خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

یکی هست اما نیست


 


سکینه نوری تیرتاشی

آفتاب ذره های خود را روی شانه های همه می تابید فارغ از اینکه از درون خیلی ها اطلاعی داشته باشد یا  میزان در آمد و یارانه در یافتی ماهانه شان را بداند و از سِمت و اسم و رسمشان خبری داشته باشد  حتی برایش مهم هم نبود  چون ذاتش را تابیدن ، نور و گرما دادن آفریدند.

 بدن سرد شده مردی روی شانه ها راه می رفت که عمری را پای مطالعه ،آموزش ، پژو هش و نگارش  کتاب گذاشته بود. کافی بود به اطلاع رسانی های وسیع در سطح جامعه ، شبکه های اجتماعی  و بنرهای بزرگی که در  شهر و استان ردیف شده  بود نگاهی بیندازیم آن وقت دلمان می خواست در این مراسم شرکت کنیم و استقبال بی نظیری را از یک فرهنگی به نمایش بگذاریم .

کسی که در دوران زنده بودنش خیلی ها نام او را نشنیده بودند و شاید تنها کسانی با او آشنایی داشتند که کتاب های تاریخی و پژو هشی  او را دیده باشند  و یا جزو اقوام او به شمار می آمدند اما چه شد که خیل عظیمی از مردم و دوستداران فرهنگ  در این مراسم شرکت و ارادت خود را به او  نثار کردند آن هم در جامعه ای که سرانه مطالعه بسیار پایین است .

 هنوز یکسال نشده که خواننده ای جوان از تبار موسیقی که سابقه هنری  طولانی هم نداشت درگذشت و خیلی ها را داغدار کردو ناگهان موجی در کشور ایجاد شدو بسیاری نبود او را درک کردند حتی کسانی که در زمان زنده بودنش آشنایی چندانی  با او نداشتند و آلبوم هایش را نیز خریداری نکرده و یا برای شرکت در مراسم کنسرتش  راضی به خرج کردن مبلغی از در آمدشان نبودند اما  نا گهان  تعداد پر شماری  از جمعیت آدم های سوگوار در مراسم او حاضر شدندو از ته دل اشک ریختند و ناله کردند  و صحنه های به یاد ماندنی و مثال زدنی  را بوجود آوردند.

همان افرادی که در جامعه ای روزگار می گذرانند که فشارهای اقتصادی و آثار تورم در بسیاری از اقلام ، روند طبیعی زندگی هایشان را مختل کرده است و حتی بسیاری از آنان  به دلیل گرانی در بسیاری از موارد   سبک زندگی و حتی خورد و خوراک  روزانه خود را دستکاری کرده اند و به رژیم های اجباری روی آورده اند . کسانی که تعداد دفترچه های قسط  خانه ، ماشین و لوازم خانگی شان در یک کیف نمی گنجد و آمار سر رسید ماهانه اقساطشان در تقویم علامت می خورد  و یا جوانانی که از داشتن شغلی برای برنامه ریزی آینده شان محروم هستند.

چه اتفاقی می افتد که افراد جامعه ای که در کنترل آرامش روزانه اقتصادی خود مانده اند  و چشم و گوششان را به اخبار تفاهم لوزان و تاثیر آن در زندگی روزمره سپرده اند در مراسم های سوگواری های این چنین شرکت می کنند وروزها افسرده می شوند و اشک می ریزند .

کسانی که  براحتی در بسیاری از موارد  و عمدتا   در اتفاقات ناگوار و ناگهانی واکنش وسیع  و یکسانی را نشان می دهند جمعیتی روان و رو به رشد  که اشتراک زیادی با هم ندارند  اما برای شرکت در یک مراسم  و یا گروهای اجتماعی  و ابراز نظر در بسیاری جهات دلایل زیادی را برای حضور و ابراز وجود پیدا می کنند بدون آنکه فایده و یا سودی از اشتراکشان ببرند و یا تغییری در وضعیتشان ایجاد شود.

این در حالی است که جمعیت خاموش و مطلع امر کمتر در محیط های مرتبط حاضر می شوند و رخ نمایی می کنند و بیشتر نظاره گر واکنش های زود گذر دیگران می مانند.

جامعه ایرانی  که دوره گذار خود را از سنتی به مدرن طی می کند و هنوز زیر ساختهای لازم  صنعتی و حتی اجتماعی  را برای همراهی با جهان پیشرفته ندارد و در بسیاری موارد مصرف کننده صرف محصولات و گجت های دنیای پیشرفته در زمینه  ارتباطی است دچار نوعی پیشرفت  تو خالی  در این زمینه شده است.

پیشرفت و  گستره ای  که عمقی ندارد و در زندگی و رفاه اجتماعی  افرادی که محصول تربیت سنتی جامعه اند و به خاطر زندگی در این محیط  با مشکلاتی هم  دست و پنجه نرم می کنند  تاثیر  چندانی نمی گذارد و فاصله طولانی آنان را با دنیای پیشرفته کم نمی کند بلکه تنها احساسات و هیجاناتشان را دستخوش تغییرات نا گهانی  می کند بدون آنکه  سودی برایشان  به همراه داشته باشد و یا رویکرد آنان را به مسائل فرهنگی تغییر دهد .

در آخر آنچه باید گفت این است که واکنش نشان دادن در  محیط های اجتماعی باید متناسب با رشد در زمینه فرهنگی و عمل  در این گستره مفید باشدو سبب  رویکرد مثبت به امور مختلف برای ایجاد زندگی بهتر گردد و تنها در  حضور پرشور خلاصه نگردد .

بازرسان آژانس امشب وارد تهران می شوند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب وارد تهران می شوند، گفت: از نظر ما هیچ موردی بدون پاسخ نمانده است.

به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی روز سه شنبه در حاشیه نشست تحلیل بیانیه سوئیس که در پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات فرهنگی برگزار شد، در جمع خبرنگاران به حضور بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی در تهران اشاره کرد و اظهارداشت: در طول یک سال و نیم گذشته براساس بیانیه ای که در تهران بین یوکیا آمانو و دکتر علی اکبر صالحی امضا شد قرار بود گام به گام جلو برویم که دو گام را ما برداشتیم.

وی ادامه داد: هفت موضوع وجود داشت، بعد 13 موضوع و در گام سوم 5 موضوع که در دو مورد سوالاتی داشتند که هنوز هم سوالاتی را مطرح می کنند و ما نیز همچنان به آنها جواب می دهیم.
منبع: ایرنا

ازسرگیری پروازهای حج عمره


مدیرکل برنامه‌ریزی، پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت از آغاز پروازهای امسال زائران به عمره مفرده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، حسن سرخوش با اعلام این خبر افزود: پس از توقف 10 روزه پروازهای عمره، نخستین پرواز امسال در ساعت 7:20 امروز با هواپیمایی ایران‌ایر از فرودگاه امام خمینی تهران انجام شد و روزانه حدود 11 پرواز از سراسر کشور برای سفر زائران به عمره مفرده صورت خواهد  گرفت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر درخصوص صدور روادید عمره مشکلی وجود ندارد و امیدواریم تا پایان عملیات عمره با همکاری کنسولگری عربستان روزانه 5500 روادید برای اعزام 25000 زائر در هر هفته به عمره صادر شود.

سرخوش درخصوص زائران اعزام نشده در ایام نوروز گفت: این زائران می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی استان خود، برای اعزام در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان اقدام کنند ضمن اینکه اولویت ثبت نام این افراد برای نوروز سال آینده هم محفوظ است.

پیش از این معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت از لغو پروازهای عمره از اول تا دهم فروردین به عربستان سعودی خبر داده بود.

به گفته ناصر خدرنژاد، روند صدور روادید در کنسولگری های عربستان سعودی در تهران و مشهد در سه هفته پایانی سال 93 کاهش یافت که این امر منجر به لغو هفتاد پرواز سفر عمره در فروردین 94 و لغو سفر 25 هزار متقاضی عمره مفرده شد.