیت این دانشگاه انجام داده ام و امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد زیرا شان مردم بهشهر بیشتر از این هاست.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به تودیع خود در سال گشت تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر اشاره کردو بیان داشت: گلایه دارم از دوستان سیاسی بنده این دانشگاه را تا ساعتی دیگر ترک خواهم کرد و بدون کوچکترین چشمداشت و با قلبی آرام این دانشگاه را تحویل خواهم داد امیدوارم این دوست عزیزی که می آید این دانشگاه را  به نحو احسن اداره کند.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر خود را متعلق به حزبی ندانست و گفت:هیچ گرایش  سیاسی ندارم و حزب من فقط حزب ا... است و رهبرم هم آیت ا... خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی است و من سربازی در راه خدمت به ولایت و  مردم هستم.

دکتر مهر آرا کشاکش های سیاسی را برای محیط های دانشگاهی مناسب ندانست و افزود:امیدوارم چه باشم چه نباشم آثار ماندگار بماند من کار برای افراد انجام ندادم برای مردم و جوانان انجام دادم.به خاطر دین به شهدای عزیز این شهرستان انجام دادم .سوال من این است .آیا مشکلی در شهر وجود ندارد و تنها مشکل در دانشگاه آزاد اسلامی بود؟آیا آمار بالای طلاق در شرق مازندران نگران کننده نیست؟آیا بیکاری معضل گریبانگیر این شهرستان ها نیست؟

دکتر مهر آرا در خاتمه سخنانش با انتقاد از درگیر کردن دانشگاه به محل کشمکش های سیاسی تصریح کرد: بده بستان های سیاسی تا کی تا کجا؟گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل .حالا گیریم دوست بودید با کسی دانشگاه را باید معامله کنید؟

لباس المپیک نهایی شد (عکس)

عصرایران - کامران بختیاری طراح لباس، طرح نهایی تایید شده از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایران برای لباس اعضای تیم ایرانی اعزامی به المپیک ریو را در اینستاگرام منتشر کرد.

لباس المپیک نهایی شد (عکس)

لباس المپیک نهایی شد (عکس)

توضیح ناسا درباره تغییر رنگ دریاچه ارومیه (+عکس)

ماهواره "آکوا" ناسا 10 روز پیش تصویری از دریاچه ارومیه منتشر کرده است. در این تصویر که در 18 جولای گرفته شده است ، دریاچه ارومیه به نحو بارزی تغییر رنگ داده و از سبز (در تصویر پیشین ناسا در 23 آوریل) به قرمز تبدیل شده است.
سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) با انتشار تصویر جدیدی از دریاچه ارومیه از تغییر رنگ این دریاچه در 3 ماه گذشته خبر داده و علت آن را تشریح کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت ناسا ، ماهواره "آکوا" ناسا 10 روز پیش تصویری از دریاچه ارومیه منتشر کرده است. در این تصویر که در 18 جولای گرفته شده است ، دریاچه ارومیه به نحو بارزی تغییر رنگ داده و از سبز (در تصویر پیشین ناسا در 23 آوریل) به قرمز تبدیل شده است. 

ناسا در توضیح دلیل این تغییر رنگ از سبز به قرمز اعلام کرده است:

همانند دریاچه آرال (ازبکستان) دریاچه شور ارومیه در ایران نیز در طی دهه های گذشته رو به تحلیل رفته است. هر چه این دریاچه کوچک تر شود،شوری آب آن نیز بیشتر خواهد شد و هر چه شورتر شود در اثر فعالیت موجودات میکروسکوپی داخل آن، رنگ این دریاچه به طور متناوب به رنگ های قرمز و نارنجی تغییر می یابد.

در ماه های آوریل و می با وارد شدن مقادیر زیادی از آب شیرین به این دریاچه مواجهیم. در این دو ماه که برف های کوه های اطراف ذوب می شود و همزمان بارندگی در مناطق شمالغرب ایران افزایش می یابد منابع آب شیرین وارد این دریاچه می شوند. اما از ماه جولای (تابستان ) ورودی این منبع آب شیرین به دریاچه قطع می شود.

در فصل بهار افزایش ورود آب شیرین به این دریاچه ، نمک موجود در این دریاچه شور را پایین می برد اما با آغاز فصل تابستان و قطع شدن ورود آب شیرین و افزایش دما سطح شوری  و خشکی این دریاچه نیز افزایش می یابد. این درست زمانی است که میکرو ارگانیسم های موجود در آب این دریاچه رنگ خودشان را بهتر نشان می دهند.  برای تعیین دقیق نمونه میکرو ارگانیسم های موجود باید نمونه آب آن در اختیار باشد اما دانشمندان عموما بر این باورند علت تغییر رنگ می تواند به دلیل دو گونه میکروارگانیسم در آب دریاچه ارومیه باشد: عامل نخست جلبکی است به نام " دونالیلاپریدیس" - جلبک‌ بومی دریاچه ارومیه - و عامل دوم نوعی از یک خانواده قدیمی باکتری شناخته شده  با عنوان " هولوباکتریوم ها " است.

توضیح ناسا درباره تغییر رنگ دریاچه ارومیه (+عکس)


مقایسه دو تصویر پیشین و جدید ناسا از رنگ دریاچه ارومیه

توضیح ناسا درباره تغییر رنگ دریاچه ارومیه (+عکس)

توضیح ناسا درباره تغییر رنگ دریاچه ارومیه (+عکس)
ناسا در ادامه گفته است در سال های گذشته تغییر رنگ دریاچه بارها دیده شده و رنگ آن بارها از سبز و آبی به قرمزی گراییده است که علت این پدیده در ماه های تابستان بیشتر به دلیل فعالیت های باکتریایی و جلبکی ناشی از گرمای هوا و کاهش ورود منابع آب شیرین به این دریاچه است.

ناسا همچنین به معضل خشکی و کمبود منابع آب شیرین نیز اشاره کرده و تاکید کرده است استفاده بیش از حد از آب در کشاورزی در فصل تابستان نیز مزید بر علت است. به گفته ناسا در 14 سال گذشته 70 درصد از وسعت سابق دریاچه ارومیه خشک شده است و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد در سال های گذشته هر ساله نزدیک به 220 کیلومتر مربع از این دریاچه خشک شده است.