خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

توافق هسته ای در 100 روز اول


تهران - ایرنا - ژنو کانون خبرهای مهم در باره موضوعی است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرنگاران، آن را «بحرانی غیرضروری» توصیف کرد و از سوی دیگر، توافق جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در 100 روز نخست دولت یازدهم و در سه دور ماراتن مذاکراتی به دست آمد.

با نزدیک شدن دیدگاههای ایران و 1+5 در چهار روز مذاکرات اخیر در ژنو، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و چین روز گذشته (شنبه دوم آذر 92 ) به وزیر خارجه روسیه پیوستند که زودتر به هتل اینترکنتینانتال آمده بود.

به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی و ادامه فعالیت تمامی تاسیسات هسته ای از جمله فردو و همچنین آغاز فرایند کاهش تحریم ها از جمله نتایج این دور از مذاکرات بود.

از سوی دیگر، استقبال شتابان آمریکا و انگلیس از این توافق که پس از 10 روز مذاکرات فشرده ژنو در دو مرحله عملی شد، نشان می دهد که زمینه های نزدیک بودن دیدگاهها نیز زیاد پنهان نبوده و فقط به کناره گرفتن طرف مذاکره جمهوری اسلامی از حاشیه های مذاکراتی و فشارهای سیاسی نیاز داشته است.

مسئولیت سنگین تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در برابر 1+5 و اتحادیه اروپا و همزمان نیز گفت وگوی وزیران خارجه دستور کار هیات ایرانی را سنگین تر کرد.

اما با پشتکار جمعی، شنبه شب مذاکرات از مراحل اولیه گذر کرد و به سنجش، توازن، تقدم و تاخر واژه ها رسید و در پایان نیز انتظارها عملی شد.

پس از این مرحله، اظهارنظرها از سران و مقام های ارشد کشورهای درگیر مذاکرات آغاز شد و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، گفت: ایران حق استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز را دارد و ما این حق را به رسمیت می شناسیم.

ˈویلیام هیگˈوزیر خارجه انگلیس نیز بامداد یکشنبه و در پایان مذاکرات فشرده ایران و گروه 1+5، گفت: توافق انجام گرفته، یک گام اولیه مهم و ترغیب کننده و برای کل جهان و از جمله کشورهای خاورمیانه و مردم ایران توافق خوبی است.

مذاکرات اخیر ژنو را می توان یکی از مقاطع مهم تاریخی در سیاست خارجی ایران دانست؛ مقطعی که جهت گیری، رویکرد دقیق و محاسبه شده دیپلماسی جمهوری اسلامی را در مقابل قدرت های جهانی نشان داد.

ایران بعد از 10 سال مذاکره و چانه زنی با کشورهای غربی - که پیشتر حقوقی برای ایران در غنی سازی اورانیوم قائل نبودند- توانست در موضعی مقتدرانه، با اعضای گروه 1 + 5 به صورت برابر گفت وگو کند و به توافقی مناسب، مطلوب و منطبق با منافع ملی با آنها دست یابد.

این مهم بدون هدایت مدبرانه مقام معظم رهبری حاصل نمی شد و بطور قطع حمایت های معظم له از تیم مذاکره کننده هسته ای، باعث شد تا مجموعه دولت یازدهم و بویژه دکتر ظریف و همکارانش در وزارت خارجه با تدبیر، گفت وگوهای فنی و پیچیده با گروه 1 + 5 را با موفقیت پشت سر بگذارند.

بطور قطع حذف تدریجی تحریم ها و افزایش تحرک های اقتصادی در داخل و خارج کشور، تنها با استمرار اعتماد و حسن نظر ملت ایران به دولت یازدهم میسر خواهد بود که در 100 روز گذشته نشان داده قدر این اعتماد را می داند و همه تلاش خود را به حل مسایل و مشکلات مردم معطوف خواهد کرد.

از: هادی مولوی نیا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد