خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

درصد نیروی بیکار خراسان‌رضوی را جوانان 25 تا 35 سال تشکیل می‌دهند


مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: 50 درصد نیروهای بیکار استان را جوانان بین 25 تا 35 سال تشکیل می‌دهند و در بین آنها نیروهای تحصیل کرده نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، محمد سنجری سی‌ام آبان ماه در همایش سالروز تصویب قانون کار با بیان اینکه جوانان سرمایه‌های ارزشی جامعه هستند، گفت: 13 هزار نفر در استان مقرری بیکاری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که در بخش معیشت کارگران وجود دارد، بیان کرد: علی‌رغم همه مشکلات، توانستیم واحد تولیدی و صنعتی را تا حدودی حفظ کنیم، اما در برخی از واحدهای تولیدی بین 30 تا 50 درصد تعدیل نیرو داشته‌ایم.

وی بیان کرد: قانون کار بعد از قانون اساسی مهم‌ترین قانون در کشور است و به دلیل گستردگی و اهمیت آن در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت زیادی دارد.

سنجری گفت: از سال 1388 تا کنون تعامل و ارتباط بسیار خوبی بین مجموعه اداری، کارگری و کارفرمایی استان وجود داشته است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، نگاه توسعه سه جانبه‌گرایی به معنای واقعی محقق شد.

وی افزود: هدف دستگاه‌های دولتی، کارگری و کارفرمایی ابتدا نگاه به حفظ و پایداری کار بوده است.

سنجری با بیان اینکه بنا به درخواست کارگران برای اصلاح قانون کار اقدام شد، خاطرنشان کرد : با توجه به مسائل اقتصادی حاکم، اصلاح قانون کار یکی از ضرورت‌ها است و اگر قرار باشد این قانون اصلاح شود باید با توجه و مشارکت شرکای اجتماعی صورت گیرد‌.

سنجری گفت: این تغییر باید به شکلی صورت گیرد که از هدف اصلی فاصله نگیریم و مهم‌تر از همه معیشت، امنیت شغلی، بهداشت و درمان، افزایش تولید و پایداری کار را در بر داشته باشد و از طرف دیگر معضل بیکاری حذف شود.

مشکل قانون کار در اجرای آن است

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، رحمت‌الله پور‌موسی رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان رضوی در همایش سالروز تصویب قانون کار گفت: مشکل قانون کار در اجرا است و از نظر ماهیت مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: اگر این قانون به درستی اجرا شود، مشکلی وجود ندارد، ما کارگران با هرگونه تغییر در قانون کار که به صورت یک جانبه و بدون نظر شرکای اجتماعی باشد صد در صد مخالف هستیم.

پور موسی گفت‌: جامعه کارگران با مشکلاتی دست به گریبان هستند که این مشکلات را در قالب بیانه‌ای اطلاع‌رسانی می‌کنیم و از دولت تدبیر و امید می‌خواهیم در رفع این مشکلات کمک کند.

وی بیان کرد: این قانون روابط بین کارگرو کارفرما را تنظیم می کند و به نوعی چتر حمایتی برسر کارگران است. برخی به این بهانه که این قانون مانع اشتغال است، طرح اصلاح آن را بیان کردند که ما نیز با اصلاح مخالف نیستیم.

رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه به دولت تکلیف شد برنامه قانون کار را اصلاح کند، ولی در پیش‌نویس فرستاده شده نه تنها قانون کار اصلاح نشد، بلکه حقوق کارگران نیز ضایع شد.

پور موسی گفت: اصلاحیه‌های ما اعلام شده و پیش شرط جامعه کارگری برای ورود به مصوبات بحث عیدی و پاداش بود که باید از قانون کار خارج شود که این شرط پذیرفته شد.

وی ادامه داد: حداقل دستمزد کارگران 487 هزار تومان است و در 6 ماهه اول امسال طبق اعلام بانک مرکزی 40 درصد تورم وجود داشته است که با وضعیت حقوق کم کارگران این تورم برای خانواده‌های کارگری فاجعه است.

وی با اشاره به مشکلات کارگران، تصریح کرد: از دولت تقاضا می‌شود به وضعیت معیشتی کارگران از محل هدفمند کردن یارانه‌ها و بسته‌های غیر نقدی توجه شود.

پورموسی با بیان اینکه دستمزد کارگران و بازنشتگان با نرخ بیکاری ارتباط مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: زمانی‌که دستمزد کارگران کفاف زندگی را نمی‌دهد، مجبور به کار کردن در چند شیفت هستند و به این صورت فضای کار افراد بیکار را نیز پر می‌کنند‌.

رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان رضوی گفت : از نظر قرارداد‌های کاری نیز برای کارگران مشکلات زیادی وجود دارد، در حال حاضر نگرانی ما از نظر بنگاه‌های اقتصادی است.

پور‌موسی ادامه داد: طرح 7 هزار و 300 روز نیز به این صورت بود که کارگران در مشاغل سخت در سال بیش از 10 روز غیبت داشته باشند، باید به جای 20 سال ، 25 سال کار کنند که به نظر ما در این صورت به کارگر ظلم می‌شود و پیگیری این طرح ادامه دارد.

وی ادامه داد: باید به شکلی قانون کار را اصلاح کنیم که منافع کارگر، کارفرما و کار و تولید فراهم شود‌.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد