خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

وزیر کشور: لازم باشد در شب انتخابات هم استاندار یا فرماندار ناتوان را عوض می‌کنم

وزیر کشور با بیان اینکه به عنوان وزیر، هر وقت به این نتیجه برسم که استاندار یا فرمانداری توانایی ایفای مسئولیت ندارد او را عوض می‌کنم، گفت:‌ حتی اگر در شب انتخابات هم به این نتیجه برسم که فرماندار یا استانداری توانا نیست او را عوض می‌کنم.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی امشب در نشست خبری خود در اصفهان در باره ارزیابی‌اش از فرمانداران استان اصفهان گفت: ارزیابی ما از فرماندار این استان‌ متوسط به بالا بوده و از فرمانداران این استان راضی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر در دولت گفت: رییس جمهور از تغییر در دولت صحبت نکرده و منظورش از تغییر، تغییر در سیاست‌ها و روش‌های دولت است که آن‌ها را در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد.

رحمانی فضلی درباره امکان گفت‌وگو میان احزاب و تشکل‌ها گفت: این گفت‌وگو همیشه میان تشکل‌های سیاسی بوده است. اختلاف گروه‌ها در حد سلیقه است و اگر این اختلاف‌ها نباشد اصلا گروهی تشکیل نمی‌شود. این تعامل وجود دارد و حرف آخر را هم قانون می‌زند.

وزیر کشور درباره تعامل دولت و شهرداری گفت: بده بستان میان وزارت کشور و شهرداری زیاد است. گاهی ما از شهرداری طلبکار بوده و گاهی شهرداری از ما طلبکار است اما نگاه ما این است که شهرداری تقویت شود.

وی ادامه داد: در سال 93 ما دو برابر سال 92 به شهرداری کمک کردیم. در سال 94 هم در دو مقطع مبلغ 5 هزار و 500 میلیارد تومان و 3 هزار و 300 میلیارد تومان به شهرداری کمک کردیم. اخیرا ما در خواست خرید اتوبوس و تاکسی را به دولت برده‌ایم. بخشی از این امکانات به شهرداری اصفهان هم می‌رسد. البته ما قول 600 میلیون دلار هم در قالب فاینانس برای ادامه خط متروی اصفهان داده‌ایم که پیگیر آن هم هستیم و هر چند وضعیت مالی دولت در شرایط مناسبی نیست اما ما تمام تلاش‌مان را برای کمک به شهرداری‌ها انجام می‌دهیم.

رحمانی فضلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تفویض اختیار به استانداران خاطرنشان کرد: این کار البته واجب است زیرا استان‌ها امکانات و توانایی‌های مختلفی دارند و اگر استانداران تقویت شوند می‌توانند از این امکانات به خوبی استفاده کنند و کارها با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر انجام می‌شود. ما موضوع افزایش اختیارات استانداران را پیگیری می‌کنیم و تاکنون این کار را انجام داده‌ایم اما این اختیارات کافی نیست.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه هم درباره توازن منطقه‌ای بحث بیشتری شده تا اختیارات بیشتری به استان‌ها تفویض شود.

وزیر کشور درباره فعالیت وزارت کشور در انتخابات گفت: ما در چارچوب قانون هر کاری که لازم باشد برای انجام انتخابات پرشور انجام می دهیم. در قانون نحوه تبلیغات و چگونگی برگزاری میتینگ‌ها آمده و ما آن قانون را دنبال می کنیم.

رحمانی فضلی درباره انتخابات الکترونیکی اظهار کرد: در انتخابات گذشته به جز مرحله اخذ و شمارش آرا تمام مراحل به صورت الکترونیکی برگزار شده است. ما بنا داریم در این انتخابات مرحله اخذ و شمارش آرا هم به صورت الکترونیکی برگزار شود. البته با توجه به منابعی که در اختیار داریم تصمیم گرفتیم انتخابات الکترونیکی را در 9 کلان شهر برگزار کنیم. در این راستا با شورای نگهبان هم تعامل داشته‌ایم و تیم مشترکی تشکیل داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه سخت افزاری یعنی سفارش و ساخت دستگاه‌های اخذ رای به توافق رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان در حال گفت‌وگو درباره نرم افزارها هستند که ما امیدواریم در این حوزه نیز به توافق برسیم و انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم. در صورتی که این اتفاق بیفتد در نصف روز نتایج شهرهای بزرگ اعلام می‌شود. همچنین سرعت اخذ رای در تهران بیشتر می‌شود و اطمینان بیشتری برای ما فراهم می‌شود و بازنگری‌ها هم آسان‌تر خواهد بود. ان‌شاالله انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

رحمانی فضلی درباره به کارگیری بانوان در پست‌های اجرایی نیز خاطرنشان کرد: گزارش مسئول بانوان در شورای اداری گزارش خوبی بود و استان اصفهان در این زمینه جلو است. ما محدودیتی برای دادن مسئولیت به بانوان نداریم. البته دادن مسئولیت باید متناسب با تجربه افراد باشد. کسی که می‌خواهد فرماندار یا بخشدار شود باید تجربه مدیریت به اندازه کافی داشته باشد.
منبع: ایسنا

فرود اضطراری بوئینگ در مهرآباد (+عکس)


هواپیمای بوئینگ 747 ماهان ایر به دلیل نقص فنی در موتور در فرودگاه مهرآباد فرود اضطراری کرد.

به گزارش میزان، صبح امروز هواپیمای بوئینگ 747 ماهان ایر با شماره پرواز 1095  که قرار بود از تهران به سمت بندرعباس برود دچارحادثه شد.
 
براساس اطلاعات دریافتی این هواپیما پس از برخواستن دچار نقص در موتور شماره 3 شده و خلبان مجبور به بازگشت به مهرآباد شده است.
 
گفتنی است در این حادثه به مسافران آسیبی نرسیده است.

تولید 2 مدل اتوبوس متوقف شد


شهریور ماه امسال تولید دو مدل اتوبوس متوقف شد.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهریور امسال تولید اتوبوس (SITRA (C_300 تولیدی شرکت هوراند خودرو دیزل با کاهش 100درصدی از یک دستگاه در شهریور 1393 به صفر رسید.

در این مدت تولید اتوبوس مان R07 تولیدی شرکت یاوران خودرو شرق با کاهش 100درصدی از سه دستگاه در شهریور 1393 به صفر کاهش یافت.

منبع: ایسنا

نیازی به رسانه‌ای شدن پیگیری‌ها‌ برای فرهنگیان بازداشتی در امارات ‌نمی‌بینم


وزیر آموزش و پرورش گفت: نیازی به رسانه‌ای شدن پیگیری‌ها‌ برای فرهنگیان بازداشتی در امارات ‌نمی‌بینم.

به گزارش خبرگزاری میزان، علی‌اصغر فانی امروز در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین طرح آموزشی خراسان شمالی در پاسخ به اعتراض یکی از فرهنگیان در مورد عدم پیگیری وزارت آموزش و پرورش درباره 200 فرهنگی بازداشت شده و بلا‌تکلیف بودن وضعیت آنان اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شده و نیازی به رسانه‌ای شدن پیگیری‌های آموزش و پرورش برای فرهنگیان بازداشتی در کشور نمی‌بینم.

وی با بیان اینکه مطالبات فرهنگیان در حال پیگیری است و این موضوع از اولویت‌های آموزش و پرورش است، بیان کرد: سال‌ها در عرصه آموزش و پرورش کار کرده‌ام و نسبت به خواسته‌های فرهنگیان اشرافیت داشته و در این راستا تلاش کرده‌ام و حتی تلاش‌هایم فراتر از توانمندی‌ها بوده است.

حافظ ؛ آموزگار رندی ایرانیان

به بهانه بیستم مهر؛ روز بزرگداشت شاعر بزرگ
روحیه ایرانیان با «رند»ی حافظ سازگار‌تر است.همان روحیه ای که موجب بقای ایران و ایرانی شده اما شاید در عصر مدرن چند رنگی جلوه کند
  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- بیستم مهر ماه به عنوان روز بزرگ‌داشت حافظ نام‌گذاری شده است. خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی برای ایرانیان فراتر از یک شاعر و سخن‌شناس ارج و مقام دارد و طی بیش از 600 سالی که از درگذشت جسمانی او می‌گذرد نه تنها از شهرت و محبوبیت او کاسته نشده  بلکه این ادعا گزاف نیست که در این 644 سال انگار همواره زنده بوده است.

کدام ایرانی است که با حافظ دم‌خور نباشد و سخن او را شیرین نداند و از او مدد نخواسته و با تفالی هم که شده لختی آرام نگرفته باشد؟

 داریوش شایگان در کتاب 5 اقلیم حضور می‌نویسد: 5 شاعر بزرگ ایران، همچنان در تمام شئون زندگی ایرانیان حضور دارند و از فردوسی، خیام، مولانا، سعدی و حافظ نام می‌برد و به همین خاطر این 5 نام را همواره حاضر و نه تنها شاعر دانسته و درباره اقلیم حضور آنان نوشته است.

اغراق نیست اگر بگوییم در میان این 5 نفر هم حضور حافظ پر‌رنگ‌تر است و بی‌سبب نیست که  از او با عنوان « لسان الغیب» یاد می‌شود.

اگر در قبال پاره ای رباعیات خیام موضع‌گیری منفی وجود دارد و پارسی‌ستایی فردوسی شاید از جانب برخی محل مناقشه باشد و عرفان مولانا را بعضی تاب نیاورند و سعدی را به خاطر ستایش هلاکو ملامت کنند یا اعلام رسمی تعلقات عقیدتی او به کام برخی خوش ننشیند ( و این نویسنده البته در زمره هیچ یک نیست و هر چهار را چون جان، گرامی می‌دارد) اما حافظ حتی با این چهار بزرگ هم حکایت متفاوتی دارد.

قرن‌ها بعد همشهری حافظ- عرفی شیرازی- شاید تحت تاثیر آموزه‌های خواجه گفت:

چنان با نیک و بد سر کن که بعد از مردنت عرفی
مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند


حافظ ؛ آموزگار رندی ایرانیان

خود حافظ مصداق همین سخن است. چنان که دارندگان باورها و گرایش‌های گوناگون با او هم‌داستانی می‌کنند و حافظ را از خود می‌دانند.

این همه تنها به خاطر تسلط بی چون و چرای حافظ بر شعر و سخن نیست که گوته آلمانی هم را به حیرت و ستایش وامی‌دارد بلکه به سبب رندانگی حافظ هم هست.

روحیه ایرانیان با «رند»ی حافظ سازگار‌تر است. این رندی به معنی دورویی و نفاق نیست. این رندی همان روحیه غالب است که شاید در عصر مدرن با صداقت و راست گفتاری ناهمخوان شناخته شود اما ایرانیان با همین رندی طی هزاره ها مانده اند و مانند «خیزران» دربرابر توفان های متفاوت که این سرزمین را چه بسا می توانستند درنوردند تاب آورده اند.

  گذار از این همه سلسله و فرقه های مختلف در طول این همه سال جر با رندی چگونه میسور بوده است؟ رند حافظ جوهر شخصیت ایرانی است که باقی مانده و از بیرون درباره آن تعابیر متفاوت وجود داشته و این با دو رنگی تفاوت دارد. چون از رنگی به رنگ دیگر درنیامده بلکه رنگ های  این رنگین کمان به تناسب به چشم آمده است.

ایرانیان از آیین مهر به آیین زرتشت درآمدند اما باورهای پیشین را به یک باره فرو ننهادند. بعد مسلمان شدند و تا سال 906 هجری قمری مذهب رسمی اهل سنت بود اما حب علی و آل محمد را زنده نگاه داشتند و چون شیعه رسمیت یافت نیز چنان نبود که مسلمانان سنی احساس ناامنی کنند کما این که در این بیش از 400 سال و در حالی که مذهب غالب تشیع بوده در این سرزمین زیسته اند.

اگر قرار باشد جوهر اندیشه حافظ را در یک بیت بیان کنیم بی گمان این است:

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا

آن رندی که حافظ تبلیغ و ترویج می کند همین است: مروت با دوستان و مدارا با دشمنان.

حتی امروز در قرن بیست و یکم میلادی نیز سایه تعصب و خام اندیشی گسترده است و هر روز در این منطقه صدها قربانی می گیرد. حال تصور کنید حافظ چگونه در 600 سال قبل از مدارا و تساهل و تسامح می گفته است.

این گفتار بهانه ای است برای یادآوری روز حافظ و نمی‌تواند و نمی‌خواهد به انواع ظرایف ادبی و زبانی او اشاره کند ولو نویسنده در این باره خوانده و پژوهیده باشد و کدام نوشته می تواند به پای کارهای کسانی  چون دکتر عبدالحسین زرین کوب و بها ء الدین خرمشاهی و داریوش آشوری برسد. درصدد بیان این نکته هم نیست که حافظ را مانند احمد شاملو درهیات یک روشنفکر عرفی به تعبیر امروز ببینیم یا مانند نقد شهید مطهری باورداران به چنین گزاره ای را مدعیانی که به تماشاگه راز آمده اند.

تاکید بر کلمه کلیدی حافظ ( رند) کفایت می‌کند و این که ایرانیان در تمام سال های پس از حافظ کوشیده اند رندانه زندگی کنند. پیش از حافظ نیز البته مولانا توصیه کرده بود:

در بیان این سه، کم جنبان لبت
 از ذهاب و از ذهب وز مذهبت


یعنی درباره این سه مقوله کمتر صحبت کن: از جاهایی که می‌روی و از درآمد و از دیدگاه‌ها و باورهایت. ولی او توصیه به نگفتن و خویشتن داری می کند حال آن که حافظ  شخصیت «رند» را می‌آفریند که قابلیت ادامه حیات و نقش آفرینی داشته باشد.

ممکن است بزرگانی این روحیه را مهم ترین ویژگی منفی ایرانیان بدانند و در نکوهش آن یا دو رنگی دانستن‌اش بگویند و بنویسند اما خوب یا بد رند بودن راز محبوبیت حافظ در تمام این سال‌ها بوده است. راز بقای این سرزمین و مردمانی که طی این همه سال در آن زیسته‌اند هم شاید همین رندی باشد و چه کسی از حافظ رندتر؟!

می‌خواستم شعری از حافظ بیاورم اما در دست‌رس کدام یک از ما نیست؟ یا کدام‌مان شعری از او را از بر نیستیم و مگر می‌توان ایرانی اعم از پارسی زبان و  غیر پارسی زبان بود و با حافظ  پیوند نداشت؟

حافظ پژوه گرامی و نازنین- استاد دکتر محمد علی سجادی- جایی گفته بود: سعدی در قله زبان پارسی قرار دارد. یکی برمی‌خیزد و می‌پرسد: پس حافظ کجاست؟ استاد پاسخ می‌دهد: حافظ به قله رسید اما سوار بر سفینه هوایی شد و رفت!

ممکن است بر سر ادامه اخلاقی بودن یا نبودن «رندی» بحث هایی درگیرد اما جا دارد به احترام حافظ برخیزیم و ببالیم به این که به زبانی می‌نویسیم و سخن می‌گوییم که حافظ می‌نوشت و می گفت.