خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

پرداخت وام مسکن منطقه‌ای می‌شود

پژمان افزود: به دلیل همین جابه‌جایی دهک‌ها هنوز نتوانسته‌ایم آمار دقیقی از وضعیت خانوارهای کشور و میزان پراکندگی دهک‌ها به دست بیاوریم.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این‌که نمی‌توان در تمام نقاط کشور تسهیلات یکسانی را برای خرید و ساخت مسکن در نظر گرفت از برنامه‌ریزی برای منطقه‌ای کردن پرداخت این نوع وام خبر داد.

به گزارش ایران سید محمد پژمان در نشست خبری بر این نکته تأکید کرد که یک نسخه واحد برای خانه دار کردن مردم در مناطق مختلف کشور هیچ گاه جوابگو و مناسب نبوده و پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت و خرید مسکن باید بر اساس شرایط اقتصادی کشور و همچنین شرایط منطقه محل سکونت افراد تعریف شود.

به گفته پژمان توجه به این نکته مهم در طرح جدید جامع مسکن دیده شده طوری که مبانی میزان تسهیلات پرداختی مسکن و عدد بانکی در این طرح، بر اساس طبقه‌بندی دهک‌ها و منطقه محل سکونت تغییر می‌کند.

وی یکی از ویژگی‌های برجسته طرح جدید جامع مسکن را دسته بندی دهک‌های جامعه برای استفاده از تسهیلات مسکن نام برد و گفت: ویژگی دیگر طرح جدید جامع مسکن که تا 6 ماه آینده کار تدوین آن به پایان می‌رسد پویایی و به روزرسانی آن است و قوانین این طرح متناسب با تغییر شرایط اقتصادی به روز می‌شود.

پژمان همچنین به نکته دیگری هم اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه در طرح جامع مسکن دیده شده وام مسکن باید حداقل دو سوم هزینه ساخت و خرید واحد مسکونی را پوشش دهد، مبنی بر این‌که آیا افزایش 15 میلیون تومانی سقف وام مسکن موجب افزایش قیمت خواهد شد یا این‌که این افزایش سطح برای تهران کافی است یا خیر، گفت: در طرح جامع مسکن هزینه ساخت و قیمت واحدهای مسکونی در نقاط مختلف کشور متفاوت است بنابراین یک نسخه واحد برای کشور جواب نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در طرح جامع مسکن قصد داریم، شهرهای کشور را در 5 گروه تقسیم‌بندی کنیم و به ازای هر گروه عدد تسهیلات متفاوت باشد.

پژمان ادامه داد: به عنوان مثال در تهران متوسط هزینه ساخت یک واحد مسکونی مناسب، حدود یک میلیون تومان است، بنابر این برای ساخت یک واحد 75 متری 75 میلیون تا 90 میلیون تومان نیاز است، پس مصوبه‌ای که به تازگی در شورای پول و اعتبار در خصوص سقف ساخت مسکن پیش‌بینی شده کمتر از 50 درصد یک واحد مسکونی در تهران را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: شاید این مصوبه جدید در شورای پول و اعتبار در شهرهای دیگر و کوچک عدد مناسبی باشد، اما در تهران این عدد کمتر از 50 درصد را پوشش می‌دهد.

وی در مورد تورم زا بودن افزایش رقم وام مسکن تأکید کرد: اگر در کشور تسهیلات بانکی منجر به تولید مسکن شود، مطمئن باشید که این‌گونه مصوبات آثار تورمی نخواهد داشت.

 زمین‌های ساخت مسکن اجتماعی آماده شد


مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح مسکن اجتماعی گفت: تغییر شرایط اقتصادی تغییرات آماری را در طبقه بندی دهک‌های جامعه به وجود آورده و جابه‌جایی در دهک‌ها وجود دارد. به عنوان مثال خانواری که در سال‌های قبل بر اساس مدل‌های طبقه‌بندی جزو دهک‌های میانی بوده بخاطر افزایش تورم به دهک پایین‌تر منتقل شده است.

پژمان افزود: به دلیل همین جابه‌جایی دهک‌ها هنوز نتوانسته‌ایم آمار دقیقی از وضعیت خانوارهای کشور و میزان پراکندگی دهک‌ها به دست بیاوریم.

به گفته پژمان دولت زمین برای ساخت مسکن در اختیار این سازمان‌ها و نهاد‌ها قرار می‌دهد و هیچ گونه محدودیتی برای تأمین زمین در نقاط مختلف کشور و شهرها وجود ندارد.

وی پراکندگی مسکن‌های اجتماعی در نقاط مختلف شهرها و کیفیت بالا را از ویژگی‌های مهم این نوع مسکن نام برد و گفت: بر خلاف مسکن مهر قصد نداریم مسکن اجتماعی را در حاشیه شهرها یا جاهایی با امکانات کمتر بسازیم.

 صندوق‌ پس‌انداز مسکن مستقل از بانک است


پژمان با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن گفت: مقدمات ایجاد این صندوق‌ها فراهم شده است. وی تصریح کرد: در این صندوق‌ها صددرصد امکانات برای خانه‌دار شدن مردم در نظر گرفته می‌شود و از پیش فروش بدون پشتوانه جلوگیری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که مردم با سپرده‌گذاری در این صندوق‌ها یا صاحب خانه می‌شوند یا سود معقولی دریافت می‌کنند، گفت: صندوق‌های پس‌انداز مستقل از بانک است.

وی در مورد رقم تسهیلات پرداختی این صندوق‌ها به مردم گفت: درصد تسهیلات هنوز تعیین نشده ولی باید به یک عدد معقول برسیم تا بتوانیم از این مسیر مردم را خانه‌دار کنیم. به گفته وی تا یک ماه آینده با همکاری بورس و اوراق بهادار تأسیس صندوق‌های پس‌انداز مسکن در استانها را شروع خواهیم کرد.

 پیشرفت 70 درصدی شرط آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در روزهای آینده آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر ابلاغ می‌شود، گفت: خرید و فروش مسکن‌ مهر که تکمیل یا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، آزاد است.

وی ادامه داد: دولت معتقد است نباید به دارندگان مسکن مهر بگوییم حق ندارید واحد خود را واگذار کنید چون این محدودیت فقط به معاملات غیر رسمی دامن می‌زند و مشکلات را برای دولت و مالکان زیاد می‌کند.

پژمان تأکید کرد: خرید و فروش مسکن مهر در شورای معاونین صورتجلسه و امضا شده و دستورالعمل آن طی هفته جاری ابلاغ می‌شود. م

عاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای آزادشدن خرید و فروش مسکن مهر فرم‌هایی باید تهیه و تدارک دیده شود تا در این فرم‌ها اسامی خریدار و فروشنده و طرف تعهد در بانک مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: در شروطی که برای آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر در نظر گرفته شده این موضوع که طرف خریدار مسکن مهر حتماً باید شرایط مسکن مهر را داشته باشد حذف شده است بنابراین افرادی که دارای شرایط مسکن مهر نیستند، نیز می‌توانند از فروشنده مسکن مهر، مسکن را خریداری کنند.

 ادامه پیگیری‌ها برای افزایش تسهیلات مسکن مهر


مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در مورد افزایش تسهیلات مسکن مهر گفت: این مسأله را از بانک مرکزی پیگیری می‌کنیم تا افزایش تسهیلات بخشی از واحدهای مسکن مهر برای تکمیل و تحویل به متقاضیان میسر شود.

وی ادامه داد: به استان‌ها بخشنامه‌ای فرستاده شده تا مشخص شود وضعیت پیمانکاران چگونه است و میزان مابه‌التفاوت پرداختی به آن‌ها چه میزان باید باشد.

پژمان با بیان این‌که تسهیلات 100 هزار واحد از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یافته است، افزود: در خصوص افزایش تسهیلات مسکن مهر هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد