خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

سنگ کاغذ قیچی


به یاد کسی که دیگر نیست

سکینه نوری تیرتاشی

بوی نفت آلود روزنامه اول صبح و روزنامه ای که دیگر نیست.

 صدایی در پشت تلفن ،راهروهای اداره ارشاد،دفتر مدیر کل و به خاطر اینکه در این دنیای مردسالارانه ثابت کنیم که زنها نمی شکنند چه رنج ها که نکشیدیم.

 برای صحبت کردن و دیدن یک روزنامه نگار نیازی نیست به اپراتور هیچ اداره ای وصل شوید و یا سه شنبه ها مراجعه کنید .بعضی حرفها را نمی شود  گفت اگر بگویی ارزششان را از دست می دهند مثل غروری که در دل یک مرد نهفته است .

 وقتی یک درد مشترک می شود تحمل آن راحت تر است اما همیشه آواز دهل از دور خوش است از نزدیک هر کسی توان شنیدن آن را ندارد.حوادث روزگار نیز این چنین است و چالشها و مخاطرات شغلی روزنامه نگاران و اهالی رسانه نیز از این مقوله مبرا نیست.

نگاهی هر چند کوتاه به روند کاری روزنامه نگاران،خبرنگاران  و تمامی فعالان رسانه در استان نشان می دهد که اغلب فعالین در این عرصه از امنیت کافی در زمینه شغلی خود برخوردار نیستند و همواره از نبود امنیت شغلی در رنج بوده اند و این مسئله و نداشتن بیمه و مزایا و خدمات مناسب شغلی و سوابق کاری و صنفی مناسب و در شان خود از مسائل  و مشکلات آنان بوده که گریبانشان را در دوران خدمت  خبری به جامعه می فشرده است.

از نکات دیگری که کمتر بدان توجه شده است نبود مرکز حمایتی ویا مشاوره  قانونی مختص این قشر است که به نوعی این قشر را در مقابل شکایات نهادها و ادارات مصون نگه نداشته تا آزادی عمل بیشتری به عملکرد نقادانه رسانه ها ببخشدو هنوز هم بسیاری از رسانه ها در استان در گیرو دار  قضایای قانونی و کشمکش انتشار اخبار و اطلاعات منتشره خود با افراد حقیقی و یا حقوقی هستند که این وضعیت فعالیت رسانه ها را  در طولانی مدت به انفعال  و سکوت سوق می دهد .

و با گذشت سالها از فعالیت مطبوعات و رسانه ها در مازندران اما هنوز هم این صنف از فضایی مستقل و مجزا و بدور از مکانی دولتی محروم بوده و هنوز هم نتوانسته اند برای اداره امور خود فارغ از کمکهای ادارات دولتی اقدام خاص و مستقلی انجام دهند و استقلال صنفی خود را به عنوان یک نهاد مستقل حفظ نمایند تا از این طریق بتوانند به بخشی از حقوق و مطالبات اصحاب رسانه پاسخ دهند .

بی شک فرا گیری رسانه ها و تعدد آنان در مازندران که از مزایا و شاخصه های مناسب شکوفایی رسانه ای است می تواند فرصت مناسبی برای گام برداشتن و ورود به عرصه نوینی از دوران رسانه ای برای استان باشد عرصه ای که در آن نوعی نگاه مدرن به مقوله رسانه  لازم است باید بپذیریم دیگر زمان آن فرا رسیده است که تمامی دستگاهها و نهادهای مسئول نگاه و طرز تلقی سنتی خود را از رسانه تغییر دهند و خود را با دنیای مدرن این مجموعه آشنا تر سازند و انتظار نداشته باشند کماکان اصحاب رسانه  در این مسیر با آنان همگام باشند هرچند که اصحاب رسانه نیز در سالهای متمادی هزینه فرسایشی این همراهی را متحمل شده اند.

و همینطور فعالان این عرصه نیز باید در تغییر در نوع نگاه خود به صنف و حمایت بیشتر از تشکل های صنفی و به دست یابی به اهداف خود کمک کنند.

هر چند شاخصه های مهمی برای توسعه یافتگی دنیای رسانه ها هم وجود دارد اما اصحاب رسانه می توانند با ایجادو همراهی با تشکلی قوی و مستقل به تمامی مطالبات بحق صنفی خود دست یابند کما اینکه استانهای دیگر تمامی این مسیر را زودتر و بهتر از ما پیموده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد