خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

واکنش به خبر برخورد جناحی در صدا و سیما



ضرغامی تکذیب کرد

گروه سیاست: رییس سابق سازمان صداوسیما صحبت‌های نقل‌شده از خود را تکذیب کرد. «عزت‌الله ضرغامی» دیروز به ایلنا گفت: «بنای حذف هیچ جریانی در دوره من در صداوسیما نبوده است. من معتقدم مشی و سیاست‌های سازمان همواره براساس مصالح ملی، منافع عمومی و رعایت سیاست‌های کلان نظام و دستگاه‌های مسوول در قوای سه‌گانه انجام گرفته و اقدام رسانه ملی همواره همین بوده است؛ لذا حذف هیچ جریانی مورد تایید من نیست. هرگز حذف یک جریان سیاسی را تایید نمی‌کنم. مثال‌های فراوانی برای تصدیق این موضوع وجود دارد...  که برنامه‌های پخش‌شده در مقاطع انتخابات این ادعا را ثابت می‌کند.» ایلنا روز سه‌شنبه مصاحبه‌ای از او را که در حاشیه راهپیمایی ٢٢بهمن گرفته شده ‌بود، منتشر کرد. ضرغامی در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که از اصلی‌ترین انتقادات به ریاست شما در سازمان صداوسیما نادیده‌گرفتن یک جناح سیاسی در برنامه‌های رسانه‌ ملی است، گفته ‌بود: «آن مساله در چارچوب اهداف صداوسیما بود.» این سخنان اگرچه مورد تایید منتقدان همیشگی صداوسیما به‌ویژه اصلاح‌طلبان قرار گرفت اما اعتراف به آن درعین‌حال باعث شگفتی شده ‌بود. 

تصادف وحشتناک در هوای گرد و غبار اهواز با 8 کشته (تصاویر)

سانحه تصادف در هوای گرد و غبار اهواز بعدازظهر سه شنبه باعث کشته شدن هشت نفر از هموطنان شد.

آخرین تصمیم‌ها برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی


وزیر ارتباطات در مورد این دسته از پیامک‌های تبلیغی وایبری اظهار کرده است که قصه وایبر متفاوت است زیرا این برنامه در اختیار خود افراد است و افراد می توانند در صورت نارضایتی آن را از موبایل خود حذف کنند اما در مورد خط موبایل نمی توانند این کار را انجام دهند.
از زمانی که پای پیامک‌های تبلیغاتی به انواع مختلف سیم‌کارت‌ها در هر اپراتوری باز شده چندین سال می‌گذرد و با گذشت زمان تعداد ناراضیان از دریافت چنین پیامک‌هایی بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، مشکل پیامکهای ناخواسته تا آنجا پیش رفت که مدیران اپراتورها برای این نارضایتی‌ها راه حلی در نظر گرفته و اعلام کردند که افرادی که به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی تمایل ندارند می‌توانند این مسئله را با ارسال پیام به شماره کد مربوط به هر اپراتور اعلام کنند.

با این حال در آن زمان مسئله پیامک‌های تبلیغاتی به اندازه امروز حاد نشده بود و همه اپراتورها پیشنهاد کردند که مشترکان از دریافت چنین پیامک‌های منصرف نشوند.

اما امروز محتوای پیامک‌های تبلیغاتی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته‌است و دیگر داستان به تبلیغ یک مارک یا مرکز خرید و تور گردشگری محدود نمی‌شود بلکه محتوای تبلیغاتی از ارسال اطلاعات پزشکی، حقوقی و شرعی گرفته تا فال روز، ماه تولد و رنگ چشم را نیز شامل می‌شود.

این بحران محتوایی در زمینه پیامک‌های تبلیغاتی باعث شده است که در کنار موج رو به افزایش مشترکان ناراضی، وزارت ارتباطات نیز دست به کار شده و بارها در این مورد اعلام موضع کند.

ماجرای نظارت بر پیامک‌های تبلیغاتی و توجه به حریم شخصی کاربران در این مورد از نزدیک به دو سال قبل آغاز شد. زمانی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که براساس مصوبه کمیته سازمان تنظیم مقررات، اپراتورها موظفند برای ارسال پیامک‌های انبوه از مشترکان خود اجازه بگیرند و به دنبال اجرای این مصوبه اپراتورهای تلفن همراه این موضوع را با ارسال پیامکی از مشترکان خود استعلام کرده‌اند.

اما ارسال این پیامک‌ها در نهایت به حل مسئله نینجامید بلکه به گفته رگولاتوری به دلیل بی‌توجهی مشترکان به این پیامک بعدا برای هریک از اپراتورها کدی اعلام شد که در صورت عدم تمایل به دریافت تبلیغات پیامکی باید عدد مشخص شده را به آن کد ارسال کنند و این آغاز دردسر تازه برای ناراضیان از پیامک‌های متعدد تبلیغی شد.

دردسری برای ناراضیان پیامک‌های تبلیغاتی

کسانی که اعلام کرده بودند تمایلی به دریافت تبلیغات از طریق پیامک ندارند به زودی متوجه شدند که پیامک‌هایی که از سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی بانک نیز دریافت می‌کردند به جرگه پیامک‌های مزاحم پیوسته و قطع خواهند شد. در همان زمان روابط عمومی همراه اول به خبرنگار ایسنا گفت: ما نمی‌توانیم محتوای پیامک‌ها را بررسی کنیم و بدانیم که از کدام سازمان و شرکت چه پیامکی برای مشترکین ارسال شده و بهترین راه حل درخواست مجدد دریافت پیامک‌های تبلیغاتی است.

اگرچه مدتی طول کشید تا این مشکل عمده در مورد انصراف از پیامک‌های تبلیغاتی برطرف شود اما بالاخره سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که مشکل سال‌های گذشته برطرف شده‌است و دیگر با قطع پیامک‌های تبلیغاتی برخی پیام‌های ضروری مانند پیام‌های بانکی و اداری قطع نخواهد شد.

البته همزمان با بالا گرفتن بحث و گفت‌وگوها درباره پیامک‌های تبلیغاتی و محتوای آن‌ها سامانه دریافت شکایت از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال راه‌اندازی شد و شکایات را جمع‌آوری می‌کرد.

مشترکان تلفن همراه می‌توانستند با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴ شکایات خود از پیامک‌های دریافتی تبلیغاتی را ثبت کنند.

نظارت وزارت فرهنگ بر محتوای پیامک‌های انبوه

تا اینجا همه‌چیز برعهده مشترکان سیم‌کارت‌ها قرار داده شده بود که شکایات خود را اعلام کنند یا از دریافت پیامک تبلیغاتی انصراف دهند اما با تنوع بیشتر در محتوای تبلیغاتی این دسته از پیامک‌ها بالاخره سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد که در این زمینه بررسی‌هایی صورت گرفته تا آیین نامه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد تدوین شود.

در ادامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد تا در راستای نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه، آیین‌نامه نظارت بر محتوای پیامک‌ها را تدوین کرده و به کمیسیون عالی ارتقاء تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد دهد. بنابراین اعلام شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامه ساماندهی خدمات پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده را برای بررسی و تصویب در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور تهیه و تدوین کرد.

پس از آن نیز اعلام شد که در اواخر شهریور ماه سال جاری، کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی آیین‌نامه ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های خدمات ارزش افزوده را پس از برگزاری جلسات کارشناسی فشرده تصویب کرد.

در این آیین نامه چگونگی نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامکهای خدمات ارزش افزوده و ضوابط فعالیت اپراتورها و زیر مجموعه‌های آن اعم از فراهم کننده و تجمیع کننده محتوا تعیین شده است.

آخرین تصمیمات برای پیامک‌های تبلیغاتی

اما دیگر دامنه مزاحمتهای پیامکهای تبلیغاتی آنقدر گسترده شده که با اتخاذ این دسته از تصمیمات و اقدامات قائله پیامک‌های تبلیغاتی ختم نشد و تا جایی این دردسر پیامکی ادامه پیدا کرد که وزیر ارتباطات مستقیما درباره آن به اظهار نظر پرداخت.

محمود واعظی در ابتدا موضع‌گیری روشنی در رابطه با پیامکهایی که گاهی اپراتورها ناخواسته برای مشترکان خود فرستاده و در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر می‌گیرند، انجام داده و تاکید کرد که هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند.

به نظر می‌رسد وزیر ارتباطات نیز خود به عنوان یکی از مشترکین سیم‌کارت‌ها چندان از روند پیامک‌های تبلیغاتی راضی نباشد، چرا که وی در این باره گفته بود که این پیامکها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامکهای شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامکهای شخصی خود برسد.

واعظی در تازه‌ترین اظهار نظرش درباره پیامک‌های تبلیغاتی از تشکیل کمیته ای با حضور 10 دستگاه مختلف به ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد و اظهار کرد: این کمیته وظیفه نظارت بر محتوای پیامکها را دارد و این پیامکها ساماندهی شده تا در صورت تخلف به آنها تذکر داده شود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته وزارت ارتباطات جلسات متعددی را در این زمینه داشت که در جلسه اخیر وزارتخانه با شورای عالی فضای مجازی آیین نامه و مباحثی برای تعرفه‌های پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده در نظر گرفته شد و سیاست گذاری در این زمینه انجام شد.

اما اگر از آن دسته از مشترکانی هستید که در چند ماه اخیر دریافت پیامک‌های تبلیغاتی با محتوای عجیب و غریب روی برنامه وایبر برایتان به معضل جدید تبدیل شده، نه می‌توانید با ارسال کد از شرشان خلاص شوید و نه می‌توانید به شکایت و تشکیل شورای سامان‌دهی دلخوش کنید!

وزیر ارتباطات در مورد این دسته از پیامک‌های تبلیغی وایبری اظهار کرده است که قصه وایبر متفاوت است زیرا این برنامه در اختیار خود افراد است و افراد می توانند در صورت نارضایتی آن را از موبایل خود حذف کنند اما در مورد خط موبایل نمی توانند این کار را انجام دهند.
منبع: ایسنا

تغییر سهمیه سوخت برخی خودروها (+جدول)


آخرین سهمیه سوخت سال 93 شب گذشته در کارت سوخت خودروها با تغییراتی واریز شد.

به گزارش فارس سهمیه سوخت اسفند آخرین ماه از سال 93 ساعت 24 شب گذشته در کارت های سوخت واریز شد.

با اجرای گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها از اردیبهشت ماه سال 93 قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای و آزاد تغییر کرد که براین اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه از 400 تومان به 700 و بنزین آزاد نیز از 700 تومان به 1000 تومان افزایش پیدا کرد.

با ورود به آخرین ماه سال 93 براساس تدابیر ستاد مدیریت سوخت و به منظور جلوگیری از هر گونه سوء استفاده های احتمالی سهمیه های برخی از خودرو ها تغییر کرد که تغییرات اعمال شده را در جدول زیر ملاحظه می کنید.

نوع خودرو                              نوع سوخت        سهمیه قبلی        سهمیه جدید
 
وانت بارها                              بنزینی             160 لیتر در ماه     60 لیتر در ماه

تاکسی بین شهری                  بنزین               900 لیتر در ماه     750 لیتر در ماه

تاکسی بین شهری                  دو گانه            600 لیتر در ماه     500 لیتر در ماه

خودروهای دیزلی کمتر از 10 تن    دیزل               60 لیتر در روز       50 لیتر در روز

خودروهای دیزلی 10 تا 20 تن      دیزل               180لیتر در روز      144 لیتر در روز

خودروهای دیزلی 20 تا 30 تن      دیزل               250 لیتر در روز     200 لیتر در روز

خودروهای دیزلی 30 تا 40 تن      دیزل               300 لیتر در روز     240 لیتر در روز

خودروهای دیزلی 40 تا 50 تن      دیزل               350 لیتر در روز     240 لیتر در روز

سواری های شخصی                بنزین               60 لیتر در ماه      بدون تغییر

سواری های شخصی               دو گانه             60 لیتر در ماه      بدون تغییر

موتور سیکلت                         بنزین                25 لیتر در ماه      بدون تغییر

این گزارش اضافه می کند براساس مصوبه مجلس در برسی لایحه بودجه سال 94 قیمت بنزین و گازوئیل از ابتدای سال 94 با افزایش 5 درصدی رو به رو خواهد شد و هر لیتر بنزین سهمیه ای از 700 تومان فعلی به 735 تومان و بنزین آزاد از 1000 تومان به 1050 تومان و هر لیتز گازوئیل سهمیه ای از 250 تومان به 262.5 و هر لیتر گازوئیل آزاد نیز از 500 تومان به 525 تومان افزایش می یابد.
منبع: فارس

جدیدترین قیمت خودروها (جدول)


جدول تغییرات قیمتی انواع خودرو در بازار
نوع خودروقیمت هفته قبلقیمت هفته جاری
پژو ۲۰۶ تیپ ۵۳۶میلیون و ۴۵۰ هزار تومان۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان
۲۰۶ صندوقدار v۸۳۷ میلیون تومان۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
۲۰۶ صندوقدار v۹۵۰ میلیون تومان۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
۴۰۵ اس ال ایکس۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
۴۰۵ دوگانه سوز۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
پارس جدید۳۷ میلیون تومان۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
پارس دوگانه سوز۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ E۲(اتومات)۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان۵۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ E۱۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
رانا۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
سمند ال ایکس۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
تیبا۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
پراید SE۱۱۱۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
پراید SE۱۳۲ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
پارس تندر۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ سایپا۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
وانت بار۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان
وانت بار دوگانه سوز۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان