خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

نگاهی به پرداخت های غیر متعارف در دولت:



خلعت یا خدمت


سکینه نوری تیرتاشی-روزنامه نگار


غلامعلی  مردی  شاغل در بخش ساختمانی است که 21سال از عمرش را روی ساختمانهای مردم گذرانده است خیلی از ساختمانهای شهر را او بنایی کرده و حتی قدمت آنان را هم می داند این روزها با رکود فراگیر در بسیاری از بخش ها کار او هم تحت تاثیر قرار گرفته اگر هم کاری باشد پول نقدی در کار نیست.او پروژه ساختمانی را به صورت پیمانکاری با چند تن از همکارانش قبول می کند و پول پایان کار را چندین ماه پس از  اتمام آن می گیرد  اگر همیشه بخواهد نقد کار کند باید روزهای زیادی را در خانه بماند .او  حقوق ماهیانه ثابتی ندارد و کارش وابسته به شرایط مختلفی است چهار فرزند دارد که اولین فرزندش امسال در کنکور شرکت می کند و مابقی دانش آموز هستند غلامعلی در خانه کلنگی که جزو ماترک پدرش است  زندگی می کند و جز سهمی از آن که به او ارث می رسد چیزی عایدش نمی شود سالهاست  با رضایت خواهرها و برادرهای دیگر فعلا در این خانه ساکن است.غلامعلی زندگی معمولی دارد و ماهها می شود فرزندان وی رنگ گوشت قرمز را ندیده اند مجبور است برای گذران زندگی و پس انداز مبلغی برای ساخت و یا خرید خانه کنار بگذارد و همیشه حواسش به دخل و خرج ها باشد شاید بتواند تا چهار سال دیگر خانه ای برای خود بسازد و بعد از 21سال کار صاحبخانه شود.

این نمونه ایی کوچک از روند زندگی معمول شمار زیادی از افراد  جامعه است که با مشکلات کوچک و بزرگ اقتصادی و معیشتی کلنجار می روند در شرایطی که رقم صفرهای روبروی حقوق دریافتی  غیر متعارف برخی از مدیران  دولتی و حجم بالای نابرابری در جامعه اذهان عمومی را به حساسیت نسبت به این مسئله وادار  کرده است.

دوران ریاست جمهوری حسن روحانی است دولتی که باشعار تدبیرو امید  روی کار آمد و دمیدن روح امید را در کالبد جامعه از اقدامات اساسی خود عنوان کرد .این روزها بحث داغ فیش های حقوقی با رقم هایی که در مخیله انسان هم به سختی جای میگیرند نقل بسیاری از محافل اجتماعی و سیاسی است و  به خیابان و بازار رسیده تا جایی که روحانی به معاون اول خود دستور پیگیری پرداخت حقوقهای میلیونی را داد و اسحاق جهانگیری در نامه ای به رهبر معظم انقلاب درخواست همکاری و مشارکت  دستگاهها و نهادهای  عمومی کشور را در ایجاد انضباط  مالی و رعایت کامل قوانین  بیان کرد و  مقام معظم رهبری در پاسخ به این نامه فرمودند:«کلیه دستگاه‌ها موظفند نسبت به پرداخت های غیرمتعارف حساسیت نشان دهند و قاطعانه با موارد تخلف برخورد کنند. دفتر هم موظف است ضوابط مصوب دولت را در مجموعه های وابسته به خود مورد توجه و امعان نظر قرار دهد».  متن صریح نامه موید این مطلب است که باید با پرداخت این حقوق ها برخورد شود.

می توان گفت چالشی که این روزها حسن روحانی در سال پایانی دوران مسئولیت خود با آن مواجه است چالشی نه چندان کوچک است  که بتوان از آن دفاع کرد .هر چند جریانهای نزدیک به دولت واکنش نسبت به آن را بیشتر سیاسی و به عنوان پیدا کردن نقطه ضعفی از دولت  از سوی مخالفان عنوان می کنند و معتقدند تخلفاتی در دولت سابق نیز صورت گرفته  اما پرداخت چند ده میلیونی حقوق به مدیران قابل توجیه نیست آن هم زمانی که مردم در اوضاع بسیار سخت اقتصادی به سر می برند  . در بیشتر نقاط دنیا وقتی فردی دچار تخلف و یا ضعفی در دوران مسئولیت و خدمت خود به مردم می شود و یا رفتاری صورت می گیرد که منافع عمومی را به خطر می اندازد  عزل می گردد و از خدمت در نقاط دیگر که رابطه مستقیم با منافع عمومی دارد منع و محروم می شود .

اما واکنش دولت روحانی با  مسئله حقوق های میلیونی جای تامل دارد  دولت به جای عزل این مدیران و نشان دادن واکنش قابل قبول نسبت به این موضوع در برابر افکار عمومی  استعفا را پیش روی آنان  قرار داده و منعی را برای آنان در به کارگیری و خدمت در پست های دیگر قائل نشده است.واکنشی که رفتار پر تناقض دولت را با شفافیت در قبال برخورد با این مسئله نشان می دهد.فراری به جلو که نه تنها مسئله را حل نکرده  بلکه گره موجود در این وضعیت را کورتر می سازد. و عزم جدی دولت را در برخورد با  مدیران و این روند پر چالش  با سوالی بزرگ مطرح می کند.حال باید دید که آیا دولت حسن روحانی در قبال افکار عمومی جامعه می تواند از عملکرد خود در قبال برخورد با مدیرانی که حقوق های نامتعارف دریافت می کردند دفاع کند و افکار عمومی را متقاعد سازد؟واکنشی  که تا کنون  حکایت از رفتار یک بام و دو هوای دولت دارد.

فرو رفتن میله گرد به پای زن ۵۵ ساله بهشهری



 

در پی تماس شهروندی در بهشهر با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بهشهر مبنی بر ورود میله گرد به پای چپ خانمی ۵۵ ساله ، بلافاصله نیروهای امدادی سازمان به محل حادثه واقع در چهارراه فرمانداری اعزام شدند.

وارش نیوز: به نقل از واحد روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بهشهر در پی تماس شهروندی در بهشهر  با سامانه 125 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بهشهر مبنی بر ورود میله گرد به پای چپ خانمی 55 ساله ، بلافاصله نیروهای امدادی سازمان به محل حادثه واقع در چهارراه فرمانداری اعزام شدند.

نیروهای سازمان پس از رسیدن به محل و انجام کارهای مربوط به ایمن سازی ، میله گرد را که در اثر بی احتیاطی وارد پای این خانم شده بود برش دادند و سپس مصدوم  به نیروهای اورژانس تحویل داده شد.

همچنین در ماموریتی دیگر مبنی بر حریق منزل مسکونی در طبقه دوم یک مجتمع مسکونی چهارطبقه ای در خیابان امام کوچه شهید موسوی ، بلافاصله نیروهای عملیاتی آتش نشانی به محل مورد نظر اعزام شدند و پس از قطع انشعابات برق و گاز و بررسی کانون حریق که در اتاق خواب رخ داده بود ، حریق را با استفاده از کپسولهای خاموش کننده اطفا نمودند و پس از ایمن سازی محل و تهویه کامل دود توسط دستگاه تهویه به ایستگاه بازگشتند.علت حادثه بازی با فندک کودک گزارش شد و خسارت جانی در پی نداشت ولی خساراتی از جمله سوختن فرش، پنکه ، البسه و شکسته شدن شیشه پنجره را همراه داشت.  در ادامه حمید علی نیاپوری مسئول آموزش و پیشگیری سازمان  آتش نشانی و خدمات ایمنی در مورد آمار آموزش و پیشگیری در خرداد 95گفت:تعداد 21 کلاس آموزشی به میزان 52 ساعت به 560نفر آموزش داده شد. علیرضا خادمیان معاونت عملیات سازمان در مورد آمار عملیات انجام شده در خرداد 95 نیز افزود:در خرداد ماه امسال 80 مورد عملیات انجام شده که 35 مورد آن مربوط به آتش سوزی و مابقی عملیات امدادی بودند.

وی در خاتمه  به تعداد ماموریت ها بر حسب محدوده عملیات اشاره کردو ادامه داد:65 مورد عملیات در محدوده شهر و 8مورد عملیات در خارج از محدوده و 7 مورد نیز در روستا بوده است.

مدیر امور توزیع برق بهشهر:

 


با کاهش مصرف برق در راه تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم


نوری- بهشهر


مدیر امور توزیع برق بهشهر در گفتگوی اختصاصی با روزنامه  وارش گفت:با توجه به اینکه امسال با نام اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل نامگذاری شده با کاهش مصرف برق می توان  در تحقق این امر گام برداشت.

 حسن کلاته افزود:تعداد مشترکان برق در شهرستان به  75هزار مشترک می رسد که از این تعداد 51درصد مشترکان خانگی،20درصد صنعتی،8درصد اداری ،8درصد کشاورزی و مابقی مشترکان تجاری را شامل می شوند.

وی با بیان اینکه برای 75هزار مشترک برق 1700کیلومتر شبکه خدمت رسانی توزیع وجود دارد تصریح کرد: میانگین مصرف برق در کل کشوردر طول سال گذشته به میزان  8درصد بود ه اما  این رقم در بهشهر به 16درصد می رسد که آمار خوبی را نشان نمی دهد.

مدیر امور توزیع برق بهشهر با اشاره به شروع گرما و تغییر الگوی مصرف مشترکان  بیان داشت:  ساعات اوج مصرف در مشترکان خانگی در شش ماهه نخست سال از ساعت 20تا 24شب   است که هزینه مصرف برق در این ساعات 3برابر می شود و بالاتر از ساعات کم بار و میان بار محاسبه می گردد.

وی یادآور شد:در شهرستان 4 ایستگاه فشار قوی داریم  که کل مشترکان را برق رسانی می کند  و ظرفیت این ایستگاهها با توجه به میزان مصرف مشترکان  و شروع گرما در حال پر شدن است.

کلاته تاکید کرد:در سال گذشته مبلغی به میزان 3میلیاردو 900میلیون تومان  را برای توسعه و بهینه سازی شبکه توزیع هزینه کردیم تا بتوانیم خدمت رسانی بهتری به مشترکان داشته باشیم.

مدیر امور توزیع برق بهشهر با اشاره به اینکه تمهیداتی را برای کاهش مصرف برق در نظر گرفتیم عنوان کرد: جلساتی را با شالیکوبی ها ،صنایع و مرغداری ها برای کنترل میزان مصرف و کاهش آن برگزار کردیم و از تمامی مشترکان تقاضا داریم در مصرف برق صرفه جویی کنند.

وی افزود:اگر همکاری لازم مشترکان ، صنایع ، واحدهای تجاری و خدماتی صورت نگیرد با پر شدن ظرفیت ایستگاههای فشار قوی ممکن است در خدمت رسانی به مردم با مشکل مواجه شویم و خاموشی های نا خواسته ای را داشته باشیم.

مدیر توزیع امور برق بهشهر در خاتمه خاطر نشان ساخت:زمینی در روستای امام ده برای  احداث پست فشارقوی 230کیلوولت خریداری کردیم  که مبلغ 54میلیارد تومان برای احداث این ایستگاه اعتبار نیاز داریم و مکاتباتی را انجام دادیم که امیدواریم با پیگیری فرماندار شهرستان و نماینده محترم مجلس این امر محقق گردد.