خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

معرفی برگزیدگان جایزه ادبی «نقد حال»


جایزه‌ی ادبی «نقدحال» بهترین کتاب سال ایران و کرمانشاه را در شش بخش معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این مراسم که به همت هفته‌نامه نقد حال و با حضور کسانی از حوزه‌های ادبیات، شعر، داستان‌نویسی و پژوهشگران حوزه‌ی فرهنگ و هنر کشور در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، ابراهیم رحیمی زنگنه - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه - اظهار کرد: کرمانشاه در ابعاد فرهنگی و هنری از جایگاه ویژه‌ای در ایران اسلامی برخوردار بوده و هست.

او ادامه داد: قدمت داستان‌نویسی در کرمانشاه به قدمت داستان‌نویسی ایران برمی‌گردد، چراکه اولین داستان به سبک و سیاق جدید در دوران قاجار و با عنوان «شمس و الطغرا» توسط یک کرمانشاهی به نام میرزا محمدباقر خسروی نوشته شده است. استان کرمانشاه در بین تمام استان‌ها و شهرهای غربی ایران در بحث داستان و داستان‌نویسی سرآمد است.

رحیمی زنگنه بیان کرد: اقلیم خاص منطقه‌ی کرمانشاه، اقتصاد، فقر، تنگناهای سیاسی قبل از انقلاب و صراحت‌گویی نویسندگان این دیار باعث خلق آثار بدیعی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تقدیر از مدیرمسوول هفته‌نامه نقدحال و دبیر اولین جایزه ادبی کتاب سال کرمانشاه، گفت: امیدوارم این جایزه ادبی که در حوزه داستان‌نویسی شروع شده، به حوزه‌های دیگر ادبیات هم برسد و زمینه‌ساز این باشد که جوانان کرمانشاهی در این عرصه فعالیت بیشتری از خود نشان دهند.

غلام‌رضا نوری علاء - دبیر اولین جایزه ادبی کتاب سال کرمانشاه - نیز اظهار کرد: برای اولین‌بار در کرمانشاه هفته‌نامه «نقد حال» با همکاری استادان و نویسندگان برجسته کشور اقدام به انتخاب کتاب سال در حوزه داستان کوتاه و رمان کرده است.

وی گفت: کرمانشاه قدیمی‌ترین نوشته‌ی دنیا (کتیبه بیستون و کتیبه آنوبانی‌نی) را دارد و این یعنی می‌تواند این دیار مرکز نویسندگی جهان شود. از مسوولان انتظار داریم که تلاش کنند هزینه‌های تولیدات فرهنگی کاهش یابد و از افزایش بی‌دلیل این هزینه‌ها به بهانه‌های واهی جلوگیری کنند.

مدیرمسوول هفته‌نامه نقدحال افزود: امیدوارم جایزه ادبی نقدحال یا همان جایزه کتاب سال کرمانشاه هزارمین دوره‌اش را با موفقیت برگزار کند و راه را برای خلق آثار بهتر و برتر هموار کند.

به گزارش ایسنا در این همایش از برترین کتاب‌های سال ایران و کرمانشاه تجلیل شد.

در بخش کشوری، جایزه ادبی کرمانشاه در حوزه بهترین رمان و بهترین مجموعه داستان منتشرشده در سال ۱۳۹۲ به انتخاب هیات داوران به ریاست احمد غلامی و همکاری علی خدایی و یونس تراکمه، با معرفی سه نامزد دریافت این جایزه شامل «خوف» نوشته شیوا ارسطویی، «سنگ و سایه» نوشته محمدرضا صفدری و «نگهبان» نوشته پیمان اسماعیلی، جایزه اصلی و عنوان کتاب سال به رمان «سنگ و سایه» نوشته محمدرضا صفدری اهدا شد.

در بخش مجموعه داستان، هیات داوران هیچ اثری را به‌عنوان اثر برتر معرفی نکرد و تنها اثر «برکه‌های باد» نوشته رضا جولایی، شایسته تقدیر دانسته شد.

در بخش کرمانشاه، نامزدهای جایزه بهترین کتاب سال کرمانشاه در حوزه‌ی داستان که از بین آثار ارسالی به دبیرخانه توسط هیات داوران به ریاست دکتر جعفر کازرونی، سه نامزد برای دریافت جایزه شامل «انارهای ترک‌خورده» نوشته امیر سنجابی، «کمی‌دورتر از آدم‌ها» نوشته حسین فعله‌گری و «قرمز، آبی، پرنده» نوشته محسن یاوری انتخاب شده بودند که در نهایت مجموعه داستان «کمی دور تر از آدم‌ها» نوشته حسین فعله‌گری عنوان برترین کتاب سال 92 کرمانشاه در حوزه مجموعه داستان را به خود اختصاص داد.

همچنین در بخش کتاب سال به زبان کردی در حوزه‌ی داستان، از بین آثار منتشره در سال ۱۳۹۲ هیات داوران جایزه ادبی کرمانشاه به ریاست علی الفتی، نامزدهای این بخش را سه اثر را با نام‌های «آگر ملوچ» نوشته عباس جلیلیان، «مشتی خوشی» نوشته نسرین باباخانی و «وراوه‌یل و هورفام ئه‌سب» نوشته چنگیز اقبالی معرفی کرد که در نهایت، جایزه بهترین کتاب سال کردی کرمانشاه به «وراوه‌یل و هورفام ئه‌سب» نوشته چنگیز اقبالی رسید.

در بخش انتخاب مردمی که ۱۰ عنوان کتاب در هفته‌نامه نقدحال برای خوانندگان به نظرسنجی گذاشته شده بود، با کسب بیشترین آرای مردمی، عنوان کتاب سال مردمی به اثر «مالیخولیای محبوب من» نوشته بهاره رهنما رسید و از نویسنده این اثر تقدیر شد. همچنین در این مراسم از منصور یاقوتی نویسنده پیشکسوت کرمانشاهی به‌خاطر یک عمر تلاش در حوزه‌ی ادبیات داستانی تقدیر به عمل آمد.

هفته‌نامه «نقدحال» در عرصه فرهنگ و هنر کرمانشاه فعالیت می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد