خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

وزیر بهداشت: جهاد دانشگاهی، ماموریت‌های مشخصی را در فضای علمی کشور عهده دار شود

وزیر بهداشت: جهاد دانشگاهی، ماموریت‌های مشخصی را در فضای علمی کشور عهده دار شود


amin khosroshahi-15-136.JPG

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت تمرکز فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی و علوم جدید مرتبط با آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر هاشمی، امروز در حاشیه بازدید از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در سخنانی با امتیاز خواندن غیر دولتی بودن جهاد دانشگاهی گفت: از جهاد دانشگاهی در این برهه از زمان انتظار می‌رود که از پراکنده کاری پرهیز کرده و به صورت مشخص ماموریت‌هایی را در فضای علمی کشور انجام دهد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی باید در این فرصت جدید در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی و علوم جدید مرتبط با آن فعالیتهای خود را متمرکز کنند. به عنوان مثال، طب ترمیمی از جمله اهداف استراتژیکی جمهوری اسلامی و جهاد دانشگاهی است که جهاد می‌تواند در این مسیر گام بردارد.

هاشمی از پژوهشگاه های رویان و ابن‌سینای جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه هایی که می‌توانند در آینده نقش‌های موثرتری را ایفا کنند یاد کرد و اظهار داشت: باید ارتباط این دو مجموعه با مراکز علمی و دانشگاهی گسترش یابد و این دو نباید به صورت جزیره‌یی عمل کنند چرا که هر چه این ارتباط گسترده‌تر شود، پیشرفت بهتری خواهیم داشت.

وزیر بهداشت با اشاره به ارتقاء رتبه علمی حوزه پزشکی در چند سال گذشته تصریح کرد: این موضوع بیشتر مربوط به انتشار مقالات بود تا کارهایی که منجر به تولید فناوری شده یا راهبردهای کلانی که مشکلات مردم را در بحث‌های مختلف حل کند.

هاشمی متذکر شد: در چاپ مقالات مقداری افراطی عمل کردیم که این موضوع به آموزش آسیب رساند و به نحوی که دانشجویان را از آموزش به پژوهش سوق داد در حالی که پژوهش از دل آموزش در می‌آید. البته در حال حاضر رشد مقالات به دلایلی کاهش یافته است.

وی رویکرد فناوری را چاره‌ مشکلات خواند و گفت: باید بتوانیم در این مسیر گام‌های موثری را برداریم.

هاشمی در خصوص پیشنهاد جهاد دانشگاهی مبنی بر ایجاد دانشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین پزشکی تصریح کرد: پیشنهاد این دانشگاه به صورت کلی مطرح شده است و جزییات آن باید مشخص شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که مصمم است همه امکانات وزارتخانه را برای رشد و تعالی علم به کارگیرد تصریح کرد: وزارت بهداشت آمادگی هر گونه ارتباط پژوهشگاه رویان با دانشگاه‌های علوم پزشکی را داراست و همچنین در زمینه تربیت نیروی انسانی دانشگاه‌های ما در اختیار شما قرار دارد تا نیروهای جهاد به صورت بورسیه دوره‌های لازم را بگذرانند و در واقع آمادگی هر نوع همکاری از جمله تامین نیروی انسانی و ایجاد بورسیه‌های لازم، ارتقاء مراکز آموزشی و پژوهشی و ماموریت محور کردن فعالیتهای جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی را دارا هستیم.

بازدید وزیر بهداشت از پژوهشگاه رویان

وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در اولین گام می‌تواند اراده‌های خود را عملیاتی کند به عنوان نمونه جهاد دانشگاهی در حال حاضر نزدیک به سه دهه است که در زمینه ناباروری فعالیت دارد که در این راستا می‌توانند به عنوان نمونه درخواست ایجاد دوره‌های تحصیلات تکمیلی و یا فلوشیب در این حوزه را داشته باشند.

جان دانش‌آموزان کاشمر تهدید می‌شود

جان دانش‌آموزان کاشمر تهدید می‌شود


8822-1.jpg

مدیر آموزش و پرورش کاشمر گفت: ریزش قنات در کاشمر خطر جانی برای دانش آموزان شهرستان به دنبال دارد.

ایرج سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: تعداد نامعلومی از مدارس شهرستان کاشمر بر روی قنات‌های این شهرستان واقع شده‌اند و ریزش ناگهانی قنات‌ها می‌تواند موجب مرگ دانش آموزان و عواقب جبران ناپذیری باشد که جان و سلامت دانش آموزان کاشمری را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه هر قنات دارای ارتفاع 17 تا 25 متر است، افزود: در سال گذشته با ریزش یک قنات، مدرسه‌ای واقع در کاشمر فروکش کرد و در این حادثه که 310 دانش‌آموز در مدرسه حضور داشتند خوشبختانه به هیچ یک از دانش‌آموزان و معلمان آسیبی وارد نشد ولی باید پیگیر جدی این مسئله باشیم.

رییس آموزش و پرورش کاشمر خاطرنشان کرد: در راستای پیگیری این موضوع مهم، کارگروه ویژه‌ای توسط اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی جهت بررسی آن تشکیل شده است.

سعادت با بیان اینکه متاسفانه به علت کمبود اعتبارات و بودجه با کمبود 23 فضای آموزشی مواجه هستیم، گفت: در راستای ایجاد پوشش تحصیلی برای همه دانش‌آموزان دنبال بکارگیری مدرسه استیجاری هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ کدام از مدارس کاشمر استیجاری نبوده است ولی امسال به ناچار مدرسه استیجاری خواهیم داشت و همچنین علیرغم اینکه ایده‌آل اداره مدارس، مدارس تک شیفته هستند متاسفانه 16 مدرسه این شهرستان به مدارس دونوبته تبدیل می‌شوند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با عنوان اینکه استاندارد ساخت فضای آموزشی به گونه‌ای است که برای هر 200 خانوار باید یک فضای آموزشی اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: پس از ساخت شهرک‌های فرهنگیان و گلستان در این شهرستان که شامل 25 هزار خانوار هستند، متاسفانه به ازای این حجم جمعیت تنها سه فضای آموزشی ساخته شده است که این موضوع بر مشکلات کمبود مدارس کاشمر می‌افزاید.

سعادت، عدم اختصاص فضای آموزشی به تعداد استاندارد در این منطقه را کوتاهی مسوولان شهرسازی و مسکن دانست و گفت: بخش‌های نام‌برده تسهیلات لازم را به ما اختصاص نداده‌اند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با تاکید بر کمبود مدارس و فضای آموزشی در شهرستان بیان کرد: به علت حجم بالای دانش‌آموزان و کمبود مدارس برخی از دانش‌آموزان این شهرستان تنها ثبت‌نام موقت می‌شوند و پس از تامین فضای آموزشی، ثبت نام آن قطعی خواهد شد.

وی، همچنین تخریبی و فرسوده بودن مدارس کاشمر را یکی دیگر از بزرگترین مشکلات این شهرستان برشمرد و گفت: تخریبی و فرسوده بودن این مدارس یک مشکل و هزینه نگهداری و تعمیر آن‌ها مشکل دیگری است که گریبان‌گیر کاشمر شده است.

سعادت با عنوان اینکه 23 پروژه مدرسه‌سازی نیمه تمام در کاشمر داریم، گفت: این پروژه‌های نیمه تمام پیشرفت فیزیکی 10 تا 50 درصدی داشته‌اند و ما منتظر کمک اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس هستیم تا مشکلات هرچه زودتر حل شوند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر از ساخت 25 درصد از مدارس و فضا‌های آموزشی کاشمر توسط خیران خبر داد.

سعادت، توسعه مشارکت‌های مردمی را یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: متاسفانه با وجود این همه کمبود اعتبارات ما نمی‌توانیم خانواده‌ها را ملزم به پرداخت کمک‌های نقدی کنیم ولی توسعه مشارکت‌های مردمی را باید گسترش دهیم.

وی ادامه داد: 25 درصد از فضا‌های آموزشی کاشمر توسط خیران ساخته شده است و از آنجایی که 99.3 دهم درصد از بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود ما بیشتر فعالیت‌ها را با کمک مردم سامان‌دهی می‌کنیم.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر از آغاز فعالیت‌ پایگاه‌های اسکان فرهنگیان در شهرستان خبر داد.

سعادت افزود: 18 پایگاه اوقات فراغت در زمینه‌های مختلف همچون ورزشی، فرهنگی، پرورشی، قرآنی و تقویتی با همکاری آموزش و پرورش و نهاد‌های غیر آموزش و پرورش برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی کاشمر اختصاص داده شده است.

وی با عنوان اینکه دو کلاس در مدارس خاص این شهرستان ویژه دانش آموزان کنکوری خدمات آمادگی کنکور را ارائه می‌کنند، تصریح کرد: علیرغم تمام کمبود‌های موجود، آموزش و پرورش کاشمر سعی بر این دارد که سطح آموزشی دچار افت نشود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کاشمر یادآور شد: 24 هزار دانش آموز دختر و پسر در 194 فضای آموزشی و تحت نظر 4150 معلم شاغل و بازنشسته مشغول به تحصیل هستند.

نهاوندیان: توجه به طرح‌ها با دید کمک زمینه ساز رانت در حوزه پژوهش است

نهاوندیان: توجه به طرح‌ها با دید کمک زمینه ساز رانت در حوزه پژوهش است


چهاردهمین جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و نشست هیات عامل و دکتر نهاوندیان، رئیس نهاد ریاست جمهوری و از اعضای حقیقی هیات امنای صندوق برگزار شد.

به گزارش ایسنا در ادامه بررسی آیین نامه سرمایه گذاری وجوه صندوق موضوع بند 4 مادّه 5 اساسنامه صندوق جهت تصویب نهایی در هیات امنا مورد بررسی قرار گرفت. تصویب این آیین نامه از این جهت که به هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی امکان سرمایه گذاری مستقیم در طرح های توسعه ای را می دهد، حائز اهمیت است. همچنین در این جلسه جزئیات بیشتری از موارد مورد نیاز برای طرح در جلسه هیات امناء مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پس از جلسه هیات عامل، جلسه با حضور دکتر نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری و رئیس نهاد ریاست جمهوری و همچنین از اعضای حقیقی هیات امناء ادامه پیدا کرد.

در ابتدای جلسه دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گزارش جامعی از تلاش های صورت گرفته برای احیای مجدد صندوق در دولت یازدهم و همچنین تلاش های صورت گرفته برای خدمت رسانی و ارتقای وضعیت علمی شرکت ها و اقتصاد دانش بنیان ارائه داد و در ادامه، دکتر سلطانی رئیس هیات عامل و رئیس صندوق به کلیاتی در خصوص قانون، اساسنامه و آیین نامه صندوق و همچنین گزارشی از وضعیت و اقدامات صورت گرفته در صندوق در دولت جدید، اشاره کرد.

نهاوندیان ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در این مدت توسط مجموعه جدید صندوق به خصوص در بعد قانون گرایی و تهیه مجموعه ای از دستورالعمل های کاری آن را بسیار ارزشمند دانست و تاکید کرد: توجه به تهیه و تصویب آئین نامه، دستورالعمل ها، روابط ویژه و نمونه قراردادها در کنار تصویب طرح های دانش بنیان، نشان از همت بالای مدیران داشته و از طرفی خیال مسئولان دولتی را از حرکت صحیح به سمت اهداف عالی دولت، در چارچوب قانون، راحت می کند.

رییس دفتر ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صندوق به عنوان یک نهاد مالی و اقتصادی، بهتر است صرفاً به حمایت از طرح هایی بپردازد که حتماً در عین اینکه دانش بنیان هستند، اقتصادی نیز باشند.

نهاوندیان افزود: نباید مباحث اجتماعی و نیات آرمانی اجتماعی را به روش غلط با مباحث اقتصادی درآمیخت. اتفاقی که در دهه های گذشته منجر به اختلاط مفاهیم شده و نه تنها بعضاً به آرمان ها لطمه زد، از طرف دیگر مباحث اقتصادی را نیز با چالش مواجه نمود.

رئیس نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: رسالت صندوق این است که با درک مفهوم اقتصادی زمان در پروژه های دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان به فناوران به لحاظ زمانی مساعدت کرده و این بدین معنی است که اقتصادی بودن طرح ها قطعاً باید مورد ملاحظه قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید به پروژه ها با دید کمک و کمیته امدادی نگاه کرد.

به عقیده نهاوندیان این موضوع می تواند تبدیل به رانت شده و آثار بسیار مخربی را نیز بر جای بگذارد.

عضو هیات امنای صندوق تاکید کرد: ماهیت صندوق به دلیل توسعه ای بودن، بالقوه پتانسیل ایجاد رانت را داشته و بنابراین لازم است تا رفتار اقتصادی صحیحی از ابتدا شکل بگیرد، که در این مسیر بهترین کار همان کاری است که تاکنون در صندوق شده و اقدام به تهیه دستورالعمل های کاری شده است. به همین دلیل حتماً تجارب شکست خورده گذشته در نهادهای توسعه ای داخل و خارج از کشور مورد مطالعه قرار گیرد تا مجدداً صندوق در چنین مسیرهای غلطی وارد نشود.

نهاوندیان خطاب به اعضای صندوق گفت: اینکه تسهیلات داده شود، یک آغاز و شروع کار صندوق است آنچه لازم است و به عنوان مهمترین وظیفه صندوق به شمار می رود نظارت در این جهت است.

اعضای هیات عامل در ادامه این مباحث توضیحات لازم را در خصوص پرداخت های مرحله ای و نظارت شده ارائه کردند. عضو هیات امنای صندوق در ادامه توصیه کرد در صورت استفاده از برون سپاری کارها حتماٌ مکانیزم ها به گونه ای دیده شود که شبهه ای در نظارت ها بوجود نیاید و در بخش های برون سپاری شده رانت ایجاد نشود.

وی همچنین به هیات عامل توصیه کرد تا به جای توجه به تعداد و کمیت در شرکت های دانش بنیان، بیشتر به دنبال کیفیت و عمق باشند و از توسعه بی حد اجتناب کنند.

نهاوندیان گفت: بهتر است در ابتدا، کارها کنترل شده صورت پذیرد و سپس به توسعه و افزایش فکر شود . اگر مقررات در ابتدا محکم در نظر گرفته شود بعداً می توان آن را ساده کرد و اجرایی کرد. اما اگر از ابتدا ورود شرکت ها با سهولت با سرعت بیش از حد باشد دیگر امکان محدود کردن وجود نخواهد داشت. براین اساس می بایست حتماٌ از مشاوران بسیار قوی بانکی که در حال حاضر با بانک ها در حال همکاری نیستند، استفاده شود.

نهاوندیان در ادامه جلسه با تاکید براینکه باید از فضای جدید سیاسی بهترین استفاده شود ازاعضای هیات عامل خواستند تا صندوق با VC های خارجی باب همکاری را باز کند و از امکانات آنها در توسعه خود بهره جوید. ضمن آنکه از ظرفیت اتاق های بازرگانی و تشکل ها در کارها استفاده شود و همایش های استانی برای معرفی ظرفیت های صندوق گذاشته شود.

وی در زمینه مدیریت منابع رسوبی صندوق توصیه کرد از همین ابتدا با دستورالعمل مصوب و به صورت مستند سازی شده کار شود و افراط و تفریط صورت نگیرد. وی همچنین برتشویق پروژه هایی که امکان صادرات دارند تاکید و اظهار داشت: باید در صادرات دانش فنی بسیار مورد توجه قرار گیرد و مغزافزارها تشویق شوند.

ایجاد انکوباتورهای خصوصی، شرکت در جلسات توسعه استانی نمایندگان صندوق و برنامه ریزی با نگاه پنج ساله از جمله موارد دیگری بود که دکتر نهاوندیان خطاب به اعضای صندوق بر آنها تاکید داشت.

کمر نیمار و برزیل با هم شکست

کمر نیمار و برزیل با هم شکست

78-173.jpg

مهاجم کلیدی تیم ملی برزیل به علت آسیب دیدگی نمی‌تواند تیمش را در ادامه رقابت‌های جام بیستم همراهی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پزشک تیم ملی برزیل اعلام کرد نیمار به علت آسیب دیدگی از ناحیه کمر، نمی‌تواند تیم ملی برزیل را در بازی مقابل آلمان و همچنین در صورت صعود این تیم به فینال در بازی‌های آینده در جام جهانی همراهی کند.

نیمار بامداد امروز (شنبه) در بازی تیمش برابر کلمبیا از ناحیه کمر به شدت دچار آسیب دیدگی‌ شد. پس از بازی و انتقال او به بیمارستان مشخص شد که مهره سوم کمر نیمار شکسته شده و این بازیکن نمی‌تواند در ادامه بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل برای تیم میزبان به میدان برود.

لاسمار پزشک تیم ملی برزیل پس از معاینه نیمار گفت: خوشبختانه شکستگی کمر او خوش‌خیم است اما مسلم است که تا پایان جام نمی‌توان پا به توپ شود. نیازی به جراحی نیست و باید دوره درمانی‌اش طی شود. نیمار باید آرام باشد تا دردش زودتر خوب شود.

به گزارش ایسنا برزیل در دیدار نیمه نهایی باید مقابل آلمان به میدان برود و این در حالی است که علاوه بر نیمار، برزیلی‌ها تیاگو سیلوا را نیز به دلیل دو اخطاره بودن در اختیار ندارند.


سلفی بازیکنان آلمانی بعد از صعود

سلفی بازیکنان آلمانی بعد از صعود

شب گذشته تیم ملی آلمان با پیروزی برابر فرانسه به نیمه نهایی جهانی رسید.

به گزارش ایسنا، خبرآنلاین در ادامه نوشت: در اولین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی شب گذشته تیم ملی آلمان با تک گل هوملز مدافع دورتموندی از سد فرانسه گذشته و به نیمه نهایی جام جهانی 2014 رسید. بعد از این پیروزی ارزشمند بازیکنان آلمان در راه بازگشت به هتل از خودشان عکس سلفی گرفتند و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

سلفی بازیکنان آلمانی بعد از صعود

انتهای پیام