با گذشت 108 روز از مفقود شدن هواپیمای مالزی، سرنوشت مرموز این پرواز با اظهارنظرهای متفاوت بیش از پیش بر ابهام این حادثه میافزاید.
به گزارش ایسنا، بررسیهای جدید متخصصان پرواز نشان میدهد که هواپیمای مالزیایی در طول پرواز دچار سانحه جدی نشده بلکه به آرامی با تغییر عمدی مسیر خود دچار کمبود سوخت شده و در نهایت در مکان نامعلومی در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است.
«آنگوس هوستون»، فرمانده ارشد سابق ارتش استرالیا میگوید: دادههای رادار اصلی که مبتنی بر ارتفاع پرواز هواپیما هستند قابل اتکا نیستند. وی که مسئولیت عملیات جستجوی هواپیمای ناپدید شده مالزیایی را برعهده دارد به نیویورک تایمز گفت: نمیتوان به درستی گمانه زنی کرد که چرا هواپیما به سمت مقصد نامعلومی تغییر مسیر داد و خلبان دست به چنین عملیات غیرممکنی زده است اما احتمالات جدید بر مبنای بررسی دادههای راداری مالزی نشان میدهد که هواپیمای مالزیایی در منطقهای واقع در چند صد کیلومتری جنوب غربی ناحیهای که تا پیش از این عملیات جستجو در آن متمرکز شده بود، سقوط کرده است.
گمانه زنیهای اولیه متخصصان عضو تیم عملیات جستجو، احتمالات بسیاری را برای سرنوشت این هواپیما مطرح میکرد. برخی از این احتمالات حاکی از این بود که وقوع حریق در داخل کابین خلبان باعث شده تا مسافران و خدمه پرواز از هواپیما پایین پریده و هواپیما نیز به صورت «اتوپایلوت» به مسیر خود ادامه دهد. در احتمال دیگر نیز فرضیه خودکشی خلبان یا کمک خلبان مطرح شده است. از سوی دیگر پلیس مالزی نیز «زهاری احمدشاه»، خلبان هواپیما را مظنون اصلی این حادثه اعلام کرد اما این ادعا از سوی مقامات رسمی مالزی تایید نشده و تاکید شد که مردم از توجه به شایعات بیاساس که آرامش خانواده خلبان را مکدر میکند، اجتناب کنند.
آیا خلبان قصد ربودن هواپیما را داشته است؟
ماموران تحقیق پرونده پرواز 370 مالزی دریافتهاند که خلبان این هواپیما قصد داشته تا این هواپیما را به مقصد نامعلومی در نواحی دورافتاده جنوب اقیانوس آرام هدایت کند. بنابراین عملیات جستجوی هواپیمای مفقود شده اکنون به این ناحیه محدود شده است. این سوء ظن زمانی به اوج خود رسید که ماموران در بازرسی از منزل «زهاری احمد شاه» به برنامه شبیه ساز پرواز برخوردند که پس از بازیابی اطلاعات موجود در آن دریافتند وی نقشههای مربوط به این مسیر را از برنامه حذف کرده و این مسئله ماموران تحقیق را مشکوک کرد که احتمالا زهاری عمدا در این اتفاق دست داشته است. آنها به مرور متوجه احتمالات دیگری شدند که به علت مفقودی هواپیما دامن میزدند.
در نتیجه منطقه جستجوی جدید به اطراف یک جزیره بدون نام در مناطق دورافتاده جنوب اقیانوس هند که «زهاری احمد شاه» در برنامه شبیهساز پرواز قصد حرکت به آن سمت را داشته محدود شد. این مسئله خلبان را در مظان اتهامی قرار داد که تاکنون اثبات نشده است.
روز جمعه نیز یک مقام ارشد استرالیایی اعلام کرد که فاز بعدی عملیات جستجوی زیردریایی در منطقهای در چند صد کیلومتری اقیانوس هند و در جنوب منطقهای که در ابتدا احتمال سقوط هواپیما مطرح شد، متمرکز خواهد شد.
«مارتین دولان»، کمیسر ارشد اداره امنیت حمل و نقل استرالیا در بیانیهای اعلام کرد: این کشور با استفاده از تجهیزات پیشرفته ردیابی صوتی، هفته آینده منطقهای به وسعت 60 هزار کیلومترمربع را در اعماق اقیانوس هند جستجو خواهد کرد. منطقه جدید جستجو مبتنی بر دادههای جدید نیست بلکه بر اساس اطلاعات تفکیک شده از بررسیهای ماهوارهای پیشین است که در طول مسیر پرواز هواپیما در تاریخ هشتم مارس به ثبت رسیدند.
دولان گفت: روند تمام این آنالیزها نشان میدهد که منطقه جستجو از مکانی که تصور میشد متمایل به جنوب است اما حد جنوبی آن هنوز به طور کامل مشخص نیست.
از سوی دیگر انتظار میرود تیمهای جستجوی بخش خصوصی عملیات خود را از ماه اوت آغاز کنند. این عملیات با کمک تجهیزات اسکن صوتی پیشرفته در عمق هفت کیلومتری آب انجام میشود که پیش بینی میشود اتمام این عملیات دستکم یک سال به طول انجامد.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تلگراف، رئیس بخش بازرگانی شرکت هواپیمایی «مالزی ایرلاینز» در اظهارنظری جنجالی ضمن انتقاد از دولت، عملیات جستجوی هواپیمای مالزیایی ناکارآمد توصیف کرده و گفت: دهها سال طول میکشد تا هواپیمای مالزی پیدا شود.
«هاف دانلیوای» انگلیسی که پیش از این از کارکنان وزارت دفاع انگلیس بود نیز گفت: به اعتقاد من یک اتفاق غیرقابل پیشبینی برای بوئینگ 777 پرواز 370 مالزی رخ داده است. فکر میکنم خلبان دور زده تا مجددا به فرودگاه برگردد اما دچار برخی اتفاقات شده و نتوانسته به نقشه خود جامه عمل بپوشاند و مجددا در فرودگاه فرود بیاید.
«دانلیوای» در ادامه گفت: تصور میکنیم این هواپیما در ناحیهای در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده باشد اما وقتی هواپیما در آب سقوط کند مانند این است که به دیوار بتنی برخورد کرده و لاشههای آن به اطراف پرتاب میشوند. به دلیل وجود کوهها و صخرههای فراوان در این اقیانوس، عملیات جستجوی هواپیما هفتهها و ماهها به طول میانجامد.
وی افزود: مردم به ما اعتراض میکنند که چرا اینقدر کند عمل میکنید اما زمان زیادی میبرد تا خلبانان را دعوت کنیم و از آنها بخواهیم سیگنالهای ماهوارهای را در اختیار ما بگذارند که بیشتر این کارها در ساعات نیمه شب انجام میشود و ما نیروی کافی در اختیار نداریم. حالا این را در نظر بگیرد که با این شتاب کار میکنید ناگهان متوجه میشوید که هواپیمای مفقود شده احتمالا در صدها کیلومتر آنطرف تر در مکان نامعلومی سقوط کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه 93/3/11 به پیشنهاد وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و به استناد اصل 138 قانون اساسی و در اجرای بند 9 ماده 3 آیین نامه اجرایی تبصره 21 قانون بودجه سال 1393 کل کشور دستورالعمل اجرایی حمایت غذایی را تصویب کرده بود.
بر اساس این دستورالعمل، بسته حمایت غذایی در سال 1393 به مستمری بگیران و پشت نوبتیهای سازمانهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی وسازمان بهزیستی ) تعلق میگیرد که با ضوابط تعیین شده از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی (مانند نوع خدمات دریافتی از سازمانهای حمایتی، رتبه بندی استحقاق افراد و خانوارها بر اساس شاخصهای موجود در سازمانها) حائز شرایط برای دریافت بسته حمایت غذایی تشخیص داده میشوند.
بر اساس این مصوبه افراد تحت پوشش در مرحله اول طرح حمایت غذایی به شرح زیر تعیین شده اند:
ردیف | نام سازمان/نهاد | نوع پوشش | تعداد خانوار | تعداد افراد |
1 | کمیته امداد | مستمری | 1/730/312 | 3/898/836 |
2 | سازمان بهزیستی | مالی مستمری | 788/546 | 2/578/185 |
3 | سازمان بهزیستی | خدمات مستمری | 321/166 | 1/062/945 |
جمع کل | 2/840/024 | 7/539/966 |
همچنین وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی موظف شد ظرف یک ماه برنامه شناسایی افراد مشمول در مراحل بعدی توزیع بسته حمایت غذایی را به ستاد هدفمندی یارانهها ارایه کند.
سازمان هدفمندی یارانهها، مرکز آمار ایران و سازمان فناوری اطلاعات ایران هم موظف شدند با هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، ظرف یک ماه برای شناسایی اقتصادی خانوارها با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود( از جمله اطلاعات درآمدی خانوارها در بازه های کمتراز شش میلیون ریال وبین شش تا ده میلیون ریال) اقدام کنند.
در این دستورالعمل اقلام بسته حمایت غذایی برای مرحله اول اجرای طرح گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب و خرما اعلام شده است ولی دریافت کنندگان بسته حمایت غذایی میتوانند به جای دریافت کالا با کسر 20 درصد از ارزش ریالی بسته حمایت غذایی، پول نقد دریافت کنند.
ساز وکار تامین و چگونگی توزیع بسته حمایت غذایی هم با مسئولیت ونظارت وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و همکاری وزارتخانههای مربوط از طریق عاملین توزیع منتخب، فروشگاههای زنجیرهای و اتحادیههای تعاونی با گستره توزیع سراسری مناسب صورت می گیرد.
برای دریافت اقلام بسته حمایت غذایی هم از کارتهای متصل به حسابهای بانکی که نزد سازمان هدفمندی یارانهها موجود است استفاده خواهد شد.
اعتبار کارتهای بانکی نیز باید به گونهای تعریف شود که محدودیتی برای مشمولان در انتخاب فروشگاه توزیع کننده مجاز وجود نداشته باشد.
بانک مرکزی هم با همکاری شبکه بانکی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف شد نسبت به کد گذاری کالا طبق فهرست اعلام شده از سوی وزارت تعاون کار روفاه اجتماعی روی کارتهای بانکی اقدام کند.
در این دستورالعمل اعتبار ریالی برای خانوار تک نفره در هر مرحله از توزیع بسته حمایت غذایی، سیصدهزار ریال، خانوار دو نفره ششصد هزار ریال و خانوارهای بیش از دو نفر به ازای هر نفر اضافی یکصد هزار ریال و در هر خانوار داکثر یک میلیون و دویست هزار ریال تعیین شده است
بر اساس این دستورالعمل معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری مطابق اعلام وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و بر اساس مصوبات ستاد هدفمندی یارانهها اعتبار مورد نیاز بسته حمایت غذایی را اختصاص خواهد داد.
همچنین محدوده زمانی دریافت بسته غذایی، حداکثر چهار ماه پس از اعلام هر مرحله است.
در این دستورالعمل وظیفه هر گونه اطلاع رسانی در خصوص بسته حمایت غذایی صرفا به عهده وزارت تعاون کار روفاه اجتماعی گذاشته شده است.
دستگاههای اجرایی نیز موظفند اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و اقدام هدفمند بسته حمایت غذایی را در اختیار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.
همچنین در راستای اجرای سیاست دولت در توزیع شیر رایگان در مدارس، درطول سال تحصیلی 1394-1393برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه، حداقل هفتاد نوبت شیر با تخصیص حداقل مبلغ سه هزار میلیارد ریال از محل منابع حمایت غذایی تامین شود.همچنین دستورالعمل اجرایی این ماده به پیشنهاد مشترک معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و وزارت آموزش وپرورش به تصویب ستاد هدفمندی یارانهها خواهد رسید.
مصوبه دستورالعمل اجرایی حمایت غذایی از سوی معاون اول رئیس جمهور در 93/3/24 ابلاغ شده است.