خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

نشست هم اندیشی هشتمین کنفرانس بین المللی برند با جمعی از مسئولین اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی

نشست هم اندیشی هشتمین کنفرانس بین المللی برند با جمعی از مسئولین اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی

نشست هم اندیشی هشتمین کنفرانس بین المللی برند که طی روزهای یازدهم و دوازدهم اسفند ماه در سالن همایش های رازی تهران برگزار میشود با حضور برخی از اعضای شورای سیاستگذاری کنفرانس و جمعی از مسئولین اتاقهای بازرگانی و تشکلهای اقتصادی، در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

 نشست هم­اندیشی هشتمین کنفرانس بین­المللی برند که طی روزهای یازدهم و دوازدهم اسفند ماه در سالن همایش­های رازی تهران بر­گزار می­شود با حضور برخی از اعضای شورای سیاست­گذاری کنفرانس و جمعی از مسئولین اتاق­های بازرگانی و تشکل­های اقتصادی، در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری هشتمین کنفرانس بین المللی برند:

مهندس افشین نامورپور مشاور عالی و مدیر امور اتاق­ها­ی بازرگانی و تشکل­های اقتصادی و رئیس شورای راهبری رسانه­ای هشتمین کنفرانس بین المللی برند، در ابتدای این هم­اندیشی گفت:

در کنفرانس هشتم که با رویکرد حمایت از تولید ملی و توسعه صادرات برگزار خواهد گردید، در تلاشیم با همکاری اتاق­های بازرگانی و سایر تشکل­های اقتصادی بخش خصوصی، از یک طرف بستر لازم در حوزه حاکمیتی چه در بعد قانون­گذاری و چه در بعد اجرایی در دستگاههای دولتی را هموار نماییم و از طرف دیگر، کنفرانس در تلاش است تا فعالان اقتصادی با توجه جدی تر به مقوله برندسازی، از این ابزار کارآمد برای کسب سهم بیشتر بازارهای داخلی و صادراتی به نحو مطلوب تری بهره­مند گردند.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل عدم توفیق تولیدکنندگان کالاهای ایرانی از کسب سهم بازار 75 میلیونی داخلی و جولان کالاهای خارجی در بازار کشورمان، عدم توجه به برندسازی است چرا که تولیدکنندگان خارجی با بهره گیری از تکنیک های پیشرفته برندسازی و با استفاده از تمام ابزارهای علم روانشناسی، جامعه شناسی و بازارشناسی و...  و مدنظر قرار دادن ذائقه و معیارهای فرهنگی، ذهن مصرف کنندگان را به طرف کالاهای خود معطوف نموده و چنان محبوبیت و تصویر جذابی برای برند هایشان ایجاد میکنند که مصرف کنندگان، اغلب حتی بدون مقایسه بین کیفیت و قیمت کالاهای وطنی با کالاهای مشابه خارجی، پیشاپیش تمایل به خرید کالاهای خارجی دارند و این پندار غلط شکل گرفته که "هر چیزی خارجی باشد، لزوما بهتر و مرغوب تر است" تا حدی که بسیاری از محصولاتی که به دست توانمند ایرانیان ساخته می شود، با مارک و برند های خارجی در کشورمان به فروش میرسد...!

وی در ادامه اظهار داشت: تولیدکنندگان خارجی در حالی از بازار ما، سود کسب می­­کنند که برای رساندن کالاهایشان به ایران، مجبور به پرداخت هزینه­های بالایی برای حمل و نقل و تعرفه­های گمرکی هستند و با این وجود، باز هم گوی سبقت را از تولیدکنندگان ایرانی می ربایند...

نامورپور تاکید کرد: همه این ها اهمیت و ضرورت پرداختن جدی به مقوله مهم برندسازی به عنوان یک ابزار کارآمد برای حمایت از تولید ملی را مورد توجه قرار می­دهد.

 دکتر حسن شریفی، دبیر هشتمین کنفرانس بین المللی برند در این نشست گفت:

با توجه به نقش مؤثر اتاق­های بازرگانی در اقتصاد ملی، بایستی مسئولیت مهمی در شکل­گیری برند به صورت اساسی و علمی را بر عهده بگیرند.

وی افزود: باید کمیسیون تخصصی برند در اتاق بازرگانی تشکیل شود تا از این طریق فعالیت برندسازی در سطح ملی به طور اصولی شکل بگیرد چرا که شکل گیری برند زمان بر است و نیازمند تشکیلات منظم و انضباط تعریف شده می­باشد که این مساله  را می­توان از اتاق بازرگانی انتظار داشت.

 وی گفت: اگر انتظار داریم که کنفرانس برند به نتیجه برسد پی­گیری اهداف و برنامه­های کنفرانس مورد نیاز است و اصولاً شکل­گیری یک جریان توسعه­ای نیازمند درک متقابل و همه جانبه و علمی است.

مهندس محمدرضا انبیائی، رئیس کمیته تدوین استاندارد ملی برگزاری گردهمایی های ایران و دبیر اجرایی هشتمین کنفرانس بین المللی برند، ضمن تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این رویداد مهم ملی و بین المللی، برخی از پانل ها و کارگاه های برنامه ریزی شده برای کنفرانس هشتم را بدین شرح اعلام نمود:

 "نقش اتاقهای بازرگانی و تشکل های اقتصادی در برندسازی"، "نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه صادرات برندهای ایرانی"، "اهمیت بانک، بیمه و سرمایه گذاری در توسعه صادرات برندهای ایرانی"، "نقش تحقیق و توسعه در ایجاد، ثبت و گسترش برند"، "تحلیل عوامل مؤثر در برندینگ سلامت"، "اهمیت برندسازی در شکوفایی اقتصاد ورزش" و کارگاه تخصصی" ای-برندینگ (برندسازی در فضای الکترونیکی)" و ...

در ادامه دکتر سید رسول رنجبران، رئیس شورای سیاست گذاری هشتمین کنفرانس بین­المللی برند و نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کمیسیون تخصصی برند کشور گفت:

مساله برند در سطح ملی مغفول مانده و هم اکنون که در آستانه برگزاری هشتمین کنفرانس بین المللی برند هستیم باید هفت دوره گذشته را ارزیابی کنیم و با تحلیل وضعیت موجود از طریق برنامه­ریزی مناسب به وضعیت مطلوب برسیم.

وی افزود: مشکلات ساختاری در کشور ما زیاد است و در رأس آن دولت بزرگ و ناکارآمد است و در این شرایط کشور، طرح مباحث تخصصی برند ضروری است.

وی در ادامه اضهار داشت: در بازار جهانی رقابت بین برندها است، برند یک کالا نیست، یک مفهوم است که به دنبالش کیفیت، صادرات، اشتغال و سایر موضوعات اجتماعی را به یدک می­کشد.

     وی گفت: متأسفانه به دلیل اینکه کالاهای ایرانی، شناخته شده نیستند، بسیاری از محصولات کشورمان را در خارج از کشور با برندهای دیگر عرضه می­کنند و این مسئولیت ما را بسیار سنگین می­کند تا با برگزاری کنفرانس­های تخصصی و طرح مباحث اساسی این مشکل را برای اقتصاد ملی حل کنیم.

  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و اصفهان افزود: اینکه اتاق بازرگانی بایستی وارد مسأله برند شود تردیدی نداریم اما باید فقط در عرصه سیاستگذاری، هدایت و نظارت، فعالیت کند و حتی در مسأله آموزش هم وارد نشود و تنها کار ممیزی را در اختیار داشته باشد و مابقی امور را به شرکت­های توانمند بخش خصوصی که در این زمینه وجود دارند بسپارد.

 دکتر احمد شعبانی­فرد، نماینده بانک جهانی در بهبود فضای کسب و کار ایران و عضو کمیته علمی هشتمین کنفرانس بین­المللی برند اظهار داشت:

به نظر می­رسد نبود برند معتبر در ایران به دلیل وضعیت نامناسب فضای کسب و کار در کشور باشد به گونه­ای در سال 2012 در رتبه­ بندی جهانی در بین 183 کشور رتبه 147 را به دست آوردیم و سال 2013 رتبه 152 را کسب کردیم و این یعنی تنزل رتبه...!

وی گفت: این رتبه پایین، بیانگر آن است که در مجموع فاکتور­هایی که این رتبه را شکل می­دهند در وضعیت نامناسبی قرار داریم و باید برای آن فکر اساسی کنیم.

وی افزود: برند و کالای با کیفیت، حاصل دست و فکر انسان با کیفیت است و معنی آن این می­باشد که در بعد تربیت نیروی انسانی و آموزش، اهتمام جدی را می­طلبد و اگر این مسأله حل شود حتماً کالاهایی تولید خواهند شد که نفع آن به کل جامعه برمی­گردد.

نماینده انجمن ملی اخلاق کسب و کار در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: کار سخت نیست فقط عزم جدی می­خواهد و کار مداوم، تا به نتیجه برسیم وگرنه با کارهای مقطعی، عدم توجه به کیفیت نیروی کار و بدون توجه به مسأله تأمین اجتماعی و سایر مشکلات اداری و مالیاتی، موفقیت غیر ممکن است.

دکتر فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای سیاستگذاری هشتمین کنفرانس بین­المللی برند گفت:

برای اینکه توجه به مسأله مهم برند، جدی گرفته شود نیازمند دبیرخانه دائمی هستیم تا کار از این کنفرانس به کنفرانس دیگر رها نشود و برنامه های کنفرانس در طول سال پیگیری و رصد شود تا اهداف آن محقق گردد.

وی افزود: متأسفانه به دلیل نبود یک دبیرخانه و متولی معتبر، در طول سال شاهد برگزاری همایش­ها و جلساتی که نشان برند را کیلویی می­فروشند هستیم به­گونه­ای که سالن­های برگزاری آنان پر است ولی سالن جلسات علمی و معتبر در این زمینه خالی است و این بیانگر آن است که برند برای فعالان اقتصادی مهم است و باید مراکز معتبر مثل اتاق­های  بازرگانی در این زمینه فعال شوند.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و  تهران گفت: اگر بخواهیم وارد بازار جهانی شویم باید شرکت­های مسئولیت­­پذیر در مقابل جامعه داشته باشیم، برای مثال در شورای شهر تهران برای ده­ هزار شرکت طرف قرارداد شهرداری تهران این مسئولیت­پذیری را مصوب کردیم که امیدواریم نتایج آن به سایر مراکز و ارگان­ها تسری داده شود تا جامعه از آن نفع ببرد.

     دکتر شاهین فاطمی نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران و عضو شورای سیاست­گذاری هشتمین کنفرانس بین­المللی برند در این نشست گفت:

باید بررسی کنیم چرا در هر رشته 10 برند در کشور نداریم و متأسفانه برند­های شکل گرفته برای مثال در صنعت نساجی تعطیل شده­اند، در کشور­های دیگر وقتی برندی شکل می­گیرد به طرق گوناگون مورد حمایت دولت قرار می­گیرند.

     اما در ایران وقتی یک شرکت با تلاش و سرمایه­گذاری زیاد به نتیجه می­رسد و برند آن مطرح می­شود تازه اول گرفتاری با مراکز دولتی شروع می­شود.

 وی افزود: در این شرایط همه ترجیح می­دهند به دنبال فعالیت غیر رسمی و واردات بروند این در حالی است که تنها یک صدم منافع شکل­گیری برند به صاحب برند می­رسد مابقی اشتغال، تولید، رفاه عمومی و معرفی شدن کشور در سطح جهان است که تمام اینها به نفع منافع ملی کشور است.

 وی در ادامه اظهار داشت: جامعه برای موفقیت باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد و دولت هم با برنامه­ریزی و حمایت، باید این مسئولیت اجتماعی را تقویت کند و خرید جنس داخلی یک مسئولیت ملی است که در کشور به دلایل گوناگون ضعیف شده است.

 وی گفت: به دلیل عدم وجود زیرساخت در کشور، زمانی گرفتن "ایزو" به راه افتاد و چند میلیون ایزوی مختلف فروش رفت که فقط 20درصد آن به شرکتهای ایرانی رسید و 80 درصد منافع آن به جیب شرکتهای خارجی صادر کننده رفت و هیچ نفعی برای تولید و اقتصاد ملی نداشت.

  وی افزود: گردش مالی و صنعت نساجی در اقتصاد ملی طبق گزارشهای رسمی 13 هزار میلیارد تومان است ولی از این مبلغ فقط 3 هزار میلیارد تومان آن از طریق تولید ملی انجام می­شود و 10 هزار میلیارد تومان از طریق واردات و قاچاق است، معنی این ارقام آن است که فرصت بسیار زیادی برای اشتغال و افزایش رفاه ملی از کشور سلب شده است.

وی در پایان اظهار داشت: به جای تبلیغ صادرات، باید ابتدا به دنبال تبلیغ تولید کیفی داخلی برویم چرا که با تولید جنس مرغوب ایرانی هم جلوی واردات گرفته می­شود هم در نهایت صادرات شکل خواهد گرفت.

دکتر حسین میرمحمدصادقی، رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی و دانشگاه جامع علمی کاربردی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عضو شورای سیاست­گذاری هشتمین کنفرانس بین­المللی برند گفت:

در سالهای دهه 60 و 70 مسأله بسته­بندی نامناسب کالاهای ایرانی خیلی مسأله ساز بود و با طرح این مسأله در سطح گسترده، بالاخره تحولی قابل توجه در این عرصه اتفاق افتاد و به نظر می­رسد طرح مسأله برند در سطح گسترده نیز بتواند مشکل را حل کرده و صاحب برندهای معتبر در سطح منطقه و جهان بشویم.

وی افزود: بحث آموزش و فراهم کردن تحصیلات دانشگاهی در این زمینه می­تواند بسیار مؤثر باشد و به نظرم اگر به صورت جدی به این مسأله توجه کنیم حتماً موفق خواهیم شد.

مهندس عبدالحسین صادقی نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران و عضو پانل تخصصی اتاق­های بازرگانی و      تشکل­ها در هشتمین کنفرانس بین­المللی برند گفت:

برند را می­توان ایجاد کرد ولی حفظ برند از ایجاد آن به مراتب مهم تر است، در حالی که برنج ایرانی خودش برند است ما نتوانسته­ایم با برنامه­ریزی جامع و کامل در برابر برنج هندی مقابله کنیم.

مهندس مجید کشاورز مقدم نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین و عضو پانل تخصصی اتاق­های بازرگانی و      تشکل­ها در هشتمین کنفرانس بین­المللی برند گفت:

در گذشته برندهای ایرانی زیادی داشتیم و مردم به آن اقبال نشان می­دادند، باید آسیب­شناسی کنیم چرا مردم نسبت به کالای داخلی بی­توجه شده­اند و جای طرح این مسأله در کنفرانس برند است.

وی افزود: جلوگیری از قاچاق کالا، ساخت سریال­ها و برنامه­های صدا و سیما با ترویج کالاهای ایرانی، آموزش و پرورش در نقش­دهی به ذهن دانش آموزان و دولت با حمایت­های تشویقی از جمله عوامل اصلی شکل­گیری و حفظ و تقویت برند داخلی است.

در پایان، افشین نامورپور از همکاری صمیمانه و راهنمایی های ارزشمند رئیس و هیات رئیسه محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رییس محترم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و  نظارت بر اجرای اصل 44 مجلس و سایر نمایندگان محترم، مسئولین اتاق های بازرگانی و تشکل ها به ویژه نایب رئیس محترم اتاق بازرگانی ایران و  نیز مسئولین شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاه ها و نهادها، در جهت برگزاری هرچه با شکوه تر کنفرانس هشتم، تشکر و قدردانی نمود.

همچنین در این نشست هم­اندیشی صدیقه سادات صنعت کار، مسئول کارگروه گردشگری ورزشی انجمن اقتصاد ورزش ایران و عضو پانل تخصصی برندسازی در ورزش ایران، رضا مهدوی مدیر برندینگ همراه اول و مشاور عالی دبیرخانه کنفرانس، و برخی از اعضاء پنل تخصصی "نقش اتاق­های بازرگانی و تشکل ها در برندسازی" در هشتمین کنفرانس بین الماللی برند، از جمله: محمد صمدی رئیس اتاق بازرگانی بجنورد، ابوالحسن خلیلی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران و عضو هیأت مدیره کانون انجمن­های صنایع غذایی ایران و حمیدرضا مؤمنی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، و مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران حضور داشتند.

شایان ذکر است، هشتمین کنفرانس بین المللی برند به عنوان معتبرترین و قدیمی ترین کنفرانس حوزه برند کشور، روزهای 11 و 12 اسفندماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می گردد.

 علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به وب سایت رسمی کنفرانس به نشانی WWW.IRANBRANDHOUSE.IR   مراجعه فرمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد