خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

آلودگی هوای ساوه 3 برابر حد مجاز


رئیس اداره‌ی محیط زیست ساوه گفت: شاخص آلودگی هوای این شهر به سه برابر حد مجاز رسید.

«پرویز نبیلی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی مرکزی، وزش بادهای محلی و افزایش ناگهانی ریزگردهای انتقالی مناطق مختلف به این شهرستان را از علل بروز این پدیده برشمرد.

وی اظهار کرد: گزارش مرکز پایش آلودگی هوای ساوه حاکی از آن است که میزان غلظت لحظه‌ای آلاینده‌ی گرد و غبار با قطر کمتر از دو و نیم میکرون در هوای این شهر 112 میکروگرم بر مترمکعب بود که این میزان حدود سه برابر استانداردهای زیست محیطی است.

رئیس اداره‌ی محیط زیست ساوه با بیان اینکه هم‌اکنون شاخص کیفیت هوای ساوه در حد استاندارد است، افزود: با توجه به شدت آلودگی از شهروندان درخواست داریم از تردد بی‌مورد در فضاهای باز خودداری کنند و جز در موارد ضروری از منازل خارج نشوند.

نبیلی خاطر نشان کرد: آثار مخرب ذرات گرد و غبار ریز بر سیستم تنفسی و سلامت خصوصاً گروه‌های جمعیتی کودکان، زنان باردار، سالمندان و افرادی با نقص سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: طبق آمار مرکز پایش آلودگی، هوای ساوه در پنج ماه سال گذشته از مرداد تا دی‌ماه، 92 روز آلوده بوده است.

رئیس اداره‌ی محیط زیست ساوه نداشتن سیستم نمایشگر سنجش آلودگی هوا را از مشکلات زیست محیطی این شهرستان دانست و تصریح کرد: این کمبود موجب می‌شود مردم در روزهایی با شرایط هشدار از کیفیت هوا بی‌خبر باشند.

نبیلی خاطرنشان کرد: شهرستان ساوه هم‌اکنون به دستگاه سنجش آلودگی مجهز است و باید برای خرید و نصب سیستم نمایشگر آلودگی تلاش کرد.

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 دو هفته‌ای است

گزارش ایسنا از وین


مذاکرات بعدی ایران و 1+5 از 11 تیرماه به مدت دو هفته برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبگرزاری دانشجویان ایران ایسنا اعزامی به وین قرار است 11 تیرماه مذاکرات بعدی ایران و 1+5 آغاز شود.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده با تایید برگزاری مذاکرات بعدی به مدت دو هفته اظهار کرد: از 11 تیرماه برای مذاکرات به وین می‌آییم.

گفته می‌شود قرار است گفت‌وگوهای کارشناسی در مذاکرات بعدی ابتدا صورت گیرد و سپس در پایان هفته دوم ظریف و اشتون به تیم مذاکره‌کننده بپیوندند.

معرفی برگزیدگان جایزه ادبی «نقد حال»


جایزه‌ی ادبی «نقدحال» بهترین کتاب سال ایران و کرمانشاه را در شش بخش معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این مراسم که به همت هفته‌نامه نقد حال و با حضور کسانی از حوزه‌های ادبیات، شعر، داستان‌نویسی و پژوهشگران حوزه‌ی فرهنگ و هنر کشور در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، ابراهیم رحیمی زنگنه - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه - اظهار کرد: کرمانشاه در ابعاد فرهنگی و هنری از جایگاه ویژه‌ای در ایران اسلامی برخوردار بوده و هست.

او ادامه داد: قدمت داستان‌نویسی در کرمانشاه به قدمت داستان‌نویسی ایران برمی‌گردد، چراکه اولین داستان به سبک و سیاق جدید در دوران قاجار و با عنوان «شمس و الطغرا» توسط یک کرمانشاهی به نام میرزا محمدباقر خسروی نوشته شده است. استان کرمانشاه در بین تمام استان‌ها و شهرهای غربی ایران در بحث داستان و داستان‌نویسی سرآمد است.

رحیمی زنگنه بیان کرد: اقلیم خاص منطقه‌ی کرمانشاه، اقتصاد، فقر، تنگناهای سیاسی قبل از انقلاب و صراحت‌گویی نویسندگان این دیار باعث خلق آثار بدیعی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تقدیر از مدیرمسوول هفته‌نامه نقدحال و دبیر اولین جایزه ادبی کتاب سال کرمانشاه، گفت: امیدوارم این جایزه ادبی که در حوزه داستان‌نویسی شروع شده، به حوزه‌های دیگر ادبیات هم برسد و زمینه‌ساز این باشد که جوانان کرمانشاهی در این عرصه فعالیت بیشتری از خود نشان دهند.

غلام‌رضا نوری علاء - دبیر اولین جایزه ادبی کتاب سال کرمانشاه - نیز اظهار کرد: برای اولین‌بار در کرمانشاه هفته‌نامه «نقد حال» با همکاری استادان و نویسندگان برجسته کشور اقدام به انتخاب کتاب سال در حوزه داستان کوتاه و رمان کرده است.

وی گفت: کرمانشاه قدیمی‌ترین نوشته‌ی دنیا (کتیبه بیستون و کتیبه آنوبانی‌نی) را دارد و این یعنی می‌تواند این دیار مرکز نویسندگی جهان شود. از مسوولان انتظار داریم که تلاش کنند هزینه‌های تولیدات فرهنگی کاهش یابد و از افزایش بی‌دلیل این هزینه‌ها به بهانه‌های واهی جلوگیری کنند.

مدیرمسوول هفته‌نامه نقدحال افزود: امیدوارم جایزه ادبی نقدحال یا همان جایزه کتاب سال کرمانشاه هزارمین دوره‌اش را با موفقیت برگزار کند و راه را برای خلق آثار بهتر و برتر هموار کند.

به گزارش ایسنا در این همایش از برترین کتاب‌های سال ایران و کرمانشاه تجلیل شد.

در بخش کشوری، جایزه ادبی کرمانشاه در حوزه بهترین رمان و بهترین مجموعه داستان منتشرشده در سال ۱۳۹۲ به انتخاب هیات داوران به ریاست احمد غلامی و همکاری علی خدایی و یونس تراکمه، با معرفی سه نامزد دریافت این جایزه شامل «خوف» نوشته شیوا ارسطویی، «سنگ و سایه» نوشته محمدرضا صفدری و «نگهبان» نوشته پیمان اسماعیلی، جایزه اصلی و عنوان کتاب سال به رمان «سنگ و سایه» نوشته محمدرضا صفدری اهدا شد.

در بخش مجموعه داستان، هیات داوران هیچ اثری را به‌عنوان اثر برتر معرفی نکرد و تنها اثر «برکه‌های باد» نوشته رضا جولایی، شایسته تقدیر دانسته شد.

در بخش کرمانشاه، نامزدهای جایزه بهترین کتاب سال کرمانشاه در حوزه‌ی داستان که از بین آثار ارسالی به دبیرخانه توسط هیات داوران به ریاست دکتر جعفر کازرونی، سه نامزد برای دریافت جایزه شامل «انارهای ترک‌خورده» نوشته امیر سنجابی، «کمی‌دورتر از آدم‌ها» نوشته حسین فعله‌گری و «قرمز، آبی، پرنده» نوشته محسن یاوری انتخاب شده بودند که در نهایت مجموعه داستان «کمی دور تر از آدم‌ها» نوشته حسین فعله‌گری عنوان برترین کتاب سال 92 کرمانشاه در حوزه مجموعه داستان را به خود اختصاص داد.

همچنین در بخش کتاب سال به زبان کردی در حوزه‌ی داستان، از بین آثار منتشره در سال ۱۳۹۲ هیات داوران جایزه ادبی کرمانشاه به ریاست علی الفتی، نامزدهای این بخش را سه اثر را با نام‌های «آگر ملوچ» نوشته عباس جلیلیان، «مشتی خوشی» نوشته نسرین باباخانی و «وراوه‌یل و هورفام ئه‌سب» نوشته چنگیز اقبالی معرفی کرد که در نهایت، جایزه بهترین کتاب سال کردی کرمانشاه به «وراوه‌یل و هورفام ئه‌سب» نوشته چنگیز اقبالی رسید.

در بخش انتخاب مردمی که ۱۰ عنوان کتاب در هفته‌نامه نقدحال برای خوانندگان به نظرسنجی گذاشته شده بود، با کسب بیشترین آرای مردمی، عنوان کتاب سال مردمی به اثر «مالیخولیای محبوب من» نوشته بهاره رهنما رسید و از نویسنده این اثر تقدیر شد. همچنین در این مراسم از منصور یاقوتی نویسنده پیشکسوت کرمانشاهی به‌خاطر یک عمر تلاش در حوزه‌ی ادبیات داستانی تقدیر به عمل آمد.

هفته‌نامه «نقدحال» در عرصه فرهنگ و هنر کرمانشاه فعالیت می‌کند.

رییس‌جمهور: اسیر حاشیه‌سازی‌ها نمی‌شویم


رییس‌جمهور روز پنجشنبه با تاکید بر این‌که «دولت تدبیر و امید در خدمت به مردم، اسیر حاشیه‌سازی‌ها نخواهد شد» گفت: دولت مصمم است تورم را کاهش داده و سد رکود را بشکند و در این مسیر نیز منتظر هیچ‌کس و هیچ قرارداد خارجی نمی‌ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در شورای اداری استان لرستان، با اشاره به این‌که «توسعه و پیشرفت، بدون تعامل سازنده با دنیا موفق نمی‌شود»، تصریح کرد: تعامل سازنده با دنیا به معنای فروختن عزت و استقلال کشور نیست بلکه تدبیر برای حل مشکلات مردم است.

وی با اشاره به این‌که «امروز چهره دیگری از ایران در افکار عمومی جهان وجود دارد»، افزود: لازمه توسعه و پیشرفت کشور ، آرامش اجتماعی است.

خبر تکمیل می‌شود

جزئیات ارائه کارت سلامت ایرانیان و خدمات مراکز سلامت خانواده


رئیس واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح چگونگی استقرار شبکه جامع و همگانی سلامت ازپیش بینی کارت سلامت ایرانیان و همچنین ارائه 10 بسته خدمتی در مراکز سلامت خانواده در قالب طرح تحول بهداشت خبرداد.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر بهزاد دماری در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به تشریح جزئیات استقرار شبکه جامع و همگانی سلامت در دو استان فارس و مازندران و همچنین شهرستان‌های منتخب در استان‌های کشور پرداخت.

وی در توضیح ضرورت استقرار چنین شبکه‌ای در شهرها گفت: تغییر چهره بیماریها به سمت بیماریهای غیرواگیر و خلاء این خدمات در نظام PHC وجود مسائل اجتماعی و بیماریهای واگیر نوپدید و هم افزایی آنها با بیماریهای غیرواگیر، لزوم اصلاحات در نظام PHC، تاکید ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های ارتقای سلامت و همچنین عملیاتی کردن پوشش همگانی سلامت از جمله مواردی بود که ضرورت استقرار شبکه جامع و همگانی سلامت را به دنبال داشت.

به گفته وی، از 380 هزار مرگ ثبت شده در سال 1390، 92 هزار نفر به دلیل سکته قلبی، 43 هزار نفر به دلیل سکته مغزی، 31 هزار نفر به دنبال سوانح و 30 هزار نفر نیز به علت سرطان جان خود را از دست داده‌اند، این در حالی است که این مرگها بیشتر در سنین 15 تا 49 سال بوده که امری بسیار نگران کننده است.

دماری با اشاره به عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر گفت: حدود پنج میلیون و 300 هزار نفر در کشور سیگار مصرف می‌کنند که این رقم رو به افزایش است. با افزودن تعداد افرادی که به استعمال قلیان مبادرت می‌کنند، می‌توان گفت که مجموعا حدود 10 میلیون نفر در کشور استعمال دخانیات دارند. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که 47 میلیون نفر از جمعیت کشور شاخص مربوط به مصرف روزانه میوه و سبزی را رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: 18 میلیون نفر نیز در کشور کم تحرکند، 9 میلیون نفر چاقند که با اضافه کردن افرادی که اضافه وزن دارند مجموعا می‌توان گفت که 24 میلیون نفر در کشور اضافه وزن و چاقی دارند. همچنین حدود 10 میلیون نفر فشار خون داشته و 7.5 میلیون نفر نیز اختلال قند خون دارند.

دماری در این باره افزود: توزیع 70 درصد بار بیماریها حاکی از آن است که 17 درصد بیماریها مربوط به بیماریهای قلبی عروقی، 14 درصد مربوط به اختلالات روانی، 7.5 درصد مربوط به بیماریهای اسکلتی عضلانی، 5.5 درصد مربوط به سرطان‌ها و ... است. حال سوال آن است که آیا برای این 70 درصد توزیع بار بیماریها، خدمتی را در سطح یک و در شبکه‌های بهداشتی ارائه می‌دهیم؟ پاسخ آن است که درباره 30 درصد جمعیت روستایی کشور این خدمات تقریبا ارائه می‌شود اما در مابقی جمعیت کشور چنین خدماتی را شاهد نیستیم.

وی افزود: اپیدمی سه گانه بیماریهای غیرواگیر، بیماریهای واگیر و آسیب‌های اجتماعی و هم افزایی آنها با یکدیگر، درمان و تغییر رفتار مردم را به مراتب سخت تر می‌کند.

وی به آسیب شناسی برنامه پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که در این دو استان عملا مراقبت‌های اولیه بهداشتی مغفول مانده است. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت پزشک خانواده را مسئول هماهنگی و هدایت تیم ارائه دهنده خدمات سلامت ائم از خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه تحت پوشش خود می‌داند.

وی ضمن بیان اینکه 13 اصل در بازطراحی شبکه جامع و همگانی سلامت در نظر گرفته شده است، گفت: جامعیت و تداوم خدمات مبتنی بر شواهد و منطبق با بیماریهای کشور در همه ابعاد سلامت، ورود منظم گیرندگان خدمات به نظام سلامت از طریق سطح بندی خدمات و ارجاع، مراقبت تیمی و ادغام یافته از موارد شناسایی شده بیماریها، حفظ و تقویت دستاوردهای قبلی نظام سلامت از جمله این 13 اصل به شمار می‌روند.

دماری الگوی بازطراحی شده در مراکز سلامت خانواده جهت ارائه خدمت در شهرها را مورد اشاره قرار داد و گفت: قرار است چهار خدمت جدید در قالب شبکه جامع و همگانی سلامت در سطح یک به گیرندگان خدمات ارائه شود که این چهار خدمت عبارتند از خود مراقبتی مردم به وسیله ارائه بسته‌های آموزشی، غربالگری هدفمند و شناسایی زودرس عوامل خطر بیماریها، تضمین مراقبت از بیماران مزمن و همچنین مداخله برای ارتقای سلامت.

وی ضمن اشاره به اینکه هر مرکز سلامت خانواده مسئولیت سلامت 12 هزار و 500 نفر را بر عهده خواهد گرفت ادامه داد: همچنین از هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت انتخاب می‌شود تا به این ترتیب اصول پیشگیری و بهداشت را به خانواده خود و دیگر افراد جامعه آموزش دهد.

دماری افزود: همچنین بررسی‌ها در دو استان فارس و مازندران نشان داد که آنقدر بار مراجعه بیماریهای فصلی به پزشکان خانواده زیاد بوده که مراقبت از بیماریهای مزمن تحت الشعاع قرار گرفته است. بر این اساس است که بر لزوم برنامه مراقبت تاکید ویژه‌ای شده است. همچنین کارشناس سلامت روان، کارشناس رژیم غذایی، کارشناس تحرک فیزیکی، کارشناس سلامت اجتماعی و همچنین کارشناس مربوط به مباحث همیاری جزو کارشناسان جدیدی هستند که به این مراکز اضافه خواهند شد.

وی همچنین از در نظرگرفتن کارت سلامت ایرانیان در قالب اجرای شبکه جامع و همگانی سلامت خبر داد و گفت: متناسب با مواردی که در این کارت‌ها برای هر فرد درج می‌شود، کلاس‌های آموزشی و یا درمان‌های لازم برای فرد مربوطه انجام خواهد شد. در مجموع 10 بسته خدمتی برای ارائه در مراکز سلامت خانواده پیش بینی شده است.

رئیس واحد بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان ضمن اشاره به زمان بندی استقرار شبکه جامع و همگانی سلامت گفت: اولویت ما در این زمینه دو استان فارس و مازندران و همچنین تقریبا یک شهرستان از هر استان است.