خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

سفر اشتون نشانه موفقیت سیاست تعاملی و تنش زدایی دولت روحانی است

تحلیلگر مسائل بین الملل:


تهران-ایرنا-تحلیلگر مسائل بین الملل، سفر کاترین اشتون به تهران را نشانه موفقیت رویکرد تعاملی و تنش زدایی سیاست خارجی دولت تدبیرو امید و نقش مهم منطقه ای ایران برای اتحادیه اروپا دانست.

«امیررحمتی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا همچنین سفر کاترین اشتون به ایران و دیدار با مقامات بلندپایه را نشان دهنده بهبود روابط بین ایران و غرب دانست و گفت: به طور قطع بازگشت دوباره اروپاییان به بازار ایران از جمله مهمترین اهداف این سفر است.


وی این سفر را نشان دهنده اهمیت نقش ایران در سیاست های منطقه ای و جهانی برای اروپا توصیف کرد و افزود: البته باید این موضوع را در نظرگرفت که سرنوشت این سفر ربط مستقیم به موفق بودن مذاکرات ایران در گام نخست داشته و در صورتی که در روند مذاکرات مشکلی ایجاد شود، طبیعی است که این مناسبات را تحت تاثیرقرار می دهد.

به گفته این تحلیلگر مسائل بین المللی،سفر اشتون به تهران نشانه خوبی برای امیدواری اتحادیه اروپا به موفقیت مذاکرات هسته ای ایران و غرب در گام نهایی است.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: موضوع پرونده هسته ای ایران و روند مذاکرات در این باره مساله اصلی سفر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران نیست، چرا که برای این منظور جلسات و نشست های جداگانه برگزار می شود.به نظرم این سفر تنها به منظور بررسی روابط ایران و کشورهای اروپایی صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه البته به طور قطع یکی از بحث های مهم و جدی در مذاکرات این مقام اروپایی و مقام های ایران موضوع هسته ای بوده است، گفت: نقش ایران در حل بحران سوریه ،مسایل منطقه ای ،مباحث اقتصادی و تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا از دیگر موضوعات مهمی است که دراین دیدارها مطرح شده و این همه، اهمیت امروز ایران در منطقه و مناسبات جهانی را نشان می دهد.

رحمتی سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران را نشانه پیش دستی اروپا برای بدست گرفتن بازار آینده ایران بعد از توافق جوامع دانست و بیان کرد: از نتایج این سفر را می توان پیداکردن نقاط مشترک در هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ایران، دستیابی به منافع مشترک اقتصادی و زمینه سازی برای آینده مناسبات ایران و غرب به ویژه بعد ازتوافق جامع برشمرد.

وی به آخرین سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شش سال گذشته اشاره کرد و افزود: دنبال کردن سیاست های تقابل گرایانه و ایجاد چالش های فراوان بین ایران و اتحادیه اروپا به خاطر موضع گیری های دولت قبل باعث شده بود که سطح مناسبات بین ایران و اروپا بسیار کاهش پیدا کند و ما کمترین تعامل را در عرصه های دیپلماتیک و اقتصادی با این کشورها داشته باشیم.

این کارشناس ارشد سیاست گذاری عمومی ،پیش گرفتن سیاست آشتی جویانه و تعاملی با همه کشورهای منطقه و جهان از سوی دولت تدبیر و امید و جایگزینی رویکرد های مبتنی بر منافع ملی و خردگرایانه به جای سیاست های شعاری ،احساسی و به دور از منطق دولت گذشته را دلیل تغییر جایگاه ایران درعرصه جامعه جهانی به ویژه اتحادیه اروپا دانست.

رحمتی خاطرنشان کرد:در این میان تلاش های دکتر ظریف و تیم دیپلماسی ایران را باید نقطه عطفی در کارنامه سیاست خارجی دکتر روحانی دانست.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده شش قدرت جهانی مذاکره کننده با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور، عصر روز شنبه در راس هیاتی وارد تهران شده است. این سفر به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به ایران انجام می شود.

این نخستین سفر خانم اشتون به ایران به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از شش سال و از زمان در خاویرسولانا محسوب می شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد