خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس :


 
تحقق منطقه آزاد امیرآباد می تواند نماد توسعه مازندران باشد

علی محمد شاعری نماینده مردم شرق مازندران و رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس که در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران مازندران سخن می گفت به موافقت شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص منطقه آزاد امیر آباد اشاره کردو اظهار داشت:این بندر می تواند نماد توسعه مازندران و پایان محرومیت های توسعه ای این استان باشد.

بهشهر- وارش نیوز: علی محمد شاعری نماینده مردم شرق مازندران و رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس  که در نشست مطبوعاتی خود  با خبرنگاران مازندران سخن می گفت به موافقت شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص منطقه آزاد امیر آباد  اشاره کردو اظهار داشت:این بندر می تواند نماد توسعه مازندران و پایان محرومیت های  توسعه ای این استان باشد.

منطقه آزاد امیر آباد پیشران توسعه مازندران خواهد بود

رئیس کمیسون کشاورزی مجلس در این باره  عنوان کرد: گزارش کاملی در چند صد صفحه  تهیه و همراه با نقشه راه ارائه شد   که حاوی تمامی جزئیات و مطالعاتی است که توسط کارشناسان ذیربط صورت گرفته است وکارشناسان فارغ از هر گونه تعصب  منطقه ای با ملاک های شورای عالی مناطق آزاد  بررسی و کار را شروع  کردند و نتیجه آن شد که   شورای عالی مناطق آزاد با  محقق شدن منطقه  آزاد امیر آباد موافقت کردو  این طرح باید  در هیات دولت به تصویب برسد و برای رای نهایی به مجلس برود .

شاعری در پاسخ به سوالی که چرا امیر آباد را برای منطقه آزاد انتخاب کردند؟ ؛گفت: امیر آباد  شاخص های مناسبی برای محقق شدن منطقه آزاد  را دارا می باشد.بندر امیرآباد بالاترین ظرفیت را در کل شمال  ایران برای منطقه آزاد شدن داراست شرایط مناسب تخلیه و بارگیری،شرایط مناسب پهلو گیری کشتی ها، دسترسی به فرودگاه و جاده دسترسی، داشتن 1200هکتار زمین بلامعارض ،وجود زیر ساخت انرژی در نزدیکی آن و 5/7 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری  این بندر از  مزیت های زیر ساخت توسعه ای این بندر  است که آن رادر زمره  بنادر فعال کشور  جای داده است .

دکتر شاعری خاطر نشان ساخت: مقدمات حقوقی کار  محقق شدن بندر امیر آباد به منطقه آزاد در حال انجام است  و  تا قسمت هایی از روستای امام ده را  نیز شامل می شود  این بندر در  فاصله ای که با شهر دارد هیچ گره ترافیکی و آلودگی ایجاد نمی کند .

رئیس کمیسون کشاورزی مجلس در پاسخ به زمانبندی نهایی شدن منطقه آزاد امیر آباد گفت: نمی توان زمانبندی دقیقی را اشاره کرد زیرا این طرح باید به تصویب هیات دولت برسد و در مجلس رای بیاورد .

وی محقق شدن بندر امیرآباد را فرصت مناسبی برای توسعه مازندران خواند و افزود:شکل گیری منطقه آزاد در امیرآباد بهشهر  می تواند پیشران  و نماد توسعه مازندران باشد .

دکتر شاعری خاطر نشان ساخت:منطقه آزاد امیر آباد  تنها متعلق به شرق مازندران نیست  بلکه  به تمام استان  مازندران تعلق دارد.

وی ادامه داد:  با آزاد شدن بندر امیر آباد ؛ جاذبه های لازم برای جذب سرمایه گذار ایجاد شده و سرمایه به این منطقه و مازندران   سرازیر خواهد شد و زیر ساختهای  لازم برای توسعه صادرات فراهم می گردد.

نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی معافیت های مالیاتی را از مزیت های مناطق آزاد بر شمرد و اعلام کرد: علاوه بر معافیت های مالیاتی فرصت سرمایه گذاری  صنعتی و کشاورزی برای صادرات محصولات و خدمات بوجود خواهد آمد .

دکتر شاعری رونق اقتصادی را لازمه وجود مناطق آزاد خواندو  افزود:در بسیاری از نقاط کشور منطقه آزاد در مکانهایی  که زیر ساختهای لازم  در آنها  فراهم بود توانست رونق اقتصادی را بوجود آورد  و  نقش تاثیر گذاری در توسعه اقتصادی داشته باشد.

 شرق مازندران دارا اما ندار

وی با انتقاد از توسعه نیافتگی  شرق مازندران گفت: شهرستانهای شرقی مازندران  بیشترین آمار بیکاری را دارد این شهرستان  ها در بسیاری از شاخص های زیر بنایی و ظرفیت ها در مقایسه با  سایر مناطق  استان از امکانات و بهره مندی های طبیعی بیشتری برخوردار هستند اما  به لحاظ توسعه یافتگی متاسفانه در رتبه های پایین تر قرار دارند.

وی ادامه داد: شرق مازندران 30درصد اراضی استان را به خود اختصاص داده است و امکانات زیر بنایی ،حمل و نقل  و ظرفیت های بسیار بزرگی برای توسعه  صنعتی دارد اما کماکان  در محرومیت مانده است.

نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد:بزرگترین نیروگاه تولید انرژی و سومین بندر کشور به لحاظ  امکانات زیر ساختی در شرق مازندران وجود دارد که همراه با مناطق حفاظت شده بسیار بی نظیر همچون  میانکاله و جنگلهای انبوه و جاذبه های بی نظیر میراثی و طبیعی می تواند  از ظرفیت های بالای توسعه یافتگی برخوردار باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس  دسترسی آسان  به فرودگاههای بین المللی دشت ناز ساری و گرگان را از مزیت های توسعه ای شرق مازندران خواند و تصریح کرد: نزدیکی  به مرز زمینی اینچه برون و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال و جنوب و دیگر امکانات گردشگری شاخص های خوب توسعه ای در شرق مازندران هستند .

دکتر شاعری با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی شرق مازندران عنوان کرد:شرق مازندران با این همه امکانات توسعه ای و زیر ساختی با حدود 15 هزار بیکار  از توسعه شایسته خود محروم مانده است.

 

ساز ناکوک نمایندگان مخالف

وی در پاسخ به سوالی که چرا منطقه آزاد در  سفر دولت به مازندران به تصویب نرسید ؛گفت:علت این امر اختلافی بود که بین نمایندگان و مسئولان  استان وجود داشت  و  مردم قربانی آن اختلافات شده بودند .

شاعری به کشمکش های موجود اشاره کردو گفت: مبنای کارشناسی و فنی  برای تصمیم گیری وجود نداشت  تنها مبنای  موجودیک سری منافع  شهرستانی  و منطقه ای بود که  عده ای می خواستند  بواسطه آن صرفا مقبولیت اجتماعی پیدا کنند.

 وی به تصمیمات غیر کارشناسی اشاره کردو  ادامه داد: مبنای تصمیم  گیری فنی و کارشناسی نبود لذا دولت وقتی دید اختلافات بالا گرفت تصمیم را اعلام نکرد .

شاعری افزود:  ملاحظات سیاسی و کشمکش های محلی و همین طور اختلافات نمایندگان ومسئولان استان در سالهای گذشته باعث شد مردم مازندران  از امتیاز برخورداری منطقه آزاد محروم باشند .گناهش بر گردن کسانی است که سازهای ناکوک زدند و نقش منفی داشتند و مازندران را قربانی منافع  فردی ، منطقه ای  و شهرستانی کردند .

وی تاکید کرد: مبنای کار باید کارشناسی و فنی باشد و دور از جانبداری  های سیاسی صورت گیرد و منافع نظام ، کشور و استان ملاک عمل قرار بگیرد و   دولت ،مجلس و مردم  در کنار هم تلاش کنند.

شاعری تصریح کرد:  نباید اجازه داد آدمهایی که اختلاف افکنی می کنند ظهور و بروز داشته باشند تا برسد به اینکه ابزار کشور را  به دست بگیرند .

شاعری پیشنهاد مناظره رو در رو را مطرح کرد

رئیس کمیسون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس گفت:دوره حرفهای غیر کارشناسی و عوام پسندانه گذشت  موضوعات مملکت باید یکپارچه رسیدگی شود  اینکه به خاطر رای آوری استان را قربانی مطامع  خود بکنیم بزرگترین ظلم است .

وی موافقت خود را با شرکت در مناظره اعلام کردو بیان داشت:من حاضرم در مناظره ای  رو در رو  و در سیما شرکت کنم و همه کارشناسان بیایند  تا ما شرایط ممتاز بندر امیر آباد را برایشان تشریح کنیم.

گزارش از :سکینه نوری

 

یاشار سلطانی آزاد شد


به دستور دادستان:
یاشار سلطانی آزاد شد

میزان: ششمین جلسه‌ آسیب‌های اجتماعی که به عفاف و حجاب اختصاص داشت روز چهارشنبه ١٩ آبان، با حضور تعدادی از معاونان دادستان، هادیانفر، رئیس پلیس فتا، سردار ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران، تعدادی از فرماندهان پلیس، نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع، به ریاست عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران برگزار شد و موضوع ماهواره و فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دولت‌آبادی درباره استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره، به دو مطلب شامل اصل ماهواره و جمع‌آوری تجهیزات آن اشاره کرد و با انتقاد از اظهارات برخی مسئولان که با ارائه آمار شیوع ماهواره در جامعه، اقدامات مقابله‌ای با این معضل را نفی می‌کند، گفت: «برخی مسئولان با ارائه آمارهایی به طور مثال اینکه ٦٠ درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند، درصدد نفی اقدامات پلیس و دادستانی در مقابله با ماهواره و جمع‌آوری تجهیزات آن هستند. این در حالی است که خرید، فروش، نگهداری و هر اقدام دیگری روی تجهیزات دریافت از ماهواره، مطابق قانون ممنوعیت به‌کارگیری این تجهیزات جرم تلقی می‌شود و پلیس در اجرای وظیفه ذاتی خود مکلف به جمع‌آوری تجهیزات ماهواره است». او با تأکید بر اینکه توسعه‌ و شیوع استفاده از ماهواره در جامعه به معنای تجویز نگهداری آن نیست، گفت: «مسئولان نباید مانع انجام وظیفه مأموران پلیس در مبارزه با جمع‌آوری تجهیزات ماهواره شوند».جعفری‌دولت‌آبادی با اعلام اینکه تبلیغات فیلم‌ها و کالاهای ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است، گفت: «مسئولان فرهنگی کشور باید دستورات قضائی دادستانی دراین‌زمینه را اجرا کنند». جعفری‌دولت‌آبادی ادامه داد: «دادستانی تهران برای مقابله با مفاسد اجتماعی برای مسدودکردن خطوط تلفن تبلیغ‌کنندگان کالا و فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره و توقیف اتومبیل‌هایی که در آن کشف حجاب می‌شود یا موسیقی‌های مبتذل پخش می‌شود یا برای مردم مزاحمت صورت می‌گیرد، دستورهای کتبی به پلیس ابلاغ کرده است». او از تعقیب قضائی یکی از افرادی که در حوزه فرهنگ و سینما با اقدامات خلاف قانون و تأثیرگذاری برخی مسئولان فرهنگی مرتکب اقدامات مجرمانه شده بود خبر داد و اعلام کرد: «این پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه تحت رسیدگی است؛ درحال‌حاضر، متهم با صدور قرار وثیقه آزاد شده است. دادستان تهران همچنین اعلام کرد با تکمیل تحقیقات پرونده یاشار سلطانی، نامبرده با تبدیل قرار تأمین آزاد شد. 

نبود صنایع تبدیلی در شرق مازندران انار اشرف را تهدید می کند

گزارش وارش از چهارمین جشنواره انار اشرف:

نبود صنایع تبدیلی در شرق مازندران انار اشرف را  تهدید می کند

بهشهر-خبرنگار وارش

شهرستان بهشهر با دارا بودن بالاترین سطح زیر کشت انار در استان مازندران از خاستگاههای این محصول خوش طعم  به شمار می آید. به گفته کارشناسان درخت انار در منطقه بهشهر پیشینه ای بیش از 4500 ساله دارد . محصولی که به صورت ارگانیک در بهشهر به تولید می رسد. شاید بتوان گفت انار از تحفه های بسیار قدیمی این شهر است اما این تحفه خوشمزه در نبود صنایع تبدیلی و واحد های صنعتی که تولیدات آن را فرآوری کنند در مهجوریت تاریخی اش مانده است . بهشهر    با دارا بودن هزاران  هکتار از  باغات انار در اراضی دشت و کوهپایه ای سالانه  هزاران  تن  از این نوع  محصول  را تولید می کند   که هرساله بخش قابل توجهی از این محصولات بدلیل عمر کم و  نبود صنایع  تبدیلی  مورد نیاز بخش کشاورزی فاسد شده و از چرخه بازار خارج می شود.

با توجه به وسعت قابل توجه سطح زیر کشت محصولات باغی می توان  با  راه اندازی صنایع تبدیلی در زمینه  ارتقاء سطح کیفی  محصولات و بالا بردن  بهره وری  به همراه افزایش در آمد پایدار برای کشاورزان  به فعالیت   آنان در این زمینه پایداری و تنوع بخشید  و اشتغال را در این بخش  برای  جوانان شرق مازندارن فراهم کرد .

این بار با برگزاری چهارمین جشنواره انار اشرف که از ویژگیهای متفاوتی نسبت به سالهای گذشته  برخوردار بود  سعی شد با دعوت از مسئولان استانی مشکلات این حوزه نیز بیان شود .

 چهارمین جشنواره انار اشرف در حالی در یک روز بارانی افتتاح شد که تعداد مسئولان استانی و شهرستانی و حضور شهروندان وبازدید کنندگان در ساعات اولیه افتتاح این جشنواره چشمگیر بود تا جایی که با تغییر وضعیت هوا به مروربه بازدید کنندگان این جشنواره افزوده می شد.

جشنواره امسال که  در محوطه باستانی غارهوتو با  ارائه محصولات بومی همراه بود میزبان دکتر شاعری نماینده شرق مازندارن در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی،آب  و منابع طبیعی مجلس،ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران،جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،حیدر پور مدیر کل جهاد کشاورزی استان  و دیگر مدیران کل و مسئولان بود .

*شاعری: کارخانه فرآوری انار با کیفیت مناسب  نداریم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم شرق مازندران  در این جشنواره با آرزو ی سربلندی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بخصوص انار  گفت:شهرستان بهشهر از ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی برخوردار است و از این ظرفیت می توان از انار که خاصیت درمانی بسیار خوبی دارد نام برد.

وی افزود:بخشی از هویت کشاورزی در شرق مازندران تولید انار  است که بیش از 90درصد از تولیدات انار در سطح مازندارن در این منطقه تولید می شود.

شاعری برپایی جشنواره انار اشرف را فرصت خوبی برای ارائه و پرداختن به مشکلات تولید کنندگان انار خواند و تصریح کرد: باید از این جشنواره برای ایجاد فرصت خوبی برای بیان مشکلات  تولیدکنندگان و برداشتن گامی عملی برای کاهش مشکلات آنان  در عرصه تولید بهره برد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس  با بیان اینکه یک کارخانه  فرآوری انار در منطقه نداریم  ؛عنوان کرد: با وسعت خوبی که سطح زیر کشت انار در میانکاله و شرق مازندران دارد می توان با اختصاص اعتبار ات لازم کارخانه ای را در شهرک صنعتی  برای فرآوری این محصول ایجاد کرد.

وی به  توزیع نا مناسب انار تولید شده در شرق مازندارن پرداخت و تاکید کرد:اغلب انار تولیدی در منطقه به روش های نا مناسب و غیر استاندارد از شهر خارج می شوند که باید برای این امر هم تلاشی عملی انجام داد تا محصولات تولیدی با کیفیت و وضعیت مناسب به بازار عرضه شود.

 دکتر شاعری  با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها  تولیدات ارگانیک جدی گرفته می شود؛ یادآورشد: تولیدات انار میانکاله نیز باید مورد توجه قرار گیرد و با تولیدات خوب و با کیفیت و روشهای مناسب بسته بندی باید از ظرفیت بندرامیر آباد و مرز اینچه برون برای صادرات محصولات  به کشورهای آسیای میانه بهره برد.

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب  و منابع طبیعی مجلس ایجاد کارخانه فرآوری و صادرات انار را از دستاوردهای جشنواره انار امسال نام بردو گفت:باید با پیگیری این اهداف شرایط لازم را برای انجام این امور و عملی کردن آن در دستور کار قرار داد.

شاعری با اشاره به افزایش تولیدات در بخش مرکبات در سالجاری گفت:امسال  با افزایش تولید مرکبات در مازندران مواجه شدیم که این امر باید به خوبی  برنامه ریزی و هدایت شود .

نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با بیان  اینکه  تولید کنندگان در بخش کشاورزی به خوبی اقتصاد مقاومتی را محقق کردند ؛بیان داشت:اگر امنیت و مشارکت مردم را می خواهیم باید از بستر تولید حمایت کنیم و مشکلات تنظیم بازار را به حداقل برسانیم تا تولید کنندگان متضرر نشوند.

* فلاح استاندار مازندارن:صادر کننده باید فرهنگ صادرانی را  رعایت کند

استاندار مازندارن در چهارمین جشنواره انار اشرف انار را محصولی منحصر به فرد خواند و  گفت: از  سرمایه گذاری که علاقمند به فعالیت در بخش  انار و صنایع تبدیلی  باشد با  پرداخت وام با بهره پایین حمایت می کنیم.

وی افزود: مازندران از استانهایی است که به عنوان قطب کشاورزی شناخته می شود و به همین خاطر باید محصولات کشاورزی این استان با  کیفیت مناسب بسته بندی و عرضه شوند .

فلاح   با بیان اینکه جشنواره انار باید با رویکردی  فرهنگی واقتصادی باشد ؛ادامه داد:  انار  می تواند  به صورت تازه و خشک به خوبی بسته بندی شده  و به نقاط مختلف صادر شود و صادر کننده باید استاندارها و فرهنگ صادرات را رعایت کند .

 استاندار مازندران  به رتبه سوم مازندارن در تولید انار  در کشور اشاره و خاطر نشان ساخت:  در بخش اقتصادی انار باید کار کیفی صورت گیرد تا بتوان این تولیدات را با کیفیت خوب به بازار عرضه کرد.

 چهارمین جشنواره انار اشرف چراغی را برای تولید و عرضه انار در شرق مازندران روشن کرد که امید می رود این چراغ روشنی بخش عرصه تولید و صادرات این محصول باشد.

 

 

 

محمدرضا رستمی در آرامگاه ابدی آرام گرفت

پیکر محمدرضا رستمی روزنامه‌نگار حوزه‌ فرهنگ و هنر در زادگاهش، اسدآباد واقع در استان همدان تشییع و به‌خاک سپرده شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر زنده‌یاد رستمی پیش از ظهر جمعه ۳۰ مهرماه در امامزاده عبدالله شهرستان اسدآباد در استان همدان، با حضور اصحاب رسانه، مسئولان و اهالی این شهر برگزار شد.

در این مراسم و پس از قرائت پیام تسلیت مسئولان مختلف کشوری و استانی، مجید رضاییان استاد علوم ارتباطات اجتماعی و روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره این خبرنگار فقید و ویژگی‌های شخصیتی او، سخنانی ایراد کرد.

رضاییان از جمله گفت: نمی‌دانم باید به چه کسی تسلیت بگویم؟ به جامعه خبرنگاران؟ به خودم؟ به خانواده‌اش؟ به چه‌کسی باید تسلیت بگوییم؟ امروز هم که اینجا جمع شده‌ایم، همه در شوک هستیم. هیچکس این اتفاق تلخ را باور نمی‌کند.

وی یکی از خصوصیات رضا رستمی را اینگونه بیان کرد: او در هر رسانه‌ای که کار می‌کرد، به‌شدت وفادار بود. خیلی منصف بود و شما بهتر می‌دانید روزنامه‌نگار منصف، یعنی چه؟ یعنی اینکه پا روی دیدگاه خودش بگذارد، پا روی هوای نفسش بگذارد و در چارچوبی که باید کار کند، عالی و باکیفیت کار کند.

این استاد دانشگاه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه داستان‌ها و اشعار منتشرنشده‌ رضا رستمی به زودی منتشر شود، گفت: رستمی بهترین قلم را داشت. من به‌عنوان سردبیر او، شهادت می‌دهم که گزارش‌ها و مصاحبه‌های او کمتر از شعرها و داستان‌هایش نبود. تصویرگرایی در قلم او عالی بود. ما گزارش‌نویس خوب کم داریم و رضا یکی از بهترین‌ها بود.

رضائیان در پایان سخنانش، درگذشت این خبرنگار فقید را به خانواده او تسلیت گفت و افزود: رضا رستمی خون دل خورد ولی منصف هم بود و آنچه را که باید انجام می‌داد، انجام داد.

در پایان این مراسم الهه خسروی یگانه، خبرنگار و همسر محمدرضا رستمی در سخنانی با بیان اینکه امروز کسی را به خاک سپردیم که اسوه شرف و آزادگی و نمونه حریت و پاره تن من بود، گفت او را به اینجا برگرداندم چون اینجا را دوست داشت. جناب محمدرضا رستمی بزرگترین آدمی بود که دیدم. غصه فرهنگ را خورد، غم همه مردم را داشت، به خاطر خونی که در جگرش شد، حرمت این خاک را نگه داشت.

همسر زنده یاد رستمی همچنین با بیان اینکه همسرش عاشق سعدی بود، این شعر را برای آرامش روح آن مرحوم، قرائت کرد: ای یار جفا کرده پیوند بریده /  این بود وفاداری و عهد تو ندیده

یادآوری می‌شود زنده‌یاد محمدرضا رستمی که پیش‌تر دبیر فرهنگ و هنر خبرآنلاین بود، بامداد پنجشنبه ۲۹ مهر بعد از جراحی مغز در بیمارستان شهدای تجریش در تهران، دار فانی را وداع گفت.


وب سایت خبرنگار مستقل این ضایعه دردناک را به خانواده و جامعه  خبری کشور تسلیت می گوید.